Wanneer je die chemische ankers (van o.a. Fischer) gebruikt dan werken ze fantastisch in een betonnen vloer, je krijgt ze werkelijk niet los wat dat betreft Maar zo dicht aan de rand is wel heel erg riskant omdat daar juist niet de meeste stevigheid zit.
Wat misschien wel een optie is om in je wapening een metalen ring op te nemen waaraan stukken draadeind aan zijn gelast of als de ring dik genoeg is om daar schroefdraad in te tappen om zo goed te bevestigen.
Zo verdeel je iig wel de krachten
Kun je die ring net zo goed, of beter, aan de binnenkant van de kast monteren/lijmen. Dan heb je de volle dikte van het beton als steun en niet de helft en onderbreek je het beton zelf niet. Denk dat een paar stukjes 5 mm dik staal strip met daarin M5 of zo getapt dan meer dan voldoende is.
Hier een schetsje van het plan om de rampamoeren netjes loodrecht mee te gieten.
Doordacht! Dan staat de boel opzeker haaks, slim gedaan Arno.
Ik zal natuurlijk eerst een proefje maken. Mocht het niet worden wat ik ervan verwacht had, dan staan er hier iig genoeg tips waar ik nog eens naar kan kijken.
Ze zijn trouwens ook erg goed in het vernietigen van magneetstrips op creditcards e.d.
Op mijn werk hebben werk hebben we ook een hele verzameling en die zitten tegen een stalen kast geplakt. Prima lopen ze niet zo snel weg totdat een collega zijn jasje er overheen hing met in de binnenzak... Jawel, 1x raden
Jij hebt ook je jasje over die magneten gehangen? Naar aanleiding van dat voorval kwam een van mijn collega's met dit verhaal:
Er zijn ook grote exemplaren van, van wel een tiental cm. Daar mag er maar één van per vrachtwagen vervoerd worden in Duitsland. Bij meer magneten per vrachtwagen voorziet men grote problemen als twee van zulke vrachtwagens met magneten elkaar zouden passeren of in zouden halen
We maken op het werk hall-sensoren en bij het uitmeten van enkele first samples bleken die een off-set te hebben die we niet konden verklaren. Bleek er iemand jaren eerder zo'n ding onder tegen de labo tafel te hebben geplakt. Op het moment dat dat ontdekt werd was het niet echt grappig (en ingenieur die een fout moet zoeken is nu eenmaal niet gratis), maar achteraf kunnen we er natuurlijk wel mee lachen.
In de bloemenzaak worden deze magneetjes ook wel gebruikt om een corsage te kunnen bevestigen, het magneetje achter het revers of jurk en de corsage blijft dan prima zitten.
Geen gedoe met speldjes e.d., en ze gaan dan ook niet schever hangen in het verloop van de dag.
Dus ben je op een bruiloft of zo, en je voelt je aangetrokken tot de bruid, pas op, het kan ook het magnetisme van een andere aard zijn .
Ben benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt? Nog een kanttekening bij het gebruik van egalisatie mortel, toevallig gisteren een radiator in de woonkamer verwijderd. Deze zat aangesloten met van die flexibele plastic waterleidingen, die bogen wat naar voren waardoor er een best groot en dik stuk uit de vloer sprong. In mijn geval niet zo heel erg, heb het zo gelaten aangezien het onder het afdek kapje zit. Maar het feit dat dit zo gebeurd in een nieuwbouw woning toont wel dat egalisatiemortel qua eigenschappen niet te vergelijken is met normale mortel of beton.
Ben benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt? Nog een kanttekening bij het gebruik van egalisatie mortel, toevallig gisteren een radiator in de woonkamer verwijderd. Deze zat aangesloten met van die flexibele plastic waterleidingen, die bogen wat naar voren waardoor er een best groot en dik stuk uit de vloer sprong. In mijn geval niet zo heel erg, heb het zo gelaten aangezien het onder het afdek kapje zit. Maar het feit dat dit zo gebeurd in een nieuwbouw woning toont wel dat egalisatiemortel qua eigenschappen niet te vergelijken is met normale mortel of beton.
Mvg Reinder
Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet vergelijken met mijn toekomstige luidsprekerkastjes, maar ik zal wel zien wat er gebeurt. Ik vind het een leuke uitdaging. Die eeuwige mdfkassiesrondominhetverstek heb ik nou wel gezien
MechanicalAnimal schreef:
*bump*
Whatthebump? Ik vermoed dat dit een leuk voorjaarsprojekkie wordt.
Uhm heb je serieus gekeken naar de specificaties van het beton voor deze toepassing?
Wand is te dun en het beton zeer slap. Het is ongeveer even stevig als een gipskarton plaat zonder de wapening. Wat je eigenlijk maakt is een speaker van wapening met huls van beton. Wapening in het midden van het beton heeft ook weinig nut. Rekentechnisch is je beton dan ook maar 1 cm dik. Eigenlijk mag de wapening niet eens zo dicht op de wand zitten.
Ter referentie het beton in een huis is minimaal 2 keer zo sterk.
Dus begin met een proefstuk van 30 bij 30 cm en kijk hoe stevig het is. Grote kans dat je het met je vinger stuk kan maken als je erop drukt. Maar misschien doet het gaas veel. Ik reken nooit met dit soort betoncontructies, alleen woningen en bruggen.
Bouw het ook van betonplex of een hdf met een verflaag oid anders komt het de mal niet uit.
Kijk aan nog een constructeur op het forum! Ikzelf hou me voornamelijk bezig met staalconstructies, zie onderstaande foto van mijn werk. Een flinke container kraan op transport vanuit China naar Mexico, op deze foto is het transport schip net aangemeerd op de eindbestemming.
10mm staal zou voor een speakerkastje wel sterk genoeg zijn lijkt me...
Uhm heb je serieus gekeken naar de specificaties van het beton voor deze toepassing?
Wand is te dun en het beton zeer slap. Het is ongeveer even stevig als een gipskarton plaat zonder de wapening. Wat je eigenlijk maakt is een speaker van wapening met huls van beton. Wapening in het midden van het beton heeft ook weinig nut. Rekentechnisch is je beton dan ook maar 1 cm dik. Eigenlijk mag de wapening niet eens zo dicht op de wand zitten.
Ter referentie het beton in een huis is minimaal 2 keer zo sterk.
Dus begin met een proefstuk van 30 bij 30 cm en kijk hoe stevig het is. Grote kans dat je het met je vinger stuk kan maken als je erop drukt. Maar misschien doet het gaas veel. Ik reken nooit met dit soort betoncontructies, alleen woningen en bruggen.
Bouw het ook van betonplex of een hdf met een verflaag oid anders komt het de mal niet uit.
Maar verder een leuk idee
Het is natuurlijk allemaal een experiment, en ik zal zeker eerst wat proefjes gieten. Ik heb ook nog back-up plannetjes, zoals een trespa binnenbeplating die ik er met een ms-polymeerkit in kan lijmen.
Verder ga ik geen beton gebruiken hè. Ik ga egalisatiemortel gebruiken. Daar zitten ook kunstharsen in, en er gaat geen grind in. Dat heeft toch echt andere eigenschappen dan constructiebeton.
Ik ben weliswaar geen constructeur, maar ik heb wel ervaring met het materiaal, en m'n gevoel zegt dat het een aardige kans van slagen heeft.
De mallen worden van mdf met hpl erop, en dan nog iets van vaseline oid.