projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door EppeRRR »

Wanneer je die chemische ankers (van o.a. Fischer) gebruikt dan werken ze fantastisch in een betonnen vloer, je krijgt ze werkelijk niet los wat dat betreft :D Maar zo dicht aan de rand is wel heel erg riskant omdat daar juist niet de meeste stevigheid zit.




Wat misschien wel een optie is om in je wapening een metalen ring op te nemen waaraan stukken draadeind aan zijn gelast of als de ring dik genoeg is om daar schroefdraad in te tappen om zo goed te bevestigen.
Zo verdeel je iig wel de krachten :D

Met sketchup even snel een schets gemaakt

Afbeelding

suc6
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Kun je die ring net zo goed, of beter, aan de binnenkant van de kast monteren/lijmen. Dan heb je de volle dikte van het beton als steun en niet de helft en onderbreek je het beton zelf niet. Denk dat een paar stukjes 5 mm dik staal strip met daarin M5 of zo getapt dan meer dan voldoende is.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Hier een schetsje van het plan om de rampamoeren netjes loodrecht mee te gieten.
Doordacht! Dan staat de boel opzeker haaks, slim gedaan Arno.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
Hier een schetsje van het plan om de rampamoeren netjes loodrecht mee te gieten.
Doordacht! Dan staat de boel opzeker haaks, slim gedaan Arno.
Ik zal natuurlijk eerst een proefje maken. Mocht het niet worden wat ik ervan verwacht had, dan staan er hier iig genoeg tips waar ik nog eens naar kan kijken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Zijn d'r al magneten in Dorrrrrdddttttttt????????
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Zijn d'r al magneten in Dorrrrrdddttttttt????????
Jazeker, en wat voor... Wat zijn die dingetjes idioot sterk zeg!!

Maar ik ben wel blij dat ik die sterke heb, want zodra je er wat materiaal tussen doet gaat de kleefkracht rap achteruit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Top!

ik ook :mrgreen: ....plakje HPL ertussen en ze dingen tillen geen 3 kilo meer, maar wat een leipe dingen, zeker!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Rond stuk staal van 10x10.7cm til je met twee van die dingen op. 8)

Ze kunnen trouwens ook stuk. Ik heb er al een gebroken.
Bijlagen
magneetjes.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Ze zijn trouwens ook erg goed in het vernietigen van magneetstrips op creditcards e.d. :twisted:

Op mijn werk hebben werk hebben we ook een hele verzameling en die zitten tegen een stalen kast geplakt. Prima lopen ze niet zo snel weg :D totdat een collega zijn jasje er overheen hing met in de binnenzak... Jawel, 1x raden :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Ik heb er al een gebroken.
pics........or it didn't happen :lol:
Pjotr schreef:
Jawel, 1x raden :mrgreen:
dude...i'm lost.......vertel op :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Jij hebt ook je jasje over die magneten gehangen? :lol: Naar aanleiding van dat voorval kwam een van mijn collega's met dit verhaal:

Er zijn ook grote exemplaren van, van wel een tiental cm. Daar mag er maar één van per vrachtwagen vervoerd worden in Duitsland. Bij meer magneten per vrachtwagen voorziet men grote problemen als twee van zulke vrachtwagens met magneten elkaar zouden passeren of in zouden halen :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door rho »

We maken op het werk hall-sensoren en bij het uitmeten van enkele first samples bleken die een off-set te hebben die we niet konden verklaren. Bleek er iemand jaren eerder zo'n ding onder tegen de labo tafel te hebben geplakt. Op het moment dat dat ontdekt werd was het niet echt grappig (en ingenieur die een fout moet zoeken is nu eenmaal niet gratis), maar achteraf kunnen we er natuurlijk wel mee lachen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

In de bloemenzaak worden deze magneetjes ook wel gebruikt om een corsage te kunnen bevestigen, het magneetje achter het revers of jurk en de corsage blijft dan prima zitten.
Geen gedoe met speldjes e.d., en ze gaan dan ook niet schever hangen in het verloop van de dag.
Dus ben je op een bruiloft of zo, en je voelt je aangetrokken tot de bruid, pas op, het kan ook het magnetisme van een andere aard zijn :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
Ik heb er al een gebroken.
pics........or it didn't happen :lol:
Tsss :lol:
Bijlagen
krak.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Wowly »

Dat neodymium, werdt dat niet vnl in China gewonnen oid? Ze waren toch zo bang dat die chinezen alles voor zichzelf wilden gaan houden hahaha

jan
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
Ik heb er al een gebroken.
pics........or it didn't happen :lol:
Tsss :lol:
"krak.jpg" :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door meiborg »

Hoi Arno,

Ben benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt? Nog een kanttekening bij het gebruik van egalisatie mortel, toevallig gisteren een radiator in de woonkamer verwijderd. Deze zat aangesloten met van die flexibele plastic waterleidingen, die bogen wat naar voren waardoor er een best groot en dik stuk uit de vloer sprong. In mijn geval niet zo heel erg, heb het zo gelaten aangezien het onder het afdek kapje zit. Maar het feit dat dit zo gebeurd in een nieuwbouw woning toont wel dat egalisatiemortel qua eigenschappen niet te vergelijken is met normale mortel of beton.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

*bump*
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

meiborg schreef:
Hoi Arno,

Ben benieuwd of je nog vorderingen hebt gemaakt? Nog een kanttekening bij het gebruik van egalisatie mortel, toevallig gisteren een radiator in de woonkamer verwijderd. Deze zat aangesloten met van die flexibele plastic waterleidingen, die bogen wat naar voren waardoor er een best groot en dik stuk uit de vloer sprong. In mijn geval niet zo heel erg, heb het zo gelaten aangezien het onder het afdek kapje zit. Maar het feit dat dit zo gebeurd in een nieuwbouw woning toont wel dat egalisatiemortel qua eigenschappen niet te vergelijken is met normale mortel of beton.

Mvg Reinder
Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet vergelijken met mijn toekomstige luidsprekerkastjes, maar ik zal wel zien wat er gebeurt. Ik vind het een leuke uitdaging. Die eeuwige mdfkassiesrondominhetverstek heb ik nou wel gezien :)
MechanicalAnimal schreef:
*bump*
Whatthebump? Ik vermoed dat dit een leuk voorjaarsprojekkie wordt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Die eeuwige mdfkassiesrondominhetverstek heb ik nou wel gezien :)
Kun je niet iets doen met Bamboe dan? :lol: :lol: :mrgreen:
Lekker buigzaam, niet zo strak, of juist retestrak volgens Leeuwarden 8)

Er zit iemand op het HTForum die alles doet met Cocobolo of ebben, is dat iets voor jou?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door amanda »

hannesie schreef:
Arno schreef:
Die eeuwige mdfkassiesrondominhetverstek heb ik nou wel gezien :)
Kun je niet iets doen met Bamboe dan? :lol: :lol: :mrgreen:
Lekker buigzaam, niet zo strak, of juist retestrak volgens Leeuwarden 8)
Ik zeg; Bamboo is the bomb!! :rock:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Wijx »

Uhm heb je serieus gekeken naar de specificaties van het beton voor deze toepassing?

Wand is te dun en het beton zeer slap. Het is ongeveer even stevig als een gipskarton plaat zonder de wapening. Wat je eigenlijk maakt is een speaker van wapening met huls van beton. Wapening in het midden van het beton heeft ook weinig nut. Rekentechnisch is je beton dan ook maar 1 cm dik. Eigenlijk mag de wapening niet eens zo dicht op de wand zitten.

Ter referentie het beton in een huis is minimaal 2 keer zo sterk.

Dus begin met een proefstuk van 30 bij 30 cm en kijk hoe stevig het is. Grote kans dat je het met je vinger stuk kan maken als je erop drukt. Maar misschien doet het gaas veel. Ik reken nooit met dit soort betoncontructies, alleen woningen en bruggen.

Bouw het ook van betonplex of een hdf met een verflaag oid anders komt het de mal niet uit.

Maar verder een leuk idee :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Walt »

Kijk aan nog een constructeur op het forum! Ikzelf hou me voornamelijk bezig met staalconstructies, zie onderstaande foto van mijn werk. Een flinke container kraan op transport vanuit China naar Mexico, op deze foto is het transport schip net aangemeerd op de eindbestemming.

10mm staal zou voor een speakerkastje wel sterk genoeg zijn lijkt me... :D

Groeten Walter
Bijlagen
IMGP0264.JPG
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Wijx »

kijk dat is het betere werk. Een speaker van 10 mm staal lijkt me geweldig.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Wijx schreef:
Uhm heb je serieus gekeken naar de specificaties van het beton voor deze toepassing?

Wand is te dun en het beton zeer slap. Het is ongeveer even stevig als een gipskarton plaat zonder de wapening. Wat je eigenlijk maakt is een speaker van wapening met huls van beton. Wapening in het midden van het beton heeft ook weinig nut. Rekentechnisch is je beton dan ook maar 1 cm dik. Eigenlijk mag de wapening niet eens zo dicht op de wand zitten.

Ter referentie het beton in een huis is minimaal 2 keer zo sterk.

Dus begin met een proefstuk van 30 bij 30 cm en kijk hoe stevig het is. Grote kans dat je het met je vinger stuk kan maken als je erop drukt. Maar misschien doet het gaas veel. Ik reken nooit met dit soort betoncontructies, alleen woningen en bruggen.

Bouw het ook van betonplex of een hdf met een verflaag oid anders komt het de mal niet uit.

Maar verder een leuk idee :D
Het is natuurlijk allemaal een experiment, en ik zal zeker eerst wat proefjes gieten. Ik heb ook nog back-up plannetjes, zoals een trespa binnenbeplating die ik er met een ms-polymeerkit in kan lijmen.

Verder ga ik geen beton gebruiken hè. Ik ga egalisatiemortel gebruiken. Daar zitten ook kunstharsen in, en er gaat geen grind in. Dat heeft toch echt andere eigenschappen dan constructiebeton.

Ik ben weliswaar geen constructeur, maar ik heb wel ervaring met het materiaal, en m'n gevoel zegt dat het een aardige kans van slagen heeft. O:)

De mallen worden van mdf met hpl erop, en dan nog iets van vaseline oid.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”