Lage tonen/uitslag Alpair 6

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Siger

Lage tonen/uitslag Alpair 6

Bericht door Siger »

Goedemiddag, als nieuwkomer op dit forum en ondanks een werkzaamleven in de techniek zit ik toch met een vraag. Dankzij dit forum jaren geleden een paar Needles met W3-871 in elkaar gezet. Omdat zij commerciële zuilen vervingen kwam er commentaar van de welstandcommissie in de trant van, wat zijn deze dingen groot en ik zelf was wat minder gelukkig met de kleuring van sprekers. (Worden ook als TV speakers gebruikt en vooral bij vrouwelijke sprekers, valt dit op). Verder zijn Needles prima vloerspeakers.

Dus het plan opgevat om met de rechthoekige Alpairs 6 een zeer smalle zuil te gaan bouwen. Simulaties in AkaBak gaven aan dat dit prima met een ML-TL kon en op het DIY forum kwam ik het ontwerp van Jim Griffin met de Alpair 6 tegen, die zeer tevreden was over deze combinatie (ML-TL/Alpair)

Dus simulatie software van M. King aangeschaft (geen geld voor wat hij levert) en een ontwerp gemaakt. Uiteindelijk uit gekomen op 11x13,5x97 cm (uitwendig behuizing) en deze gebouwd.
Simulatie gaf aan dat het – 6dB punt beneden de 40 Hz zat ofwel interessant om eens te kijken of theorie en praktijk overeenkomen. Metingen met Arta (dichtbij poort/speaker) geven aan dat de simulatie goed was en luisterproeven geven aan dat de kleuring met sprekers beduidend minder is en dat met name het laag eigenlijk indrukwekkend is (schijnbaar niet al te veel gewend met de Needles). Ook (klassieke) muziek klinkt evenwichtig waarbij het hoog beter is als ik gewend ben (gezien mijn leeftijd is dit voor mij moeilijk qua oordeel)

Maar wat is het probleem dan. Omdat de speakers ook gebruikt worden bij de TV in een surround opzet, wordt er ongetwijfeld zeer lage tonen het systeem in gestuurd. Markaudio waarschuwt bij een type van zijn speakers dat hier mee opgepast moet worden. In de simulatie wordt aangeven dat je bij een paar watt gemakkelijk de 5 mm RMS Deflection passeert bij lage tonen. M. King geeft aan dat je hier je niet te druk over moet maken, maar dit ML-TL ontwerp geeft het laag nogal gemakkelijk weer.
Wie kan hier iets zinnig over zeggen, want ik heb juist een breedbander gekozen omdat geen filters of andere netwerken in de keten van versterker-speaker wil hebben (impulsgedrag).

Siger.
Vuurkat

Re: Lage tonen/uitslag Alpair 6

Bericht door Vuurkat »

Welkom! :D

Worden ze in de surroundopzet niet standaard al hoogdoorlaat gefilterd (met bass-management op je receiver)?
Siger

Bericht door Siger »

Bedankt voor de reactie, gekeken in de handleiding van de Sony DE598 en er lijken daar mogelijkheden te zijn. Welliswaar worden dan alle speker afgefilteerd en krijgen de achterspeaker ook de lage tonen voor hun kiezen, maar die kan ik wel af filteren met netwerkje. Niet zo'n slimme constructie in de Sony, want e.e.a. is bestemd voor het gebruik van een subwoofer met kleine speakers.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor ook maar enigzins leuk film kijken moet je je fronts filteren, zeker met zulke kleine drivers in een open behuizing. je sloopt ze bij de eerste explosie of tik op een aquariumruit. Die Sony zal dat waarschijnlijk op 80Hz doen als de fronts op small staan, en helemaal niet als ze op large staan.

Nou weet ik de kwaliteit van je sub niet, maar als die ook maar een beetje fatsoenlijk is, zullen je Alpairs beter klinken als je ze op small hebt staan. ze kunnen wel laag, zeker in de juiste behuizing, maar dan gaan ze uitslag maken en dat gaat per definitie ten koste van de zuiverheid in het hoog en midden. Ze klinken dan nog steeds erg goed, maar het kan gewoon beter als je ze ontlast van de lage tonen. Ik ben een breedbanderfan, maar aan basis natuurkunde kan je niets veranderen helaas. die Sony geeft je een makkelijke mogelijkheid ze te filteren en time alligned te zetten met je sub.

Is je sub niet lekker voor muziek, dan zou ik adviseren om te schakelen naar small bij t kijken naar een film en naar large voor t luisteren naar muziek. Of je doet de echte audiofiele optie: een mooie stereo versterker voor muziek, en de AV versterker voor TV en film.

btw: had je de W3-871 Needles soms zonder correctiekring dat je last had van kleuring?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik vermoed het wel, gezien de wens om volledig zonder filter te werken. Ik zou Siger willen adviseren die visie over goed geluid te heroverwegen. Want volgens mij is een filter essentieel om een speaker (een enkele uitzondering daargelaten) goed te laten klinken.
ovni

Bericht door ovni »

JvS schreef:
... knip ... Want volgens mij is een filter essentieel om een speaker (een enkele uitzondering daargelaten) goed te laten klinken.
Zou je de enkele voorbeelden met ons willen delen? (eventueel incl het daarbij horende ontwerp)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ovni schreef:
JvS schreef:
... knip ... Want volgens mij is een filter essentieel om een speaker (een enkele uitzondering daargelaten) goed te laten klinken.
Zou je de enkele voorbeelden met ons willen delen? (eventueel incl het daarbij horende ontwerp)
Conic met de Alpair10 bijvoorbeeld:
alpair10_combi_2b.gif
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

JvS schreef:
Ik vermoed het wel, gezien de wens om volledig zonder filter te werken. Ik zou Siger willen adviseren die visie over goed geluid te heroverwegen. Want volgens mij is een filter essentieel om een speaker (een enkele uitzondering daargelaten) goed te laten klinken.
Ik hoor wat hinniken. Oh, dat kan niet want stokpaardjes kunnen niet hinniken :mrgreen:

Laat die jongen nou toch. Dat jij er niet van overtuigd bent wil helemaal niet zeggen dat het niet kan. Er zijn meerdere goede merken die niet anders doen. En begrijp ik dat nou goed dat je hem vraagt zijn smaak naar de jouwe te wijzigen?

Konus Audio Essence
Natural and coherent sound with unbelievable bass extention for such a small driver. Without crossover network and a stable 8 ohm load, it is an easy drive for an amplifier. Great combination with 47 Lab amplifiers.

Refence3A
Like all Reference 3A loudspeakers, the Dulcet has a sloped front baffles to time align the drivers and chamfered edges to minimize tweeter reflections that can adversely affect imaging. These speakers are also unique in their lack of a conventional crossover. The midrange/woofer is driven directly by the partnering amplifier while the tweeter sports but a single oil-filled capacitor in its signal path. With such a minimalist circuit, the resulting sonics should be remarkably transparent, with little attenuation of dynamics and a more musically coherent performance with greater immediacy. Of course, the downside of this approach is invariably a less-than-flat frequency response since the handoff between drivers is accomplished purely mechanically.

VOXATIV
Inside we use solid-core copper cable and Mundorf solid copper binding posts. No crossover components of any sort are employed. The sound is optimized purely by the mechanical excellence of the driver and cabinet.
The efficiency is 98dB to pose no problems for small luxury amps like Yamamoto.

Ocellia
Tweeter crossover frequency 9,5 kHz (optie)

JohnBlue Audio Art
JohnBlue Audio Art is now making its North American debut but isn't a new player in this game. In Taiwan where the company was established in 2003, JohnBlue is fast becoming the online focal point and synonymous with full-range loudspeakers among audiophiles. Founder and designer Tommy Wu is a long-time tube amp aficionado and full-range single driver advocate who eventually gave up his 9-to-5 job to devote all his time and energy to the passion of his heart. "I am deeply attracted to single-driver speakers," he wrote me in one of his emails. "The expressive high frequencies, the affectionate midrange and clarity embedded with details all conjure a special flavor that I could never find in multi-driver designs. To rectify the shortcomings in bass extension of earlier or even certain modern full-range speakers, more work had to be done in cabinet design, resonance control and of course the driver itself. I started to collect and study all full-range drivers I could find. I did extensive research and developed cabinet configurations and other supplementary tools. The aim was to unleash the full potential of this unique way of music making. JohnBlue products are a reflection of my personal taste and they present jazz, female vocals and string ensemble with my signature sound."

Omega
The Super 3 is a single-driver crossover-less, front-ported bass-reflex speaker that uses a modified 4.5" Fostex ES full-range driver that's good for a claimed response of 58Hz - 20KHz.

Unity Audio
The Whitewater and Inner Spirit, two totally unrelated names, are both single driver, crossoverless high-efficiency speakers.
En dan heb ik het nog niet eens over elektrostaten ea. Ik moet er wel even bij vermelden dat de bafflebreedte vaak wel breder is dan normaal, zeker dan een paar Needles! En verder kun je de bafflestepcompensatie omzeilen door een dipool te maken; 2 drivers voor en achter.

Eigenlijk vind ik dat ik al teveel gezocht heb. Ga zelf eens zoeken en luisteren zou ik zeggen. Zeker die minimalistische opzet van 47-labs werkt echt verbazend goed. Een vlakke frequentiecurve is belangrijk, maar niet alleen zaligmakend. Persoonlijk vind ik veel fullrange speakers niet mooi klinken. Maar ik herken wel de goede kanten. En ik denk dat dat mede ligt aan hoe ik naar muziek luister. Ik vind de ruimtelijke afbeelding erg belangrijk.

Verder moet me ook nog even van het hart dat je de positieve eigenschappen van een crossoverless speaker compleet de nek omdraait met een surroundreceiver. Of het moet echt een hele goeie zijn. En dan zit je aan de duizenden €.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@]eep: als er staat "without crossover" betekent dat niet dat er geen correctie in zit :wink: laat je niet meesleuren door het audiofiele geblabla uit de folders.

btw: die Inner Spirit die je aanhaalt is nou precies een verkeerd voorbeeld, die is in een luistertest compleet afgebrand.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

sja, ik ga in veel mee maar van ontwerpen met fostex krijg ik sowieso nooit een goed gevoel - dus dat van die inner spirit is geen verbazing.

De A3 die ik gehoord heb was voor mijn gevoel veel te vol in het middengebied. De audio physic step van lang geleden was ook lowpass loos, wel geinig maar sowieso natuurlijk een speaker met beperkingen.

Als breedbandfan blijf ik bij een afstemming in de tonale balans, is die zoek dan weegt dat nooit op tegen filterloos
meiborg

Bericht door meiborg »

Misschien heb ik de initiële vraag van de topic starter niet goed begrepen, maar je wens is meen ik om de alpair in een tl / ml-tl van meer laag te voorzien toch.

Dat vergt dus een lage afstemming en rond die frequentie wordt de uitslag juist goed in toom gehouden bij een tl. Ik denk dan ook dat het allemaal wel mee zal vallen, alhoewel ik sowieso geen grote versterker aan een dergelijk single driver ontwerp zou hangen. Als veel geluidsdruk belangrijk is ben je namelijk beter bedient met een ander type luidspreker imho. De charme van een breedbander ligt meer op andere vlakken.

Het toneel is weer aan de echte kenners en de off-topic (maar wel leuke) discussie ;)

Mvg Reinder
Siger

Bericht door Siger »

Goedemiddag, bedankt voor de vele reacties. Zal proberen op e.e.a. met beleid te reageren, hoewel ik het gevoel heb dat breedbanders/geen filters in dit forum op enige weerstand kan stuiten.

Te beginnen met de vraag van meiborg, nee is er niet teveel laag, waarschijnlijk te veel voor de speaker, dus is er enige angst om ze op te blazen als er naar een film op de TV wordt gekeken (versterker is ruim over bemeten). Trouwens de Spl respons is binnen 3 dB tot 45 Hz en beneden de 40 Hz valt hij met 12 dB af. Eigenlijk ongelofelijk voor zo’n kleine speaker bij een rendement van 85 dB.

Jvs merkt iets over filters op. Ik denk zelf dat filters zeker de demping van speakers beïnvloeden en daardoor de klank. Of laag filteren de klank verbeteren daar zet ik een vraagteken bij. Als dat gebeurd dan zegt dat iets over de speakerconstructie, maar ideale speakers bestaan niet. In mijn werkzaam leven ook elektromechanisch systemen ontworpen (lijken enigszins op speakers) en elk onderdeel tussen de versterker en speaker doet iets aan symptoom bestrijding van het geheel. Waarom luisteraars breedbanders ruimtelijk vinden zegt iets over de fase en het impulsgedrag.
Maar ik ben geen audiofiel, weet ook te weinig van dit onderwerp en beoordeel speakers vaak op stemmen van sprekers en ben tevreden als mijn klassieke cd’s prima worden weergegeven. Daarbij huidig ik het gegeven, dat eenvoud het kenmerk van het ware is en dat over smaak niet valt te twisten.
Als gebruikers op dit forum iets willen weten over wat toevoegingen in de keten versterker-speaker, dan moet men maar eens wat weerstand in de simulatie van M.King toevoegen. Daar wordt je voor de speakerrespons niet vrolijk van. Maar gelukkig horen wij niet alles en ik, zeker niet. Ook is er over dit onderwerp voldoende op Internet te vinden.

Henkjan geeft duidelijk aan (trouwens de fabrikant MA ook) dat je op moet passen met deze kleine speakers. Als de importeur dit zegt, dan denk ik dat er wat ervaring is en ga ik hier wat aan doen (bedankt hiervoor).
Nog eens in handleiding van de AV Sony gesnuffeld en het blijkt dat af filteren op 40 Hz of hoger in te stellen valt. 40 Hz lijkt prima want de simulatie geeft aan dat bij 15 W / 95 dB /Spl de 5 mm niet wordt overschreden. Trouwens de achterspeakers zitten in gesloten box en kunnen wel tegen een stootje en zijn niet kostbaar.
T.a.v. de kleuring van de Needle, er zit (dip/2KHz) filter in, maar bij stemmen voel je duidelijk de bovenzijde van de voigt pipe (bij de speaker) bewegen, dus spelen kastresonanties zeker een rol. Burghard stelde in het oorspronkelijke ontwerp ook voor om dit te verdikken, maar ik vond 12 mm mdf goed genoeg. Denk dat dit niet slim was.

Stop er mee want de nieuwe behuizingen vragen nog wat werk (afwerking) en ik wil ze toch op korte termijn in de kamer hebben.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Siger schreef:
Maar wat is het probleem dan. Omdat de speakers ook gebruikt worden bij de TV in een surround opzet, wordt er ongetwijfeld zeer lage tonen het systeem in gestuurd. Markaudio waarschuwt bij een type van zijn speakers dat hier mee opgepast moet worden.
(...)
Wie kan hier iets zinnig over zeggen, want ik heb juist een breedbander gekozen omdat geen filters of andere netwerken in de keten van versterker-speaker wil hebben (impulsgedrag).
Ik denk dat je een geschikte driver hebt als je echt fullrange wil spelen, het dynamisch bereik is dan zeker beperkt. Een luidspreker gaat niet zo maar stuk, alleen buiten Xmax gaan dingen wel stuk.
Wanneer je een film draait kun je rustig naar een andere setting, bijv. 2.1 met subje terwijl je dan muziek over de 2 fullrange speakers draait. Een highpass/subsonic rond 40 Hz is ook een idee. Toch zal het dan wel iets minder body hebben, je zult het wel kunnen horen.

Afstappen van het hele idee zou zonde zijn, je hebt zelfs de TL sheets je eigen gemaakt dus van mijn kant een motiverende noot :wink:

Dat een breedbander ruimtelijk(er) klinkt dan een eenvoudig 2- of meerweg systeem ligt er volgens mij aan dat het erg homogeen is en er geen boventonen/harmonischen uit een andere driver komen met alle voordelen vandien. Een X-over in het gebied waar ons gehoor erg gevoelig is voor fase draaiingen van drivers t.o.v. elkaar heb je niet bij een breedbander, maar ook niet wanneer je met een filter de SPL curve wat vlakker maakt.

Een F.A.S.T. heeft deze voordelen ook, maar zonder de mechanische beperkingen doordat de fullrange onderin afgefilterd/ ondersteund wordt. Mocht het luider moeten dan is een X-over onderin misschien een idee. De mooie sound blijft wel :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Siger schreef:
...Nog eens in handleiding van de AV Sony gesnuffeld en het blijkt dat af filteren op 40 Hz of hoger in te stellen valt.
ik ben van mening dat voor film dit te laag is. en zoals ik in m'n eerder post al op hintte, dat hoeven geen oorlogfilms te zijn, ook in Finding Nemo zitten fragmenten die veel van een luidspreker gaan vragen. Voor film zou ik de x-over zo hoog mogelijk zetten als de plaatsing van de sub toelaat. staat de sub netjes tussen de fronts in, dan kan je rustig 120 of zelfs 150Hz proberen.

wat betreft muziek: dan zou j er voor kunnen kiezen om de fronts op large te zetten, en dus helemaal zonder sub te spelen. maar, net zoals Wouter al aangeeft, kan je er alleen maar op winnen als je het laagste laag biij een breedbander vandaan houdt. Omdat de filtercurves in zo'n HT receiver waarschijnlijk 2e orde HP en LP zijn, is het voor een goede overname wel aan te raden om minstens 1 octaaf hoger te crossen dan de f3 van de fronts (anders krijg je een te asymetrische filtercurve), wat in jou geval dus op 80Hz zou zijn. Maar ik denk dat je oren je beter kunnen vertellen wat het beste klinkt...

wat voor sub heb je eigenlijk?
Siger

Bericht door Siger »

Dat is het probleem Henkjan er is geen subwoofer en om die reden gebruikt ik de frontspeakers op large. Omdat dit de Needles zijn, die wel tegen een stootje kunnen en omdat de Tangband goedkoop zijn, maakte ik me daar niet druk over. Maar gezien getallen in de simulaties, denk ik daar nu wat anders over, los van wat je hoort.
Ik denk dat er toch een sub moet komen, alleen de welstandcommissie moet dat ding niet gaan zien. Onder de bank is geen ruimte, dus dit gaat enige creativiteit vergen.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Henkjan schreef:
@]eep: als er staat "without crossover" betekent dat niet dat er geen correctie in zit :wink: laat je niet meesleuren door het audiofiele geblabla uit de folders.

btw: die Inner Spirit die je aanhaalt is nou precies een verkeerd voorbeeld, die is in een luistertest compleet afgebrand.
Nee, ik laat me niet meeslepen, ik heb alleen even snel een aantal fabrikanten gezocht. Het ging me daarin niet om de kwaliteit (want ik ken ze niet allemaal van horen) maar vooral om hoeveel er filterloos zijn. Ik weet dat filterloos en x-over-loos niet hetzelfde is.

Wat ik wel weet is dan mijn speakers (Ref3A MC) die ik al jaren heb alleen 1 condensator hebben voor de tweeter en geen correctie via filtercomponenten. En ook dat ie heel goed klinkt. Je moet echt met grof geschut aankomen wil je dat verbeteren. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik van een show oid thuiskom en deze zou willen inruilen. Of ze liggen echt ver buiten budget. En dan nog; de meeste halen dit rendement niet en dan moet ik naar een ander soort versterker.

Ook de Konus Audio zitten vziw geen filtercomponenten in en klinkt verbazend goed.

Ik vind het trouwens wel knap dat je die speakertjes zo nog wist uit die test. Ik had m jaren geleden ook al gelezen, maar wist niet meer dat Inner Spirit daar in zat. Ach nou ja, Fostex is toch al niet mijn ding (zoals ik al vertelde onderaan mijn vorige post). Persoonlijk vind ik veel fullrange speakers niet mooi klinken. Maar ik herken wel de goede kanten.

Een sub moet toch ergens wel te verstoppen zijn? Of maak er een poef van, of een bijzettafeltje.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Siger schreef:
Ik denk dat er toch een sub moet komen, alleen de welstandcommissie moet dat ding niet gaan zien. Onder de bank is geen ruimte, dus dit gaat enige creativiteit vergen.
]eep schreef:
Een sub moet toch ergens wel te verstoppen zijn? Of maak er een poef van, of een bijzettafeltje.
Wat dacht je van in een Needle? Als die goed gekeurd is kun je los, alleen maak je een actieve F.A.S.T. :wink:

Heb zelf hier echt een mooi diep laag, enorm belastbaar en verstopt in een Needle. Een 2x 8" mivoc + AM80 met GHP constructie: 12 liter gesloten met serie condensator, tussen de + v/d subamp en + v/d woofer. Een -3dB op 33 Hz!!! Erg prettig op smaak te brengen met een volume regelaar en crossover frequentie. Uiteraard nog in prototype staat :oops:

De afmetingen zijn nagenoeg gelijk aan de Needle, hij is een paar mm breder (12,6 cm) maar met de woofer toekomstig vlak in de wand wordt dat ca een 1cm. De kast is 23 cm diep ivm de korf van de 8" woofer

Heb trouwens in de huidige opzet de woofers vlak bij de grond en de versterker bovenin, beter laag.
Afbeelding 090.jpg
fast needle.JPG
fast needle 2.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op di 16 nov 2010, 7:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Siger schreef:
Dat is het probleem Henkjan er is geen subwoofer .....
ach so....

beschrijf (of beter: plaats een een foto) van de opstelling, dan kunnen we eens meedenken over waar je de sub kan verstoppen :wink: er zijn voldoende mogelijkheden, van een enorm klein subje of een bandpas sub, etc
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Siger schreef:
Dat is het probleem Henkjan er is geen subwoofer .....
ach so....

beschrijf (of beter: plaats een een foto) van de opstelling, dan kunnen we eens meedenken over waar je de sub kan verstoppen :wink: er zijn voldoende mogelijkheden, van een enorm klein subje of een bandpas sub, etc
meiborg

Bericht door meiborg »

Wat een creatief idee, een needle zo ombouwen! Woofer onderin geeft ook minder reflecties, lijkt mij bovendien stabieler staan.

Wat betreft de topic starter, volgens mij lopen je speakers echt geen gevaar ten gevolge van het overschrijden van de maximale uitslag. Ik bedoelde eigenlijk dat je deze speakers hebt afgestemd op het laag, anders zou je geen tl gebouwd hebben. Natuurlijk, niet afgestemd op sub laag, maar bijvoorbeeld mijn needles met alpair 6 hebben in stereo totaal geen moeite met under the influence van de Chemical Brothers (qua uitslag dan, het klinkt natuurlijk niet optimaal). En nogmaals speelvolume spreekt hierin ook mee, ik weet natuurlijk niet hoe hard de tv staat bij je thuis..

Mvg Reinder
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

]eep schreef:
JvS schreef:
Ik hoor wat hinniken. Oh, dat kan niet want stokpaardjes kunnen niet hinniken :mrgreen:
Tja, goede ontwerpen zonder resp. met wisselfilters kun je vinden in verhoudingen die de 1 tegen 100 gemakkelijk haalt, dus op een enkel ontwerp na, de uitzondering, is een filter essentieel om een resultaat te bereiken.

Ik zeg ook helemaal niet dat het moet. Ik zeg alleen, wellicht is het verstandig om niet een speaker te maken en dan als uitgangspunt te nemen 'er moet geen filter in, want dat houdt het geluid tegen'. Dat is een vrij matig uitgangspunt. Meer een audiofiel dogma, dan een echte ontwerpkeus.

Dat je in je uiteindelijke ontwerp een speaker krijgt die geen of een minimalistisch filter nodig heeft, is natuurlijk fantastisch :). Maar het als uitgangspunt gebruiken is naar mijn mening geen goed idee. Vandaar mijn opmerking om die visie te heroverwegen.

Perse willen dat er een in zit is geen goed uitgangspunt, maar perse willen dat er geen een in zit is dat zeker ook niet. Waarom je daar zo'n enorm verhaal over fokpaardjes over moet ophangen, is me een raadsel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nu ook weer een Needle met de Alpair6 staan, en met muziek geen enkel probleem. maar film is toch andere koek (btdt: ik had Hans een keer nog aangesloten toen ik Finding Nemo ging kijken, de klap van de spreekspoel tegen de poolplaat was harder dan het getik van Darla)

sum-up: wil je een film op allles behalve heel zacht volume kijken, dan zal je de laagste tonen bij je Alpairs vandaan moeten houden.
meiborg

Bericht door meiborg »

Daar sta ik van te kijken, moest het natuurlijk zelf ook proberen dus een stukje Cloverfield gekeken (helaas finding nemo staat hier niet op de plank :p). Inderdaad, best heftig voor mn arme alpairs.

Heb overigens ook een compact subje voor films erbij normaliter. Klein doosje met net als Little Thumpy een w8-740 maar dan icm twee pr's.

Mvg Reinder
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Maar het als uitgangspunt gebruiken is naar mijn mening geen goed idee. Vandaar mijn opmerking om die visie te heroverwegen.
Ok, ieder zijn mening. Maar dat lees ik hier helaas niet uit. Je wilt met onderstaande IMHO een ander overtuigen dat zijn 'visie op goed geluid' niet klopt.
Ik zou Siger willen adviseren die visie over goed geluid te heroverwegen. Want volgens mij is een filter essentieel om een speaker (een enkele uitzondering daargelaten) goed te laten klinken.
Ik probeer jou te vertellen dat het niet slechts 'een enkele uitzondering' is maar een zeer valide en vaak toegepaste ontwerpvisie. Door er telkens bij elk onderwerp op terug te komen komt het op mij over alsof je een ander zijn visie niet wilt (h)erkennen. Voor elke ontwerper en kunstenaar is visie een niet alleen de smaakmaker, maar vooral datgene wat tot radicale doorbraken en tijdloze ontwerpen leidt. Je moet soms een beetje gek zijn om geniaal te zijn.

Verder is een filter alleen maar noodzakelijk om compromissen te kunnen maken in kastvorm, afmetingen en tekortkomingen. En dat zie je vooral terug bij commerciële ontwerpen en minder bij compromisloze ontwerpen voor liefhebbers die niet voor de 'easy way out' willen of hoeven te kiezen. Als afschrikwekkend voorbeeld: Bose (oh bah, ik moet zo even mijn mond spoelen). :-#
JvS schreef:
verhaal over fokpaardjes
tsk tsk, STokpaardje :-$
Afbeelding
Begrip: 'Een stokpaardje'; of: 'Het is zijn stokpaardje'.
Betekenis: Hobby, lievelingsbezigheid, lievelingsonderwerp (Engels: 'Hobbyhorse')..
JvS

Bericht door JvS »

I know. Ik had er 'pun intended' bij moeten zetten. ]eep, ik vind het altijd leuk om met je te discussiëren en plaag daarin ook graag. muhahah :).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”