FLAC toevoegen aan windhoos mediaspelert

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

FLAC toevoegen aan windhoos mediaspelert

Bericht door Henkjan »

ik lees op de FLAC site dat het kan, maar moeilijk is, en dan een link met uitleg.... die 404 geeft. heeft iemand dit gedaan en zou dat hier kort kunnen samnevatten? zenks
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nee mij te ingewikkeld. Windhoos mediaspelert sucs en die heb ik nu definitief het raam uitgekieperd. Het kan niet eens overweg met Shoutcast-streams zoals de 192 kb stream van R4. Foobar speelt FLAC uit zich zelf al af. Zelf heb ik nu tot volle tevredenheid deze op mijn Eee PC'tje draaien: http://www.jrmediacenter.com/ Dat stuurt via de ASIO drivers nu mijn USB dacje aan.

Met name deze om de makkelijk te overziene "Theater view" op dat kleine schermpje. Speelt zowat alles af incl. FLAC. 'Tis alleen niet gratis.
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

K-Lite Codec Pack of K-Lite Mega Codec Pack installeren en klaar is klara :wink:
Of er verschil in kwaliteit zit durf ik niet te zeggen, maar je moet wel rekening houden met evt. andere geinstalleerde codecs.

Zelf ben ik er erg over te spreken omdat ik WMP Classic (6.4) erg fijn vind voor film(pje)s, als het om kwaliteit gaat dan gebruik ik op de PC VLC voor beeldmateriaal, en voor geluid is foobar een van de beste..mja m'n (main) PC staat in de woonkamer, dus dan is de keus makkelijk -> setje.

**EDIT** Kan FLAC zonder problemen op WMP Classic en WMP11 afspelen.
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Misschien kun je ook madFlac proberen, zelfde als die in de K-Lite packs zit.
En blijkbaar speelt ie FLAC bit perfect af, dus kwaliteit is een non-issue (zou eigenlijk ook gek zijn voor een lossless formaat).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Same here, voor audio, gebruik ik foobar, en voor video de VLC speler.

Foobar vergt ook erg weinig geheugen trouwens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

En waarom zou je met de huidige grootte van schijven sowieso nog met FLAC comprimeren? Je wint er meestal niet meer dan 30% - 40% file grootte mee.

Ik rip nu alleen nog maar naar .wav en dezelfde CD's naar 128 kb mp3 voor afspelen op de keuken radio en in de auto :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Op installatie van de losse codec ken ik het antwoord niet, maar als je alle codecs in 1x wilt installeren, is het genoemde K-Lite Mega Codec Pack echt een uitkomst. Gewoon installeren en de configuratie aan het programma overlaten was bij mij voldoende om in W2K allerlei formaten met WMP af te kunnen spelen, inclusief FLAC.

Bij mijn vorige W2K-installatie was dat wel anders. Daar heb ik 9 jaar mee gedaan, en de codecs heb ik daar in de loop der jaren stuk voor stuk aan toegevoegd. Bij een recente herinstallatie leek het onbegonnen werk te zijn om opnieuw de beste codecs bij elkaar zoeken, en dan nog is er een lange weg te gaan voordat alles dusdanig is geconfigureerd dat de diverse codecs goed werken zonder elkaar in de weg te zitten.

Waar het codec pack voor mij geen uitkomst bood, was bij de shellplayer in Windows Explorer/Verkenner. Net als anderen gebruik ook ik diverse players, maar ik maak wel veel gebruik van de preview/-listening mogelijkheid. Zonder in de registry te rommelen blijft de shellplayer helaas maar een beperkt aantal formaten afspelen, dus als je het daarvoor doet heb je pech. In normaal geopende toestand spelen mediaplayer 6 en 7 echter gewoon alles af.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ik pak in plaats van WMP altijd VLC media player. VLC speelt vrijwel alles af wat los of vast zit qua mediabestanden en is nog gratis ook. Ook voor films zitten er tal van mogelijkheden in. Erg handig progje :wink: Enige nadeel is dat het aardig wat recourses gebruik van je PC.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik ga t proberen. lukt t niet goed, ga ik weer terug naar wat ik onder 98lite gebruikte: dB PowerAmp, die heeft z'n eigen FLAC plugin
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

KILLorBE schreef:
K-Lite Codec Pack of K-Lite Mega Codec Pack installeren en klaar is klara :wink:
idd, zo gepiept. luister nu eindelijk naar die gedownloade Nine Inch Nails 8)
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Pjotr schreef:
En waarom zou je met de huidige grootte van schijven sowieso nog met FLAC comprimeren? Je wint er meestal niet meer dan 30% - 40% file grootte mee.

Ik rip nu alleen nog maar naar .wav en dezelfde CD's naar 128 kb mp3 voor afspelen op de keuken radio en in de auto :D
Ik dus ook, schijven van 750g-1t zijn betaalbaar geworden, dus waarom niet? De oorpsronkelijke kwaliteit en als ik iets voor in de auto wil zet ik het om naar 128kb.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

markje schreef:
Ik dus ook, schijven van 750g-1t zijn betaalbaar geworden, dus waarom niet?
Als je dan maar geen Seagate neemt. Gedurende bijna 2 decennia kwam Seagate bij mij bovenaan de ranglijst te staan als het om betrouwbaarheid gaat, maar de laatste generatie schijnt een ongekend hoog aantal uitvallers te kennen, net als destijds met de Deskstar van IBM/Hitachi het geval was. Gelukkig hoorde ik net op tijd over dit euvel, want recentelijk overwoog ik om een 1.5TB aan te schaffen. Dan toch maar 1TB van WD, welke inmiddels al bijna tot dezelfde prijs per MB is gezakt.

Overigens: WAV is leuk voor nieuw toe te voegen bestanden, maar een reeds opgebouwde verzameling ga je waarschijnlijk niet meer terug converteren naar WAV. :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als je dan toch een nieuwe schijf aanschaft voor archivering neem dan gelijk een 24/7 schijf. Die zijn wel duurder maar ook een stuk robuuster. En 5200 rpm schijven gaan ook langer mee dan 7200 rpm schijven (zijn ook een stuk stiller).

Idd Marp, FLAC files die al je archief staan ga je natuurlijk niet terug converteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
.... een 24/7 schijf.
:?: què :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Een schijf bedoeld voor servers die dag en nacht draaien: 24 uur, 7 dagen per week.

Normale desktop schijven zijn daar niet voor bedoeld en lichter uitgevoerd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb al geruime tijd een toshiba externe schijf, en die werkt super.
Is muisstil, en is snel met grote bestanden en opstarten etc.

http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqsh ... I&A=411356

Kost hem ook de kop niet meer, sterker nog, voor deze prijs heb je bijna de 1TB variant
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
KILLorBE schreef:
K-Lite Codec Pack of K-Lite Mega Codec Pack installeren en klaar is klara :wink:
idd, zo gepiept. luister nu eindelijk naar die gedownloade Nine Inch Nails 8)
poep, net wat te snel door die installatie gegaan, nu willen sommige streams (die van de concerten van de kro bv) niet meer spelen :x
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als de stream alleen een nieuw blank venster in je browser opent maar niet afspeelt kun je met de hand de url naar de spelert kopiëren. Dat is niet zoals het hoort natuurlijk maar je kunt dan wel checken of je spelert hem afspeelt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en dan krij ik dus een foutmelding van de spelert......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Uh, de URL van het KRO concert van Taj Mahal is http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/k ... o_high.wmv

Dat is dus gewoon een WMV stream. Als ik die open als URL in WM9 speelt die hem gewoon af hier.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Marp schreef:
markje schreef:
Ik dus ook, schijven van 750g-1t zijn betaalbaar geworden, dus waarom niet?
Als je dan maar geen Seagate neemt. Gedurende bijna 2 decennia kwam Seagate bij mij bovenaan de ranglijst te staan als het om betrouwbaarheid gaat, maar de laatste generatie schijnt een ongekend hoog aantal uitvallers te kennen, net als destijds met de Deskstar van IBM/Hitachi het geval was. Gelukkig hoorde ik net op tijd over dit euvel, want recentelijk overwoog ik om een 1.5TB aan te schaffen. Dan toch maar 1TB van WD, welke inmiddels al bijna tot dezelfde prijs per MB is gezakt.

Overigens: WAV is leuk voor nieuw toe te voegen bestanden, maar een reeds opgebouwde verzameling ga je waarschijnlijk niet meer terug converteren naar WAV. :roll:
Klopt, maar alles wat ik als wav heb, staat als cd in de kast, dus ik heb daar niet zo'n problemen mee. Enkele jaren terug het gros omgezet naar mp3 en een paar maanden terug alles geript als wav.

Ik heb 1 keer een Seagate gekocht (jaaaaren geleden), crashte na 2 jaar. Sindsdien zweer ik bij WD schijven. Ik heb sinds een paar dagen een Samsung SATA schijf; geen ervaring mee, maar ik lees er goede verhalen over.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

markje schreef:
Ik heb 1 keer een Seagate gekocht (jaaaaren geleden), crashte na 2 jaar. Sindsdien zweer ik bij WD schijven.
Begrijpelijk, maar zelfs de beste schijven kunnen crashen. WD staat voor mij trouwens wel op gelijke voet met Seagate (v.w.b. betrouwbaarheid).

Van 1995 tot 2003 heb ik vele honderden computers verkocht, zowel nieuw als gebruikt. Gedurende die periode en de jaren daarvóór mocht ik geen Seagate of WD* meemaken die het begaf. Ook een bevriende automatiseerder/ex-werkgever heeft nooit een Seagate hoeven te vervangen of terug te nemen om reden van voortijdige mankementen. Verder heeft hij sinds zijn officiele start in 1998 slechts 2x een WD vervangen wegens verminderde betrouwbaarheid: ze begonnen binnen een paar jaar vrij duidelijk te "fluiten". Wellicht hadden ze hiermee nog een paar jaar kunnen functioneren, maar uit voorzorg zijn ze terug gegaan naar de fabriek. Dat zijn dus nog mankementen waarmee je in elk geval niet plotseling voor verassingen komt te staan.

Met schijven van de laatste 5 jaar heb ik absoluut geen ervaring, en dus ook niet met fabrikanten die in deze periode zijn opgedoken. Gezien de langdurig aangetoonde betrouwbaarheid, destijds onderstreept door gelijksoortige ervaringen binnen Getronics, geloof ik echter niet dat ik snel op andere merken zou overstappen. In elk geval niet voor kritische toepassingen, of niet voordat zo'n merk zijn betrouwbaarheid gedurende een langere tijd heeft bewezen (vér voorbij de verwachte levensduur van de 1e opgehemelde exemplaren). Jammer dat de laatste generatie van Seagate enigzins afbreuk doet aan het vertrouwen :?, al schuif ik het merk hierdoor nog niet gelijk op de grote hoop.

----------------------------
* Afgelopen jaar crashte hier een WD, máárrr... dat was een 13 jaar oud exemplaar van 256MB, wat na zijn leven in een desktop bij Shell nog 4 jaar in een router heeft gefunctioneerd, alvorens hij gedurende 6 jaar dienst deed als systeemschijf in een audio-PC die 24uur/dag aanstond. Wegens corrupte systeembestanden spinde het schijfje in zijn laatste levensjaar om de paar minuten op, om na 1 minuut weer op standby over te gaan. Het valt dus reuze mee dat de crash nog zo lang op zich liet wachten. En zo leven elders nog wat van deze schijfjes (WD en Seagate) die nog altijd naar behoren functioneren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
poep, net wat te snel door die installatie gegaan, nu willen sommige streams (die van de concerten van de kro bv) niet meer spelen :x
Waren er nog andere codecs op je systeem geinstalleerd, toen je dat pack installeerde? Dat levert helaas nogal gemakkelijk conflicten op, en het valt niet mee om dat op te lossen. :roll:

Wellicht kan je achterhalen welke codec niet meer werkt, en erachter komen welk alternatief daarvoor in het pack van K-Lite zit? Als je dat weet, kan je proberen of de streams weer naar behoren functioneren als je het alternatief in het configuratieprogramma van K-Lite uitschakelt. Zoniet, dan vrees ik dat het eenvoudiger is om opnieuw met een schoon systeem starten. :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk niet dat t een specifieke codec is, maar dat de file type associaties zijn aangepast. de installatie routine was wel zo netjes om een marker (hoe heet dat in windhoos jargon ook al weer) te plaatsen zodat ik makkelijk alles ongedaan moet kunnen maken. da installeer ik t later wel weer met alleen een vinkje bij de FLAC codec...
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

**EDIT** Was even weg, stom dat ik niet even op "voorbeeld" heb geklikt, het is een reactie op Marp.

Het wijkt erg af van het oorspronkelijke draadje, maar mijn ervaring is dat je geluk of pech kan hebben ongeacht het merk en/of type.

Mijn IBM Deathstars hebben het bijvoorbeeld uitzonderlijk lang vol gehouden, bijna de volle 3 jaar met garantie, een Maxtor die ik amper gebruikt heb was eigenlijk al dood toen ik 'm wou gebruiken, terwijl m'n eerste HDD groter als 1GB een Maxtor was die het bijna 10 jaar heeft gedaan (24/7 F@H), OK misschien heb ik destijds ook voor de betrouwbaarheid betaald (fl,-550 geloof ik), maar dat zou geen excuus mogen zijn voor de belabberde kwaliteit van HDD's die ze vandaag de dag leveren.

Draadje (poll) die 'ik' ooit heb gestart: Who makes the worst hard drives?
Goede info mbt HDD's StorageReview.

Mij boeit het weinig, maar volgens mij heeft ieder merk z'n slechte "batches", ik kan ook afgaan op de Seagate HDD die hier ligt en zo groot als 3 DVD hoezen is en 100% werkt sinds jaar 0, de realiteit is dat mensen vaker melden dat iets het niet doet dan dat ze laten weten wanneer iets goed werkt, en dat bij bedrijf X HDD Y vaker terug komt dan HDD Z heeft meestal te maken met het beperkte aanbod in HDD's die ze installeren.

Feit is: Als je data belangrijk is vertrouw geen enkel merk, maak een back-upl, beter nog 3 back-ups, HDD, CD/DVD en Flash troep.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”