Thorens 145mk2 - opknappen enzo

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Thorens 145mk2 - opknappen enzo

Bericht door Henkjan »

zo, ik dacht maar eens een eigen topicje te maken voor het opknappen van m'n Thorens 145 mk2. De eerste stappen zijn niet echt ingrijpend, maar wie weet wat de toekomst brengen zal :mrgreen:

Vandaag met de 145 een ritje gemaakt naar Alexandrium. Inderdaad naar Multifoon. Dit omdat ik het element dat er in zat wilde vervangen door een VMS30mkII die ik nog had liggen (wel eerst nw naald hierin). Toen ik die naald bestelde werd Han al wat benauwd omdat er een aantal armen van Thorens uit die tijd niet zo makkelijk om aan te werken waren, en hij stelde daarom voor dat hij het element er maar in zou zetten. Nou, daar maakte ik natuurlijk dankbaar gebruik van. lang verhaal kort: het was inderdaad een beroerde bevestiging, de mini boutjes zaten in een flinterdun metalen plaatje geschroefd, en daar zat dan ook nog eens erg weinig ruimte boven. en je moet dus elke keer dat je wat wil doen, de arm splitsen omdat je er anders niet goed bij kan. Maar goed, na een uurtje werken *) had Han het element er in en op de goede plek:
VMS30mk2.jpg
nu eerst t ding maar weer aansluiten, en dan eens een mooie LP uitzoeken om de nieuwe naald mee in te wijden 8)

*) en dit is dus allemaal service voor de vinyl liefhebber, ik hoefde hier geen cent voor te betalen dus!
Leeuwarden

Re: Thorens 145mk2 - opknappen enzo

Bericht door Leeuwarden »

Leuk! Wat zijn nu eigenlijk de types waar je bij Thorens naar moet kijken?
dre

Bericht door dre »

de 124 als topper! 8)
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb van mijn Thorens TD160, nog steeds een afstel malletje, dat je om de element houder schuift, zodat je het naaldje precies op de goede plek krijgt. Met of zonder afstands busjes. En dat is dan weer afhankelijk van het element.
Als ik dat ding ooit nog es ga modificeren, zal de uitgangs kabel worden vervangen door connectoren, zodat ik dat ding ook op 10 mtr afstand van de versterker kan plaatsen. :evil:
:D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Leuk! Wat zijn nu eigenlijk de types waar je bij Thorens naar moet kijken?
dre schreef:
de 124 als topper! 8)
ik dacht dat dat deze was :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

dat klopt inderdaad :mrgreen:
maar ik heb de 124 gemodificeerd gehoord en dat was toch wel 1 van de fraaiste ooit voor mij......
Leeuwarden

En zo'n 124 haal je nog voor een habbekrats op marktplaats... :-#
dre

Bericht door dre »

Leeuwarden schreef:
:roll:

helaas ook voorbij
Leeuwarden

ja dat zag ik... :(
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
niet echt
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik moet gaan oppassen, ik wordt nog eens echt audiofiel... zat ik toch serieus naar dit te kijken:
Afbeelding
ja, dat ding in t midden, zo'n stabiliser :-#
Forza

Bericht door Forza »

Gewoon namaken :D , ben je weer heel even zoet en dan heb je voor een habbekrats een extra stukje massatraagheid erop staan :wink: .
Leeuwarden

Nah... dan moet je eens kijken naar zo'n ding met ledjes er in... Da's pas kek!
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Leuk, m'n oude Thorens is een blijvertje.
Ik ben benieuwd om te zien wat je er van maakt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is zeker een blijvertje... zeker nu met de VMS30 er in is t echt genieten van m'n oude LPs (zelfs ondanks onderstaand probleem). ik kan overigens zien dat ik in de LP tijd duidleijk beter moest nadenken waar m'n geld heen ging, ik heb slechts een enkele staan die ik niet met veel plezier weer opzet. Toen ik m'n CDs doorliep om ze te rippen voor de knijpdoos had ik toch geregeld 'huh, had ik die ook?'

maar hij heeft wel wat TLC nodig, het rechter kanaal is een stuk zachter dan links.. waarschijnlijk een of andere verbinding ergens niet goed meer gok ik?

dat probleem met naar 45 toeren gaan is dan wel verholpen, maar het heeft zicht verplaatst.. nu gaat de snaar er af als ik van 45 terug ga naar 33 toeren :( en om t leuk te maken: dat is alleen met plateau er op, zonder plateau geen probleem, dus zien wat er mis gaat lukt niet....
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als de snaar er tijdens een kortstondige omgekeerde* aandrijving van de aandrijfpolie loopt, betekent dit dat de poelie niet onder een juiste hoek staat. Deze hoek had je toch versteld? Misschien een beetje terugstellen?

*) het moment dat het plateau gedurende afremming de aandrijfpoelie aandrijft
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat maakte dus niets uit. het lijkt er op dat op t moment dat er extra kracht gezet moet worden, dat dan de snaar omhoog kruipt op de poelie, zie t filmpje (dit is zonder plateau, met plateau vliegt die er meteen af.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T8dHlCDvR-8[/youtube]
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je de poelie iets meer naar het plateau toe laten hellen, of er vandaan? Met er vandaan stellen - stelschroef indraaien - gaat de snaar iets lager op de poelie lopen, en verhoog je bovendien de snaarspanning een beetje. De opwaardse stuwing bij afremmen zou daardoor verminderd moeten worden.

Anderzijds: op dat filmpje lijkt de snaar al niet hoog te lopen, al kan ik me vergissen, want het is nogal moeilijk te zien. Mocht er niet veel ruimte meer op de poelie zijn om de snaar lager te laten lopen, dan zou ik de helling niet meer veranderen. Wat nog zou kunnen helpen, is de schakelgaffel ietsje omlaag buigen. Als ik het goed zie heeft de snaar aan de bovenzijde meer vrijloop in de gaffel dan aan de onderzijde. Zolang hij goed blijft schakelen, en de snaar bij stationair draaien vrij door de gaffel loopt, zit je nog goed.

Bij twijfel: http://www.audioselectief.nl/.../vraaghethenk.html

:idea: Wat ik me nog bedenk: vóórdat je ook maar iets verstelt kan je eerst eens proberen wat de snaar doet als je hem omdraait. Als niets helpt, ben ik bang dat je toch aan een ander snaartje toe bent. Originele zijn duurder, maar beter voor de lagers en voor de demping van motortrillingen (juiste omtrek, stroefheid en flexibiliteit).

--
Ps: als je het over de duivel hebt trap je op z'n snaar...
Iemand [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/32437359#32437359]op tweakers.net[/url] schreef:
Nou hoor ik ook welleens mensen klagen over hun thorens 166MKII dat de snaar eraf loopt als ze wisselen tussen 33 en 45 toeren...
Daarom originele snaar nemen.... immitatiesnaar is in theorie prima, maar in de praktijk loopt 'ie eraf bij omschakelen en loopt de tafel vaak niet precies op snelheid.
Kost wat meer maar je hebt ook meer. ;)
Ps 2:
Iemand [url=http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=21&t=11298&s=3c3d5cd45b83bf346ac638a8b326ceba]op bifi[/url] schreef:
Ik las ook nog dat Conrad nog een setje snaren verkoopt voor om en nabij een tientje, maar die zijn dus inferieur?
...
Zorg dat je een originele snaar te pakken krijgt.
De imitatie snaren willen ook wel eens problemen veroorzaken zoals eraf lopen, ongelijkmatige loop etc.
...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, ik heb even op de film gezet wat er gebeurt als ik t draaien stop (0:22) als die op 45 toeren staat:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JEJdV25dSl4[/youtube]
ik denk niet dat een ietwat anders zetten van de azimuth van de poelie daar wat aan gaat verbeteren...

ik zal maar eens gaan informeren naar een nieuwe snaar. btw: waar haal je een "originele" snaar vandaan als de fabriek falliet is :roll:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nee, het snaartje gaat niet eens fatsoenlijk naar het dikkere poeliegedeelte, ondanks de (te) hoge stand van de schakelgaffel. Daar valt inderdaad geen eer meer aan te behalen.

Is Thorens opnieuw failliet? Of bedoel je het faillisement van 2006? Er is toen een doorstart gemaakt. Ondermeer het bovengenoemde Audioselectief had die snaren altijd op voorraad, dus misschien hebben ze nog wat liggen. Of anders de Duitse webshop die zo nu en dan wordt genoemd m.b.t. phono cartridges. Ik zal later even kijken of ik die nog kan vinden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Op Ebay kun je die snaren ook nog weleens vinden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik bedoel het faillissement van 2006, het Thorens van daarna is alleen de naam, die servicet de oude machines niet.

duitse site: bedoel je soms http://www.phonophono.de ?
Plaats reactie