Inschakelvertraging
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Inschakelvertraging
Ik ben op zoek naar de meest simpele en goedkope manier om mijn luidsprekers te beschermen tegen een mogelijke inschakelplop. Je weet wel, seconde of 5 na inschakelen pas de luidsprekers erop en direct na poweroff weer uit.
Ik heb een kitje liggen van Velleman maar deze is volgens mij hopeloos overkill met ledjes dc beveiliging etc etc. Deze neemt ook teveel plaats in beslag. Dus simpel, goedkoop en klein. Wie heeft een idee?
Ik heb een kitje liggen van Velleman maar deze is volgens mij hopeloos overkill met ledjes dc beveiliging etc etc. Deze neemt ook teveel plaats in beslag. Dus simpel, goedkoop en klein. Wie heeft een idee?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Inschakelvertraging
softstart van circuisonline:
uit lijkt me gewoon een relais in de uitgang laten dichtvallen op voeding uit
Re: Inschakelvertraging
Heb er ook eentje dat compact is en er zit tevens ook een DC beveiliging op.Ik zal het effe opzoeken en posten
Hier is die dan
Hier is die dan
Re: Inschakelvertraging
Nou, die komt uit een Duits zelfbouw boek. Maar ik denk dat de nu aangeleverde schakelingen beter zijn. Die ik heb vond ik een beetje twijfelachtig toen ik het testte.Vinculum schreef:Vertel!
Ik meen dat er al es eerder een topic over was?
Re: Inschakelvertraging
Met een 555 timer kan het ook, zie het middelste schema:
Overigens is die Velleman een kombinatie van inschakelvertraging en DC beveiliging
Ik heb er zelf ook een paar in gebruik.
Ik heb er zelf ook een paar in gebruik.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Inschakelvertraging
@Meanman64:
Dat ziet er uit als een mooi printje! Heb je die toevallig nog enkele liggen? Zo te zien schakelt deze maar 1 kanaal wat miss niet heel handig is maar aan de andere kant is dat wel weer in lijn met mijn dual mono setup. Deze zou goed kunnen werken in mijn GainClone. Voor mijn buizenbak is het weer niet handig want daar heb ik geen 230V, alleen 400V of 6.3V.
@Ray5150:
Dat is helemaal een mooi klein schakelingetje! Ik weet alleen niet goed wat ik dan moet doen met de voedingen (zie hierboven) en welke waardes de componenten moeten hebben.
Dat ziet er uit als een mooi printje! Heb je die toevallig nog enkele liggen? Zo te zien schakelt deze maar 1 kanaal wat miss niet heel handig is maar aan de andere kant is dat wel weer in lijn met mijn dual mono setup. Deze zou goed kunnen werken in mijn GainClone. Voor mijn buizenbak is het weer niet handig want daar heb ik geen 230V, alleen 400V of 6.3V.
@Ray5150:
Dat is helemaal een mooi klein schakelingetje! Ik weet alleen niet goed wat ik dan moet doen met de voedingen (zie hierboven) en welke waardes de componenten moeten hebben.
Re: Inschakelvertraging
Daar heb ik helaas geen reserve van liggen.Ik heb deze op Diyaudio.com bij een groupsbuy gekocht van een duitser kan hem wel vragen of hij er nog liggen heeft.Als he geen 230V geeft aan je buizenbak hoe gaat je amp dan werken de trafo heeft immers ook 230V nodig.Mss valt mijn schakeling ook om te bouwen voor 230 volt zoals die schakeling van circuitonline.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Inschakelvertraging
Die draait toch niet op 230? De caps staan gespecificeerd op 50V. Of zeg ik nu iets stoms?
Re: Inschakelvertraging
Je zegt niets stom maar aan de AC aansluiting voor de gelijkrichting zitten weerstanden welke de spanning van 230V reduceren naar laat ons zeggen 15V denk ik of bedoel je mijn schakeling?De mijne zou op een of andere manier 24V moeten krijgen voor de relais.Leeuwarden schreef:Die draait toch niet op 230? De caps staan gespecificeerd op 50V. Of zeg ik nu iets stoms?
- Bijlagen
-
- LS_Protect.pdf
- (20.18 KiB) 211 keer gedownload
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Inschakelvertraging
Ik bedoelde inderdaad jouw schakeling maar ik ben bang dat mijn kennis te kort schiet om er echt iets zinnigs over te zeggen...
Re: Inschakelvertraging
Ik zet het schema er toch maar even bij. Hij wordt hier gebruikt voor de inschakel stroom, maar je kunt het relais ook voor wat anders gebruiken. Ik schreef dat ik aan de schakeling twijfelde, maar ik zit nu vooral aan me zelf te twijfelen.
Voordeel van deze schakeling is dat het op 6,3 V werkt van de gloeispannings wikkeling van je trafo.
Voordeel van deze schakeling is dat het op 6,3 V werkt van de gloeispannings wikkeling van je trafo.
Re: Inschakelvertraging
Ik zat wat anders te zoeken, vond ik..
http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf
http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf
Re: Inschakelvertraging
Awel Vini,probeert 't ne keer zo !
Voor da relais,bij Dick Best is er wel ene voor ne 12V spoel.
Anne
Voor da relais,bij Dick Best is er wel ene voor ne 12V spoel.
Anne
