Inschakelvertraging

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Inschakelvertraging

Bericht door Vinculum »

Ik ben op zoek naar de meest simpele en goedkope manier om mijn luidsprekers te beschermen tegen een mogelijke inschakelplop. Je weet wel, seconde of 5 na inschakelen pas de luidsprekers erop en direct na poweroff weer uit.
Ik heb een kitje liggen van Velleman maar deze is volgens mij hopeloos overkill met ledjes dc beveiliging etc etc. Deze neemt ook teveel plaats in beslag. Dus simpel, goedkoop en klein. Wie heeft een idee?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Inschakelvertraging

Bericht door sietse »

Heb ik, heb je ff geduld?
Bijlagen
inschakelvertraging PPP 1.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Vinculum »

Vertel!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Inschakelvertraging

Bericht door sevenup »

Ik gebruik het schemaatje hieronder...
Bijlagen
inschakelvertraging.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Henkjan »

softstart van circuisonline:
softstart schema (incl BOM).png
uit lijkt me gewoon een relais in de uitgang laten dichtvallen op voeding uit
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertraging

Bericht door meanman64 »

Heb er ook eentje dat compact is en er zit tevens ook een DC beveiliging op.Ik zal het effe opzoeken en posten
Hier is die dan
Bijlagen
inschakelvertraging met DC beveiliging.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertraging

Bericht door meanman64 »

Hier de print met afmetingen 67mmX38mm
Bijlagen
Inschakelvertraging met DC beveiling luidsprekers.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Inschakelvertraging

Bericht door sietse »

Vinculum schreef:
Vertel!
Nou, die komt uit een Duits zelfbouw boek. Maar ik denk dat de nu aangeleverde schakelingen beter zijn. Die ik heb vond ik een beetje twijfelachtig toen ik het testte.
Ik meen dat er al es eerder een topic over was?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertraging

Bericht door ray5150 »

Met een 555 timer kan het ook, zie het middelste schema:
lm555powerdelay.gif
Overigens is die Velleman een kombinatie van inschakelvertraging en DC beveiliging
Ik heb er zelf ook een paar in gebruik.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Vinculum »

@Meanman64:
Dat ziet er uit als een mooi printje! Heb je die toevallig nog enkele liggen? Zo te zien schakelt deze maar 1 kanaal wat miss niet heel handig is maar aan de andere kant is dat wel weer in lijn met mijn dual mono setup. Deze zou goed kunnen werken in mijn GainClone. Voor mijn buizenbak is het weer niet handig want daar heb ik geen 230V, alleen 400V of 6.3V.

@Ray5150:
Dat is helemaal een mooi klein schakelingetje! Ik weet alleen niet goed wat ik dan moet doen met de voedingen (zie hierboven) en welke waardes de componenten moeten hebben.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertraging

Bericht door meanman64 »

Daar heb ik helaas geen reserve van liggen.Ik heb deze op Diyaudio.com bij een groupsbuy gekocht van een duitser kan hem wel vragen of hij er nog liggen heeft.Als he geen 230V geeft aan je buizenbak hoe gaat je amp dan werken de trafo heeft immers ook 230V nodig.Mss valt mijn schakeling ook om te bouwen voor 230 volt zoals die schakeling van circuitonline.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Leeuwarden »

Die draait toch niet op 230? De caps staan gespecificeerd op 50V. Of zeg ik nu iets stoms?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertraging

Bericht door meanman64 »

Leeuwarden schreef:
Die draait toch niet op 230? De caps staan gespecificeerd op 50V. Of zeg ik nu iets stoms?
Je zegt niets stom maar aan de AC aansluiting voor de gelijkrichting zitten weerstanden welke de spanning van 230V reduceren naar laat ons zeggen 15V denk ik of bedoel je mijn schakeling?De mijne zou op een of andere manier 24V moeten krijgen voor de relais.
Bijlagen
LS_Protect.pdf
(20.18 KiB) 211 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Leeuwarden »

Ik bedoelde inderdaad jouw schakeling maar ik ben bang dat mijn kennis te kort schiet om er echt iets zinnigs over te zeggen...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Inschakelvertraging

Bericht door sietse »

Ik zet het schema er toch maar even bij. Hij wordt hier gebruikt voor de inschakel stroom, maar je kunt het relais ook voor wat anders gebruiken. Ik schreef dat ik aan de schakeling twijfelde, maar ik zit nu vooral aan me zelf te twijfelen. :D
Voordeel van deze schakeling is dat het op 6,3 V werkt van de gloeispannings wikkeling van je trafo.
Bijlagen
inschakelvertraging  PPP.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Inschakelvertraging

Bericht door sietse »

Ik zat wat anders te zoeken, vond ik..
http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Inschakelvertraging

Bericht door Ah!buis »

Awel Vini,probeert 't ne keer zo !
Voor da relais,bij Dick Best is er wel ene voor ne 12V spoel.
Anne
Bijlagen
Capturer.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”