Kolomboormachine en trekponzen!

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door xander79 »

Na een beetje zoeken kom ik erachter dat de meeste tafel/kolomboormachines een snelspanboorkop hebben!

Hier heb je een selectie, die volgens mij wel goed zijn?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3702-1-0/
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3697-1-0/
Bij conrad heb ik de Tafelboormachine SB70/1 gevonden.

De eerste 2 machines kan ik bekijken in de showroom, die van conrad word dan een gok.

Jet zie ik nu wat vaker voorkomen, alleen is hier het probleem dat het standaard een snelspanboorhouder heeft!
Is dit eventueel te veranderen in een tandkroosboorhouder?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Pjotr »

Dat zijn machines van boven de €200. In dat segment zijn de meeste machines wel goed.
xander79 schreef:
Jet zie ik nu wat vaker voorkomen, alleen is hier het probleem dat het standaard een snelspanboorhouder heeft!
Is dit eventueel te veranderen in een tandkroosboorhouder?
Ja, bij een goede boormachine kun je de boorkop verwisselen. Bij de goedkopere zit de boorkop zelf op een conus en geborgd met een schroef. De betere machines hebben een conus die in de lager schacht past, dat is de professionele manier.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door Leon »

De betere machines hebben een conus die in de lager schacht past, dat is de professionele manier
Dat zit op die Einhell van 60 euro ook al hoor (verbaasde me wel trouwens).

Zodra je iets als opname en bijv. MK... ziet dan kun je de conus wisselen, en dus ook heel snel een andere kop erin zetten. Persoonlijk ben ik wat minder bang van snelspanboorkoppen: als je een goede kop hebt komt deze echt niet zomaar los, een slechte tandkransboorkop kan trouwens ook loskomen. Bij de heel goedkope machines heb je wel een grotere kans een kop met speling geleverd te krijgen, maar in dat segment zitten deze machines niet echt meer. Bovendien kan een goede boorkop bijna altijd nog gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Kolomboormachine en trekponzen!

Bericht door xander79 »

Thanks!!

Ik heb besloten om de Einhell van Conrad te halen!
Kon via iemand van mijn werk ook een Huvema T16 Profi krijgen voor 249 euries.

Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
En die 49 euries die ik bespaar kan ik investeren in de aluminium beplating :mrgreen:.
    Laatst gewijzigd door xander79 op vr 05 nov 2010, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36746
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Pjotr »

    xander79 schreef:
    Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
    En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
    Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.
    Gebruikersavatar
    Henkjan
    Beheerder / Site Admin
    Berichten: 33823
    Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
    Locatie: Berkel en Rodenrijs
    Contacteer:

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Henkjan »

    wtf is uitlading?
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36746
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Pjotr »

    De afstand tussen de kolom en de boor.
    Gebruikersavatar
    Henkjan
    Beheerder / Site Admin
    Berichten: 33823
    Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
    Locatie: Berkel en Rodenrijs
    Contacteer:

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Henkjan »

    ah. juist, die wil je als t ff kan wat groter hebben ja
    Gebruikersavatar
    xander79
    Berichten: 106
    Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
    Locatie: Nieuwegein

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door xander79 »

    Pjotr schreef:
    xander79 schreef:
    Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
    En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
    Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.

    Dat conrad duurder is ben ik ook achter gekomen!

    En ik kan maar beter gelijk een goede machine kopen! En niet dat ik er straks achter kom dat de uitlading niet goed is
    of net een paar cm tekort kom!
    Heb prijzen opgevraagd voor de Huvema HU 16 T Profi en van de Huvema HU 16 Industry.
    Heb van beide machines nu de prijs binnen!

    Zodra de keuze is gevallen laat ik het wel even weten!
    Laatst gewijzigd door xander79 op vr 05 nov 2010, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36746
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Pjotr »

    Let wel op dat er op een industriemachine wel een 1-fase 230V motor zit en geen 3-fasen motor!
    Gebruikersavatar
    Henkjan
    Beheerder / Site Admin
    Berichten: 33823
    Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
    Locatie: Berkel en Rodenrijs
    Contacteer:

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Henkjan »

    nou is dat kleine spul meestal 230V 1 fase, maar beter extra gecontroleerd dan straks met je krachtstroomstekker bij t stopcontact staan te kijken :lol:
    Gebruikersavatar
    xander79
    Berichten: 106
    Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
    Locatie: Nieuwegein

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door xander79 »

    Na lang zoeken en lezen en natuurlijk nadenken!

    Heb besloten om de Huvema 16T Profi te nemen!
    Leon
    Berichten: 401
    Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Leon »

    Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.
    Ben ik helemaal met je eens.

    De industry is er in 230V en 400V, de profi alleen in 230V. De profi heeft een grotere uitlading en sterkere motor (750W vs. 375W). Voor thuisgebruik is die laatste dus leuker. De industry is zo te zien meer voor in de werkplaats, om de hele dag te gebruiken.
    Gebruikersavatar
    buisje
    Berichten: 579
    Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
    Locatie: Drenthe

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door buisje »

    Goed zo. De huvema zal geen speling hebben in de kolom, andere goedkope meuk wel.

    Ik maak frontplaten ook al jaren met een bandschuurmachine voor de randen, en gaten frees ik er zelf in met een soort kotter boor. Door een klein beiteltje steeds iets verder naar buiten te monteren wordt het gat steeds groter. Heb er zelfs een keer een lager passing mee gekotterd in de boormachine! 4 mm Beitelje van oude boor met inbus stelschroefje 45 graden naar buiten wijzend gemonteerd.

    Zoiets dus:

    Afbeelding
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36746
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Pjotr »

    Hmm, als ik wat rond Google op de Huvema 16T Profi dan kom ik daar diverse uitvoeringen van tegen. Welke heb je nu precies op het oog? Dit lijkt mij een fraaie variant: http://www.houkematools.nl/a-13049215/k ... profi-230v

    Maar bij allemaal geven ze een boor opname aan van 3 mm - 16 mm. Dat betekent dat je kleinere boortjes dan 3 mm er niet in kunt zetten. Bespreek dat met de leverancier, wellicht dat een andere boorkop geschikter is en die kan een goede leverancier ook leveren.

    Wat je er eigenlijk ook gelijk bij moet kopen is een goede machineklem met een minimale bekwijdte van 100 mm om werkstukken vast te kunnen zetten.
    Gebruikersavatar
    MxTheo
    Berichten: 119
    Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
    Locatie: Hardegarijp

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door MxTheo »

    Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
    Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
    Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
    Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
    Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.

    Groet Theo
    Gebruikersavatar
    Arno
    Berichten: 3397
    Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
    Locatie: Dordrecht

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Arno »

    MxTheo schreef:
    Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
    Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
    Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
    Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
    Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.

    Groet Theo
    Ik heb ook eens zo'n groene Ferm gehad, en ondanks alle minpunten die er aan zo'n ding zouden zitten, heb ik daar toch heel netjes mee kunnen boren.
    Maar goed, beter is beter.
    Leon
    Berichten: 401
    Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Leon »

    Maar bij allemaal geven ze een boor opname aan van 3 mm - 16 mm. Dat betekent dat je kleinere boortjes dan 3 mm er niet in kunt zetten. Bespreek dat met de leverancier, wellicht dat een andere boorkop geschikter is en die kan een goede leverancier ook leveren.
    Boorkoppen met een maximumdiameter groter dan 13mm gaan eigenlijk nooit kleiner dan 3mm. En als je boormachine bedoeld is voor werk boven de 13mm heeft een boorkop tot 13mm nauwelijks zin: je moet dan alle boren afdraaien in de draaibank tot de schacht 13mm is.
    Als er echt gewerkt moet kunnen worden met kleine boren is het het beste een tweede spindel aan te schaffen met een andere boorkop. Dit kan dan gelijk een precisie uitvoering zijn, bijv 0-8mm. Wisselen is met een goede opname heel erg eenvoudig, en met een tweede spindel kun je snel van kop wisselen.
    Gebruikersavatar
    Pjotr
    Berichten: 36746
    Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
    Locatie: bollenstreek

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door Pjotr »

    Goede suggestie Leon. 13 mm boorkoppen gaan doorgaans ook niet kleiner dan 1 mm. De mijne klemt een 1 mm boortje niet eens goed vast. Overigens metaal spiraalboren groter dan 15 mm komen meestal met een eigen opnameconus en zijn niet bedoeld voor in een boorkop.

    En als je een 8 mm boorkop erbij bestelt vergeet niet ook een uitdrijfspie.
    Gebruikersavatar
    xander79
    Berichten: 106
    Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
    Locatie: Nieuwegein

    Re: Kolomboormachine en trekponzen!

    Bericht door xander79 »

    Pjotr schreef:
    Hmm, als ik wat rond Google op de Huvema 16T Profi dan kom ik daar diverse uitvoeringen van tegen. Welke heb je nu precies op het oog? Dit lijkt mij een fraaie variant: http://www.houkematools.nl/a-13049215/k ... profi-230v.
    Als ik het goed zie en lees is dit de machine die ik heb besteld!

    In eerste instantie zal ik niet kleiner gaan dan 5mm, zodra ik merk dat kleiner diam. toch gewenst is zal ik er een 2e boorhouder erbij halen.
    Volgens mij waar ik de Huvema besteld heb zat er standaard een uitdrijfspie bij.........maar dat weet ik niet zeker.
    Ga ik morgen gelijk maar even nakijken. Dat geld ook voor de machineklem. Thanks voor de tips!
    Arno schreef:
    MxTheo schreef:
    Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
    Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
    Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
    Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
    Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.

    Groet Theo
    Ik heb ook eens zo'n groene Ferm gehad, en ondanks alle minpunten die er aan zo'n ding zouden zitten, heb ik daar toch heel netjes mee kunnen boren.
    Maar goed, beter is beter.
    Ik ga vooral boren in staal, aluminium en G10 epoxy board(en heel af en toe mdf, maar dit zal niet vaak voorkomen!)
    Ik heb deze machine genomen omdat ik hem voor een hele mooie prijs kan krijgen :mrgreen:.
    Ik kreeg een aanbieding die ik helaas niet kon weigeren.
    Plaats reactie

    Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”