Kolomboormachine en trekponzen!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Na een beetje zoeken kom ik erachter dat de meeste tafel/kolomboormachines een snelspanboorkop hebben!
Hier heb je een selectie, die volgens mij wel goed zijn?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3702-1-0/
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3697-1-0/
Bij conrad heb ik de Tafelboormachine SB70/1 gevonden.
De eerste 2 machines kan ik bekijken in de showroom, die van conrad word dan een gok.
Jet zie ik nu wat vaker voorkomen, alleen is hier het probleem dat het standaard een snelspanboorhouder heeft!
Is dit eventueel te veranderen in een tandkroosboorhouder?
Hier heb je een selectie, die volgens mij wel goed zijn?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3702-1-0/
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3697-1-0/
Bij conrad heb ik de Tafelboormachine SB70/1 gevonden.
De eerste 2 machines kan ik bekijken in de showroom, die van conrad word dan een gok.
Jet zie ik nu wat vaker voorkomen, alleen is hier het probleem dat het standaard een snelspanboorhouder heeft!
Is dit eventueel te veranderen in een tandkroosboorhouder?
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Dat zijn machines van boven de €200. In dat segment zijn de meeste machines wel goed.
Ja, bij een goede boormachine kun je de boorkop verwisselen. Bij de goedkopere zit de boorkop zelf op een conus en geborgd met een schroef. De betere machines hebben een conus die in de lager schacht past, dat is de professionele manier.xander79 schreef:Jet zie ik nu wat vaker voorkomen, alleen is hier het probleem dat het standaard een snelspanboorhouder heeft!
Is dit eventueel te veranderen in een tandkroosboorhouder?
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Dat zit op die Einhell van 60 euro ook al hoor (verbaasde me wel trouwens).De betere machines hebben een conus die in de lager schacht past, dat is de professionele manier
Zodra je iets als opname en bijv. MK... ziet dan kun je de conus wisselen, en dus ook heel snel een andere kop erin zetten. Persoonlijk ben ik wat minder bang van snelspanboorkoppen: als je een goede kop hebt komt deze echt niet zomaar los, een slechte tandkransboorkop kan trouwens ook loskomen. Bij de heel goedkope machines heb je wel een grotere kans een kop met speling geleverd te krijgen, maar in dat segment zitten deze machines niet echt meer. Bovendien kan een goede boorkop bijna altijd nog gemonteerd worden.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Thanks!!
Ik heb besloten om de Einhell van Conrad te halen!
Kon via iemand van mijn werk ook een Huvema T16 Profi krijgen voor 249 euries.
Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
En die 49 euries die ik bespaar kan ik investeren in de aluminium beplating
.
Ik heb besloten om de Einhell van Conrad te halen!
Kon via iemand van mijn werk ook een Huvema T16 Profi krijgen voor 249 euries.
Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
En die 49 euries die ik bespaar kan ik investeren in de aluminium beplating
Laatst gewijzigd door xander79 op vr 05 nov 2010, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.xander79 schreef:Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Pjotr schreef:Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.xander79 schreef:Het enige wat echt anders was was de uitlading, bij die van conrad heb ik 126mm.
En de Huvema heeft 216mm. Heb niet het idee dat ik zoveel nodig heb!
Dat conrad duurder is ben ik ook achter gekomen!
En ik kan maar beter gelijk een goede machine kopen! En niet dat ik er straks achter kom dat de uitlading niet goed is
of net een paar cm tekort kom!
Heb prijzen opgevraagd voor de Huvema HU 16 T Profi en van de Huvema HU 16 Industry.
Heb van beide machines nu de prijs binnen!
Zodra de keuze is gevallen laat ik het wel even weten!
Laatst gewijzigd door xander79 op vr 05 nov 2010, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Let wel op dat er op een industriemachine wel een 1-fase 230V motor zit en geen 3-fasen motor!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
nou is dat kleine spul meestal 230V 1 fase, maar beter extra gecontroleerd dan straks met je krachtstroomstekker bij t stopcontact staan te kijken 
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Na lang zoeken en lezen en natuurlijk nadenken!
Heb besloten om de Huvema 16T Profi te nemen!
Heb besloten om de Huvema 16T Profi te nemen!
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Ben ik helemaal met je eens.Denk dat je je daarin gaat vergissen. Dat is echt een flinke slok op een borrel. Uitlading kun je niet genoeg hebben in de praktijk. Overigens is Conrad niet echt goedkoop. Einhell vind je voor minder bij de betere gereedschapswinkel om de hoek.
De industry is er in 230V en 400V, de profi alleen in 230V. De profi heeft een grotere uitlading en sterkere motor (750W vs. 375W). Voor thuisgebruik is die laatste dus leuker. De industry is zo te zien meer voor in de werkplaats, om de hele dag te gebruiken.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Goed zo. De huvema zal geen speling hebben in de kolom, andere goedkope meuk wel.
Ik maak frontplaten ook al jaren met een bandschuurmachine voor de randen, en gaten frees ik er zelf in met een soort kotter boor. Door een klein beiteltje steeds iets verder naar buiten te monteren wordt het gat steeds groter. Heb er zelfs een keer een lager passing mee gekotterd in de boormachine! 4 mm Beitelje van oude boor met inbus stelschroefje 45 graden naar buiten wijzend gemonteerd.
Zoiets dus:

Ik maak frontplaten ook al jaren met een bandschuurmachine voor de randen, en gaten frees ik er zelf in met een soort kotter boor. Door een klein beiteltje steeds iets verder naar buiten te monteren wordt het gat steeds groter. Heb er zelfs een keer een lager passing mee gekotterd in de boormachine! 4 mm Beitelje van oude boor met inbus stelschroefje 45 graden naar buiten wijzend gemonteerd.
Zoiets dus:

Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Hmm, als ik wat rond Google op de Huvema 16T Profi dan kom ik daar diverse uitvoeringen van tegen. Welke heb je nu precies op het oog? Dit lijkt mij een fraaie variant: http://www.houkematools.nl/a-13049215/k ... profi-230v
Maar bij allemaal geven ze een boor opname aan van 3 mm - 16 mm. Dat betekent dat je kleinere boortjes dan 3 mm er niet in kunt zetten. Bespreek dat met de leverancier, wellicht dat een andere boorkop geschikter is en die kan een goede leverancier ook leveren.
Wat je er eigenlijk ook gelijk bij moet kopen is een goede machineklem met een minimale bekwijdte van 100 mm om werkstukken vast te kunnen zetten.
Maar bij allemaal geven ze een boor opname aan van 3 mm - 16 mm. Dat betekent dat je kleinere boortjes dan 3 mm er niet in kunt zetten. Bespreek dat met de leverancier, wellicht dat een andere boorkop geschikter is en die kan een goede leverancier ook leveren.
Wat je er eigenlijk ook gelijk bij moet kopen is een goede machineklem met een minimale bekwijdte van 100 mm om werkstukken vast te kunnen zetten.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.
Groet Theo
Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.
Groet Theo
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Ik heb ook eens zo'n groene Ferm gehad, en ondanks alle minpunten die er aan zo'n ding zouden zitten, heb ik daar toch heel netjes mee kunnen boren.MxTheo schreef:Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.
Groet Theo
Maar goed, beter is beter.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Boorkoppen met een maximumdiameter groter dan 13mm gaan eigenlijk nooit kleiner dan 3mm. En als je boormachine bedoeld is voor werk boven de 13mm heeft een boorkop tot 13mm nauwelijks zin: je moet dan alle boren afdraaien in de draaibank tot de schacht 13mm is.Maar bij allemaal geven ze een boor opname aan van 3 mm - 16 mm. Dat betekent dat je kleinere boortjes dan 3 mm er niet in kunt zetten. Bespreek dat met de leverancier, wellicht dat een andere boorkop geschikter is en die kan een goede leverancier ook leveren.
Als er echt gewerkt moet kunnen worden met kleine boren is het het beste een tweede spindel aan te schaffen met een andere boorkop. Dit kan dan gelijk een precisie uitvoering zijn, bijv 0-8mm. Wisselen is met een goede opname heel erg eenvoudig, en met een tweede spindel kun je snel van kop wisselen.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Goede suggestie Leon. 13 mm boorkoppen gaan doorgaans ook niet kleiner dan 1 mm. De mijne klemt een 1 mm boortje niet eens goed vast. Overigens metaal spiraalboren groter dan 15 mm komen meestal met een eigen opnameconus en zijn niet bedoeld voor in een boorkop.
En als je een 8 mm boorkop erbij bestelt vergeet niet ook een uitdrijfspie.
En als je een 8 mm boorkop erbij bestelt vergeet niet ook een uitdrijfspie.
Re: Kolomboormachine en trekponzen!
Als ik het goed zie en lees is dit de machine die ik heb besteld!Pjotr schreef:Hmm, als ik wat rond Google op de Huvema 16T Profi dan kom ik daar diverse uitvoeringen van tegen. Welke heb je nu precies op het oog? Dit lijkt mij een fraaie variant: http://www.houkematools.nl/a-13049215/k ... profi-230v.
In eerste instantie zal ik niet kleiner gaan dan 5mm, zodra ik merk dat kleiner diam. toch gewenst is zal ik er een 2e boorhouder erbij halen.
Volgens mij waar ik de Huvema besteld heb zat er standaard een uitdrijfspie bij.........maar dat weet ik niet zeker.
Ga ik morgen gelijk maar even nakijken. Dat geld ook voor de machineklem. Thanks voor de tips!
Ik ga vooral boren in staal, aluminium en G10 epoxy board(en heel af en toe mdf, maar dit zal niet vaak voorkomen!)Arno schreef:Ik heb ook eens zo'n groene Ferm gehad, en ondanks alle minpunten die er aan zo'n ding zouden zitten, heb ik daar toch heel netjes mee kunnen boren.MxTheo schreef:Goedkope kolomboormachines zijn zeker niet slecht.
Jaren geleden eentje van Ferm aangeschaft voor toen nog 139 gulden, bij de kijkshop.
Zonder snelspankop maar boortjes van 0,6mm is geen enkel probleem.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk om printen te boren en dat gaat prima.
Duurdere machines zullen kwalitatief wel beter zij maar voor de hobby vind ik zo'n Ferm oid voldoende.
Groet Theo
Maar goed, beter is beter.
Ik heb deze machine genomen omdat ik hem voor een hele mooie prijs kan krijgen
Ik kreeg een aanbieding die ik helaas niet kon weigeren.
