Nu heb ik 0% kennis op gebied van home hifi , pa , speakers filters etc. En ben inmiddels begonnen aan een 5.1 ofzo.
Als je een 5.1 setje van bv philips of pioneer hebt dan zit er 1 sub bij. De andere speakers komt amper bas uit. Ik wil eigenlijk 5 speakers maken ( elke hoek en een center).
Hiervoor heb ik gewoon na een avondje zoeken Tangband Fullrange-speakers besteld. Typ W4-656 & W4-657D.
Reden waaarom ik koos voor deze. Ze zagen er leuk uit. En waren niet zo duur. Ik wil de W4-656 gebruiken als subw. Een kleine 4" inch sub. Hier maak ik er dan 4 van. Zodat elke hoek bass heeft.
Tevens wil ik lter een grote centrale sub toevoegen maar daar ga ik nu nog ff niet op in. Waar ik mee zit is het volgende.
Ik heb geen verstand van audio. Heb dus van beide speakers maar 1 stuk besteld om te kijken of ik het uberhaub wel voor elkaar krijg.
Ik heb mijn speakers inmiddels binnen. Maar een maatje vertelde dat de kast veel uitmaakt. En kwam heel toevallig een ontwerp tegen waar heel toevallig het type speaker inzit die ik uit de losse pols bestelde. Vandaar ik dat ontwerp maar gejat heb. En vervolgens het volgende heb gemaakt. Ik heb alles omgerekend vana inch naar mm en een beetje afgerond hier en daar dus echt helemaal precies zal hij nie zijn, maar hij lijkt wel redelijik op mijn model. Ik moet alleen boven aan waar de speaker ingaat nog zon schuin plankie maken waar de draaden aangesloten worden. Ik moet ook de speaker er nog in freezen. Verder is hij gemaakt van MDF 18mm 15mm en 9 mm elke verbinding is gekit en met een tacker vast geschoten.
Zo tot zover de situatie tot op heden. Nu komt mijn vraag. Hoe zal ik dat speakertje eens aansluiten? Moet ik daar een filter tussen knallen? ( geen kennis van filerts) Welke kabels gebruik ik etc. De speaker die hier in gaat is fullrange en wil hier laage mid en high tones door klappen. Alle tips zijn welkom Maar vergeet niet dat ik geen pro ben, dus het hoef echt nie volgens het boekje.
Tevens moet ik nog een klankkast voor die 4 inch subw. maken. Heeft iemand hier suggesties over?
Waar ik het allemaal op aan ga sluiten is me nog een raadsel. Daar moet ik me nog in gaan verdiepen.
Ik kom misschien over als een kip zonder kop. Maargoed, moest ergens beginnen toch