geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door exit11 »

Ik ben nieuw hier. 26 jaar en heet Dennis.
Nu heb ik 0% kennis op gebied van home hifi , pa , speakers filters etc. En ben inmiddels begonnen aan een 5.1 ofzo.
Als je een 5.1 setje van bv philips of pioneer hebt dan zit er 1 sub bij. De andere speakers komt amper bas uit. Ik wil eigenlijk 5 speakers maken ( elke hoek en een center).
Hiervoor heb ik gewoon na een avondje zoeken Tangband Fullrange-speakers besteld. Typ W4-656 & W4-657D.
Reden waaarom ik koos voor deze. Ze zagen er leuk uit. En waren niet zo duur. Ik wil de W4-656 gebruiken als subw. Een kleine 4" inch sub. Hier maak ik er dan 4 van. Zodat elke hoek bass heeft.
Tevens wil ik lter een grote centrale sub toevoegen maar daar ga ik nu nog ff niet op in. Waar ik mee zit is het volgende.

Ik heb geen verstand van audio. Heb dus van beide speakers maar 1 stuk besteld om te kijken of ik het uberhaub wel voor elkaar krijg.
Ik heb mijn speakers inmiddels binnen. Maar een maatje vertelde dat de kast veel uitmaakt. En kwam heel toevallig een ontwerp tegen waar heel toevallig het type speaker inzit die ik uit de losse pols bestelde. Vandaar ik dat ontwerp maar gejat heb. En vervolgens het volgende heb gemaakt.
IMG_0100.JPG
IMG_0099.JPG
Ik heb alles omgerekend vana inch naar mm en een beetje afgerond hier en daar dus echt helemaal precies zal hij nie zijn, maar hij lijkt wel redelijik op mijn model. Ik moet alleen boven aan waar de speaker ingaat nog zon schuin plankie maken waar de draaden aangesloten worden. Ik moet ook de speaker er nog in freezen. Verder is hij gemaakt van MDF 18mm 15mm en 9 mm elke verbinding is gekit en met een tacker vast geschoten.

Zo tot zover de situatie tot op heden. Nu komt mijn vraag. Hoe zal ik dat speakertje eens aansluiten? Moet ik daar een filter tussen knallen? ( geen kennis van filerts) Welke kabels gebruik ik etc. De speaker die hier in gaat is fullrange en wil hier laage mid en high tones door klappen. Alle tips zijn welkom Maar vergeet niet dat ik geen pro ben, dus het hoef echt nie volgens het boekje.

Tevens moet ik nog een klankkast voor die 4 inch subw. maken. Heeft iemand hier suggesties over?

Waar ik het allemaal op aan ga sluiten is me nog een raadsel. Daar moet ik me nog in gaan verdiepen.
Ik kom misschien over als een kip zonder kop. Maargoed, moest ergens beginnen toch :). Bedankt alvast
Bijlagen
IMG_0100.JPG
het eind resultaat - eerste zelfmade met schoonheidsfouten. Maargoed dit wsad gewoon een proefje.
het eind resultaat - eerste zelfmade met schoonheidsfouten. Maargoed dit wsad gewoon een proefje.
IMG_0122.JPG
Laatst gewijzigd door exit11 op vr 12 nov 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door Henkjan »

Ha die Dennis, welkom hier.

heb je een link naar waar je het ontwerp van die hoorn vandaan hebt?

Als je die W4-657 in die hoorn doet, heb je waarschijnlijk al een redelijk laag, probeer dat eerst eens.
wat betreft de te verwachten klank: de W4-657 heeft een nogal fel hoog, sommige houden daarvan maar dat van deze is voor veel mensen wat te... maar probeer het zelf uit, en draai de kast zo dat die minder op je gericht staat, dat helpt vaak al.
tevens zou het kunnen (maar weet t niet zeker, vandaar dat die link naar het ori ontwerp interessant is) dat het midden ietwat te hard is, stemmen klinken dan juist wel mooi, maar het kan zijn dat de tonale balans er niet helemaal is.

wat betreft dat mini subje met die andere W4: daar is die driver helemaal niet voor bedoeld, die kan je beter op de plank houden voor een ander projectje
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door arjank »

Zo te zien heb je wel knutsel skills :D Dus kasten bouwen komt wel goed.
Inderdaad een leuke hoorn, misschien dat alleen de "drukkamer" voor het woofertje iets te groot is. Misschien dat iemand hier op het forum dat ontwerp in AJHorn kan knallen en dus kan simuleren hoe de W4 in die kast presteert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door Henkjan »

wat me nog wel als "wild idee" te binnen schoot, was in 1 kast beide speakers zetten, maar die W4-656 aan de bovenkant (evt zijkant). ik zie dat bij een anatal ontwerpen van Planet10 ook, en dat schijnt toch wel lekker te klinken
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door exit11 »

arjank schreef:
Zo te zien heb je wel knutsel skills :D Dus kasten bouwen komt wel goed.
Inderdaad een leuke hoorn, misschien dat alleen de "drukkamer" voor het woofertje iets te groot is. Misschien dat iemand hier op het forum dat ontwerp in AJHorn kan knallen en dus kan simuleren hoe de W4 in die kast presteert.
:D Ik ben snel tevreden. Had alles in cm uitgerekend en bij de lokale bouwmarkt baalde ze al. Daar zagen ze op maat gratis haha. Die hebben alles op maat gemaakt voor in totaal : 7 euro. incl het mdf
Laatst gewijzigd door exit11 op wo 03 nov 2010, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door exit11 »

Henkjan schreef:
wat me nog wel als "wild idee" te binnen schoot, was in 1 kast beide speakers zetten, maar die W4-656 aan de bovenkant (evt zijkant). ik zie dat bij een anatal ontwerpen van Planet10 ook, en dat schijnt toch wel lekker te klinken
Nou dat vind ik wel een leip idee. Ik denk dat ik dat ga proberen.
Maar moet ik dan filters gebruiken? hpf or lpf had ik eens iets van gelezen maar snap er weinig van.
Hier de link vn de kast
http://www.audio-resolution.com/zhorn/howto.html
dennis
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door Henkjan »

exit11 schreef:
ik schreef:
wat me nog wel als "wild idee" te binnen schoot, was in 1 kast beide speakers zetten, maar die W4-656 aan de bovenkant (evt zijkant). ik zie dat bij een aantal ontwerpen van Planet10 ook, en dat schijnt toch wel lekker te klinken
Nou dat vind ik wel een leip idee. Ik denk dat ik dat ga proberen. Maar moet ik dan filters gebruiken?
ik zou t eerst gewoon zonder filter proberen, gewoon paralel aansluiten
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door EppeRRR »

Ziet er goed uit om mee te beginnen :D

suc6
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen

Bericht door exit11 »

Sorry voor mijn lange afwezigheid, ik heb inmiddels mijn eerste kist af. Hier het resultaat. Ik moet zeggen hij klinkt echt super hoor. Ik heb hem nu aan mijn pioneer home 5.1 op de linker uitgang. Hij gaat echt super. wel 5 x beter qua het oude pioneer geluid. Ik heb alleen 1 probleempje. Ik heb zon rond ding achter in, waar ik rood en zwrt draadje in kan klikken. Nu spuit daar knetter hard een straal lucht uit. omdat dat ding natuurlijk niet lucht dicht is. Je kent het wel met die clipjes. Iemand een alternatief? Ik heb ze binnen in wel netjes gesoldeerd met ongv 1cm dikke kabel 6 polig

Ik ga nog 3 van deze jongens bouwen :D thnx voor support en ik hou jullie op de hoogte
Bijlagen
IMG_0119.JPG
IMG_0122.JPG
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door exit11 »

TB speakers 4 inch midwoofer EUR 20.55
TB speakers 4 inch alluminium cone fullrange EUR 25.96
MDF 7,00
Plakplastic zwart/houtnerf 3,50
plakplastic velours stof 5,00
Kit 2 kokers 5,00

totaaal kosten : 67,01 euro per speaker
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door sander1238 »

misschien is dit een oplossing voor een volgend project

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2666

bij deze kun je misschien de achterzijde van de connector afkitten met sileconekit

ziet er trouwens netjes uit voor een eerste project!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door Henkjan »

waar komt de lucht uit? sluit die connector niet goed op de kast of is t ding zelf lek?
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door farmall »

Mooie speaker zeg, zeker voor een eerste ontwerp :) .
Ben erg benieuwd hoe je het vindt klinken als je alle 4 de speakers klaar hebt.

Waar heb je trouwens de zwarte houtnerf folie gekocht?
Ik ben hier al een tijd naar op zoek en kan het bij ons in de omgeving nergens kopen :?

Veel plezier verder met het bouwen.
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door exit11 »

De folie komt gewoon bij de formido vandaan :).
exit11
Berichten: 14
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 23:39

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door exit11 »

Henkjan schreef:
waar komt de lucht uit? sluit die connector niet goed op de kast of is t ding zelf lek?
dat ding zelf laat lucht door. ik heb alleen het gaatje niet dicht gekit waar het draadje ingaat. dus moet er wat anders op verzinnen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen kennis, toch bouwen [ tryout = klaar ZIE FOTO's]

Bericht door Henkjan »

exit11 schreef:
Henkjan schreef:
waar komt de lucht uit? sluit die connector niet goed op de kast of is t ding zelf lek?
dat ding zelf laat lucht door. ik heb alleen het gaatje niet dicht gekit waar het draadje ingaat. dus moet er wat anders op verzinnen.
dikke laag siliconen of acryl kit achterop t ding (de kant die dus in de kast gaat) en dan ook de rand van t ding waarmee die op de kast zit wat kit, ff wachten tot t droog is, en dan zou t toch dicht moeten zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”