Fineer scheurt op luidsprekerkast
Moderator: Beheerdersteam
Fineer scheurt op luidsprekerkast
Help,
het fineer op m'n speakerkasten scheurt. Ik heb ze nu een half jaar. Na een maand begonnen er scheurtjes te ontstaan en sinsdien wordt het steeds erger. Zo erg dat het best flinke opvallende scheuren zijn geworden. Nu is mij beloofd dat het allemaal opgelost wordt (desnoods opnieuw gefineerd), maar ik wil graag weten wat er aan de hand zou kunnen zijn en of het een hopeloze zaak wordt.
Even de feiten op een rij:
* de kasten zijn van dikke MDF platen zonder scheuren op de naden
* fineer is genoest esdoorn behandeld met olie, zonder paperback
* degene die ze gemaakt heeft, heeft er tientallen gefineerd zonder problemen (ik weet niet of het ook met dit fineer is)
* speakers staan voor het raam, maar nooit in volle zon
* rechter speaker scheurt veel meer als de linker
* verwarming stond nog niet aan
* dit zijn ze http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 02010.html
Nu zijn er dus 2 reparatiemogelijkheden: vullen met houtlijm of opnieuw fineren
Vullen met houtlijm is experimenteren of het mooi wordt en of de lijm wel plakt op de olie, maar ik ben bang dat ik dan volgend jaar weer met scheuren zit.
Opnieuw fineren is nogal radicaal. Dan ben ik de speakers weer een paar maanden kwijt en het kost een hoop moeite. Het is ook lastig ivm de fineervolgorde (eerst achter, dan zijkant en voorkant). Ook dan heb ik geen garantie dat de scheuren niet terugkomen.
Is de combinatie genoest esdoorn met olie misschien een slechte? Kan fineer uitdrogen?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik wil overigens NIET de bouwer in een kwaad daglicht zetten, want hij baalt er ook van en wil het oplossen.
het fineer op m'n speakerkasten scheurt. Ik heb ze nu een half jaar. Na een maand begonnen er scheurtjes te ontstaan en sinsdien wordt het steeds erger. Zo erg dat het best flinke opvallende scheuren zijn geworden. Nu is mij beloofd dat het allemaal opgelost wordt (desnoods opnieuw gefineerd), maar ik wil graag weten wat er aan de hand zou kunnen zijn en of het een hopeloze zaak wordt.
Even de feiten op een rij:
* de kasten zijn van dikke MDF platen zonder scheuren op de naden
* fineer is genoest esdoorn behandeld met olie, zonder paperback
* degene die ze gemaakt heeft, heeft er tientallen gefineerd zonder problemen (ik weet niet of het ook met dit fineer is)
* speakers staan voor het raam, maar nooit in volle zon
* rechter speaker scheurt veel meer als de linker
* verwarming stond nog niet aan
* dit zijn ze http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 02010.html
Nu zijn er dus 2 reparatiemogelijkheden: vullen met houtlijm of opnieuw fineren
Vullen met houtlijm is experimenteren of het mooi wordt en of de lijm wel plakt op de olie, maar ik ben bang dat ik dan volgend jaar weer met scheuren zit.
Opnieuw fineren is nogal radicaal. Dan ben ik de speakers weer een paar maanden kwijt en het kost een hoop moeite. Het is ook lastig ivm de fineervolgorde (eerst achter, dan zijkant en voorkant). Ook dan heb ik geen garantie dat de scheuren niet terugkomen.
Is de combinatie genoest esdoorn met olie misschien een slechte? Kan fineer uitdrogen?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik wil overigens NIET de bouwer in een kwaad daglicht zetten, want hij baalt er ook van en wil het oplossen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Kun je een foto plaatsen van het gescheurde fineer? En van de omgeving?
Het is wel raar dat de één meer scheurt dan de ander.
John Eekels is een zeer ervaren bouwer en houtbewerker, dus hij zal er zeker van balen. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel begrijpt dat dit niet aan hem ligt.
Als John het wil oplossen dan zou ik daar dankbaar gebruik van maken.
Het is wel raar dat de één meer scheurt dan de ander.
John Eekels is een zeer ervaren bouwer en houtbewerker, dus hij zal er zeker van balen. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel begrijpt dat dit niet aan hem ligt.
Als John het wil oplossen dan zou ik daar dankbaar gebruik van maken.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
John komt ook deze week langs, maar weet het eigenlijk ook niet wat er aan de hand is. Daarom vraag ik suggesties
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
het is wel zo dat 1 speaker opnieuw is gefineerd omdat de lijm er door kwam. Dat zou kunnen verklaren waarom de 1 meer scheurt?
Ik heb er geen foto van. Ik weet niet waar het draadje is van m'n camera
Het zijn scheuren met de nerf mee van z'n 10 cm lang en halve mm breed
Ik heb er geen foto van. Ik weet niet waar het draadje is van m'n camera
Het zijn scheuren met de nerf mee van z'n 10 cm lang en halve mm breed
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Voor zover ik het begrijp is deze kast niet opgebouwd uit plakjes mdf, dus aan werking van het mdf kan het niet liggen (Correct me if I'm wrong als het wel plakjes zijn).
Is het fineer met de strijkboutmethode gelijmd? Genoest esdoorn is lastig fineer met veel 'trek', en moet heel goed verlijmd worden. Met de strijkbout methode zit fineer nu eenmaal niet zo vast als wanneer het echt geperst wordt.
De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Als je wilt restaureren ipv opnieuw fineren, gebruik dan stopwas en geen houtlijm.
Is het fineer met de strijkboutmethode gelijmd? Genoest esdoorn is lastig fineer met veel 'trek', en moet heel goed verlijmd worden. Met de strijkbout methode zit fineer nu eenmaal niet zo vast als wanneer het echt geperst wordt.
De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Als je wilt restaureren ipv opnieuw fineren, gebruik dan stopwas en geen houtlijm.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan nog, als het dan "nat" verlijmd is mag het geen probleem zijn.Arno schreef:De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Het zijn "massieve" platen MDF. De scheuren zitten ook niet op de hoeken.
Zo is het aangebracht: http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... ineer.html
Lees ik hieruit dat fineren met strijkbout bij dit type fineer snel mislukt?
Zo is het aangebracht: http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... ineer.html
Lees ik hieruit dat fineren met strijkbout bij dit type fineer snel mislukt?
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Evengoed blijft er dan een verschil in vochtigheid. Als het fineer aanvankelijk al vochtiger was, werd het na het aanbrengen van de lijm alleen maar vochtiger. Na droging ging het weer terug naar de vochtigheid zoals die in de werkplaats was en toen gingen ze de huiskamer in. Daar begon de krimp.Pjotr schreef:Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan nog, als het dan "nat" verlijmd is mag het geen probleem zijn.Arno schreef:De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Of het snel mislukt zou ik niet willen zeggen, het is vaak een combinatie van factoren, zoals dus oa luchtvochtigheid. Maar zoals ik al zei, met de strijkbout krijg je het niet zo vast als in een pers. De bedoeling is dat het zó vast zit, dat als het fineer gaat krimpen, zich dat uit in microscheuren over hele vlak en niet in zichtbare scheuren. Maar dit fineer blijft lastig spul. Ik zie dit overigens best vaak bij dit fineer, scheurtjes.Wijx schreef:Lees ik hieruit dat fineren met strijkbout bij dit type fineer snel mislukt?
Ik zou het gewoon met stopwas proberen op te lossen. Opnieuw fineren kan altijd nog.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
toch een foto gevonden. Wel super lastig te maken
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Ik heb daar ook last van bij een paar monitoren.
De rede is eigenlijk heel simpel, ik stond met fineren te dicht bij een houtkachel...
Het fineer droogde uit en het kwaad was geschied
Uiteindelijk heb ik ze mooi donker gebeitst en valt de schade wel mee voor de niet kenner, maar mooi is anders!
Luchtvochtigheid dus, en natuurlijk de unieke eigenschappen van elk fineer
De rede is eigenlijk heel simpel, ik stond met fineren te dicht bij een houtkachel...
Het fineer droogde uit en het kwaad was geschied
Uiteindelijk heb ik ze mooi donker gebeitst en valt de schade wel mee voor de niet kenner, maar mooi is anders!
Luchtvochtigheid dus, en natuurlijk de unieke eigenschappen van elk fineer
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
we hebben het maar dik in de bijenwas gezet. Repareren was niet mooi en opnieuw fineren zien we eigenlijk niet zo zitten.
Nu maar even aankijken was er het komende jaar gebeurt
Nu maar even aankijken was er het komende jaar gebeurt
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Ai, dan wordt het helemaal lekker vet en kun je er overheen fineren vergeten. Tenzij je het later speciaal ontvet met loog.
Bijenwas houdt niet lang, een paar maanden hooguit. Een betere methode is om in te schuren met werkbladolie van Woca b.v. Dat soort olie is in een dag hard. Met olie en waterproofschuurpapier 400 samen schuur je dan de naden vol. Desnoods een paar dagen later herhalen.
Bijenwas houdt niet lang, een paar maanden hooguit. Een betere methode is om in te schuren met werkbladolie van Woca b.v. Dat soort olie is in een dag hard. Met olie en waterproofschuurpapier 400 samen schuur je dan de naden vol. Desnoods een paar dagen later herhalen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Wel veel scheurtjes, maar ik denk dat ik ze toch liever had gevuld met witte houtlijm, en dan dicht schuren. Doordat je er de eigen houtvezeltjes in schuurt vind je die scheurtjes dan nog nauwelijks terug.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Ja, Wijx had beter even kunnen wachtenArno schreef:Staan ze dik in de bijenwas, en dan komen de tips?
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Waarmee hebben jullie dat geprobeerd?Wijx schreef:Repareren was niet mooi...
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
houtvuller, lijm met zaagsel en stopwas.
Het alleen erg lastig om de goede kleur te krijgen door de grote kleurverschillen in het fineer
De kast stond in de lijnolie, bijenwas is al veel mooier
Het alleen erg lastig om de goede kleur te krijgen door de grote kleurverschillen in het fineer
De kast stond in de lijnolie, bijenwas is al veel mooier
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Eroverheen fineren was geen optie. an heb je een onderlaag die werkt. Dat zal vast niet ten goede komen van de fineerlaag erbovenop.Pjotr schreef:Ai, dan wordt het helemaal lekker vet en kun je er overheen fineren vergeten. Tenzij je het later speciaal ontvet met loog.
Bijenwas houdt niet lang, een paar maanden hooguit. Een betere methode is om in te schuren met werkbladolie van Woca b.v. Dat soort olie is in een dag hard. Met olie en waterproofschuurpapier 400 samen schuur je dan de naden vol. Desnoods een paar dagen later herhalen.
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn milestones(met ahornfineer)
ik heb de kasten dan terug afgeschuurd met de bandschuurmachine tot op het mdf en toen terug gefineerd maar met kontaktlijm(bisontix)en nu blijft alles pico bello
mvg
audioot
ik heb de kasten dan terug afgeschuurd met de bandschuurmachine tot op het mdf en toen terug gefineerd maar met kontaktlijm(bisontix)en nu blijft alles pico bello
mvg
audioot
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Het gaat toch opnieuw worden gefineerd. Het wordt er allemaal niet mooier op met de scheuren. Is afschuren met een bandschuurmachine het makkelijkste? Zijn er ook bedrijven die betaalbaar kunnen fineren?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
misschien met de bovenfrees? Hoe dik is dat fineer?Wijx schreef:Het gaat toch opnieuw worden gefineerd. Het wordt er allemaal niet mooier op met de scheuren. Is afschuren met een bandschuurmachine het makkelijkste? Zijn er ook bedrijven die betaalbaar kunnen fineren?
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Wat ik bij mijn Dynaudio Gemini's heb gedaan fineer opnieuw warm maken met een verf fohn
Kon daarna zo het fineer er zo aftrekken
Daarna de lijm die achterblijft opnieuw warm maken en dan met een plamuur mes het overtollige eraf steken
Ik kreeg ze zo 95% lijm vrij wat reste war het laatste eraf schuren met de vlak schuurmachine
Hier het resultaat viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1440889&hil ... i#p1440889
Veel succes
Bert
Kon daarna zo het fineer er zo aftrekken
Daarna de lijm die achterblijft opnieuw warm maken en dan met een plamuur mes het overtollige eraf steken
Ik kreeg ze zo 95% lijm vrij wat reste war het laatste eraf schuren met de vlak schuurmachine
Hier het resultaat viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1440889&hil ... i#p1440889
Veel succes
Bert
Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast
Haha, je bent me net voor. Zo doen we dat hier ook als er wel eens wat misgaat met hpl plakken. Het werkt ook als het met contactlijm is gelijmd.fritzie schreef:Wat ik bij mijn Dynaudio Gemini's heb gedaan fineer opnieuw warm maken met een verf fohn
Kon daarna zo het fineer er zo aftrekken
Daarna de lijm die achterblijft opnieuw warm maken en dan met een plamuur mes het overtollige eraf steken
Ik kreeg ze zo 95% lijm vrij wat reste war het laatste eraf schuren met de vlak schuurmachine
Hier het resultaat viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1440889&hil ... i#p1440889
Veel succes
Bert

