Fineer scheurt op luidsprekerkast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

Help,

het fineer op m'n speakerkasten scheurt. Ik heb ze nu een half jaar. Na een maand begonnen er scheurtjes te ontstaan en sinsdien wordt het steeds erger. Zo erg dat het best flinke opvallende scheuren zijn geworden. Nu is mij beloofd dat het allemaal opgelost wordt (desnoods opnieuw gefineerd), maar ik wil graag weten wat er aan de hand zou kunnen zijn en of het een hopeloze zaak wordt.

Even de feiten op een rij:
* de kasten zijn van dikke MDF platen zonder scheuren op de naden
* fineer is genoest esdoorn behandeld met olie, zonder paperback
* degene die ze gemaakt heeft, heeft er tientallen gefineerd zonder problemen (ik weet niet of het ook met dit fineer is)
* speakers staan voor het raam, maar nooit in volle zon
* rechter speaker scheurt veel meer als de linker
* verwarming stond nog niet aan
* dit zijn ze http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 02010.html

Nu zijn er dus 2 reparatiemogelijkheden: vullen met houtlijm of opnieuw fineren
Vullen met houtlijm is experimenteren of het mooi wordt en of de lijm wel plakt op de olie, maar ik ben bang dat ik dan volgend jaar weer met scheuren zit.
Opnieuw fineren is nogal radicaal. Dan ben ik de speakers weer een paar maanden kwijt en het kost een hoop moeite. Het is ook lastig ivm de fineervolgorde (eerst achter, dan zijkant en voorkant). Ook dan heb ik geen garantie dat de scheuren niet terugkomen.

Is de combinatie genoest esdoorn met olie misschien een slechte? Kan fineer uitdrogen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Ik wil overigens NIET de bouwer in een kwaad daglicht zetten, want hij baalt er ook van en wil het oplossen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door RobertD »

Kun je een foto plaatsen van het gescheurde fineer? En van de omgeving?
Het is wel raar dat de één meer scheurt dan de ander.

John Eekels is een zeer ervaren bouwer en houtbewerker, dus hij zal er zeker van balen. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel begrijpt dat dit niet aan hem ligt.
Als John het wil oplossen dan zou ik daar dankbaar gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

John komt ook deze week langs, maar weet het eigenlijk ook niet wat er aan de hand is. Daarom vraag ik suggesties
23052010180.jpg
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

het is wel zo dat 1 speaker opnieuw is gefineerd omdat de lijm er door kwam. Dat zou kunnen verklaren waarom de 1 meer scheurt?

Ik heb er geen foto van. Ik weet niet waar het draadje is van m'n camera :-&

Het zijn scheuren met de nerf mee van z'n 10 cm lang en halve mm breed
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Voor zover ik het begrijp is deze kast niet opgebouwd uit plakjes mdf, dus aan werking van het mdf kan het niet liggen (Correct me if I'm wrong als het wel plakjes zijn).

Is het fineer met de strijkboutmethode gelijmd? Genoest esdoorn is lastig fineer met veel 'trek', en moet heel goed verlijmd worden. Met de strijkbout methode zit fineer nu eenmaal niet zo vast als wanneer het echt geperst wordt.

De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.

Als je wilt restaureren ipv opnieuw fineren, gebruik dan stopwas en geen houtlijm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan nog, als het dan "nat" verlijmd is mag het geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

Het zijn "massieve" platen MDF. De scheuren zitten ook niet op de hoeken.

Zo is het aangebracht: http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... ineer.html

Lees ik hieruit dat fineren met strijkbout bij dit type fineer snel mislukt?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Arno schreef:
De relatieve luchtvochtigheid in de werkplaats was waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan in jouw woning.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar dan nog, als het dan "nat" verlijmd is mag het geen probleem zijn.
Evengoed blijft er dan een verschil in vochtigheid. Als het fineer aanvankelijk al vochtiger was, werd het na het aanbrengen van de lijm alleen maar vochtiger. Na droging ging het weer terug naar de vochtigheid zoals die in de werkplaats was en toen gingen ze de huiskamer in. Daar begon de krimp.
Wijx schreef:
Lees ik hieruit dat fineren met strijkbout bij dit type fineer snel mislukt?
Of het snel mislukt zou ik niet willen zeggen, het is vaak een combinatie van factoren, zoals dus oa luchtvochtigheid. Maar zoals ik al zei, met de strijkbout krijg je het niet zo vast als in een pers. De bedoeling is dat het zó vast zit, dat als het fineer gaat krimpen, zich dat uit in microscheuren over hele vlak en niet in zichtbare scheuren. Maar dit fineer blijft lastig spul. Ik zie dit overigens best vaak bij dit fineer, scheurtjes.

Ik zou het gewoon met stopwas proberen op te lossen. Opnieuw fineren kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

toch een foto gevonden. Wel super lastig te maken
Bijlagen
25052010183.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Dat zijn idd best veel krimpscheurtjes. :(
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik heb daar ook last van bij een paar monitoren.
De rede is eigenlijk heel simpel, ik stond met fineren te dicht bij een houtkachel...
Het fineer droogde uit en het kwaad was geschied :(

Uiteindelijk heb ik ze mooi donker gebeitst en valt de schade wel mee voor de niet kenner, maar mooi is anders!
Luchtvochtigheid dus, en natuurlijk de unieke eigenschappen van elk fineer :)
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

we hebben het maar dik in de bijenwas gezet. Repareren was niet mooi en opnieuw fineren zien we eigenlijk niet zo zitten.

Nu maar even aankijken was er het komende jaar gebeurt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Pjotr »

Ai, dan wordt het helemaal lekker vet en kun je er overheen fineren vergeten. Tenzij je het later speciaal ontvet met loog.

Bijenwas houdt niet lang, een paar maanden hooguit. Een betere methode is om in te schuren met werkbladolie van Woca b.v. Dat soort olie is in een dag hard. Met olie en waterproofschuurpapier 400 samen schuur je dan de naden vol. Desnoods een paar dagen later herhalen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Marp »

Wel veel scheurtjes, maar ik denk dat ik ze toch liever had gevuld met witte houtlijm, en dan dicht schuren. Doordat je er de eigen houtvezeltjes in schuurt vind je die scheurtjes dan nog nauwelijks terug.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Staan ze dik in de bijenwas, en dan komen de tips?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Staan ze dik in de bijenwas, en dan komen de tips?
Ja, Wijx had beter even kunnen wachten :mrgreen: Maar het was ook niet duidelijk of de maker het nu wel of niet zelf ging oplossen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Marp »

Neuh, ze waren al in de was gezet voor ik dit las. =P~
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

Wijx schreef:
Repareren was niet mooi...
Waarmee hebben jullie dat geprobeerd?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

houtvuller, lijm met zaagsel en stopwas.

Het alleen erg lastig om de goede kleur te krijgen door de grote kleurverschillen in het fineer

De kast stond in de lijnolie, bijenwas is al veel mooier
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

Pjotr schreef:
Ai, dan wordt het helemaal lekker vet en kun je er overheen fineren vergeten. Tenzij je het later speciaal ontvet met loog.

Bijenwas houdt niet lang, een paar maanden hooguit. Een betere methode is om in te schuren met werkbladolie van Woca b.v. Dat soort olie is in een dag hard. Met olie en waterproofschuurpapier 400 samen schuur je dan de naden vol. Desnoods een paar dagen later herhalen.
Eroverheen fineren was geen optie. an heb je een onderlaag die werkt. Dat zal vast niet ten goede komen van de fineerlaag erbovenop.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door audioot »

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn milestones(met ahornfineer)
ik heb de kasten dan terug afgeschuurd met de bandschuurmachine tot op het mdf en toen terug gefineerd maar met kontaktlijm(bisontix)en nu blijft alles pico bello
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Wijx »

Het gaat toch opnieuw worden gefineerd. Het wordt er allemaal niet mooier op met de scheuren. Is afschuren met een bandschuurmachine het makkelijkste? Zijn er ook bedrijven die betaalbaar kunnen fineren?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Wijx schreef:
Het gaat toch opnieuw worden gefineerd. Het wordt er allemaal niet mooier op met de scheuren. Is afschuren met een bandschuurmachine het makkelijkste? Zijn er ook bedrijven die betaalbaar kunnen fineren?
misschien met de bovenfrees? Hoe dik is dat fineer?
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door fritzie »

Wat ik bij mijn Dynaudio Gemini's heb gedaan fineer opnieuw warm maken met een verf fohn
Kon daarna zo het fineer er zo aftrekken
Daarna de lijm die achterblijft opnieuw warm maken en dan met een plamuur mes het overtollige eraf steken
Ik kreeg ze zo 95% lijm vrij wat reste war het laatste eraf schuren met de vlak schuurmachine

Hier het resultaat viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1440889&hil ... i#p1440889

Veel succes


Bert
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fineer scheurt op luidsprekerkast

Bericht door Arno »

fritzie schreef:
Wat ik bij mijn Dynaudio Gemini's heb gedaan fineer opnieuw warm maken met een verf fohn
Kon daarna zo het fineer er zo aftrekken
Daarna de lijm die achterblijft opnieuw warm maken en dan met een plamuur mes het overtollige eraf steken
Ik kreeg ze zo 95% lijm vrij wat reste war het laatste eraf schuren met de vlak schuurmachine

Hier het resultaat viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1440889&hil ... i#p1440889

Veel succes


Bert
Haha, je bent me net voor. Zo doen we dat hier ook als er wel eens wat misgaat met hpl plakken. Het werkt ook als het met contactlijm is gelijmd.
Plaats reactie