Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Henkjan »

wel de hoogte boven de vloer/plaat op die 3cm houden, dat bepaalt mede de afstemming van de MLTL
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door DragoSz »

Lieuwe schreef:
DragoSz schreef:
samuelb1002 schreef:
Hey
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Sterk plexiglas of zoiets? Of zou dat teveel trillen? :-k
Mij lijkt dat je die onderste plaat + die 4 alu buisjes gewoon kunt vervangen door spikes met een beetje een redelijke hoogte (en eventueel een stenen/marmeren/granieten plaat, of zou dat voor vervelende reflecties zorgen??).
Ik ben er zelf ook niet zo heel dol op omdat je op de manier van die 4 buisjes toch een slechtere ontkoppeling hebt als met spikes, lijkt mij. En om nou onder die mdf plaat met 4 buisjes nog spikes + ondergrond te zetten is ook niet bepaald mooi..
Voor reflecties is de ruimte meer bepalend dan de ondergrond. Ze hebben redenlijk wat ruimte nodig om boeming te voorkomen.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hey

een vraagje waarom moet dat op marmer. Ik heb een gewone stenen vloer kan dat ook.



en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?


Samuel
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Lieuwe »

Omdat natuursteen/marmer/graniet gewoon mooi is, volgens mij verder geen enkele aanvulling :lol:..
Misschien dat iemand dit ooit onderbouwd heeft hoe en wat verschillende materialen onder de spikes, maar volgens mij maakt het niet zo heel veel uit.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door JvS »

samuelb1002 schreef:
Hey

een vraagje waarom moet dat op marmer. Ik heb een gewone stenen vloer kan dat ook.

en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?

Samuel
Ik denk dat B_force jee daar wel goed mee kan helpen. Zeker de spoelen moet je van een bepaalde waarde nemen, maar ik kan niet goed inschatten of afwijkingen daarin in dit filter problemen oplevert. B_force heeft dat wel redelijk scherp op zijn netvlies volgens mij.

Ik heb zelf de 'high-end' varianten genomen, dat is zeker niet nodig!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Henkjan »

samuelb1002 schreef:
en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?
neem anders ff contact op met (forum sponsor) Rumoh, die kan je daar prima adviseren
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Lieuwe »

Noem het toeval, maar heb zondag net de onderdelen voor de lbvs bij europe-audio besteld ;).
Dit zijn alleen de filteronderdelen en de woofers, de tweeters had ik al 2e hands opgescharreld hier op het forum, de Seas 27TFF.
Als het goed is moet dit het volledige filter zijn anders heb ik een fout gemaakt :oops: .
Bedenk ook dat dit nog excl schroeven, afdichtingsband/tape, aansluitterminals, snoer, hout, verf, lijm, vilt (bij de kwantum is 5mm vilt), noppenschuim, wat BAF en eventueel benodigd gereedschap is.
Niet om je te ontmoedigen, maar het pakt altijd duurder uit dan in eerste instantie de bedoeling was, maar door goed op te letten kan je dat voorkomen ;).
De condensatoren kunnen volgens mij ook nog wel goedkoper, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook niet voor alles high-end gekozen. Wil eerst kijken hoe dit speelt. Volgende speaker wordt voor mij dan in een iets duurdere prijsklasse.

*edit*: Kwam dit documentje nog tegen op mijn pc, staat een beetje wat samengevat van de lbvs, wel wat rommelig :P
Bijlagen
Bestelling europe audio.png
BVS.pdf
(1.05 MiB) 749 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door b_force »

Ik zou gewoon 1,5mH HQ40 spoelen nemen
Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom die minder zou zijn in dit systeem.

Als het echt voor budget moet kun je snoer ook overal vandaan nemen.
Zelfde geldt voor connectors ed. (eventueel van Ebay)
Voor condensator bij de woofer kun je een bipolaire elco nemen (gebruikt B&W trouwens ook vaak genoeg :wink: )
Als weerstand draadgewonden varianten.

Afwerking kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.

Rond de 200 euro moet toch echt wel lukken.
Houtlijm kost je 3 euro voor een hele pot (Pattex)
Lijmklemmen uit de grabbelbak, 5 euro per stuk (met geluk minder) maar wellicht kun je ze ook lenen (of gewoon zware spullen gebruiken).
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hey,


Ik heb dit gisteren ook eens geprobeerd. Gebaseerd op het schema en de foto's het enige wat ontbreekt is die bas-reflexpijp, terminal en ik weet niet zeker of de spoeltjes goed zijn gekozen.

Samuel

totaal dus iets van een 180 euro MDF was 22 euro voor een plaat waar je volgens mij alles uithaald plus nog wat schroeven plus verf. Zal wel iets boven de 200 zijn maar niet zover af.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Leeuwarden »

En dan wil je hem ook nog aan je iMac knopen... Draadloos neem ik aan.
Dan heb je een Airport Express nodig a € 89,-. En een kabeltje van 3,5 mm plugje naar twee x tulp.
Mooier is (waarom is er eigenlijk altijd een "mooier" optie... :lol: ) een optische kabel naar een losse DAC en dan aan je versterker.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hallo

Ik ben de kistjes in mekaar aan het steken, alles loopt vrij goed maar toch een paar foutjes gemaakt maar niks ergs. Een paar vraagjes

1 Moet er echter nog een schroeven ingedraaid worden om alles wat steviger te maken. Ik ga de boxen toch schilderen dus het maakt niet uit als er wat geplamuurde gaatjes op de buitenkant zitten. zijn die deuvels sterk genoeg?

2 Dan het vilt die in de box geplaatst wordt; bij de originele bouwbeschrijving is het vilt voldoende bij de andere wordt er ook nog eens van dat bultjes mousse ingeplaatst wat moet nu en vooral welke diktes moet ik aankopen.

3 Het maken van de filter is mij min of meer duidelijk maar alle connecties, van box naar filter en naar terminal hoe moeten die ? En welke kabel moet ik daar voor kopen?

4 hoe worden de drivers in het hout geschroefd, gewoon los in het hout met een schroef en moer?

Samuel

Das voorlopig alles. Waar ik het meeste schrik van heb is het vrezen van die gaten voor de drivers

Afbeelding
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door MechanicalAnimal »

samuelb1002 schreef:
Hallo

Ik ben de kistjes in mekaar aan het steken, alles loopt vrij goed maar toch een paar foutjes gemaakt maar niks ergs. Een paar vraagjes
1. Deuvels en houtlijm, raakt nooit meer los http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=1061

Men schroeft nog wel eens kasten om ze netjes uit te lijnen en zodat je met lijmklemmen (die draaiende, niet die snelspanklemmen) niet de boel verschuift.

4. Leesvoer : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=10091

Ik gebruik D3 houtlijm van.......*rent naar zolder*............Bison
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door JvS »

samuelb1002 schreef:
Hey,


Ik heb dit gisteren ook eens geprobeerd. Gebaseerd op het schema en de foto's het enige wat ontbreekt is die bas-reflexpijp, terminal en ik weet niet zeker of de spoeltjes goed zijn gekozen.
De spoeltjes zijn niet goed gekozen. Je hebt nu een 0,10 en een een 1,2mH spoel. Dit moet 0,27 en 1,50 zijn.

Deze kernspoel noemde B_Force. Origineel wordt deze gebruikt. Dat zou in totaal 20 euro duurder zijn en is dus niet nodig (beetje high-enderig). Die eerste is prima.

Deze 0,27 Mh luchtspoel zit origineel in het filter. Die heb ik ook gebruikt. Is niet zo duur, dus ik zou die gewoon nemen. Ferrietspoel is vooral bij hoge waarden rendabel.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hey,


Ik vind die vilt niet echt online bij europe-audio hebben ze wel tyrofoam lijkt erop maar dat zijn kleine stukjes en dat wordt heel duur iemand een oplossing?

Samuel
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door b_force »

Als demping kun je ook dit spul nemen:
http://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm.html

Is ongeveer even duur als noppenschuim (pritex), maar dempt een stuk beter.
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wil dat wel gaan doen.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Lieuwe »

Vilt kan je goedkoop bij de kwantum krijgen. Is gewoon een soort ondervloer. het is wel ong 5mm dik, dus je moet hem eigenlijk dubbel bekleden (origineel ontwerp gebruikt 10mm vilt).
http://www.kwantum.nl/vloerbedekking/ta ... jt/0130600
Dus 7.58 per 2 m2.
Maar dan moet er wel een kwantum dichtbij zitten natuurlijk ;).
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hallo

Weer een vraagje:

De air coil 0,27 mH 0,430hm 0,71 mm is in backorder

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5279

welk alternatief stellen jullie voor?

Samuel
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door JvS »

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5292 of http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5303

Deze? Heeft iets hogere of lagere weerstand (dunner resp dikker draadje), maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel impact dat heeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door b_force »

Voor die 0,27mH voor de tweeter (parallel)?
Nagenoeg niets.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

En Klaar (of het is te zeggen ze spelen)
img3346f.jpg
[mod] *** ik heb de foto maar ge-upload voor je, voortaan geen imagehek oid meer gebruiken ajb***


Ik ben naar DIY paradisio in antwerpen geweest voor de onderdelen. Na een korte beschrijving van de ruimte (vrij groot hoog plafond alles beton) waar de speaker in terecht komt raade hij me aan twee woofers te nemen.

uitenindelijk heb ik een hi-vi RT 1,3 tweeter

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=233

en twee hi-vi SS6.5

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=47

Samuel


Nu dus nog een beetje gode afwerking uitdokteren, maar eerst een beetje genieten van het werk
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door RobertD »

Het is dus iets heel anders geworden?

Moet die tweeter niet een kwartslag gedraaid zitten in verband met het afstraal gedrag?

(Het is beter om je foto's te uploaden naar het forum, dan raken ze tenminste niet zoek over een paar maanden.)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Moet die tweeter niet een kwartslag gedraaid zitten in verband met het afstraal gedrag?
lijkt me ook
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door wouter »

samuelb1002 schreef:
En Klaar (of het is te zeggen ze spelen)

Ik ben naar DIY paradisio in antwerpen geweest voor de onderdelen. Na een korte beschrijving van de ruimte (vrij groot hoog plafond alles beton) waar de speaker in terecht komt raade hij me aan twee woofers te nemen.

uitenindelijk heb ik een hi-vi RT 1,3 tweeter en twee hi-vi SS6.5
"ze" is in dit geval echt totaal wat anders geworden zie ik. Alleen het vloerstaand DIY geldt nog steeds.

Welk filterontwerp hebben ze bij deze units geleverd? En die tweeter hoort echt niet op die manier vrees ik. Dan is de bundeling in plaats van tussen plafond en vloer ineens tussen links en rechts, wat niet de bedoeling is.

Ik ben benieuwd welk ontwerp je hebt aangeschaft.

groetjes Wouter
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door samuelb1002 »

Hallo,


Die tweeter is echt wel moedwillig een kwartslag gedraaid had iets te meken met mijn ruimte die een akoestische nachtmerrie is.

Samuel

hoe laad ik de foto's in het forum op?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY

Bericht door wouter »

Das dan heel bijzonder, ik ken het bedrijf verder niet. Ben nog wel benieuwd...
wouter schreef:
[Welk filterontwerp hebben ze bij deze units geleverd? Ik ben benieuwd welk ontwerp je hebt aangeschaft.

En die tweeter hoort echt niet op die manier vrees ik. Dan is de bundeling in plaats van tussen plafond en vloer ineens tussen links en rechts, wat niet de bedoeling is.
Als je een bericht typt staat er onder 'bevestig' een rode balk met 'bijlage toevoegen'.
Blader door je bestanden heen, bijv 'box1.jpeg' en klik daarna op voeg bestand toe.
Even wachten, als het uploaden klaar is hangt de foto erg als bijlage bij, onderaan je post dus. Wil je hem in je tekst toevoegen dan kan dat door dit aan te geven in "plaats in bericht"

Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”