Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
wel de hoogte boven de vloer/plaat op die 3cm houden, dat bepaalt mede de afstemming van de MLTL
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Voor reflecties is de ruimte meer bepalend dan de ondergrond. Ze hebben redenlijk wat ruimte nodig om boeming te voorkomen.Lieuwe schreef:Mij lijkt dat je die onderste plaat + die 4 alu buisjes gewoon kunt vervangen door spikes met een beetje een redelijke hoogte (en eventueel een stenen/marmeren/granieten plaat, of zou dat voor vervelende reflecties zorgen??).DragoSz schreef:Sterk plexiglas of zoiets? Of zou dat teveel trillen?samuelb1002 schreef:Hey
4 die basreflexpijp kleef je die in de kast ? En ik vind de kast heel mooi dehalve dat voetje om ze zwevend te maken zijn er andere estetische oplossingen?
Ik ben er zelf ook niet zo heel dol op omdat je op de manier van die 4 buisjes toch een slechtere ontkoppeling hebt als met spikes, lijkt mij. En om nou onder die mdf plaat met 4 buisjes nog spikes + ondergrond te zetten is ook niet bepaald mooi..
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hey
een vraagje waarom moet dat op marmer. Ik heb een gewone stenen vloer kan dat ook.
en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?
Samuel
een vraagje waarom moet dat op marmer. Ik heb een gewone stenen vloer kan dat ook.
en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?
Samuel
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Omdat natuursteen/marmer/graniet gewoon mooi is, volgens mij verder geen enkele aanvulling
..
Misschien dat iemand dit ooit onderbouwd heeft hoe en wat verschillende materialen onder de spikes, maar volgens mij maakt het niet zo heel veel uit.
Misschien dat iemand dit ooit onderbouwd heeft hoe en wat verschillende materialen onder de spikes, maar volgens mij maakt het niet zo heel veel uit.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ik denk dat B_force jee daar wel goed mee kan helpen. Zeker de spoelen moet je van een bepaalde waarde nemen, maar ik kan niet goed inschatten of afwijkingen daarin in dit filter problemen oplevert. B_force heeft dat wel redelijk scherp op zijn netvlies volgens mij.samuelb1002 schreef:Hey
een vraagje waarom moet dat op marmer. Ik heb een gewone stenen vloer kan dat ook.
en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?
Samuel
Ik heb zelf de 'high-end' varianten genomen, dat is zeker niet nodig!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
neem anders ff contact op met (forum sponsor) Rumoh, die kan je daar prima adviserensamuelb1002 schreef:en nog eentje, ik ben aan het zoeken wat alle onderdelen mij ongeveer samen gaan kosten ik vind bijna alles op http://www.europe-audio.nl/. Maar voor de weerstanden, spoelen en condensators ben ik een beetje verloren moet deze van een specifiek merk of kwaliteit zijn?
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Noem het toeval, maar heb zondag net de onderdelen voor de lbvs bij europe-audio besteld
.
Dit zijn alleen de filteronderdelen en de woofers, de tweeters had ik al 2e hands opgescharreld hier op het forum, de Seas 27TFF.
Als het goed is moet dit het volledige filter zijn anders heb ik een fout gemaakt
.
Bedenk ook dat dit nog excl schroeven, afdichtingsband/tape, aansluitterminals, snoer, hout, verf, lijm, vilt (bij de kwantum is 5mm vilt), noppenschuim, wat BAF en eventueel benodigd gereedschap is.
Niet om je te ontmoedigen, maar het pakt altijd duurder uit dan in eerste instantie de bedoeling was, maar door goed op te letten kan je dat voorkomen
.
De condensatoren kunnen volgens mij ook nog wel goedkoper, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook niet voor alles high-end gekozen. Wil eerst kijken hoe dit speelt. Volgende speaker wordt voor mij dan in een iets duurdere prijsklasse.
*edit*: Kwam dit documentje nog tegen op mijn pc, staat een beetje wat samengevat van de lbvs, wel wat rommelig
Dit zijn alleen de filteronderdelen en de woofers, de tweeters had ik al 2e hands opgescharreld hier op het forum, de Seas 27TFF.
Als het goed is moet dit het volledige filter zijn anders heb ik een fout gemaakt
Bedenk ook dat dit nog excl schroeven, afdichtingsband/tape, aansluitterminals, snoer, hout, verf, lijm, vilt (bij de kwantum is 5mm vilt), noppenschuim, wat BAF en eventueel benodigd gereedschap is.
Niet om je te ontmoedigen, maar het pakt altijd duurder uit dan in eerste instantie de bedoeling was, maar door goed op te letten kan je dat voorkomen
De condensatoren kunnen volgens mij ook nog wel goedkoper, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook niet voor alles high-end gekozen. Wil eerst kijken hoe dit speelt. Volgende speaker wordt voor mij dan in een iets duurdere prijsklasse.
*edit*: Kwam dit documentje nog tegen op mijn pc, staat een beetje wat samengevat van de lbvs, wel wat rommelig
- Bijlagen
-
- BVS.pdf
- (1.05 MiB) 749 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Ik zou gewoon 1,5mH HQ40 spoelen nemen
Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom die minder zou zijn in dit systeem.
Als het echt voor budget moet kun je snoer ook overal vandaan nemen.
Zelfde geldt voor connectors ed. (eventueel van Ebay)
Voor condensator bij de woofer kun je een bipolaire elco nemen (gebruikt B&W trouwens ook vaak genoeg
)
Als weerstand draadgewonden varianten.
Afwerking kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.
Rond de 200 euro moet toch echt wel lukken.
Houtlijm kost je 3 euro voor een hele pot (Pattex)
Lijmklemmen uit de grabbelbak, 5 euro per stuk (met geluk minder) maar wellicht kun je ze ook lenen (of gewoon zware spullen gebruiken).
Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom die minder zou zijn in dit systeem.
Als het echt voor budget moet kun je snoer ook overal vandaan nemen.
Zelfde geldt voor connectors ed. (eventueel van Ebay)
Voor condensator bij de woofer kun je een bipolaire elco nemen (gebruikt B&W trouwens ook vaak genoeg
Als weerstand draadgewonden varianten.
Afwerking kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.
Rond de 200 euro moet toch echt wel lukken.
Houtlijm kost je 3 euro voor een hele pot (Pattex)
Lijmklemmen uit de grabbelbak, 5 euro per stuk (met geluk minder) maar wellicht kun je ze ook lenen (of gewoon zware spullen gebruiken).
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hey,
Ik heb dit gisteren ook eens geprobeerd. Gebaseerd op het schema en de foto's het enige wat ontbreekt is die bas-reflexpijp, terminal en ik weet niet zeker of de spoeltjes goed zijn gekozen.
Samuel
totaal dus iets van een 180 euro MDF was 22 euro voor een plaat waar je volgens mij alles uithaald plus nog wat schroeven plus verf. Zal wel iets boven de 200 zijn maar niet zover af.

Uploaded with ImageShack.us
Ik heb dit gisteren ook eens geprobeerd. Gebaseerd op het schema en de foto's het enige wat ontbreekt is die bas-reflexpijp, terminal en ik weet niet zeker of de spoeltjes goed zijn gekozen.
Samuel
totaal dus iets van een 180 euro MDF was 22 euro voor een plaat waar je volgens mij alles uithaald plus nog wat schroeven plus verf. Zal wel iets boven de 200 zijn maar niet zover af.

Uploaded with ImageShack.us
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
En dan wil je hem ook nog aan je iMac knopen... Draadloos neem ik aan.
Dan heb je een Airport Express nodig a € 89,-. En een kabeltje van 3,5 mm plugje naar twee x tulp.
Mooier is (waarom is er eigenlijk altijd een "mooier" optie...
) een optische kabel naar een losse DAC en dan aan je versterker.
Dan heb je een Airport Express nodig a € 89,-. En een kabeltje van 3,5 mm plugje naar twee x tulp.
Mooier is (waarom is er eigenlijk altijd een "mooier" optie...
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hallo
Ik ben de kistjes in mekaar aan het steken, alles loopt vrij goed maar toch een paar foutjes gemaakt maar niks ergs. Een paar vraagjes
1 Moet er echter nog een schroeven ingedraaid worden om alles wat steviger te maken. Ik ga de boxen toch schilderen dus het maakt niet uit als er wat geplamuurde gaatjes op de buitenkant zitten. zijn die deuvels sterk genoeg?
2 Dan het vilt die in de box geplaatst wordt; bij de originele bouwbeschrijving is het vilt voldoende bij de andere wordt er ook nog eens van dat bultjes mousse ingeplaatst wat moet nu en vooral welke diktes moet ik aankopen.
3 Het maken van de filter is mij min of meer duidelijk maar alle connecties, van box naar filter en naar terminal hoe moeten die ? En welke kabel moet ik daar voor kopen?
4 hoe worden de drivers in het hout geschroefd, gewoon los in het hout met een schroef en moer?
Samuel
Das voorlopig alles. Waar ik het meeste schrik van heb is het vrezen van die gaten voor de drivers

Ik ben de kistjes in mekaar aan het steken, alles loopt vrij goed maar toch een paar foutjes gemaakt maar niks ergs. Een paar vraagjes
1 Moet er echter nog een schroeven ingedraaid worden om alles wat steviger te maken. Ik ga de boxen toch schilderen dus het maakt niet uit als er wat geplamuurde gaatjes op de buitenkant zitten. zijn die deuvels sterk genoeg?
2 Dan het vilt die in de box geplaatst wordt; bij de originele bouwbeschrijving is het vilt voldoende bij de andere wordt er ook nog eens van dat bultjes mousse ingeplaatst wat moet nu en vooral welke diktes moet ik aankopen.
3 Het maken van de filter is mij min of meer duidelijk maar alle connecties, van box naar filter en naar terminal hoe moeten die ? En welke kabel moet ik daar voor kopen?
4 hoe worden de drivers in het hout geschroefd, gewoon los in het hout met een schroef en moer?
Samuel
Das voorlopig alles. Waar ik het meeste schrik van heb is het vrezen van die gaten voor de drivers

- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
1. Deuvels en houtlijm, raakt nooit meer los http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=1061samuelb1002 schreef:Hallo
Ik ben de kistjes in mekaar aan het steken, alles loopt vrij goed maar toch een paar foutjes gemaakt maar niks ergs. Een paar vraagjes
Men schroeft nog wel eens kasten om ze netjes uit te lijnen en zodat je met lijmklemmen (die draaiende, niet die snelspanklemmen) niet de boel verschuift.
4. Leesvoer : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=10091
Ik gebruik D3 houtlijm van.......*rent naar zolder*............Bison
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
De spoeltjes zijn niet goed gekozen. Je hebt nu een 0,10 en een een 1,2mH spoel. Dit moet 0,27 en 1,50 zijn.samuelb1002 schreef:Hey,
Ik heb dit gisteren ook eens geprobeerd. Gebaseerd op het schema en de foto's het enige wat ontbreekt is die bas-reflexpijp, terminal en ik weet niet zeker of de spoeltjes goed zijn gekozen.
Deze kernspoel noemde B_Force. Origineel wordt deze gebruikt. Dat zou in totaal 20 euro duurder zijn en is dus niet nodig (beetje high-enderig). Die eerste is prima.
Deze 0,27 Mh luchtspoel zit origineel in het filter. Die heb ik ook gebruikt. Is niet zo duur, dus ik zou die gewoon nemen. Ferrietspoel is vooral bij hoge waarden rendabel.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hey,
Ik vind die vilt niet echt online bij europe-audio hebben ze wel tyrofoam lijkt erop maar dat zijn kleine stukjes en dat wordt heel duur iemand een oplossing?
Samuel
Ik vind die vilt niet echt online bij europe-audio hebben ze wel tyrofoam lijkt erop maar dat zijn kleine stukjes en dat wordt heel duur iemand een oplossing?
Samuel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Als demping kun je ook dit spul nemen:
http://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm.html
Is ongeveer even duur als noppenschuim (pritex), maar dempt een stuk beter.
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wil dat wel gaan doen.
http://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm.html
Is ongeveer even duur als noppenschuim (pritex), maar dempt een stuk beter.
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wil dat wel gaan doen.
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Vilt kan je goedkoop bij de kwantum krijgen. Is gewoon een soort ondervloer. het is wel ong 5mm dik, dus je moet hem eigenlijk dubbel bekleden (origineel ontwerp gebruikt 10mm vilt).
http://www.kwantum.nl/vloerbedekking/ta ... jt/0130600
Dus 7.58 per 2 m2.
Maar dan moet er wel een kwantum dichtbij zitten natuurlijk
.
http://www.kwantum.nl/vloerbedekking/ta ... jt/0130600
Dus 7.58 per 2 m2.
Maar dan moet er wel een kwantum dichtbij zitten natuurlijk
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hallo
Weer een vraagje:
De air coil 0,27 mH 0,430hm 0,71 mm is in backorder
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5279
welk alternatief stellen jullie voor?
Samuel
Weer een vraagje:
De air coil 0,27 mH 0,430hm 0,71 mm is in backorder
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5279
welk alternatief stellen jullie voor?
Samuel
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5292 of http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5303
Deze? Heeft iets hogere of lagere weerstand (dunner resp dikker draadje), maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel impact dat heeft.
Deze? Heeft iets hogere of lagere weerstand (dunner resp dikker draadje), maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel impact dat heeft.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Voor die 0,27mH voor de tweeter (parallel)?
Nagenoeg niets.
Nagenoeg niets.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
En Klaar (of het is te zeggen ze spelen)
[mod] *** ik heb de foto maar ge-upload voor je, voortaan geen imagehek oid meer gebruiken ajb***
Ik ben naar DIY paradisio in antwerpen geweest voor de onderdelen. Na een korte beschrijving van de ruimte (vrij groot hoog plafond alles beton) waar de speaker in terecht komt raade hij me aan twee woofers te nemen.
uitenindelijk heb ik een hi-vi RT 1,3 tweeter
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=233
en twee hi-vi SS6.5
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=47
Samuel
Nu dus nog een beetje gode afwerking uitdokteren, maar eerst een beetje genieten van het werk
[mod] *** ik heb de foto maar ge-upload voor je, voortaan geen imagehek oid meer gebruiken ajb***
Ik ben naar DIY paradisio in antwerpen geweest voor de onderdelen. Na een korte beschrijving van de ruimte (vrij groot hoog plafond alles beton) waar de speaker in terecht komt raade hij me aan twee woofers te nemen.
uitenindelijk heb ik een hi-vi RT 1,3 tweeter
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=233
en twee hi-vi SS6.5
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=47
Samuel
Nu dus nog een beetje gode afwerking uitdokteren, maar eerst een beetje genieten van het werk
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Het is dus iets heel anders geworden?
Moet die tweeter niet een kwartslag gedraaid zitten in verband met het afstraal gedrag?
(Het is beter om je foto's te uploaden naar het forum, dan raken ze tenminste niet zoek over een paar maanden.)
Moet die tweeter niet een kwartslag gedraaid zitten in verband met het afstraal gedrag?
(Het is beter om je foto's te uploaden naar het forum, dan raken ze tenminste niet zoek over een paar maanden.)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
lijkt me ookRobertD schreef:Moet die tweeter niet een kwartslag gedraaid zitten in verband met het afstraal gedrag?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
"ze" is in dit geval echt totaal wat anders geworden zie ik. Alleen het vloerstaand DIY geldt nog steeds.samuelb1002 schreef:En Klaar (of het is te zeggen ze spelen)
Ik ben naar DIY paradisio in antwerpen geweest voor de onderdelen. Na een korte beschrijving van de ruimte (vrij groot hoog plafond alles beton) waar de speaker in terecht komt raade hij me aan twee woofers te nemen.
uitenindelijk heb ik een hi-vi RT 1,3 tweeter en twee hi-vi SS6.5
Welk filterontwerp hebben ze bij deze units geleverd? En die tweeter hoort echt niet op die manier vrees ik. Dan is de bundeling in plaats van tussen plafond en vloer ineens tussen links en rechts, wat niet de bedoeling is.
Ik ben benieuwd welk ontwerp je hebt aangeschaft.
groetjes Wouter
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Hallo,
Die tweeter is echt wel moedwillig een kwartslag gedraaid had iets te meken met mijn ruimte die een akoestische nachtmerrie is.
Samuel
hoe laad ik de foto's in het forum op?
Die tweeter is echt wel moedwillig een kwartslag gedraaid had iets te meken met mijn ruimte die een akoestische nachtmerrie is.
Samuel
hoe laad ik de foto's in het forum op?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Totale leek opzoek naar raad: vloerstaand DIY
Das dan heel bijzonder, ik ken het bedrijf verder niet. Ben nog wel benieuwd...
Blader door je bestanden heen, bijv 'box1.jpeg' en klik daarna op voeg bestand toe.
Even wachten, als het uploaden klaar is hangt de foto erg als bijlage bij, onderaan je post dus. Wil je hem in je tekst toevoegen dan kan dat door dit aan te geven in "plaats in bericht"
Succes!
Als je een bericht typt staat er onder 'bevestig' een rode balk met 'bijlage toevoegen'.wouter schreef:[Welk filterontwerp hebben ze bij deze units geleverd? Ik ben benieuwd welk ontwerp je hebt aangeschaft.
En die tweeter hoort echt niet op die manier vrees ik. Dan is de bundeling in plaats van tussen plafond en vloer ineens tussen links en rechts, wat niet de bedoeling is.
Blader door je bestanden heen, bijv 'box1.jpeg' en klik daarna op voeg bestand toe.
Even wachten, als het uploaden klaar is hangt de foto erg als bijlage bij, onderaan je post dus. Wil je hem in je tekst toevoegen dan kan dat door dit aan te geven in "plaats in bericht"
Succes!
