Hoe selecteren jullie je drivers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Hoe selecteren jullie je drivers?

Bericht door meiborg »

Hoi,

Samen met een vriend ben ik aan het puzzelen voor een mooi twee weg bookshelf ontwerpje. Daarvoor ben ik aan het zoeken naar een mooie combinatie van bass/mid woofer en fullrange of tweeter. Het blijkt dan nog een hele klus om betaalbare drivers met de juiste parameters bij elkaar te zoeken.

Zelf gebruik ik onder andere de tests van bijvoorbeeld zaph audio en download ik exemplaren van klang & ton etc. om waarderingen te lezen, best omslachtig ;) Daarom vroeg ik mij af hoe anderen dit doen, is er bijvoorbeeld een betere pagina of database waar je op parameter kan zoeken?

Mvg Reinder
jantje-secuur

Re: Hoe selecteren jullie je drivers?

Bericht door jantje-secuur »

Wel, als eerste is het voornamelijk gevoel. Niemand hier had nog wat met de nieuwe Vifa's (de NE-lijn) gedaan, dus wilde ik deze graag gebruiken. Vaak is het zo dat ik drivers wil gebruiken die nog niet heel veel zijn gebruikt. Het kan ook dat je dit "uit veiligheid" juist wel wilt, omdat deze drivers zichzelf al bewezen hebben. Denk hierbij aan Seas H1212, Peerless midwoofers, Seas L18 dingen, Scanspeak woofers et cetera. Ook estethische overwegingen worden hier genomen.

Na deze eerste selectieronde komen de rationele overwegingen:
- passen de drivers in een kast die ik qua grootte nog acceptabel vind;
- hebben beide drivers genoeg extensie (aan beide kanten) om er een kloppend filter van te maken zonder teveel concessies te moeten doen aan het geluid;
- hebben de drivers een gevoeligheid die mooi op elkaar aan te sluiten zijn.

Deze gegevens haal ik altijd gewoon uit de datasheets van de fabrikanten zelf, alhoewel Zaph en consorten wel degelijk nuttig vergelijkingsmateriaal kunnen leveren als het je gaat om "performance peakers".
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Jantje,

Wat je zegt herken ik wel, het matchen op looks of het "wow hier zou ik graag wat mee willen maken" gevoel. Ik probeer wel de looks pas mee te nemen in de eind overweging.

Zo wil ik voor het ontwerp graag 2e order filteren, zoek dus drivers die stijl te filteren zijn, lage hd hebben in het werkgebied ongeveer hetzelfde rendement. Lastig als je dan begint met looks als uitgangspunt, als er nog zoveel andere parameters meespelen.

Wat zou een datasheet met meetresultaten toch handig zijn, konden we zoeken op parameters!

Mvg Reinder
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb gekozen op gevoel maar dan wel de maat van de driver en de spec's die dan vaak in een waterval diagram staan.
Als de info een niet te grillig beeld bied durf ik het wat makkelijker aan, en dan lijkt het mij ook makkelijker met filteren.

Door de keuze te maken voor een principe, magnetostaat of bandje, conus materiaal, heb je ook al een selectie.

Mijn eigen luidsprekers heb ik ook als primaire keuze een driver magnetostaat (Fostex FS 21 RP, niet meer verkrijgbaar) genomen, die ik al wel had gehoord in een andere setup, en vervolgens daar op verder geborduurd, tweeter erbij, ook magnetostaat enz.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik maak hier uit op dat het afstruinen van internet en overal bij elkaar zoeken van stukjes informatie voor de meesten de gangbare methode is. Nou vind ik dit ook wel weer zijn charme hebben hoor, het mixen en matchen en bijbehorende voorpret. Denk in ieder geval dat ik voor mezelf een soort naslag werk bij ga houden om het voor toekomstige projecten meer te stroomlijnen.

Mvg Reinder
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Tegenwoordig met het internet heb je zoveel keuzes dat het kiezen niet makkelijker word.
Ik moest destijds vaak uit de info van bladen en bezoeken aan speciaalzaken mijn keuzes maken.

Meer mogelijkheden is niet altijd makkelijker :mrgreen:
meiborg

Bericht door meiborg »

Dat is zeker waar maar het draagt voor mijn beleving toch bij aan de charme en het gevoel van bevrediging van de hobby. De weg is lang en grillig doch het eindresultaat des te zoeter ;)

Mvg Reinder
markbakk

Bericht door markbakk »

Opa zegt: vroeger had je nog het Lautsprecherjahrbuch van M. Gadtke (Hifisound).
Blijkbaar hebben wij allen samen die boekjes toen niet voldoende gekocht...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Boekjes?
Voor het kiezen van drivers heb je toch geen boekjes nodig? :-s

Het hangt volledig af van het ontwerp en wat de uitgangspunten zijn.
Budget speelt daar meestal de grootste rol bij. Je kunt dus niet zomaar altijd zeggen waar je op let.
(soms moet het bv voor zo min mogelijk geld)

Het is mooi meegenomen dat drivers optisch bij elkaar passen, maar ook dat hangt weer van het doel af.
Soms wil je bijna compromisloos te werk gaan en is het minder belangrijk hoe het er uit ziet.
Aan de andere kant komt het ook weleens voor dat je voor zo min mogelijk geld iets "geweldigs" wil neer zetten.

Ik let, in het algemeen, vooral op de volgende dingen:

- Wat doet een driver in het laag bij een bepaalde gesimuleerde kast.(wat is dus nog acceptabel qua kast grote)
Daarbij lettende op: maxspl, xmax, poortruis en lengte, -3dB punt
- Zijn er geen gekke pieken/dalen/onvolkomenheden in de frequentie responsie in het werkbare gebied waar ik de driver wil toepassen
- Geen bizar hoge vervormingen
- Zullen bv woofer en tweeter op elkaar kunnen aansluiten en hoeveel vrijheid heb ik daarin?

Daarnaast vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen, maar soms kan dat helemaal niet bij een bepaald doel.

Ik ben het trouwens niet met hannesie eens dat door keuzes (door internet) het minder makkelijk wordt.
Ik vind het juist een uitkomst dat er heel veel info beschikbaar is. Dit kun je namelijk allemaal meenemen in je beslissing.
Uitzoeken kost dan wel even tijd, maar uiteindelijk is je resultaat beter en soms ook makkelijker.

De voornaamste reden dat ik dan ook bijvoorbeeld Hobby hifi steeds koop is om de driver testen.
Om te kijken of bepaalde drivers (waar ik wellicht mee wil gaan werken) ook bruikbaar zijn.

Ik zal dan ook zelden een driver enkel nemen voor de "looks". Hoewel er tegenwoordig zat drivers zijn die goed presteren en er schitterend uit zien.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Ik ben het trouwens niet met hannesie eens dat door keuzes (door internet) het minder makkelijk wordt.
Ik vind het juist een uitkomst dat er heel veel info beschikbaar is. Dit kun je namelijk allemaal meenemen in je beslissing.
Uitzoeken kost dan wel even tijd, maar uiteindelijk is je resultaat beter en soms ook makkelijker.
Ik kan het niet nalaten hier op te reageren :)

Als je een kind vraagt, wat wil je op je brood, hagelslag of kaas, dan heb je meestal snel een antwoord, als je weet dat het beide lust :mrgreen:

Als dan de keuze biedt van een tafel vol beleg, zal toch in de meeste gevallen het langer duren.

Je zult dus moeten selecteren, en dat is dan moeilijker omdat je meer keuzes hebt.
Meer bedoelde ik niet, maar dat is nu ook dat ik zit te kijken, en af te wegen wat voor een woofer zal ik bij die Rapide's doen, en wat kost het, is dan ook een overweging.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat klopt wel Hans, maar bij een tafel vol beleg kun je ook al redelijk snel te werk gaan.
Door bv de dingen te noemen die een kind sowieso absoluut niet lust of die je toch wel te duur vindt om op het brood van een kind te doen.

De grootste uitdaging is dan natuurlijk om voor iets te gaan wat je eigenlijk niet kent.
Het kan dan wel tegenvallen maar misschien ook heel erg meevallen!

Echter gaat beleg niet helemaal op vanwege het feit dat het uitgangspunt wat minder complex is.
Wel is het mooi aan het voorbeeld dat je soms een bewuste keuze moet maken dat qua gevoel minder fijn is.
Zo kan bv bepaald beleg niet zo lekker zijn, maar juist weer heel gezond.

Uiteindelijk is het een kwestie van een lijstje maken met punten die van belang zullen zijn.
Voldoet iets aan al deze punten, dan is het sowieso geschikt. Daarna zou je de minder belangrijke punten kunnen laten wegen.
Wat belangrijk en minder belangrijk is, hangt echter per situatie af.
Zoals je zelf al aangeeft staan vaak de kosten toch wel op 1.
Maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je de punten gaat heroverwegen. Misschien kom je na onderzoek wel tot de conclusie dat het anders kan.

Ook hangt het denk ik van de aard van de persoon af. Er zijn nu eenmaal mensen die heel graag impuls aankopen doen (en het onbekende spannend vinden) en anderen maken weloverwogen keuzes.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb een mapje aangelegd met units waar ik nog graag mee zou werken. Helaas - of gelukkig - is er veel nieuws op de markt en zijn er wellicht betere alternatieven.

Het zijn units die in metingen of ontwerpen zijn opgevallen. Een unit moet ergens dan in uitblinken, of uitblinken in het geen steken laten vallen. Prijs is zeer bepalend.

Sommige units zijn qua prijs net niet helemaal interessant maar knagen wel. De tangband W623C is daar zo'n voorbeeld van :wink:

Bij woofers: Vervorming, Rms waarde, Xmax, SPL & roll off verloop, waterval en degelijke
Bij tweeters: vervorming - ook bij toegenomen volume, gedrag onderste roll off, resonantiefrequentie, waterval en degelijke - rendement let ik eigenlijk niet op...

En of er binnen het budget betere opties zijn... :lol:
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Het eerste wat me als een vervelend aspect te binnen schiet zijn de bas-mid speakers die vanaf de rim resonantie (meestal 700 - 1200 Hz) een dalende karakteristiek vertonen en dan bij 3-4 kHz een piek vertonen t.g.v. de membraan resonantie. Voor zoiets is heel lastig een passief filter te ontwerpen, die zou ik voor een tweeweg niet kiezen.
Groet,
Tom M
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik zie in alle posts wel herkenbare dingen qua criteria en handelwijze. Ergens hoopte ik nog dat er misschien een handig hulpmiddel was welke ik over het hoofd gezien had, daarom toch ook wel een opluchting dat een ieder hier min of meer net zo "omslachtig" te werk gaat :p

Ben voor mijn huidige project aan het kijken voor een mooie 5" of 6". tb w5-1685 is een interessante maar de hd in het bass gedeelte is niet super en ik wil het liefst een fast bouwen dus valt daarom af. L18 is goed maar weer zo cliché, enfin jullie kennen het wel.

Mvg Reinder
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eigenlijk komt het er heel vaak op neer dat ik steeds op dezelfde driver keuze uitkom. :lol:
Er zijn er gewoon bij waar de prijs/kwaliteit verhouding bijzonder goed van is.
meiborg

Bericht door meiborg »

Haha ja dat ken ik, de fullrange wordt dan ook wederom de w3-1285sg. Heb ik al eerder een fast mee gebouwd en die klonk super, echt een fantastische driver.

Mvg Reinder
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Een speaker bouw ik omdat ik zin heb om een speaker te bouwen. Niet omdat ik een speaker nodig heb. Dat maakt wel dat ik het emotionele aspect veel belangrijker vindt dan strikt noodzakelijk.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

meiborg schreef:
Hoi,

Samen met een vriend ben ik aan het puzzelen voor een mooi twee weg bookshelf ontwerpje. Daarvoor ben ik aan het zoeken naar een mooie combinatie van bass/mid woofer en fullrange of tweeter. Het blijkt dan nog een hele klus om betaalbare drivers met de juiste parameters bij elkaar te zoeken.

Zelf gebruik ik onder andere de tests van bijvoorbeeld zaph audio en download ik exemplaren van klang & ton etc. om waarderingen te lezen, best omslachtig ;) Daarom vroeg ik mij af hoe anderen dit doen.

Mvg Reinder
Bij mij begint het met driver die een erg goede indruk op me maakt of een systeem wat bepaalde voordelen heeft.

Zoals
Gesloten
basreflex
TL
Hoorn
OB

Voor elk systeem zijn er geschikte en minder geschikte drivers.

Jij wil een twee weg bouwen. Dan kom je al snel uit op een basreflex als je laag wil compact en nog een beetje rendement wil houden.

Stel je hebt eisen aan hoe laag je minimaal wil weergeven dat sluit al heel veel drivers uit. Als je mid ook wil weergeven dan is een kleine driver tot 13cm een mooie maat. Dan ga je zoeken wat dat betekent voor het laag voldoet dat?

Zo ja hoe hoog ka je komen met die driver wat betekent dat voor je tweeter en filter?

Zo kan je ook de andere kant uit werken. Je hebt een favoriete tweeter en zoekt er een mooie basmid bij.

Of je hebt een zwak voor een merk en wil perse met die drivers een passende combinatie maken.

Er zijn zoveel wegen hoe je project tot stand kan komen en welke compromissen je wil sluiten. Welk conus materiaal je wil proberen.

Het uitzoeken is een leuk onderdeel imo.
Laatst gewijzigd door Helmuth op do 21 okt 2010, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Mijn laatste creatie is tot stand gekomen onder het genot van een paar Laphroaigh's :proost:
meiborg

Bericht door meiborg »

Onder invloed krijg ik ook altijd goede ideeën, of nee, onder invloed vind ik m'n ideeën vaak erg goed moet ik zeggen ;)
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi,

Nog even een terugkomend op een projectje waar ik samen met een vriend aan wil beginnen rond de kerst, met alle input van en hulpvaardigheid van de forumleden hier heb ik mijn keus voor het laag ook gemaakt. Naar voorbeeld van de werkwijze van anderen ben ik meer systematisch gaan zoeken en schiften op de parameters die ik voor het project belangrijk vind.

De afmetingen van de kast bleven maar groeien doordat we steeds grotere woofers voor het laag kozen om misschien gesloten laag te gaan. Daardoor verloren we het basis idee een beetje uit het t oog. Dat was een FAST, bescheiden formaat, zo clean mogelijk geluid met voldoende volwaardig laag.

Het wordt daarom een twee weg met de SEAS prestige L16RN-SL driver en W3-1285SG van Tangband.

De L16RN-SL 5,5" woofer heeft 25% meer Sd oppervlak dan andere 5'5" concurrenten door zijn speciale conus ontwerp. Gekoppeld aan een xmax van 22mm gaat hij behoorlijk laag in een kleine behuizing, f3 van 40hz in 15 liter. Bovendien heeft hij een zeer lage HD vervorming in het laag, die wat oploopt in het mid-bass vanaf ongeveer 400-450 hz waar ook het frequentieverloop een beetje rommelt. Geen probleem echter omdat we hem crossen tussen de 300-400hz, zodat hij ingezet wordt in het gebied waar deze driver fantastisch presteert.

Over de Tangband w3-1285SG, ik heb hier al eens een fast mee gebouwd en deze driver beviel mij uitstekend. Prachtig heldere sound, zeer goed hoog hetzij iets oplopend vanaf ongeveer 10khz wat makkelijk glad te trekken was bij mijn vorige kastje. Onder 15 graden luisterhoek trekt hij überhaupt mooi vlak op het eind. Voor de rest een zeer vlak frequentieverloop en heel nette lage vervorming. Goed in te zetten al vanaf 150-200hz

En natuurlijk ook niet onbelangrijk, met de matzwarte korf en blank metaal look van beide drivers passen ze ook aardig bij elkaar wat betreft looks ;).

Seas L16RN-SL:

mp. (Zn/ohm) 8
Freq.(Hz) 45-2000
Music (W) 250
Nominal (W) 80
SPL (1W/1M) 84,00
VC (d) 39
VC (h) 18
Hag (mm) 6
Xmax +- (mm) 12
Max.Mech..Auslenkung+-(mm) 22
Flussdichte (T) 0,88
Magnetgewicht(Kg) 0,42
Gesamtgew. (Kg) 1,4
Re (Ohm) 6,1
VC (Le/mH) 0,68
BxL/NA (F/I) 6,2
fs 36
Mms/g 14,8
Luftlast(g) 0,62
Cms (mm/N) 1,3
Mech.Widerstand(Ns/m) 5,41
Sd cm2 104
VAS 19
QMS 2,47
QES 0,56
QTS 0,46
Membranmaterial Aluminium
Sicke Material Gummi
Korb Material Aluminium
Außendurchmesser (mm) 146,00
Einbaulochmaß (mm) 126
Einbautiefe (mm) 74

En de Tangband W3-1285SG:

DIAPHRAGM MTL Titanium
SURROUND MTL Santoprene
NOMINAL IMPEDANCE 8 W
DCR IMPEDANCE 6.6 W
SENSITIVITY 1W/1m 87 dB
FREQUENCY RESPONSE 100-20K Hz
FREE AIR RESONANCE 100 Hz
VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
AIR GAP HEIGHT 8 mm
RATED POWER INPUT 15 W
MAXIMUM POWER INPUT 30 W
FORCE FACTOR, BL 5.03 TM
MAGNET WEIGHT ( oz) Neodymium
MOVING MASS 2.49 g
FERRO FLUID ENHANCED No
SUSPENSION COMPL. 971.647 MN-1
EFFEC.PISTON AREA 0.0032 M2
Levc 0.011mH
Zo 34 ohm
X-max 0.4 mm
Vas 1.413 Litr.
Qts 0.34
Qms 1.78
Qes 0.42
Bijlagen
Seas-L16RN-SL-FR.gif
De SEAS L16RN-SL
De SEAS L16RN-SL
Art538444.jpg (15.6 KiB) 410 keer bekeken
De Tangband w3-1285sg
De Tangband w3-1285sg
w3-1285sg.jpg (19.1 KiB) 410 keer bekeken
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Smul smul , een erg leuk concept .
Dat woofertje heeft mijn aandacht al een tijdje , die heb je in 3 soorten, een 4 ohm en een 8 ohm met de zelfde parameters, en die jij kiest met andere parameters qts en fs en kan dus wat lager in het laag.
Of wat jij wil in een iets kleiner behuizinkje met een stevigere laag.
Alleen de Xmax +- (mm) 12 linear Max.Mech..Auslenkung+-(mm) 22.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Basfocal,

Ja die 12mm is one way, echt een heel mooi woofertje.

Groeten Reinder
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

zeker weten?? VC (d) 39 is diameter spreekspoel
VC (h) 18 is hoogte spreekspoel
Hag (mm) 6 is hoogt lucht spleet
Dan kom ik op 6mm one way liniear . hij kan 6mm omhoog en 6mm omlaag .
Dan wil ik niet bijdehand doen , maar daar kom ik echt op uit.
En dan nog is en blijft het dus een mooie driver .
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Bas,

begrijp nu pas wat je bedoeld, je hebt gelijk, de maximale lineaire uitslag is inderdaad 12mm en Xmax bedraagt 22mm. Afgaande op ervaringen van anderen die hun bevindingen gepost hebben en de test resultaten van Zaph audio blijft de vervorming echter zeer laag in het bas gebied, zelfs boven de 12mm uitslag.

Overigens, bijdehand staat los van dit alles hoor. De kracht van dit forum is juist dat mensen meedenken en advies geven toch? Vooral bezoekers als ik met beperkte kennis en inzichten zijn juist enorm geholpen door alle input. Ik ben hier al vaak gecorrigeerd en geïnformeerd door behulpzame forumleden, met als resultaat dat enkele projecten uiteindelijk een stuk beter uitpakten en ik er van geleerd heb!
Plaats reactie