UcD 180HG HXR + pre
Moderator: Beheerdersteam
Re: UcD 180HG HXR +pre (ruis...)?
Inmiddels nog wat verder geëxpirimenteerd. Voedingsaansluiting uit de pre gesloopt en zo ver mogelijk bij de inhoud vandaan gehaald. Dat is de oplossing! Alleen nog als de potmeter op 3/4 staat hoor ik heel zacht een ruis/brom. Voor later zorg. Wel moet de cd speler met een los draadje aan de kast van de ucd hangen anders is er een zware brom. Waarschijnlijk een kwestie van apparaatsteker chassisdeel in de cd-speler vervangen voor een geaarde versie en het probleem is opgelost (hoop ik dan maar).
Van pre naar ucd loopt een zelfgemaakt signaal kabel van gebalanceerde microfoonkabel. Schield is alleen bij xlr aangesloten en die is verbonden met gnd van de behuizing. Van cd lopen interlinks ongeb. Naar de pre. Deze heb ik destijds bij de cd-speler gekocht. Staan pijltjes op dus ik neem aan dat daar ook een extra schield in zit die is verbonden aan een uiteinde. Verder heb ik alleen maar standaard spagetti liggen, verder dus lastig proberen.
Mij lijkt een ruis eerlijk gezegd ook eerder ergens anders vandaan te komen als van de kabels. Als je kabels hebt waarmee de componenten geen goede referentie hebben ten opzichte van elkaar (ontbrekende massa's) heb je meestal brom en geen ruis.
Waar je ruis vandaan zou kunnen komen, zou ik je helaas niet kunnen zeggen.
Je zou de potmeterprint eens kunnen doorsolderen, misschien zit daar ergens een los contact.
Om even op beide keuzes voor voorversterker terug te komen: De versie van Guido is een kopie (alleen een iets andere componentopstelling) van de passive pré van JvE, de Relaixed is een totaal ander concept.
Groeten,
Mischa
Waar je ruis vandaan zou kunnen komen, zou ik je helaas niet kunnen zeggen.
Je zou de potmeterprint eens kunnen doorsolderen, misschien zit daar ergens een los contact.
Om even op beide keuzes voor voorversterker terug te komen: De versie van Guido is een kopie (alleen een iets andere componentopstelling) van de passive pré van JvE, de Relaixed is een totaal ander concept.
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Contacteer:
Re: UcD 180 +pre (welke componenten)?
Hypex documentatie over het correct aansluiten van de UcD modules even doorlezen!Macsel schreef:Suggesties zijn zeer welkom!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gecertificeerd netspanningverschoner
Sander, bedoel jij dit document? http://www.hypex.nl/docs/earth.pdf
Ik heb deze nog een keer doorgelezen en volgens mij heb ik me daar redelijk aan gehouden. In het document wordt ook al aangegeven dat ongeaarde apparaten troep mee kunnen brengen in het signaal. Duidelijk verhaal. Cd-speler fatsoenlijk aarden en gaan sparen voor het bouwen van een gebalanceerde pre.
Ik heb deze nog een keer doorgelezen en volgens mij heb ik me daar redelijk aan gehouden. In het document wordt ook al aangegeven dat ongeaarde apparaten troep mee kunnen brengen in het signaal. Duidelijk verhaal. Cd-speler fatsoenlijk aarden en gaan sparen voor het bouwen van een gebalanceerde pre.
Laatst gewijzigd door Macsel op vr 15 okt 2010, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Re: UcD 180HG HXR +pre (bijna geen ruis...)?
Nee, ik bedoel dit document:
http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd jitterverwijderaar
http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd jitterverwijderaar
Gebalanceerd lost meestal op zich het ruisprobleem niet op. Dat onderdrukt alleen storing (brom) over lange kabels. Gewoon goed laagohmig aansturen.Macsel schreef:...........Cd-speler fatsoenlijk aarden en gaan sparen voor het bouwen van een gebalanceerde pre.
Zou eens proberen om de ingang van de UcD kort te sluiten met een 470 ohm weerstandje. Ruist ie dan nog dan zit het probleem in je UcD. Zo niet dan kun je elders zoeken.
@Sander, ik heb het volgens de rechterpagina aangesloten + ook de kabel van de pre (RCA naar XLR)
@Pjotr: hoe kan ik 'goed laag ohmig aansturen' beïnvloeden?
Als ik de cd speler rechtstreeks op m'n ucd aansluit (zonder pre, potmeter, oid) dan ervaar ik geen ruis (at all), alleen durf ik dan niet op play te drukken want dat trekken m'n speakers niet. Dus zodra de pre ertussen zit heb ik eigenlijk meer ellende...
@Pjotr: hoe kan ik 'goed laag ohmig aansturen' beïnvloeden?
Als ik de cd speler rechtstreeks op m'n ucd aansluit (zonder pre, potmeter, oid) dan ervaar ik geen ruis (at all), alleen durf ik dan niet op play te drukken want dat trekken m'n speakers niet. Dus zodra de pre ertussen zit heb ik eigenlijk meer ellende...
Dan zit het iig niet in je UcD of CDspeler maar in je pre.
Heb je niet een schema van je pre, anders blijft het gissen.
Heb je niet een schema van je pre, anders blijft het gissen.
Huidige pre is strd zetje uit hong Kong, zie ook onderaan pag. 1 van dit draadje
- SSassen
- Contacteer:
Mja, ik ben niet zo wild van dat soort 'kwaliteits elektronica' uit China, doorgaans krijg je waar je voor betaald.Macsel schreef:Huidige pre is strd zetje uit hong Kong, zie ook onderaan pag. 1 van dit draadje
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Als je die rode printen in dat kunstof kastje bedoelt; dat is geen voorversterker. (pré)
Dat is alleen maar een ingangsselectie en een IR gestuurde motorpotmeter.
Het audiopad is volledig passief. Ik heb hem zelf namelijk ook... maar dan met een 6SN7GT buizentrap erachter.
Dat is alleen maar een ingangsselectie en een IR gestuurde motorpotmeter.
Het audiopad is volledig passief. Ik heb hem zelf namelijk ook... maar dan met een 6SN7GT buizentrap erachter.
Ik noem het voor het gemak een (passieve) pre. Misschien niet de juiste benaming.
Hmm, zou dat dus gewoon een potmeter noemen. Begin eens met de kabels tussen deze potmeter en de UcD erg kort te houden. Wil je langere kabels aansturen dat moet er toch iets van een buffer versterkertje achter, al dan niet met een op-amp of buis.
Ik heb een van de kabels tussen de ir-potmeter en ucd ingekort. Deze waren beide ca 1m. Eén is nu zo'n 30cm. Maar dit geeft geen verschil in ruis: cd op pauze en potmeter op 3/4=lichte ruis. Potmeter dicht is volledig stil. Dus geen significante of iig hoorbare wijziging.
Dat is al wat verder: Postmeter dicht: volledig stil.
Ja, 1m of 30 cm zou het niet mogen zijn. Wordt pas kritisch als de kabel langer gaat worden. Is het ook volledig stil als de potmeter volledig open staat met de CD speler aangesloten (en géén spelende CD uiteraard)? In dat geval lijkt het er op dat de waarde van de potmeter aan de hoge kant is. Een te hoge waarde kan ook ruis veroorzaken in de middenstand.
Ja, 1m of 30 cm zou het niet mogen zijn. Wordt pas kritisch als de kabel langer gaat worden. Is het ook volledig stil als de potmeter volledig open staat met de CD speler aangesloten (en géén spelende CD uiteraard)? In dat geval lijkt het er op dat de waarde van de potmeter aan de hoge kant is. Een te hoge waarde kan ook ruis veroorzaken in de middenstand.
Als hij helemaal open staat is er wel een ruis te horen, lang niet zo hard als op 3/4. Vind het moeilijk in te schatten welke frequentie het is. Naar mijn idee zit ie laag in de tweeter. Kan het ook nog aan de voeding liggen? Die zit op de print wel heel dicht bij de audio output met daar weer naast de potmeter?
Als die potmeter volledig passief is kun je dat testen door de voeding uit te zetten en hem met de hand te verstellen.
Gister een interessante middag gehad bij Bert. Met name ook omdat Leon zijn (compromis-loze) DAC had meegenomen. Want daar zit een volumeregeling in. De meeste apparaten hebben een digi uit (DVD-speler, CD-speler, digitale radio/tv kastje, etc). Dus ik zit er nu sterk over te denken daar een iets vereenvoudigde versie van te gaan maken.
Ik ben niet van plan nog veel tijd in het speuren naar de ruis te gaan steken.
Mijn versterker reageerde namelijk identiek aan die van Leon bij de luisterproef bij Bert.
Het koppelen van de Denon aan één van de UcD's leverde een vergelijkbare brom/ruis op. Met een koppeling van de kasten met een snoertje was het volledig opgelost.
Ik ben niet van plan nog veel tijd in het speuren naar de ruis te gaan steken.
Mijn versterker reageerde namelijk identiek aan die van Leon bij de luisterproef bij Bert.
Het koppelen van de Denon aan één van de UcD's leverde een vergelijkbare brom/ruis op. Met een koppeling van de kasten met een snoertje was het volledig opgelost.
Dat was een aardlus. Mijn chassis is aan de aarde geknoopt, want ik was niet van plan ooit iets met RCA te gaan doen. Even dus terug naar de tekst onderin het PDFje waar Sander naar verwees: de versterker moet dubbel geisoleerd opgebouwd zijn, en het chassis mag NIET verbonden worden met de aarde als je RCA wilt gaan gebruiken.
Vandaag weer een kleine aanpassing verricht. Ik wil uiteindelijk naar een vergelijkbare opbouw als Leon. Dus laat ik de ucd geaard. Om niet een appart kabeltje tussen m'n cd speler en m'n cd-speler te hoeven hangen heb ik die ook aan de aarde gehangen. En dat heeft hetzelfde effect. Straks nog even een netfilter bestellen voor de UcD en dan is dat het laatste voor nu. Op naar de DAC, maar dat wordt volgend jaar.