UcD 180HG HXR + pre
Moderator: Beheerdersteam
UcD 180HG HXR + pre
Beste forummers,
Alweer enige jaren geleden heb ik mijn laatste zelfbouwproject afgesloten. Nu na enige jaren kriebelt het weer. Maar nu geen luidsprekers. Ik wil een heuze eigen versterker set gaan samenstellen. Mijn kennis van elektronica staat op een laag niveau. Ik ben mij al druk aan het inlezen. Van plan om wat te oefenen met schakelingetjes die in het boek staan voordat ik aan het echte werk ga beginnen.
Pré
Ik heb mijn oog laten vallen op de Relaixed. Maar aangezien de bordjes van model 1c niet meer te krijgen zijn en Jos van Eindhoven met v2 bezig is, wil ik dit gaan afwachten. De pré lijkt mij -als onervaren elektronica man- ook het lastigste.
amp
Hier wil ik dus een UcD gaan samenstellen, maar heb hier alvast jullie hulp nodig. Ik ben me al druk aan het inlezen op diverse sites. Hetgeen ik gelezen heb doet mij -als leek- enkele vragen opkomen alleen al het kiezen/combineren van de juiste onderdelen. Ik hoop dat jullie mij met deze vragen op weg kunnen helpen.
Ik wil qua budget niet meteen het duurste van het duurste maken, maar wil wel graag wat kwaliteit hebben. Ik heb daarom voor mezelf besloten om bescheiden met een UcD 180 te gaan beginnen. Wel wil ik de HG versie gaan toepassen.
Is meteen de vraag: is de functie van het HxR circuit een aanrader? (en wat doet het in leken-taal eigenlijk?)
Ik las ergens dat wanneer je de TR180 toepast op de UcD 180 je niet alle power eruit haalt die erin zit, omdat deze max 160VA levert en dus niet 1 op 1 met de max van de versterker (180) matcht. Toen ben ik verder gaan kijken naar spec's en eventuele andere ringkerntranformatoren omdat mensen ook 625VA trafo's aan een UcD400 hangen. Is de TR400 (250VA) een optie?
Wat mij verder opvalt is dat de TR180 maar 30VAC levert en de TR400 40VAC. En dan heeft Hypex nog de TR501 die is maar enkele euro's duurder dan de TR400 en staat met 500VA en 42VAC op de kaart. Wat is het effect van een hogere spanning?
De UcD180 werkt (als ik de tabel goed uitlees??) met een spanning van tussen de 30 en 50V. Achter de trafo wil ik de UcD Supply HG mono toepassen. Hier staat een max spanning vermeld van 42V, maar weer een minimum van 25V. Een trafo met secundaire spanning van tussen de 30 en 42VAC is goed?
De speakers die ik in eerste instantie wil aansturen zijn mijn eigen gebouwde Dirac XT's
Ik hoop dat ik de termen overal goed heb toegepast
Alvast ontzettend bedankt voor jullie feedback!
Alweer enige jaren geleden heb ik mijn laatste zelfbouwproject afgesloten. Nu na enige jaren kriebelt het weer. Maar nu geen luidsprekers. Ik wil een heuze eigen versterker set gaan samenstellen. Mijn kennis van elektronica staat op een laag niveau. Ik ben mij al druk aan het inlezen. Van plan om wat te oefenen met schakelingetjes die in het boek staan voordat ik aan het echte werk ga beginnen.
Pré
Ik heb mijn oog laten vallen op de Relaixed. Maar aangezien de bordjes van model 1c niet meer te krijgen zijn en Jos van Eindhoven met v2 bezig is, wil ik dit gaan afwachten. De pré lijkt mij -als onervaren elektronica man- ook het lastigste.
amp
Hier wil ik dus een UcD gaan samenstellen, maar heb hier alvast jullie hulp nodig. Ik ben me al druk aan het inlezen op diverse sites. Hetgeen ik gelezen heb doet mij -als leek- enkele vragen opkomen alleen al het kiezen/combineren van de juiste onderdelen. Ik hoop dat jullie mij met deze vragen op weg kunnen helpen.
Ik wil qua budget niet meteen het duurste van het duurste maken, maar wil wel graag wat kwaliteit hebben. Ik heb daarom voor mezelf besloten om bescheiden met een UcD 180 te gaan beginnen. Wel wil ik de HG versie gaan toepassen.
Is meteen de vraag: is de functie van het HxR circuit een aanrader? (en wat doet het in leken-taal eigenlijk?)
Ik las ergens dat wanneer je de TR180 toepast op de UcD 180 je niet alle power eruit haalt die erin zit, omdat deze max 160VA levert en dus niet 1 op 1 met de max van de versterker (180) matcht. Toen ben ik verder gaan kijken naar spec's en eventuele andere ringkerntranformatoren omdat mensen ook 625VA trafo's aan een UcD400 hangen. Is de TR400 (250VA) een optie?
Wat mij verder opvalt is dat de TR180 maar 30VAC levert en de TR400 40VAC. En dan heeft Hypex nog de TR501 die is maar enkele euro's duurder dan de TR400 en staat met 500VA en 42VAC op de kaart. Wat is het effect van een hogere spanning?
De UcD180 werkt (als ik de tabel goed uitlees??) met een spanning van tussen de 30 en 50V. Achter de trafo wil ik de UcD Supply HG mono toepassen. Hier staat een max spanning vermeld van 42V, maar weer een minimum van 25V. Een trafo met secundaire spanning van tussen de 30 en 42VAC is goed?
De speakers die ik in eerste instantie wil aansturen zijn mijn eigen gebouwde Dirac XT's
Ik hoop dat ik de termen overal goed heb toegepast
Alvast ontzettend bedankt voor jullie feedback!
Laatst gewijzigd door Macsel op za 06 nov 2010, 17:24, 4 keer totaal gewijzigd.
- Bart0l0meus
Re: UcD 180 (welke componenten)?
Als pré kun je ook naar deze module van tentlabs kijken: http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html
Dat de UCD zal uitschakelen.... 40 Vac geeft gelijkgericht 57 VDC. volgens de datasheet is de ucd beveiligd om bij 52 VDC af te schakelen. Niet doen dus...Macsel schreef:Wat mij verder opvalt is dat de TR180 maar 30VAC levert en de TR400 40VAC. En dan heeft Hypex nog de TR501 die is maar enkele euro's duurder dan de TR400 en staat met 500VA en 42VAC op de kaart. Wat is het effect van een hogere spanning?
Een trafo van 30 VAC zal gelijkgericht ongeveer 43 VDC afgeven, hetgeen meer ligt bij de aanbevolen voedingspanning van 45 VDC.
woon je vrijstaand? wanneer verwacht je met 2 x 180 watt te gaan draaien?Macsel schreef:
Ik las ergens dat wanneer je de TR180 toepast op de UcD 180 je niet alle power eruit haalt die erin zit,omdat deze max 160VA levert en dus niet 1 op 1 met de max van de versterker (180) matcht. Toen ben ik verder gaan kijken naar spec's en eventuele andere ringkerntranformatoren omdat mensen ook 625VA trafo's aan een UcD400 hangen. Is de TR400 (250VA) een optie?
Wat ik dus wil zeggen dat de meeste mensen muziek niet harder afspelen dan op "huiskamerniveau", hetgeen in de praktijk om ongeveer 5 a 10 watt is. (of je moet hele ongevoelige luidsprekers hebben.)
waarom zou de TR180 niet matchen? Hij word door hun zelf aanbevolen...
De TR400 kun je dus niet gebruiken vanwege de afegeven spanning van 40 VAC.
@Bart. Is misschien een optie, want ze hebben -zo lijkt het- veel gemeen. Alleen is de relaixed van huis uit al volledig gebalanceerd opgebouwd, en dat spreekt mij wel aan.
@Ray dank voor je antwoord. Daar was ikzelf nog niet opgekomen, maar wel een logisch verhaal. Op de datasheet van hypex stond ook alleen maar V en niet bijv VDC. Dan had ik het waarshinlijk wel gezien. Is er een formule/regel voor de omrekening van VAC naar VDC? (ik verwacht een afhankelijkheid van de gelijkrichter en de componenten daarin).
Iemand nog iets over de HxR module?
@Ray dank voor je antwoord. Daar was ikzelf nog niet opgekomen, maar wel een logisch verhaal. Op de datasheet van hypex stond ook alleen maar V en niet bijv VDC. Dan had ik het waarshinlijk wel gezien. Is er een formule/regel voor de omrekening van VAC naar VDC? (ik verwacht een afhankelijkheid van de gelijkrichter en de componenten daarin).
Iemand nog iets over de HxR module?
om grof te rekenen doe ik VAC x 1.44 = VDC, zie ook de Wiki.Macsel schreef:Is er een formule/regel voor de omrekening van VAC naar VDC? (ik verwacht een afhankelijkheid van de gelijkrichter en de componenten daarin).
Ok. Dan is het denk ik het verstandigst is dat ik de lat niet te hoog leg en een ucd met standaard componenten samenstel. Softstart, tr180, supply hg mono, ucd 180, dual mono.
Maar nu ben ik nog even aan het puzzelen op een pre. Zonder pre kan niet zoveel met de eind-versterker. Is de audio link van elektor een optie? Ik wil er nu nog niet teveel aan uit geven. Maar heb geen kostenindicatie kunnen vinden. Iemand een grove schatting? Ik heb op eBay ook wel goedkopere setjes gevonden voor alleen bronselectie en volume, maar geen idee van de kwaliteit. Ik weet: voor een dubbeltje op de eerste rang kan niet. Moet ik nog op bepaalde specs letten: wat werkt niet lekker samen met de ucd?
Maar nu ben ik nog even aan het puzzelen op een pre. Zonder pre kan niet zoveel met de eind-versterker. Is de audio link van elektor een optie? Ik wil er nu nog niet teveel aan uit geven. Maar heb geen kostenindicatie kunnen vinden. Iemand een grove schatting? Ik heb op eBay ook wel goedkopere setjes gevonden voor alleen bronselectie en volume, maar geen idee van de kwaliteit. Ik weet: voor een dubbeltje op de eerste rang kan niet. Moet ik nog op bepaalde specs letten: wat werkt niet lekker samen met de ucd?
Da's niet waar, ik heb op de luisterdag al meerdere keren een UCD aangestuurd zien worden door een CD speler of laptop. en dat klonk uitstekend.Macsel schreef:Maar nu ben ik nog even aan het puzzelen op een pre. Zonder pre kan niet zoveel met de eind-versterker.
Er duiken hier wel eens gebruikte relaixed's op voor de verkoop. je zou er eentje kunnen oppikken terwijl je wacht op de laatste versie.
Ik meen dat Xbake een Audio link heeft staan, vraag het hem eens, of was het harryeng? kweet niet meer.
Ik ben ook niet bang voor de klank, maar een volume knop/ ingangselectie lijkt me wel handig. Dank voor je feedback.ray5150 schreef:Da's niet waar, ik heb op de luisterdag al meerdere keren een UCD aangestuurd zien worden door een CD speler of laptop. en dat klonk uitstekend.
Re: UcD 180 +pre (welke componenten)?
Ik heb toch besloten zelf wat te willen knutselen. Al doende leert men zal ik maar zeggen.
Ik heb inmiddels een ontwerp gemaakt hoe ik de versterkers eruit willen laten zien. Lekker basic. Zoals in een van m'n vorige posts zal de UcD standaard worden. Als pre wil ik 'eenvoudig' beginnen. Maar ik snap nog niet zoveel van ingangspanningen/impedanties en dat soort dingen. Leestips zijn hierin welkom. Ik heb een Marantz CD 6002, die zal ik ongetwijfeld rechtstreeks op de UcD kunnen zetten (ga ik maar even van uit). Maar ik wil toch iets met volume en kanaal selectie. Het ontwerp (de kast en bediening) wil ik lekker basic houden. Zoals je in het ontwerp kunt zien: 1 button om de ingangskeuze door te lopen, een draaiknop voor het volume, leds voor de ingangskeuze: brandend led van actieve kanaal en natuurlijk aan/uit button.
Ik kan het niet terugvinden maar de Tentlabs heeft volgens mij geen mogelijkheid om per actief kanaal een led te laten branden. Wel is de 'button' geïntegreerd in de volumeknop, wat wel ok is.

Nu zag ik bij DIY Audio kit een betaalbaar setje. Misschien voor mij leuk om mee te beginnen?! LED per kanaal, aansluiting voor control button (ingangskeuze) IR hoeft van mij niet zo. Hij heeft een potentiometer voor het volume.
Ik ben even afgestapt van de audio link, die heeft teveel knoppen. En volgens mij is hij ook wel anders te programmeren, maar ik weet niet of dat voor mij wel overzichtelijk genoeg is...voor nu.
Ik heb inmiddels een ontwerp gemaakt hoe ik de versterkers eruit willen laten zien. Lekker basic. Zoals in een van m'n vorige posts zal de UcD standaard worden. Als pre wil ik 'eenvoudig' beginnen. Maar ik snap nog niet zoveel van ingangspanningen/impedanties en dat soort dingen. Leestips zijn hierin welkom. Ik heb een Marantz CD 6002, die zal ik ongetwijfeld rechtstreeks op de UcD kunnen zetten (ga ik maar even van uit). Maar ik wil toch iets met volume en kanaal selectie. Het ontwerp (de kast en bediening) wil ik lekker basic houden. Zoals je in het ontwerp kunt zien: 1 button om de ingangskeuze door te lopen, een draaiknop voor het volume, leds voor de ingangskeuze: brandend led van actieve kanaal en natuurlijk aan/uit button.
Ik kan het niet terugvinden maar de Tentlabs heeft volgens mij geen mogelijkheid om per actief kanaal een led te laten branden. Wel is de 'button' geïntegreerd in de volumeknop, wat wel ok is.

Nu zag ik bij DIY Audio kit een betaalbaar setje. Misschien voor mij leuk om mee te beginnen?! LED per kanaal, aansluiting voor control button (ingangskeuze) IR hoeft van mij niet zo. Hij heeft een potentiometer voor het volume.
Ik ben even afgestapt van de audio link, die heeft teveel knoppen. En volgens mij is hij ook wel anders te programmeren, maar ik weet niet of dat voor mij wel overzichtelijk genoeg is...voor nu.
- Bart0l0meus
Je ziet het volgens mij wel op het scherm als je een andere kanaal selecteert.Macsel schreef:
Je kunt altijd aan het relais een transistor hangen die een led aan en uitschakelt maar ik weet niet of je technische kennis daarvoor voldoende is.
Display van de Tentlabs zou op zich nog niet zo'n probleem zijn. Maar leds is wel mooier. Zou ik het schakelen van zo'n led in een eigen test opstelling kunnen nabootsen? Dan bestel ik los ergens zo'n relais. Volgens mij hoeft daar niet een heel ingewikkelde schakeling voor gebouwd te worden.
-edit-
Is dat setje van DIYaudio @ ebay echt zo slecht?
-edit-
Is dat setje van DIYaudio @ ebay echt zo slecht?
Vanavond de meeste onderdelen voor de UcD besteld!!
In de webshop van dé speakerleverancier in Haarlem zijn enkele onderdelen in de aanbieding!!
Gister al een briefje van de TNT in de bus. Pakketje bij de buurman afgeleverd. Vanochtend even uitgepakt. Ik heb de onderdelen al even uitgelegd op een stuk A3 papier. Dit is ongeveer de afmeting van de kast die ik wil bestellen (binnenmaat: 435x280x80mm).
Welke optie heeft jullie voorkeur?
optie 1 of 2 Zie foto's hieronder.
Welke optie heeft jullie voorkeur?
optie 1 of 2 Zie foto's hieronder.
Ik zou voor optie 2 gaan, als je dan de netspanning door het midden laat lopen zitten de signaalvoerende kabels en de UCD's het verst verwijderd van de netspanning.
Dat kleine printje is zeker een inschakelvertraging?
Dat kleine printje is zeker een inschakelvertraging?
als je de trafo's bij opstelling 1 wat dichter tegen elkaar plaatst kunnen de voedingsprinten wat verder achteruit en de ucd's geplaatst worden zoals bij opstelling 2 met zeer korte draden voor de verbinding tussen de voeding en ucd print als resultaat
mvg
audioot
mvg
audioot
@Ray: inderdaad de inschakelvertraging (softstart).
Nav jullie opmerkingen zou het plaatje er dan zou uit kunnen komen te zien.
Nav jullie opmerkingen zou het plaatje er dan zou uit kunnen komen te zien.
In principe is het antwoord op je vraagstelling relatief simpel: In plaats van de uitlezing op een display kun je ook een led met weerstand parallel over de spoel van het relais zetten waarmee het betreffende kanaal geschakeld wordt.Macsel schreef:1 button om de ingangskeuze door te lopen, een draaiknop voor het volume, leds voor de ingangskeuze: brandend led van actieve kanaal en natuurlijk aan/uit button.
Groeten,
Mischa
@mischa: dank voor je antwoord. Ik ga daar nog wel een keer mee stoeien.
Ik heb voor nu even voor de goedkoopste oplossing gekozen. De MV-06 van Ebay: DIY Gene. 'koifarm' prees deze aan voor prijs/kwaliteitsverhouding. Die stop ik even in een kunststofkastje.
Met alle losse onderdeeltjes die ook onmisbaar zijn gaat het toch hard met het budget.
Ik heb voor nu even voor de goedkoopste oplossing gekozen. De MV-06 van Ebay: DIY Gene. 'koifarm' prees deze aan voor prijs/kwaliteitsverhouding. Die stop ik even in een kunststofkastje.
Met alle losse onderdeeltjes die ook onmisbaar zijn gaat het toch hard met het budget.
Paar 'onzekere' vraagjes:
Ik heb de softstart trafo en voeding even met elkaar verbonden. En ben wat gaan meten.
Trafo:
Input 230 vac (klopt)
Output geel 30 vac (klopt)
Output rood 30 vac (klopt)
Output paars + grijs = +/- 12vac (klopt ook)
Voeding:
Ik heb een gele en rode samen op de 0 van de voeding aangesloten en de overgebleven rode op een plus en de overgebleven rode op een plus, helemaal volgens tekening. Het is nog steeds wisselspanning dus de polen maken niet uit (TOCH?) nu meet ik op de uitgang van de voeding (onbelast) maar liefst 90vdc tussen de plus en min pool. Dat klopt toch niet?
Meet ik verkeerd? Heb ik iets niet goed aangesloten? Ik heb de 12v uit de trafo niet op de voeding aangesloten (hoeft toch ook niet?) die ligt nog los (in kroonstrip).
Het gaat om de hypex TR180 trafo en hypex HG voeding.
-edit-
Nadat ik er nog even over zit na te denken is het wel logisch 2x30v x wortel2 = 85v dat komt dus wel in de buurt. Maat de ucd werkt met een spanning van 30 tot 50 v. Als ik dus alleen geel of rood van de trafo zou gebruiken, klopt het rekensommetje wel. Maar weet iemand waarop het dan anders op tekening staat?
datasheet (onderste plaatje)
Ik heb de softstart trafo en voeding even met elkaar verbonden. En ben wat gaan meten.
Trafo:
Input 230 vac (klopt)
Output geel 30 vac (klopt)
Output rood 30 vac (klopt)
Output paars + grijs = +/- 12vac (klopt ook)
Voeding:
Ik heb een gele en rode samen op de 0 van de voeding aangesloten en de overgebleven rode op een plus en de overgebleven rode op een plus, helemaal volgens tekening. Het is nog steeds wisselspanning dus de polen maken niet uit (TOCH?) nu meet ik op de uitgang van de voeding (onbelast) maar liefst 90vdc tussen de plus en min pool. Dat klopt toch niet?
Meet ik verkeerd? Heb ik iets niet goed aangesloten? Ik heb de 12v uit de trafo niet op de voeding aangesloten (hoeft toch ook niet?) die ligt nog los (in kroonstrip).
Het gaat om de hypex TR180 trafo en hypex HG voeding.
-edit-
Nadat ik er nog even over zit na te denken is het wel logisch 2x30v x wortel2 = 85v dat komt dus wel in de buurt. Maat de ucd werkt met een spanning van 30 tot 50 v. Als ik dus alleen geel of rood van de trafo zou gebruiken, klopt het rekensommetje wel. Maar weet iemand waarop het dan anders op tekening staat?
datasheet (onderste plaatje)
Goed vanavond weer stap verder 
Ik heb de datasheets allemaal nog een keer goed gelezen en alles aangesloten volgens het boekje. En wat denk je? Muziek! Daar wordt ik vrolijk van. Er stond duidelijk dat de gemeten waarden onbelast behoorlijk kunnen afwijken. Ik heb nu, belast, overigens nog niet gemeten, ga ik morgen wel doen.
Ik heb de datasheets allemaal nog een keer goed gelezen en alles aangesloten volgens het boekje. En wat denk je? Muziek! Daar wordt ik vrolijk van. Er stond duidelijk dat de gemeten waarden onbelast behoorlijk kunnen afwijken. Ik heb nu, belast, overigens nog niet gemeten, ga ik morgen wel doen.
Gefeliciteerd! Heb je alles provisorisch aangesloten of heb je de boel al in een kast gebouwd?
Ik heb de fastons eraaan gezet en aangesloten. De kast moet ik nog iets verder uittekenen en bestellen in Italië. Dus voordat ie daar helemaal in is ingebouwd duurt nog even denk ik.
Eergister nog wat spulletjes binnengehad. Heb een kastje voorbereid voor de kanaalkeuze en volumeregeling. De via Ebay bestelde onderdelen laten nog even op zich wachten. Net de tekening afgemaakt voor de kast, dus kan ik een offerte opvragen bij Hifi2000/Modushop. Hieronder enkele plaatjes.
- Bijlagen
-
- Slim line 10mm_3mm 2u UcD.pdf
- Tekening behuizing 2x UcD 180 HG +HxR
- (21.66 KiB) 86 keer gedownload
Inmiddels weer een paar weken verder. De onderdelen uit Hong Kong zijn binnen én de kast uit itatlië!! Er kon dus weer geknutseld worden. En dat heb ik dan ook driftig gedaan de afgelopen avonden.
Hieronder enkele plaatjes.
Er moet nog wel wat worden aangepast/verbeterd en daar heb ik een beetje jullie raad bij nodig, want er zit nog wat 'rotzooi' in de keten.
In eerste instantie een stevige brom: CD-speler (marantz CD6002) - passieve pre - UcD. Als de CD-speler rechtstreeks aan de versterker hangt dan is het stil (geen brom of ruis), als de pre ertussen hangt dan bromt het als een gek. De pre zit in een kunststof kastje en is dus niet geaard. Een snoertje met krokodillenbekjes aan de kast v/d cd-speler en de versterker en het grootste gedeelte is opgelost. Als ik de potmeter dicht heb hoor ik niets. Als ik deze opendraai komt er weer een brom terug. Deze is het sterkste als ik hem naar 3/4 draai. Bij helemaal open is de brom weg, maar is er wel een ruis te horen. ??
De pre is aan de versterker gekoppeld met een balanced kabel, zoals Hypex adviseert op hun site (afscherming alleen aan de XLR en de + en - alleen aan de RCA.)
De kast zelf is geaard, samen met de kabels uit de ringkern-trafo's. De XLR-chassisdelen heb ik niet naar dat aardpunt laten lopen, want die loopt via de kast zelf (toch?).
Hieronder enkele plaatjes.
Er moet nog wel wat worden aangepast/verbeterd en daar heb ik een beetje jullie raad bij nodig, want er zit nog wat 'rotzooi' in de keten.
In eerste instantie een stevige brom: CD-speler (marantz CD6002) - passieve pre - UcD. Als de CD-speler rechtstreeks aan de versterker hangt dan is het stil (geen brom of ruis), als de pre ertussen hangt dan bromt het als een gek. De pre zit in een kunststof kastje en is dus niet geaard. Een snoertje met krokodillenbekjes aan de kast v/d cd-speler en de versterker en het grootste gedeelte is opgelost. Als ik de potmeter dicht heb hoor ik niets. Als ik deze opendraai komt er weer een brom terug. Deze is het sterkste als ik hem naar 3/4 draai. Bij helemaal open is de brom weg, maar is er wel een ruis te horen. ??
De pre is aan de versterker gekoppeld met een balanced kabel, zoals Hypex adviseert op hun site (afscherming alleen aan de XLR en de + en - alleen aan de RCA.)
De kast zelf is geaard, samen met de kabels uit de ringkern-trafo's. De XLR-chassisdelen heb ik niet naar dat aardpunt laten lopen, want die loopt via de kast zelf (toch?).
- Bijlagen
Suggesties zijn zeer welkom!Macsel schreef:Er moet nog wel wat worden aangepast/verbeterd en daar heb ik een beetje jullie raad bij nodig, want er zit nog wat 'rotzooi' in de keten.