USB DAC voor PC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Leeuwarden »

Ik kwam op de Minidsp site ook nog de ministreamer tegen... Zou ook moeten werken als ik het goed begrijp... Is daar qua qualiteit nog niets over te zeggen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Nu word ik heel nieuwsgierig :D

gevonden!!
http://www.minidsp.com/images/documents ... REAMER.pdf

Ik ga dit eens bekijken :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Helaas pindakaas, is meer van hetzelfde isosynchrone USB 1.1 spul:

"Keep it simple, Keep it real. With no driver installation, this USB/I2S/SPDIF dongle
is a true plug & play experience, up & running in a matter of seconds."


"2 isochronous input for recording, 2 isochronous outputs for playback"
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Ik zag hem ook pas staan, maar het enige voordeel is dat je daarmee tevens een S/PDIF-ingang hebt. Best leuk als je een dure AD-converter hebt staan om mee op te nemen, maar die hang je toch veel liever aan de digitale ingang van bijv. een PCI-geluidskaart. Of je gebruikt gewoon de analoge ingang van een fatsoenlijke PCI-kaart...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Zo, de Musiland monitor is binnen dus het begin is er. Ik kan in ieder geval de DAC voorzien van een S/PDIF signaal. Nu nog een leuke DIY DAC zoeken.
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 15 okt 2010, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: USB DAC voor PC

Bericht door FredM »

Op de site van diyaudio.com staat deze aardig beschreven: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... k-dac.html. Met verzending kost je dat 65 euro. Kastje erom heen en klaar.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Dat is ook hier een behoorlijk populaire DAC. Reden waarom er 4 succesvolle groupbuys van zijn geweest. Zoek maar eens op bijv. hk-dac of hong*kong dac. De huidige heeft wel een gewijzigde uitgangstrap, met 3 opamps i.p.v. 1. 'Satefan' is volgens mij de eerste op dit forum die onlangs de 2010-versie kocht.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Deze had ik zelf ook al gezien, en lijkt mij een leuke DAC om mee te beginnen. Op de site van Analog Metric en Giga work staan ook een aantal DAC’s die wel interessant zijn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Is het mogelijk om een gewone HK DAC ook gebalanceerd uit te voeren ????
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Leeuwarden »

Ja, staat ergens op de Lampizator site. Ik meen dat Hannesie ook gebalanceerd draait
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Klopt, iets minder signaal (sterkte), maar wel heel gedetailleerd !!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ja, die van hannesie heb ik in Beetsterzwaag gezien, maar niet gehoord. Er stond nog een DAC in Beetsterzwaag, ik weet alleen niet van wie die was en of die ook gebalanceerd was uitgevoerd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Ik vond bij Benchmark deze info, toch wel weer bijzonder.

"Advanced USB Audio".

's Werelds eerste native USB audio oplossing die 96kHz, 24bit audio ondersteunt. Tot nu toe waren speciale drivers nodig om audio met 24-bit woordlengtes en sample rates boven de 48kHz te kunnen opnemen en afspelen. Benchmark's Advanced USB Audio verschaft u hoge resolutie, bit-transparante audio, zodra u hem voor de eerste maal in uw USB poort heeft gestoken.

Er is geen additionele software nodig en er hoeven geen systeem instellingen te worden gewijzigd. Benchmark's Advanced USB Audio is compatible met Microsoft Windows Vista/XP/2000 en Mac OS X.

Hoe zouden ze dat doen??

http://www.helios.nl/productinfo/produc ... chmark.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Dat is flauwekul wat ze daar schrijven Hans. De USB 1.1 standaard ondersteunt uit zichzelf al 24bit @ 96kHz. Maar alleen opnemen of afspelen. Echter niet tegelijkertijd maar dat lijkt mij voor alleen een DAC niet zo boeiend.

Wil je tegelijkertijd opnemen én afspelen, zoals met meten, dan gaat dat idd niet hoger dan 48 kHz met USB 1.1, maar nog wel in 24 bit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Voor iemand die niet echt op de hoogte is blijft het een grijs gebied, en ik weet dat er al USB kabeltjes worden verkocht van meer als € 295,--, het is dan toch dat er door die onduidelijkheid vanuit de fabrikanten erg veel rook word verspreid.

Audioquest heeft ze dus voor die prijzen en ik ken iemand die er 1 besteld heeft
coffee.jpg
Deze kost dus € 295,--
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Dat is toch peanuts vergeleken met deze: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 22&t=12080 :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Inderdaad, die was ik vergeten :oops: :mrgreen: .
Het komt alleen nu dichterbij, eng, in de eigen kennissenkring :lol: :lol:
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: USB DAC voor PC

Bericht door jcgv »

Ik wou dat ik meer tijd had naast mijn studie, het moet mogelijk zijn om een microcontroller te programmeren dat die door een computer gezien wordt als externe geluidskaart. Als dat lukt is "the sky the limit". Je kan elke DAC eraan hangen die je kan vinden. Waarom genoegen nemen met een 24 bits @ 48 kHz als je voor een paar euro meer een 32 bits @ 192 kHz eraan kan hangen. Al weet ik niet wat de standaard drivers voor geluidskaart aankunnen qua resolutie en sample rate. Met een goed kristal, wat bufferruimte en wat programmeer werk kan je jitter naar onhoorbare niveaus brengen.

Weer iets gevonden voor mijn plannenboek (ben al bij deel 14 :lol: ).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door b_force »

Ik zie een mooie minor voor je studie :wink:
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: USB DAC voor PC

Bericht door jcgv »

b_force schreef:
Ik zie een mooie minor voor je studie :wink:
:lol: Jammer genoeg ben ik al met een mijn minor bezig, een draadloos meetsysteem voor gebouw beheer. Een andere groep is wel bezig een audio systeem dat digitaal mid en hoog naar een klasse AB versterker stuurt en het laag via een zelfgemaakte klasse D. En ja het is de hele dag een herrie
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door b_force »

Jullie moeten vast meer minors doen 8)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ik zit nog met een aantal vragen over het zelf bouwen van een DAC.
Op de site van Giga work staat de volgende DAC:
http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-D ... 3273537571
Daarin is aangegeven dat er een On board jumper op zit om een digitale input te selecteren ( coaxiaal, optical of USB). Is het ook mogelijk om dit extern middels een schakelaar te doen. Kan dit dan met een gewone schakelaar of moet dit dan met een soort van input selector. Is het tevens mogelijk om de op-amp te vervangen voor een betere zonder ingrijpende wijzigingen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Jumpertje door een eenvoudige schakelaar vervangen is geen enkel probleem.

Ps: zelf bouwen? Die DAC is toch al gebouwd? :)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Moet ik dan denken aan een drie standen schakelaar, en geeft dit dan geen plop geluid als ik een andere ingang selecteer. Of is dit ook een mogelijkheid om te gebruiken.

http://www.analogmetric.com/goods.php?id=126
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

De voorziene jumper is om één van de twee receivers te selecteren:
  • CS8416 (coaxial / optical)
  • PCM-2902 (USB)
Dat kan dus gewoon met een enkelvoudig maak/verbreek-contact.

Enkel als meer jumpers (of schakelaars)* aanwezig zijn, bijvoorbeeld omdat je handmatig tussen coax en optisch dient te schakelen (zoals bij de HK-DAC het geval is), zou je e.e.a. kunnen combineren in een meerstandenschakelaar. Of als je zelf voorzieningen aanbrengt om alle 4 de ingangen van de CS8416 receiverchip te kunnen benutten.

*) Schakelaars voegde ik toe omdat ik op het board enkele microswitches zie zitten.
Plaats reactie