Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Klassiek heb ik niet getest omdat ik daar geen oordeelkundige ervaring mee heb.
Is ook niet nodig. Je vind het goed klinken of niet. Dat is misschien simpel gezegt, maar echt, je oren doen ook hun werk ondanks simulatie programma's. :D
Probeer ook es een kerkorgel cd. :idea:
En ja, weet je Ed, jou reactie lezend over hoe de één, en de ander klinkt, krijg ik het gevoel, dat BR het beter doet, ook al heb ik het niet beluisterd.
Goede raad van een ouwe L*L, neem vooral nu de tijd om een oordeel te gaan hebben. Ik ben er zelf vaak genoeg ingetrapt op eerste indrukken en zo, waar ik dan later van moest vaststellen da'k weer es te enthousiast was en zo, als je begrijpt wat ik bedoel. Je bent aan gekomen op een punt, waar dit erg belangrijk is, heb ik es geleerd. :oops: :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

anonamemouse schreef:
asterduc schreef:
...en digitaal uitgetrimmed voor room correctie...
nu is je basis eigenlijk al met iets wat niet in de oorspronkelijke vorm naar je toekomt.lijkt me.
juist wel. Zonder de roomcorrectie vallen de verschillen in afstelling aan de speakers minder op!
Ik doe gewoon dat weg wat er door de kamer is toegevoegd geworden.
Doe maar eens een roomcorrectie in het laag. Maw, heel de 1, 2 of 3 pieken weg die ontstaan door staande golven in de ruimte, dan pas hoor je echt wat er in het laag gaande is. Plots is alles veel beter doorhoorbaar. Net zoals in een koptelefoon eigenlijk.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Het komt gewoon overeen met elkaar, want 1,5dB verschil in SPL komt overeen met een factor 1,2 in membraanuitslag, 20log(1,2)=1,58. :wink:
Verder is het zo dat op een lineaire schaal (membraanuitslag) de verschillen meer opvallen dan op een logaritmische schaal (geluidsdruk).
Ik vermoedde al zoiets Jeroen, dankzij jouw rekenwerk bevestigd en weer een stukske theorie bijgeleerd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
jou reactie lezend over hoe de één, en de ander klinkt, krijg ik het gevoel, dat BR het beter doet, ook al heb ik het niet beluisterd.
dat is het 'em nu net.
Voor de ene muziekstijl (upbeat met veel laagondersteuning) klinkt het allemaal veel ritmischer en dynamischer met de gesloten kast, het laag is tevens rustiger en meer op de achtergrond. Je moet door het subgebied door luisteren om het detail in het laag te horen, en dan is het ook zeer mooi en duidelijk aanwezig.

Bij de reflex met gedempte poort hoor je vlugger het detail, maar het is waziger, slordiger, minder fijn, maar met iets meer karakter. Een TL ervaar ik eigenlijk ook wat in die richting, maar die TL geeft dan gelijk ook iets meer schijnbaar sub, heeft echter minder 'growl' dan de gedempte poort. Maar dat komt imo eerder door het TL gat dat meerendeels rond de 100 hz zit.

Ach weet je, het is niet echt een straf om een paar weken te luisteren naar beide varianten om er uiteindelijk mijn persoonlijke voorkeur uit te halen! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Het komt gewoon overeen met elkaar, want 1,5dB verschil in SPL komt overeen met een factor 1,2 in membraanuitslag, 20log(1,2)=1,58. :wink:
Verder is het zo dat op een lineaire schaal (membraanuitslag) de verschillen meer opvallen dan op een logaritmische schaal (geluidsdruk).
Ik vermoedde al zoiets Jeroen, dankzij jouw rekenwerk bevestigd en weer een stukske theorie bijgeleerd.
en dan nog het verschil in verloop van de membraanuitslagcurve? want zoals Ed ook al zei (en waardoor ik er blijkbaar te weinig aandacht aan gaf) lopen de SPL curves vrijwel gelijk, en netjes paralel; de membraanuitslagcurves zijn zeer verschillend van vorm, wat bij mij tot de conclusie leidde dat dit komt door de poort
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik ben geen specialist op dit punt maar kan het ook iets te zien hebben met fazeverschil op sommige frekwenties tussen poort en driver?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
ik ben geen specialist op dit punt maar kan het ook iets te zien hebben met fazeverschil op sommige frekwenties tussen poort en driver?
dat zou het verschil moeten zijn Dirk, maar door de sterke demping in de poort, is er zo goed als geen output aan de poort.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heb je nu al eens gemeten aan die twee wanden of is het resultaat zo teleurstellend dat je ons nog even in spanning laat...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Heb je nu al eens gemeten aan die twee wanden of is het resultaat zo teleurstellend dat je ons nog even in spanning laat...
nee Kees, ik moet eerst de frontplaten frezen en die erop zetten, dan pas kan er gemeten worden.
Deze test is gelijk ook de voorbereiding voor het definitieve 3D freeswerk is. Daarom besteed ik wat meer tijd om alles netjes te doen en een 'werksysteem' op te zetten. Zodoende hoeft de eigenlijke bouw van de Concave Mk2 niet echt meer in prototype stijl gebeuren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Het komt gewoon overeen met elkaar, want 1,5dB verschil in SPL komt overeen met een factor 1,2 in membraanuitslag, 20log(1,2)=1,58. :wink:
Verder is het zo dat op een lineaire schaal (membraanuitslag) de verschillen meer opvallen dan op een logaritmische schaal (geluidsdruk).
Ik vermoedde al zoiets Jeroen, dankzij jouw rekenwerk bevestigd en weer een stukske theorie bijgeleerd.
en dan nog het verschil in verloop van de membraanuitslagcurve? want zoals Ed ook al zei (en waardoor ik er blijkbaar te weinig aandacht aan gaf) lopen de SPL curves vrijwel gelijk, en netjes paralel; de membraanuitslagcurves zijn zeer verschillend van vorm, wat bij mij tot de conclusie leidde dat dit komt door de poort
HenkJan, let even op het dikgedrukte stukje tekst.

Je hebt op zich gelijk, dat de poort veroorzaakt dat de driver in de kast anders reageert. Maar het verschil in membraanuitslag komt gewoon overeen met het verschil in SPL. De poort zelf doet nog slechts verwaarloosbaar mee met de geluidsdruk, hij is teveel dichtgestopt. Aan de impedantiegrafiek zie je dat de piek een stuk lager ligt, dit is kenmerkend voor een lekkende kast.

Dus wat Ed nu heeft, is niet meer een BR-afstemming, maar gewoon een lekkende gesloten box, die in het allerlaagste laag de driver niet meer afremt.

John K. heeft over dit verschijnsel al een hele tijd geleden een korte studie gedaan: http://www.geocities.com/kreskovs/Box-1.html
De belangrijkste conclusie was: Door de poort te dempen krijg je een respons die heel veel lijkt op die van de gewone gesloten box. Echter, de impulse respons is slechter. In zijn grafieken (laatste pagina van zijn verhaal) kun je zien dat de impulse respons het midden houdt tussen gesloten en BR.
Zijn aanbeveling: als je voor BR kiest, stem hem dan zo af dat hij goed klinkt terwijl de poort NIET gedempt is.
Ik voeg daaraan toe: Als dempen noodzakelijk is, dan is het systeem niet goed afgestemd of kan je luisterruimte de hoeveelheid laag niet aan (teveel staande golven).
Praktisch is het natuurlijk wel makkelijk om met het dempen van de poort het laag wat te verzwakken naar smaak. Dit lijkt me echter onzin in het geval van asterduc omdat hij tegenwoordig room EQ heeft.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Dus wat Ed nu heeft, is niet meer een BR-afstemming, maar gewoon een lekkende gesloten box, die in het allerlaagste laag de driver niet meer afremt.
klopt, met dat verschil dat er niet zomaar een gat is gemaakt en dichtgestopt (zoals in het experiment met de Dayton of zoals bij een variovent) maar dat de opening met poort een heuse reflex afstelling is.

Let wel op, de afstelling is niet volledig geslaagd omdat de kastinhoud onderbemeten is voor de TS paramters van de driver. Voor een QB3 afstelling zou het volume bijna 3 keer hoger moeten liggen.

Op onderstaande gafiek is de simulatie nogmaals overgedaan, ditmaal in Boxcalc, voor zowel SPL als responce. De referentiecurve van Jokn K heb ik er rechts naast geplakt.
De oranje curve is de afstelling zonder demping. Je merkt dat het geen voorbeeld is van een high-end afstelling, maar er valt wel mee te leven eens dat de poort voldoende gedempt is, dat is dan de blauwe curve.
De zwarte toont de gesloten kast met dezelfde inhoud als de reflex of lekkende kast.

In tegenstelling tot de simulatie met AJhorn lopen in Boxcalc de roll-off hellingen tussen de gesloten en de gedempte kast NIET meer evenwijdig met elkaar. Overeenkomstig met de bevindingen van John K.
Dat artikel was een goede tip Jeroen. John's bevindingen kan ik in grote lijnen bevestigen en ik meen ook dat hij het bij het rechte eind heeft.

Nu, dit zijn allemaal simulaties en (of) metingen en dat zegt nog niet alles van het uiteindelijke luisterresultaat. Ik blijf erbij dat het geluid buiten de gewijzigde weergavecurve nog een karakterwijziging ondergaat. Vermoedelijk zal dit wel in de laag frekwent transient weergave liggen, maar die link kan ik (nog) niet leggen tussen wat ik meet of simuleer en tussen wat ik hoor.

Ed.
Bijlagen
CL vs RF art John K 2.png
CL vs RF art John K.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
HenkJan, let even op het dikgedrukte stukje tekst.
ja het was me opgevallen, ook de schaal. maar blijft dat het verloop van de curve niet is wat je zou verwachten voor een lekke kast ... {de schrijver zoekt even wat in z'n archief} :oops: maar dat het vooral duidelijk maakt dat mijn geheugen niet meer is wat het nooit geweest is. want in de simu die ik deed (in Mathcad) voor de lekke monitor voor de FR125 (de octaeder) zag de uitslagcurve er net zo uit
Bijlagen
FR125 4l damped port - cone excursion.png
FR125 4l damped port - cone excursion.png (3.45 KiB) 2478 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het maakt misschien nog niet veel indruk, maar het is meer uitdaging als de meeste denken, zeker als je als 'oudje' niet bent opgegroeid met software!

Deze layout is opgemaakt voor de Peerless HDS aangezien die een perfect vlakke curve heeft en daardoor beter de kastverschillen toont.

De eilandjes op de achterzijde van de frontplaat staan ongelijkmatig verdeeld met daartussen de schuine wand om compressie bij de driver te verminderen.

Het gat voor de driver gaat er vanaf de voorkant in gefreesd worden, samen met de verzinking van de driverkorf. Op de achterzijde komen nog wel 4 ondiepe centergaten om de frontplaat na het omdraaien op identiek dezelfde plaats terug uit te lijnen.
Bijlagen
HDS front achterzijde poging 3.png
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
het maakt misschien nog niet veel indruk, maar het is meer uitdaging als de meeste denken, zeker als je als 'oudje' niet bent opgegroeid met software!

Afbeelding
Ouwe tovenaar ben je!! :lol:

Heeft die speaker zijn schroefgaten ook zo ongelijk verdeeld?? Want die eilandjes zijn er toch in eerste instantie voor om de speaker goed vast te kunnen zetten (nog een gaatje er in en een boutje er door).. Het kan optisch bedrog zijn maar het lijkt wel of de hoek niet overal 60 graden is ... maar wel op het plaatje van de speaker ... :roll:

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Heeft die speaker zijn schroefgaten ook zo ongelijk verdeeld??
yep, ... don't blaim me !!!
Bijlagen
HDS dimensions.PNG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig maar...

Kees
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, na een heeeeeeeel lange pauze probeer ik de draad weer op te pakken. Ik wil tegen 1 april de juiste freesfiles gereed hebben. Daarom heb ik het 3D pakket ( Catia ) er weer bij genomen :-) !

Ed stelde voor om deksels te voorzien in de tussenplaat tussen de onderste 2 baskasten, op deze manier kan ik later nog van gedachte veranderen. We beginnen met 1x RS225S gesloten en 1x RS225S met PR ( een omgebouwde RS225S ). Wil ik uiteindelijk toch voor 3x gesloten gaan, dan lijm ik deze deksels in mijn kast.

De opening is 2x180cm² = 360cm², dat is dus een 1,66x Sd, ik geloof dat minimaal 1,5x Sd een goed uitgangspunt was. Dus dat zit goed.

Verder heb ik ook nog het binnenste gedeelte van de midkast gebruikt als extra volume voor de gesloten driver, Deze opening in de tussenplaat is 411,265 cm² en na deze tussenplaat is de binnenruimte 687,098 cm², dit komt dus neer op 9.53L ( 7*687.098*1.825 + 1*411.265*1.825 ) extra inhoud, dus 21.346 + 9.53 = 30.876 L bruto inhoud. Dan nog even de bracing inhoud en de driver inhoud er vanaf halen. Dan komen we op een 30L gok ik zo. Dit geeft een Q van 0,722 ( volgens WinISD ).

Het enige waar ik nu een beetje mee zit is, gaat die HH-resonator zo nog wel werken ?

Deze week terug de software installeren om de freesfiles mee te maken. Hopen dat deze keer de helft van mijn freesfiles niet meer corrupt is :? !
Bijlagen
Baskast_gesloten_Extra_V.PNG
Deksel_weg.PNG
Deksel_open.PNG
Deksel_dicht.PNG
deksels.PNG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Niemand die mij iets kan vertellen, of de HH resonator gaat werken zo of niet ?
Ikzelf denk van niet, maar moet ik dan zeg maar een nieuwe HH resonator maken die hoger is, om bv de nieuwe staande golf ( door een nieuwe kasthoogte ) te vangen ? Alle advies is welkom :D.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Philippe,

volgens mij is het best dat je nu eerst de beslissing neemt om afwel actief, ofwel passief te gaan werken en of je al dan niet de mogelijkheden gaat hebben of gebruiken om correcties in de frekwentieband door te voeren.

Mijn ervaring sinds ik de aludrivers van Scan Speak gebruik in de gesloten kasten, is dat je met een gesloten kast met correctie (in mijn geval de DSP van Lyngdorf), je de optie van de gecombineerde gesloten / reflex kunt vergeten.
Die combinatie die ik oorspronkelijk bij de Concave had gebruikt was vooral om de roomgain te corrigeren. Met een correctienetwerk heb je die theorie niet meer nodig. Ik zou die gesloten/reflex combinatie dan ook niet meer aanbevelen, tenzij het geheel zuiver passief wordt gehouden en alsdusdanig correctie moeilijk is te verwezenlijken.

Dus:

1. als je het systeem actief gaat aandrijven: gewoon 3 gesloten kasten.

2. als je het systeem passief gaat filteren en zonder correctie gaat aansturen: 1 gesloten kast met een Q onder 0,7 en 1 reflex (PR) gebruikmakend van de plaats die je beschikbaar hebt. De afstelling gebeurd daarna dan wel met de PR.

3. als je het systeem passief gaat filteren en dmv correctie gaat aansturen: 2 gesloten kasten (Q=<0,7) en een DSP voor de eindversterker. 3 woofers zou ook kunnen als het rendement en de impedantie dat toelaten.

Mijn persoonlijke voorkeur? prijs / kwaliteit zou ik voor optie 3 gaan. Een UCD als versterking met zo een DSP module van HifiAkdemie of dergelijke tussen de bron of voorversterker en de UCD.

Ed.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Dan is het snel beslist, actief ! Ik heb niet voor niets een dikke klasse AB amp voor het laag klaarstaan :). Dan ga ik nu aan de slag met toolpaths maken :) !
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
Ik heb niet voor niets een dikke klasse AB amp voor het laag klaarstaan!
6 stuks?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Lol ik dacht dat 1 stereo amp genoeg was :D ? Kan makkelijk 2 ohm hoor :-). Doet 2x 300W RMS in 4 ohm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat Philippe gewoon alle woofers aan 1 amp hangt.
Moet prima kunnen lijkt me, aangezien ze allemaal hetzelfde doen :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
Lol ik dacht dat 1 stereo amp genoeg was :D ? Kan makkelijk 2 ohm hoor :-). Doet 2x 300W RMS in 4 ohm.
actief wil zeggen, aparte amp voor laag, mid en hoog, dat in stereo zijn 6 kanalen. Had je dat in gedachte?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik had in gedachte, tot 250hz de laagsectie, LR4 actief gefilterd met een Linkwitz Transform voor de Q te corrigeren. Daarna mid en hoog passief gefilterd op een 2e amp ( met een HPF van 250hz LR4 ).

Ik zou natuurlijk ook zoals jij voorstelt 3-weg actief kunnen gaan. Alleen durf ik zon tweeter niet "kaal" op de amp aan te sluiten, stel dat het actief filter faalt, dan zie ik zodadelijk een dome door de kamer vliegen.

Alleen dan de vraag, kom ik er met een simpel digitaal crossover, of moet ik wat ingewikkelds hebben, als een DCX2496 maar dan van iets betere kwaliteit, of voldoen eigen gebouwde actieve filtertjes met opampjes...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”