Philips CD880 met Eringa modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Moet nog wat dingetjes doen maar het draait. Hoorde lichte digitale ruis maar na een half uur was het weg, moest inspelen of zo. Dem reclock (vanaf dat kleine upperprintje met HCT161) zal ik eens checken met scoop

De LME49nogwat er ook in, klinkt goed maar niet bijzonder. Beetje hoog solid-state gehalte in het geluid, ik zal de opa627 eens proberen daar. De OP42 voor I/V laat ik gewoon zitten. In een CD304mk2 zit THS4031 en die klinken beter (dual opamps) De I/V print moet nog wel betere c's krijgen.
Bijlagen
880.jpg
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Extra uitgang

Bericht door buisje »

Gebalanceerde spdif uitgang bijgezet, on/off switch digitale uitgang eraf gehaal zie ik nut niet van. Electrisch is naar BNC overgezet.
Bijlagen
digitalouts880.jpg
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

De single crown dac heeft helaas het loodje gelegd...........
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

ZONDE!
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Oef durf het bijna niet te zeggen: de single crown is nog heel. er was een zekeringetje stuk naar de I/V print. Gewoon vergaan van ouderdom, niet doorgebrand. IV had geen spanning. Gebeurde toen ik de dem reclock aan het teste was: grrrts... en stilte

Maar hij doet het nog (weer) 8)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wil je dat nooit meer doen? Je bezorgt ons een hartverzakking met je flauwe grapjes :D :D :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Nou anders ikzelf wel... Ik heb de 880 2dagen in de hoek gezet, en gisteravond weer gaan rondmeten. :) De zekering was gewoon verouderd :oops:

Straks ga ik een buffer voor spdif in mekaar solderen. Zal ook fotootje posten hoe ik de klok heb aangepast voor een dem-reclock signaal
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Weer stukje verder met de 880

Demodulator reclock zit erop: (klein extra printje op kwak klok)

Aparte shuntregulator voor de 2 grote digitale chips: SAA7210 en 7220. Moet nog bedraad.

Spanning op de aparte IV print verlaagd zodat mijn favoriete opamp erop kan: THS4031. Van een plaatje alu een koelribje gemaakt, de ths is alleen in soic te krijgen. Soldeerwerk is niet superdesuper, als het maar klinkt.

Zit eraan te denken een extra cinch uitgang op te zetten, net na de IV opamp, de bufferopamp wordt dan omzijld. Less is more

De bufferchip voor de dig. uitgang moet er nog op en dan is ie voorlopig klaar.

Tzt een PMD100 digitaal filter proberen met 8x OS.
Bijlagen
kwakmb3.jpg
75655027wg7.jpg
shuntregre7.jpg
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 22:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heel erg interessant. Zou je de foto's willen uploaden naar het forum, zodat ze altijd bij het draadje blijven horen?

Alvast super bedankt!

Jan
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Done 8)

(niet helemaal op volgorde maar goed)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Muchas


Gracias!!!
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Met 1 woord: WOW!! die bypassing van de laatste opamp (en koppel C) is super! Gewoon I/V opamp na de S1 dac, wel een goeie de THS4031, afgeregeld op DC offset 0mV en gaan met die banaan!

Eindelijk het houterige gekleurde weg! Muziek!
pam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 16 nov 2005, 17:14

CD880 Mods

Bericht door pam »

Zie modificatie van Pedja Rogic:

Een opamp is voldoende OPA627 met 1k5 en 1nF parallel. Latige klus maar het kan.
Deemphasis verwijderen (parasitaire capaciteiten)
Mute transistoren vervangen
7805 spanningsregelaar voor de SAA7210 en een voor SAA7220 (op de printplaat is al plaats hiervoor tussen de 2 IC's kijk maar eens goed)
NOS vind ik goed klinken.

Nog te doen.
SAA 7220 verwijderen en klok plaatsen. TDA 1541 voeden met clock /4 via het clk signaal van de I2S.
Loopwerk met lood beplakken.

Oude foto, nieuwe komt nog.
Bijlagen
CD880 gemodificeerd2.JPG
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Tip:

Bij de clamp van loopwerk, de vakjes aan de binnenkant opschuren/bekrassen voor hechting. Gewone houtlijm met zilverzand erin doen. Na droging krimpt het sterk, weer laagje erop. Na droging moet je daar eens tegenaan tikken: enorm gedempt.

Ik moet de 880 eens rond de dac helemaal checken. Ik heb bij bepaalde opnames (krekels oid) bij -90 db oid een vervorming in L kanaal. Dus de 880 is nog steeds niet in dagelijks gebruik.

Nonos KLINKT goed, maar is niet natuurgetrouw. Er worden harmonischen toegevoegd die normaal er ook niet in zitten. Verder mis je de interpolatie, het geluid komt naar voren, naar de voorgrond en de diepte in het geluidsbeeld verdwijnt bijna geheel.

Maar ik heb ook een heel mooie buizen pre-amp en hybrid powerbak die dit allemaal genadeloos laten horen.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: CD880, modificaties begonnen

Bericht door buisje »

Hoezo topic kick

Maargoed: heb deze CD880 weer eens van zolder gehaald en aangesloten (speelde al die tijd met een modded CD304mk2)

Bij erg zachte passages komt uit de ruisvloer wat vervorming linker kanaal. Naa omdraaien IV R kanaal, dus dac stuk, TDA1541-A S1 single crown naar de ....

Dit is ws gekomen doordat er een opamp gesneuveld is in de iv, stekker eruit was al te laat.

De dac eruit geknipt en pootjes eruit gesoldeerd, IC voetje erin. Heb nog 5 of 6 1541 A dacs liggen, eerste taiwan productie er in gestoken.

LET THERE BE MUSIC!!! heb nog nooit zon mooie CDP gehad, ik heb zon idee dat 90% vd deze geluidskwaliteit voortkomt uit de shunt regelaars voor de dig chips

Iemand een CD304mk2 kopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CD880, modificaties begonnen

Bericht door bas focal m180 »

buisje schreef:
Iemand een CD304mk2 kopen :mrgreen:
Van buiten vindt ik ze erg lelijk , maar van binnen is het een schoonheid kwa componenten cdm1 , tda1541 mooie printplaten .
Wat heb je er aan gemod ?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door buisje »

Oeps hele lijst, ergens opgeschreven en bij SM bijgesloten:

voeding met schuko 230V stekker
Diverse beads bij 230
304 kwaaltje verholpen: doorsolderingen PCBś uitgeboord en koperdraad in gesoldeerd.
CDM 1 onderlager, gereinigd, nieuw gesmeerd en afgesteld.
Laserstroom gesteld
Diverse condensatoren in PS vernieuwd, elna, panasonic etc.
BYV dioden in PS
Oscons bij digitale chips, en beads
Diverse stopweerstanden in dig. datalijnen
IC voetjes met betere opamps (THS4032)
Goede ontkoppeling IV
MKP koppel C 's
Goede Tulpsstekers
Ontkopp rond dac met wima
Kwak klok 7, zelf ontworpen print (TCI) en geetst, heeft smd chip,
1/2 klok aan SAA7210/7220 met deler vanaf klok
Demodulator reclock vanaf kwak naar 1541
Dig out die ellendige trafo eruit
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door buisje »

Oh ja: uiterlijk heeft de 304 16bitter notenhouten zijpanelen, en het altijd verkleurde ruitje is vernieuwd, mooi strak dik perspex in gezet (gefreesd en gepolijst glaasje)

[img]http://img707.imageshack.us/img707/9690/304y.jpg[/img]
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door bas focal m180 »

buisje schreef:
Oeps hele lijst, ergens opgeschreven en bij SM bijgesloten:
SM = system manual , mischien dat je die kan scannen en doorsturen ?

, de speler staat goed bij mijn buizen amp
Bijlagen
807pp.jpg
101_0809.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door RobertD »

Wat bijzonder dat jouw versterker in het vooraanzicht noval stuurbuizen heeft in het bovenaanzicht octal buizen.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door buisje »

Ik heb de sm ergens op de pc staan zal m doorsturen

mooie buizenbak, moet mijn spul ook eens afbouwen , plan was een pushpull met EL36, dus ook een topanode buis, maar de fasedraaier ervoor is niet makkelijk.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips CD880 met Eringa modificatie

Bericht door bas focal m180 »

RobertD schreef:
Wat bijzonder dat jouw versterker in het vooraanzicht noval stuurbuizen heeft in het bovenaanzicht octal buizen.
Het zijn de originelen foto's van de bouwer , de een heb ik van zijn site geplukt en de andere is mij gemailt .
Omdat het de enigste foto's zijn die ik heb heb ik die maar geplaatst , goed gezien trouwens .

mooie buizenbak, moet mijn spul ook eens afbouwen , plan was een pushpull met EL36, dus ook een topanode buis, maar de fasedraaier ervoor is niet makkelijk.
Daarmee kunnen ze je op dit forum vast wel helpen .
Plaats reactie