Philips CD880 met Eringa modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Moet nog wat dingetjes doen maar het draait. Hoorde lichte digitale ruis maar na een half uur was het weg, moest inspelen of zo. Dem reclock (vanaf dat kleine upperprintje met HCT161) zal ik eens checken met scoop
De LME49nogwat er ook in, klinkt goed maar niet bijzonder. Beetje hoog solid-state gehalte in het geluid, ik zal de opa627 eens proberen daar. De OP42 voor I/V laat ik gewoon zitten. In een CD304mk2 zit THS4031 en die klinken beter (dual opamps) De I/V print moet nog wel betere c's krijgen.
De LME49nogwat er ook in, klinkt goed maar niet bijzonder. Beetje hoog solid-state gehalte in het geluid, ik zal de opa627 eens proberen daar. De OP42 voor I/V laat ik gewoon zitten. In een CD304mk2 zit THS4031 en die klinken beter (dual opamps) De I/V print moet nog wel betere c's krijgen.
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Extra uitgang
Gebalanceerde spdif uitgang bijgezet, on/off switch digitale uitgang eraf gehaal zie ik nut niet van. Electrisch is naar BNC overgezet.
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer stukje verder met de 880
Demodulator reclock zit erop: (klein extra printje op kwak klok)
Aparte shuntregulator voor de 2 grote digitale chips: SAA7210 en 7220. Moet nog bedraad.
Spanning op de aparte IV print verlaagd zodat mijn favoriete opamp erop kan: THS4031. Van een plaatje alu een koelribje gemaakt, de ths is alleen in soic te krijgen. Soldeerwerk is niet superdesuper, als het maar klinkt.
Zit eraan te denken een extra cinch uitgang op te zetten, net na de IV opamp, de bufferopamp wordt dan omzijld. Less is more
De bufferchip voor de dig. uitgang moet er nog op en dan is ie voorlopig klaar.
Tzt een PMD100 digitaal filter proberen met 8x OS.
Demodulator reclock zit erop: (klein extra printje op kwak klok)
Aparte shuntregulator voor de 2 grote digitale chips: SAA7210 en 7220. Moet nog bedraad.
Spanning op de aparte IV print verlaagd zodat mijn favoriete opamp erop kan: THS4031. Van een plaatje alu een koelribje gemaakt, de ths is alleen in soic te krijgen. Soldeerwerk is niet superdesuper, als het maar klinkt.
Zit eraan te denken een extra cinch uitgang op te zetten, net na de IV opamp, de bufferopamp wordt dan omzijld. Less is more
De bufferchip voor de dig. uitgang moet er nog op en dan is ie voorlopig klaar.
Tzt een PMD100 digitaal filter proberen met 8x OS.
Laatst gewijzigd door buisje op zo 25 jan 2009, 22:44, 4 keer totaal gewijzigd.
CD880 Mods
Zie modificatie van Pedja Rogic:
Een opamp is voldoende OPA627 met 1k5 en 1nF parallel. Latige klus maar het kan.
Deemphasis verwijderen (parasitaire capaciteiten)
Mute transistoren vervangen
7805 spanningsregelaar voor de SAA7210 en een voor SAA7220 (op de printplaat is al plaats hiervoor tussen de 2 IC's kijk maar eens goed)
NOS vind ik goed klinken.
Nog te doen.
SAA 7220 verwijderen en klok plaatsen. TDA 1541 voeden met clock /4 via het clk signaal van de I2S.
Loopwerk met lood beplakken.
Oude foto, nieuwe komt nog.
Een opamp is voldoende OPA627 met 1k5 en 1nF parallel. Latige klus maar het kan.
Deemphasis verwijderen (parasitaire capaciteiten)
Mute transistoren vervangen
7805 spanningsregelaar voor de SAA7210 en een voor SAA7220 (op de printplaat is al plaats hiervoor tussen de 2 IC's kijk maar eens goed)
NOS vind ik goed klinken.
Nog te doen.
SAA 7220 verwijderen en klok plaatsen. TDA 1541 voeden met clock /4 via het clk signaal van de I2S.
Loopwerk met lood beplakken.
Oude foto, nieuwe komt nog.
Tip:
Bij de clamp van loopwerk, de vakjes aan de binnenkant opschuren/bekrassen voor hechting. Gewone houtlijm met zilverzand erin doen. Na droging krimpt het sterk, weer laagje erop. Na droging moet je daar eens tegenaan tikken: enorm gedempt.
Ik moet de 880 eens rond de dac helemaal checken. Ik heb bij bepaalde opnames (krekels oid) bij -90 db oid een vervorming in L kanaal. Dus de 880 is nog steeds niet in dagelijks gebruik.
Nonos KLINKT goed, maar is niet natuurgetrouw. Er worden harmonischen toegevoegd die normaal er ook niet in zitten. Verder mis je de interpolatie, het geluid komt naar voren, naar de voorgrond en de diepte in het geluidsbeeld verdwijnt bijna geheel.
Maar ik heb ook een heel mooie buizen pre-amp en hybrid powerbak die dit allemaal genadeloos laten horen.
Bij de clamp van loopwerk, de vakjes aan de binnenkant opschuren/bekrassen voor hechting. Gewone houtlijm met zilverzand erin doen. Na droging krimpt het sterk, weer laagje erop. Na droging moet je daar eens tegenaan tikken: enorm gedempt.
Ik moet de 880 eens rond de dac helemaal checken. Ik heb bij bepaalde opnames (krekels oid) bij -90 db oid een vervorming in L kanaal. Dus de 880 is nog steeds niet in dagelijks gebruik.
Nonos KLINKT goed, maar is niet natuurgetrouw. Er worden harmonischen toegevoegd die normaal er ook niet in zitten. Verder mis je de interpolatie, het geluid komt naar voren, naar de voorgrond en de diepte in het geluidsbeeld verdwijnt bijna geheel.
Maar ik heb ook een heel mooie buizen pre-amp en hybrid powerbak die dit allemaal genadeloos laten horen.
Re: CD880, modificaties begonnen
Hoezo topic kick
Maargoed: heb deze CD880 weer eens van zolder gehaald en aangesloten (speelde al die tijd met een modded CD304mk2)
Bij erg zachte passages komt uit de ruisvloer wat vervorming linker kanaal. Naa omdraaien IV R kanaal, dus dac stuk, TDA1541-A S1 single crown naar de ....
Dit is ws gekomen doordat er een opamp gesneuveld is in de iv, stekker eruit was al te laat.
De dac eruit geknipt en pootjes eruit gesoldeerd, IC voetje erin. Heb nog 5 of 6 1541 A dacs liggen, eerste taiwan productie er in gestoken.
LET THERE BE MUSIC!!! heb nog nooit zon mooie CDP gehad, ik heb zon idee dat 90% vd deze geluidskwaliteit voortkomt uit de shunt regelaars voor de dig chips
Iemand een CD304mk2 kopen
Maargoed: heb deze CD880 weer eens van zolder gehaald en aangesloten (speelde al die tijd met een modded CD304mk2)
Bij erg zachte passages komt uit de ruisvloer wat vervorming linker kanaal. Naa omdraaien IV R kanaal, dus dac stuk, TDA1541-A S1 single crown naar de ....
Dit is ws gekomen doordat er een opamp gesneuveld is in de iv, stekker eruit was al te laat.
De dac eruit geknipt en pootjes eruit gesoldeerd, IC voetje erin. Heb nog 5 of 6 1541 A dacs liggen, eerste taiwan productie er in gestoken.
LET THERE BE MUSIC!!! heb nog nooit zon mooie CDP gehad, ik heb zon idee dat 90% vd deze geluidskwaliteit voortkomt uit de shunt regelaars voor de dig chips
Iemand een CD304mk2 kopen
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: CD880, modificaties begonnen
Van buiten vindt ik ze erg lelijk , maar van binnen is het een schoonheid kwa componenten cdm1 , tda1541 mooie printplaten .buisje schreef:Iemand een CD304mk2 kopen
Wat heb je er aan gemod ?
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
Oeps hele lijst, ergens opgeschreven en bij SM bijgesloten:
voeding met schuko 230V stekker
Diverse beads bij 230
304 kwaaltje verholpen: doorsolderingen PCBś uitgeboord en koperdraad in gesoldeerd.
CDM 1 onderlager, gereinigd, nieuw gesmeerd en afgesteld.
Laserstroom gesteld
Diverse condensatoren in PS vernieuwd, elna, panasonic etc.
BYV dioden in PS
Oscons bij digitale chips, en beads
Diverse stopweerstanden in dig. datalijnen
IC voetjes met betere opamps (THS4032)
Goede ontkoppeling IV
MKP koppel C 's
Goede Tulpsstekers
Ontkopp rond dac met wima
Kwak klok 7, zelf ontworpen print (TCI) en geetst, heeft smd chip,
1/2 klok aan SAA7210/7220 met deler vanaf klok
Demodulator reclock vanaf kwak naar 1541
Dig out die ellendige trafo eruit
voeding met schuko 230V stekker
Diverse beads bij 230
304 kwaaltje verholpen: doorsolderingen PCBś uitgeboord en koperdraad in gesoldeerd.
CDM 1 onderlager, gereinigd, nieuw gesmeerd en afgesteld.
Laserstroom gesteld
Diverse condensatoren in PS vernieuwd, elna, panasonic etc.
BYV dioden in PS
Oscons bij digitale chips, en beads
Diverse stopweerstanden in dig. datalijnen
IC voetjes met betere opamps (THS4032)
Goede ontkoppeling IV
MKP koppel C 's
Goede Tulpsstekers
Ontkopp rond dac met wima
Kwak klok 7, zelf ontworpen print (TCI) en geetst, heeft smd chip,
1/2 klok aan SAA7210/7220 met deler vanaf klok
Demodulator reclock vanaf kwak naar 1541
Dig out die ellendige trafo eruit
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
Oh ja: uiterlijk heeft de 304 16bitter notenhouten zijpanelen, en het altijd verkleurde ruitje is vernieuwd, mooi strak dik perspex in gezet (gefreesd en gepolijst glaasje)
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9690/304y.jpg[/img]
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9690/304y.jpg[/img]
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
SM = system manual , mischien dat je die kan scannen en doorsturen ?buisje schreef:Oeps hele lijst, ergens opgeschreven en bij SM bijgesloten:
, de speler staat goed bij mijn buizen amp
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
Wat bijzonder dat jouw versterker in het vooraanzicht noval stuurbuizen heeft in het bovenaanzicht octal buizen.
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
Ik heb de sm ergens op de pc staan zal m doorsturen
mooie buizenbak, moet mijn spul ook eens afbouwen , plan was een pushpull met EL36, dus ook een topanode buis, maar de fasedraaier ervoor is niet makkelijk.
mooie buizenbak, moet mijn spul ook eens afbouwen , plan was een pushpull met EL36, dus ook een topanode buis, maar de fasedraaier ervoor is niet makkelijk.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips CD880 met Eringa modificatie
Het zijn de originelen foto's van de bouwer , de een heb ik van zijn site geplukt en de andere is mij gemailt .RobertD schreef:Wat bijzonder dat jouw versterker in het vooraanzicht noval stuurbuizen heeft in het bovenaanzicht octal buizen.
Omdat het de enigste foto's zijn die ik heb heb ik die maar geplaatst , goed gezien trouwens .
Daarmee kunnen ze je op dit forum vast wel helpen .mooie buizenbak, moet mijn spul ook eens afbouwen , plan was een pushpull met EL36, dus ook een topanode buis, maar de fasedraaier ervoor is niet makkelijk.
