Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Strak hoor. Had je even niets te doen ofzo? :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Valt mee hoor. Je kan dit met een tooltje vanuit Eagle genereren, kwartiertje werk. 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg fraai! Dat dit de uitkomst zou worden van mijn project had ik nooit gedacht 8) .
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Erg fraai! Dat dit de uitkomst zou worden van mijn project had ik nooit gedacht Cool .
Blijft natuurlijk volgende opmerking.
Rudy schreef:
Maakt niet uit, je haalt nooit een "nette" S/R omdat je analoog referentie punt van beide borden ( stereo ) niet gelijk is, daar dit word beinvloed door de stroomopname van het ene bord tov het andere. Je gedeelde refenentie ligd bij je voeding zelf, nooit een goed idee. Veel beter kan je beide kanalen op 1 bord zetten en je referentiepunt aan je uitgang nemen en je decoupling aan begin van je bord.

mvg Rudy
Dat raakt opgelost als je beide kanalen op 1 print tekent.
Lukt dat nog in Eagle? (heb er nooit mee gewerkt. In Orcad zou dat kl0te zijn.)
Kan iemand Rudy's beweringen bevestigen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Alleen ben ik niet helemaal mee met de onderlijnde sectie.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Even offtopic Rik: zijn die torretjes al eens gearriveerd?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

KT88 schreef:
Even offtopic Rik: zijn die torretjes al eens gearriveerd?
Nee, nog niks gezien.
De kerstkaarten zullen nog voorrang krijgen zeker. :?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Lukt dat nog in Eagle?
Dat kan, maar niet met de gratis versie die ik gebruik. :cry:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rho schreef:
jeroen_d schreef:
Erg fraai! Dat dit de uitkomst zou worden van mijn project had ik nooit gedacht Cool .
Blijft natuurlijk volgende opmerking.
Rudy schreef:
Maakt niet uit, je haalt nooit een "nette" S/R omdat je analoog referentie punt van beide borden ( stereo ) niet gelijk is, daar dit word beinvloed door de stroomopname van het ene bord tov het andere. Je gedeelde refenentie ligd bij je voeding zelf, nooit een goed idee. Veel beter kan je beide kanalen op 1 bord zetten en je referentiepunt aan je uitgang nemen en je decoupling aan begin van je bord.

mvg Rudy
Dat raakt opgelost als je beide kanalen op 1 print tekent.
Lukt dat nog in Eagle? (heb er nooit mee gewerkt. In Orcad zou dat kl0te zijn.)
Kan iemand Rudy's beweringen bevestigen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Alleen ben ik niet helemaal mee met de onderlijnde sectie.
Volgens mij heeft Rudy wel gelijk en ik heb ook beide kanalen op een bord gebouwd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

knuisje schreef:
Lukt dat nog in Eagle?
Dat kan, maar niet met de gratis versie die ik gebruik. :cry:
Toen ik de specs van de gratis versie zag besefte ik waarom je maat 1 kanaal gemaakt hebt.
Wel jammer natuurlijk. :(
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Misschien kan het worden opgelost door de massavlakken van beide bordjes met elkaar te verbinden, desnoods op meerdere punten?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

knuisje schreef:
Misschien kan het worden opgelost door de massavlakken van beide bordjes met elkaar te verbinden, desnoods op meerdere punten?
Dat moet dan wel erg laag-ohmig gebeuren. Maar het zou best wel een optie kunnen zijn volgens mij.
Ik denk wel dat je dan een linker en rechter versie moet maken om het heel propertjes te doen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Zoals beloofd nog een layout voor de voeding. Ik heb het schema van de Relaixed gebruikt zoals SSassen voorstelde.
Bijlagen
Voeding.PNG
Voeding.zip
Eagle files (nieuwe versie ivm. pinning-fout jfet's Q3P en Q4P).
(67.3 KiB) 308 keer gedownload
martinb76
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 20:52
Locatie: berkel en rodenrijs

cd 80

Bericht door martinb76 »

hallo.

ik ben in ook in het bezit van een mooie cd 80 en ik las dat er verschillende modificatie aan te doen is.
zelf heb ik er een euro connector aangezet zodat er een mooie voedings naar toe kan.
inwendig heb ik bitum geplak op deksel en de zijkanten.
mijn vraag is nu hoor en lees ik over op amp vervangen en de clock.
nou weet ik er niet veel van maar kan iemand mij verder helpen met deze verbeteringen door foto's en andere info 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Knuisje,

Even uit belangstelling, heb je e.e.a. al werkende en opgebouwd op de printen die je getekend hebt en zo ja, wat zijn je bevindingen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Sander,

De voeding heb ik opgebouwd en werkt prima, maar is alleen geschikt voor kleine stroompjes heb ik gemerkt (zie ook dit topic).

Van de I/V omzetter heb ik geen printen gemaakt omdat ik voor een gebalanceerde dac ben gegaan. Tevens gaat mijn kennis niet ver genoeg om het ontwerp geschikt te maken voor de 7.8 mA p-p output van de PCM1794. Ook wordt de dc-offset helaas niet weggewerkt in het ontwerp dus koppelcondensator nodig.
Ik heb wel het buffergedeelte van je I/V omzetter gebouwd, deze presteert/klinkt uitstekend heb ik gemerkt.
Michael
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 8:48

CD80 mod

Bericht door Michael »

Geinspireerd door jullie en in het bijzonder door Jean Paul heb ik mijn CD 80 geheel onderhanden genomen.
Alle capacitors vervangen,beter ontkoppeld, aparte voeding voor de klok en saa7220, OPA627 4x ipv de NE's
Alles in koperen kastjes hf gesloten, gehele alps pot met motor verwijderd.
Geen mute meer, signaal voor het relais opgepakt en via WBT plugs aangesloten.
Nu heb ik weer een nieuwe High End speler.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Knuisje,
maar is alleen geschikt voor kleine stroompjes heb ik gemerkt
Da's geheel afhankelijk van de dimensionering van e.e.a. als je de uitgangstransistoren vervangt door MJE340/350 of BD139/140 kan je met afdoende koeling zeker 1A vragen, alleen die je dan ook de weerstanden tussen de bufferelco's correct te schalen voor deze hogere stroom.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door buisje »

Je kunt nog veel meer modden in deze speler.

BYV28-200 dioden, in ac leiding weerstand voor zetten van 2ohm oid. De C's over de dioden kunnen dan weg. Verder veel beads toevoegen op de plek waar de fusibles R s zitten naar alle digital chips. Shunt PS apart voor de SAA7210 en 7220, rondom dac ferriet toevoegen, stroomdeler c's ipv keramisch naar 1uF mkt vooral bij MSB. Nieuwe 78xx regelaars. Sanyo Oscon her en der. Tussen 5V voedingselco's een dikke ferrietring met wikkelingen (soort smoorspoel dus)
Tent of Kwak klok, de Tent klinkt het beste met een flea ps, evt met de AD797 opamp maar NE5531 werkt ook prima. Dem reclock ook belangrijke verbetering.

Grootste invloed heeft de klok, en de shunt PS voor de dig chips.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door dekkersj »

Natuurlijk kun je nog veel meer modden in deze speler. Het leidt alleen niet tot een hoorbaar verschil, ook die klok niet.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door SSassen »

Precies, in diezelfde gedachte kan je d'r ook een loden omhulsel omheen knutselen dat volledig RF dicht is en e.e.a. op excentrisch gedraaide hardstalen spikes neerzetten, het is maar net hoeveel vrije tijd je erin wilt steken :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt erop dat buisje een aantal modificaties heeft gemist, maar goed het is ook een erg lang draadje.

In retroperspectief: het was een heel leuk project, de speler speelt weer storingsvrij omdat het ruiserige digitale filter niet meer meedoet en als toetje geeft het non-oversamplen een prettig klinkend ruimtelijk en rond geluid. Mede met dank aan jacco, die mij heeft geholpen bij het testen van CD-spelers, heb ik kunnen vaststellen dat dit prettige geluid uitsluitend en alleen komt door het wat aflopende hoog dat non-oversampling met zich mee brengt. Voor de rest: wonderen bestaan niet en de opname + speakers zijn de échte geluidskwaliteitbepalers. Als de CD-speler in orde is, dan is die ruim voldoende goed. No worries en al dat gemodificeer is:
- vooral goed voor het gevoel (tenminste als je als audiofiel nog in het gevoelige stadium verkeert)
- slecht voor de portemonnee
- je bent lekker van de straat
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door dekkersj »

Bovendien kun je je als analoog elektronicus lekker uitleven met ingewikkelde schakelingen :D Dat vond ik dan wel weer erg leuk aan het project. Het heeft ook een sociaal aspect.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
...heb ik kunnen vaststellen dat dit prettige geluid uitsluitend en alleen komt door het wat aflopende hoog dat non-oversampling met zich mee brengt. ...
Hoe ziet die curve er precies uit? Ik wil dat wel eens testen, het draadje is nogal lang... ;)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door dekkersj »

Het was niet alleen het non-OS gedrag. Volgens mij zat er ook nog een 3de orde Bessel filtering in.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Marantz CD-80 modificatie

Bericht door dekkersj »

Ik heb het toen met een directe FFT methode gedaan. Als je de overdracht kent van het non-OS gedrag (zie vergelijking (54) in http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... endium.pdf) kun je dat zo in MatLab programmeren.

Groet,
Jacco
Gesloten