Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Blijft natuurlijk volgende opmerking.jeroen_d schreef:Erg fraai! Dat dit de uitkomst zou worden van mijn project had ik nooit gedacht Cool .
Dat raakt opgelost als je beide kanalen op 1 print tekent.Rudy schreef:Maakt niet uit, je haalt nooit een "nette" S/R omdat je analoog referentie punt van beide borden ( stereo ) niet gelijk is, daar dit word beinvloed door de stroomopname van het ene bord tov het andere. Je gedeelde refenentie ligd bij je voeding zelf, nooit een goed idee. Veel beter kan je beide kanalen op 1 bord zetten en je referentiepunt aan je uitgang nemen en je decoupling aan begin van je bord.
mvg Rudy
Lukt dat nog in Eagle? (heb er nooit mee gewerkt. In Orcad zou dat kl0te zijn.)
Kan iemand Rudy's beweringen bevestigen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Alleen ben ik niet helemaal mee met de onderlijnde sectie.
Volgens mij heeft Rudy wel gelijk en ik heb ook beide kanalen op een bord gebouwd.rho schreef:Blijft natuurlijk volgende opmerking.jeroen_d schreef:Erg fraai! Dat dit de uitkomst zou worden van mijn project had ik nooit gedacht Cool .
Dat raakt opgelost als je beide kanalen op 1 print tekent.Rudy schreef:Maakt niet uit, je haalt nooit een "nette" S/R omdat je analoog referentie punt van beide borden ( stereo ) niet gelijk is, daar dit word beinvloed door de stroomopname van het ene bord tov het andere. Je gedeelde refenentie ligd bij je voeding zelf, nooit een goed idee. Veel beter kan je beide kanalen op 1 bord zetten en je referentiepunt aan je uitgang nemen en je decoupling aan begin van je bord.
mvg Rudy
Lukt dat nog in Eagle? (heb er nooit mee gewerkt. In Orcad zou dat kl0te zijn.)
Kan iemand Rudy's beweringen bevestigen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Alleen ben ik niet helemaal mee met de onderlijnde sectie.
Dat moet dan wel erg laag-ohmig gebeuren. Maar het zou best wel een optie kunnen zijn volgens mij.knuisje schreef:Misschien kan het worden opgelost door de massavlakken van beide bordjes met elkaar te verbinden, desnoods op meerdere punten?
Ik denk wel dat je dan een linker en rechter versie moet maken om het heel propertjes te doen.
Zoals beloofd nog een layout voor de voeding. Ik heb het schema van de Relaixed gebruikt zoals SSassen voorstelde.
- Bijlagen
-
- Voeding.zip
- Eagle files (nieuwe versie ivm. pinning-fout jfet's Q3P en Q4P).
- (67.3 KiB) 308 keer gedownload
cd 80
hallo.
ik ben in ook in het bezit van een mooie cd 80 en ik las dat er verschillende modificatie aan te doen is.
zelf heb ik er een euro connector aangezet zodat er een mooie voedings naar toe kan.
inwendig heb ik bitum geplak op deksel en de zijkanten.
mijn vraag is nu hoor en lees ik over op amp vervangen en de clock.
nou weet ik er niet veel van maar kan iemand mij verder helpen met deze verbeteringen door foto's en andere info
ik ben in ook in het bezit van een mooie cd 80 en ik las dat er verschillende modificatie aan te doen is.
zelf heb ik er een euro connector aangezet zodat er een mooie voedings naar toe kan.
inwendig heb ik bitum geplak op deksel en de zijkanten.
mijn vraag is nu hoor en lees ik over op amp vervangen en de clock.
nou weet ik er niet veel van maar kan iemand mij verder helpen met deze verbeteringen door foto's en andere info
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Even uit belangstelling, heb je e.e.a. al werkende en opgebouwd op de printen die je getekend hebt en zo ja, wat zijn je bevindingen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even uit belangstelling, heb je e.e.a. al werkende en opgebouwd op de printen die je getekend hebt en zo ja, wat zijn je bevindingen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander,
De voeding heb ik opgebouwd en werkt prima, maar is alleen geschikt voor kleine stroompjes heb ik gemerkt (zie ook dit topic).
Van de I/V omzetter heb ik geen printen gemaakt omdat ik voor een gebalanceerde dac ben gegaan. Tevens gaat mijn kennis niet ver genoeg om het ontwerp geschikt te maken voor de 7.8 mA p-p output van de PCM1794. Ook wordt de dc-offset helaas niet weggewerkt in het ontwerp dus koppelcondensator nodig.
Ik heb wel het buffergedeelte van je I/V omzetter gebouwd, deze presteert/klinkt uitstekend heb ik gemerkt.
De voeding heb ik opgebouwd en werkt prima, maar is alleen geschikt voor kleine stroompjes heb ik gemerkt (zie ook dit topic).
Van de I/V omzetter heb ik geen printen gemaakt omdat ik voor een gebalanceerde dac ben gegaan. Tevens gaat mijn kennis niet ver genoeg om het ontwerp geschikt te maken voor de 7.8 mA p-p output van de PCM1794. Ook wordt de dc-offset helaas niet weggewerkt in het ontwerp dus koppelcondensator nodig.
Ik heb wel het buffergedeelte van je I/V omzetter gebouwd, deze presteert/klinkt uitstekend heb ik gemerkt.
CD80 mod
Geinspireerd door jullie en in het bijzonder door Jean Paul heb ik mijn CD 80 geheel onderhanden genomen.
Alle capacitors vervangen,beter ontkoppeld, aparte voeding voor de klok en saa7220, OPA627 4x ipv de NE's
Alles in koperen kastjes hf gesloten, gehele alps pot met motor verwijderd.
Geen mute meer, signaal voor het relais opgepakt en via WBT plugs aangesloten.
Nu heb ik weer een nieuwe High End speler.
Alle capacitors vervangen,beter ontkoppeld, aparte voeding voor de klok en saa7220, OPA627 4x ipv de NE's
Alles in koperen kastjes hf gesloten, gehele alps pot met motor verwijderd.
Geen mute meer, signaal voor het relais opgepakt en via WBT plugs aangesloten.
Nu heb ik weer een nieuwe High End speler.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's geheel afhankelijk van de dimensionering van e.e.a. als je de uitgangstransistoren vervangt door MJE340/350 of BD139/140 kan je met afdoende koeling zeker 1A vragen, alleen die je dan ook de weerstanden tussen de bufferelco's correct te schalen voor deze hogere stroom.maar is alleen geschikt voor kleine stroompjes heb ik gemerkt
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Marantz CD-80 modificatie
Je kunt nog veel meer modden in deze speler.
BYV28-200 dioden, in ac leiding weerstand voor zetten van 2ohm oid. De C's over de dioden kunnen dan weg. Verder veel beads toevoegen op de plek waar de fusibles R s zitten naar alle digital chips. Shunt PS apart voor de SAA7210 en 7220, rondom dac ferriet toevoegen, stroomdeler c's ipv keramisch naar 1uF mkt vooral bij MSB. Nieuwe 78xx regelaars. Sanyo Oscon her en der. Tussen 5V voedingselco's een dikke ferrietring met wikkelingen (soort smoorspoel dus)
Tent of Kwak klok, de Tent klinkt het beste met een flea ps, evt met de AD797 opamp maar NE5531 werkt ook prima. Dem reclock ook belangrijke verbetering.
Grootste invloed heeft de klok, en de shunt PS voor de dig chips.
BYV28-200 dioden, in ac leiding weerstand voor zetten van 2ohm oid. De C's over de dioden kunnen dan weg. Verder veel beads toevoegen op de plek waar de fusibles R s zitten naar alle digital chips. Shunt PS apart voor de SAA7210 en 7220, rondom dac ferriet toevoegen, stroomdeler c's ipv keramisch naar 1uF mkt vooral bij MSB. Nieuwe 78xx regelaars. Sanyo Oscon her en der. Tussen 5V voedingselco's een dikke ferrietring met wikkelingen (soort smoorspoel dus)
Tent of Kwak klok, de Tent klinkt het beste met een flea ps, evt met de AD797 opamp maar NE5531 werkt ook prima. Dem reclock ook belangrijke verbetering.
Grootste invloed heeft de klok, en de shunt PS voor de dig chips.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
Natuurlijk kun je nog veel meer modden in deze speler. Het leidt alleen niet tot een hoorbaar verschil, ook die klok niet.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
Precies, in diezelfde gedachte kan je d'r ook een loden omhulsel omheen knutselen dat volledig RF dicht is en e.e.a. op excentrisch gedraaide hardstalen spikes neerzetten, het is maar net hoeveel vrije tijd je erin wilt steken 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Marantz CD-80 modificatie
Het lijkt erop dat buisje een aantal modificaties heeft gemist, maar goed het is ook een erg lang draadje.
In retroperspectief: het was een heel leuk project, de speler speelt weer storingsvrij omdat het ruiserige digitale filter niet meer meedoet en als toetje geeft het non-oversamplen een prettig klinkend ruimtelijk en rond geluid. Mede met dank aan jacco, die mij heeft geholpen bij het testen van CD-spelers, heb ik kunnen vaststellen dat dit prettige geluid uitsluitend en alleen komt door het wat aflopende hoog dat non-oversampling met zich mee brengt. Voor de rest: wonderen bestaan niet en de opname + speakers zijn de échte geluidskwaliteitbepalers. Als de CD-speler in orde is, dan is die ruim voldoende goed. No worries en al dat gemodificeer is:
- vooral goed voor het gevoel (tenminste als je als audiofiel nog in het gevoelige stadium verkeert)
- slecht voor de portemonnee
- je bent lekker van de straat
In retroperspectief: het was een heel leuk project, de speler speelt weer storingsvrij omdat het ruiserige digitale filter niet meer meedoet en als toetje geeft het non-oversamplen een prettig klinkend ruimtelijk en rond geluid. Mede met dank aan jacco, die mij heeft geholpen bij het testen van CD-spelers, heb ik kunnen vaststellen dat dit prettige geluid uitsluitend en alleen komt door het wat aflopende hoog dat non-oversampling met zich mee brengt. Voor de rest: wonderen bestaan niet en de opname + speakers zijn de échte geluidskwaliteitbepalers. Als de CD-speler in orde is, dan is die ruim voldoende goed. No worries en al dat gemodificeer is:
- vooral goed voor het gevoel (tenminste als je als audiofiel nog in het gevoelige stadium verkeert)
- slecht voor de portemonnee
- je bent lekker van de straat
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
Bovendien kun je je als analoog elektronicus lekker uitleven met ingewikkelde schakelingen
Dat vond ik dan wel weer erg leuk aan het project. Het heeft ook een sociaal aspect.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
Re: Marantz CD-80 modificatie
Hoe ziet die curve er precies uit? Ik wil dat wel eens testen, het draadje is nogal lang...jeroen_d schreef:...heb ik kunnen vaststellen dat dit prettige geluid uitsluitend en alleen komt door het wat aflopende hoog dat non-oversampling met zich mee brengt. ...
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
Het was niet alleen het non-OS gedrag. Volgens mij zat er ook nog een 3de orde Bessel filtering in.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Re: Marantz CD-80 modificatie
Ik heb het toen met een directe FFT methode gedaan. Als je de overdracht kent van het non-OS gedrag (zie vergelijking (54) in http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... endium.pdf) kun je dat zo in MatLab programmeren.
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
