HK Dac 2010

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
soapy
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2007, 23:14
Locatie: Rotterdam

HK Dac 2010

Bericht door soapy »

Eindelijk is het zover...na lang gelezen te hebben o.a. op dit forum heb ik een HK dacje besteld en binnengekregen.

Nu heb ik de 2010 versie ontvangen...heb hem natuurlijk ook aangesloten en spelend gekregen (mijn dank voor de beschrijvingen op dit forum). Maar na de vele verhalen van mods te hebben gelezen wil ik natuurlijk ook het een en ander aan modden (euh of modderen hmmm).

Ik heb niet veel electronica ervaring...maar iets solderen lukt mij prima !

Nu heb ik gezien dat de 2010 versie behoorlijk anders is (zie foto bedankt satefan voor de foto) en wellicht dat jullie mij kunnen helpen.
Welke mods zijn op deze versie toe te passen? Heb de dac nu aangesloten met de welbekende blauwe Dick Best trafo.

Alvast bedankt !
file.php.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK Dac 2010

Bericht door hannesie »

Zoals Satefan al melde, het grootse verschil bereikte hij door het separaat voeden van het analoge en digitale deel.

Als ik het goed heb is dat gebeurd met een Tube Heater supply van Guido Tent
€ 39,- en een trafo.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK Dac 2010

Bericht door satefan »

klopt! en is ook een fluitje van n cent om aan t sluiten!
soapy
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2007, 23:14
Locatie: Rotterdam

Re: HK Dac 2010

Bericht door soapy »

Ik heb inmiddels al een simpele trafo besteld bij Dick Best.

Ga ook eff kijken voor de tent.
:P
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK Dac 2010

Bericht door satefan »

Bij de bestelling even aangeven dat je m op 5V wilt hebben dan is ie gelijk goed. Even meten waar de 5V zit op de witte lintkabel vanaf de originele voedingsprint, doorknippen en aan de tentlab module schroeven. En klaar is kees.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK Dac 2010

Bericht door hannesie »

@ Satefan : Als ik naar het fotootje kijk zie ik daar 2 x 5V, welke heb jij dan gebruikt??

5V+ en AG? of VB?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK Dac 2010

Bericht door satefan »

5v en 5vb beide + en de ag als massa....
soapy
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2007, 23:14
Locatie: Rotterdam

Re: HK Dac 2010

Bericht door soapy »

Nu heb ik gelezen en van Satefan gehoord dat je er ook Oscons in kan plaatsen.

Maar welke waardes heb ik dan nodig...enne welke moet ik dan vervangen?

Gr Rene
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK Dac 2010

Bericht door satefan »

Klopt. Check this out: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html

Hier vind je van alles over tweaks op de HK DAC, dit is weliswaar de vorige versie maar de Oscon mod is generiek. Ik heb gemeten welke condensatoren 5 volt meten en deze ben ik gaan bruggen met de oscon's. Best n heel secuur klusje waarbij ik een aantal maal bijna de HK DAC om zeep heb geholpen. Laatste keer dat ik mn HK DAC gebruikte deed ie t niet maar ik zag dat 1 oscon met n pootje op de mantel van de smd condensator sluiting maakte. Nu werkt ie weer naar behoren. Volgende stap is om de HK dac in een mooie behuizing te maken.

Ik zou graag het aantal ingangen willen verhogen, nu is dat met de coax ingang niet zo'n punt maar met de optische wel denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik zou dus de optische ingang ook op de achterkant van t kastje plaatsen maar deze gelijk dubbel uitvoeren en schakelbaar maken zodat ik aan de voorkant van de kast middels een draaischakelaar de ingang kan kiezen..

tips meer dan welkom...
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: HK Dac 2010

Bericht door paulebappie »

Is dit niet een optie?

http://www.inday.com/da4x/da4x.htm
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK Dac 2010

Bericht door satefan »

Qua functie wel....qua vorm niet...ik bouw het het liefste zelf in n kastje natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK Dac 2010

Bericht door hannesie »

Kijk eens bij deze site van het forumlid Djuke, die ook weet, naar mijn beste weten, hoe je meer ingangen op de dac zet m.b.v. de receiverchip 8416
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: HK Dac 2010

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Kijk eens bij deze site van het forumlid Djuke, die ook weet, naar mijn beste weten, hoe je meer ingangen op de dac zet m.b.v. de receiverchip 8416
Pin 1-4 van de CS8416 zijn de 4 SPDIF inputs. Door pin 10 en 11 hoog of laag te maken kun je 1 van deze inputs selecteren (2 pinnen geeft 4 mogelijke combinaties).
Plaats reactie