[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Jongens en meisjes, ik heb jullie hulp nodig.
Bijlagen
Philips-AD12100M8.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Ik ben er denk ik wel uit kwa design. Het moet zoiets worden als de Wilson Audio Watt/Puppy (zie foto). Dus aparte kast voor het laag en mid/hoog. De hoorn komt denk ik toch in de kast zelf en wordt er niet apart bovenop geplaats. Een testbehzuing zal moeten uitwijzen of dit geen faseproblemen gaat geven anders zal ik toch een variant moeten verzinnen waarbij de hoorn er apart boven op wordt gezet en er dus geschoven kan worden met de positie.
Effe een ruwe schets van het top deel gemaakt, wat ik niet getekent heb is dat de baffle iets naar achter zal hellen (check out my paint skills :lol: )
Bijlagen
watt puppy.jpg
ruwe shets.JPG
Laatst gewijzigd door arjank op di 31 aug 2010, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Nijn »

Nee, hoe durf je! Luidspreker-molesteerder..;)

Ik zou ze er op laten zitten, dan zie je toch nog een beetje verschil tussen de woofers en middentoner.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Heb net de impedantie van AD0160 T4 in de hoorn gemeten, ziet er fantastisch uit!
Ook in het hoog loopt de impedantie nauwelijks op.
Mooi dat de Fs op 880 hz ligt, dan is de overname frequentie van 1.3khz ook geen probleem.
Bijlagen
AD0160 T4 in 8 inch hoorn mpedantie meting.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips AD12100/m8, AD12200/w8 en AD0160/T4 (Tractrix)

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
Deze week gaan mijn experimenten verder, Tony heeft nog een paar dayton waveguide/tractrix hoorns liggen (6" en 8").
Eens kijken hoe deze toeters zich aan de philips tweeters laten koppelen :mrgreen:
Ziet er niet echt uit als een tractrix, een tractrix loopt aan de rand parallel met de baffle. Misschien een verkorte? Maar dat lijkt mij zinloos t.o.v. exponentieel.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Er is nogal wat verwarring tussen Kugelwellen en Tractrix hoorns (ze zijn nagenoeg gelijk) de exponentieele hoorn heeft een totaal ander verloop. De Dayton valt eerder onder de Tractrix hoorns dan de exponentieele hoorns, ondanks dat hij inderdaad niet parallel loopt aan de baffle (wel nu ik hem heb afgerond 8). Het is echter zo'n klein stukje dat dit geen bal uit maakt. Het voordeel van tractrixhoorns t.o.v. exponentieele hoorns is het mooie afstraalgedrag, dit heeft deze Dayton hoorn ook. Hij is verre van exponentieel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Pjotr »

Dat is zeker waar, exponentieel zou ik ook zeker niet doen voor het top hoog. En idd het laatste stuk doet niet zo erg meer mee bij een tractrix voor het afstraal gedrag. Maar ik heb wel mijn twijfels over diffractie op de zo'n rand.

Ik heb zelf nog een paartje DK30's en die hebben een catenoïde contour (zoals een ketting hangt in een boog linkje) wat volgens mij niet veel verschilt met een tractrix voor een groot deel. Ik heb wel geconstateerd dat als ik die met de lange kant horizontaal plaats dat ze een beter afstraal gedrag hebben (breder) dan verticaal geplaatst en dat ze met een laag van 2 cm schuimneopreen langs de rand een beter gedefinieerd beeld neerzetten.

<Edit>

Ik vond nog de hele artikel serie van J. Dinsdale over hoorns in Wireless world van 1974 in PDF vorm op internet: http://www.volvotreter.de/dl-section.htm (helemaal onderaan de pagina). Ik heb zelf die artikelen ook en wilde ze nog eens inscannen, maar dat hoeft dus niet meer. Tenzij misschien voor de ZBA bibliotheek?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Als ik bijvoorbeeld bij Phio kijk dan zijn hun tractrix hoorns ook een stukje afgekapt (het lijkt in ieder geval zo).
http://www.phio-audio.de/en/index.html#a1

Over catenoïde hoorns heb ik eigenlijk nog niet veel gelezen.

Op wiki is ook een mooi stukje over de tractrix curve http://en.wikipedia.org/wiki/Tractrix.

Ik heb op de eerste pagina van dit draadje een tractrix curve getekend omdat ik toen nog zelf zo'n hoorn wilde gaan maken. Deze curve lijkt heel erg op die van de Dayton die ik gebruik. Ze noemen het zelf waveguide, maar daarvoor lijkt hij te veel op een hoorn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Pjotr »

Tja, of je het nu een wave guide of een horn noemt? Wave guide is volgens mij een ander naampje om zich (persoonlijk) te onderscheiden. Het blijven natuurlijk hoorns waar we over spreken. Vind de aanduiding eigenlijk ook verwarrend omdat met wave guides van oudsher akoestische lenzen worden aangeduid en die hebben weer niets met hoorns te maken.

Op het Lansing forum staat ook een draadje over diverse contouren: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... omparisons Het blijft daar echter in theorie alleen hangen helaas en geen metingen en luister ervaringen. Staan wel een paar boeiende links tussen.

Over de catenoïde hoorn kan ik ook ook niet zo veel vinden. Maar dat het die vorm heeft staat in de datasheet vermeld.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Die link van audioheritage kende ik al, wel handig dat ze die curves allemaal op elkaar hebben gelegd zodat je het verschil kan zien.

Ja, waveguide of hoorn, eigenlijk boeit het ook niet zo, zolang het goed klinkt en meet is het prima toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
Die link van audioheritage kende ik al, wel handig dat ze die curves allemaal op elkaar hebben gelegd zodat je het verschil kan zien.
Alleen zegt het erg weinig. Het hangt nogal van de basisparameters af hoe snel een bepaalde contour "uitwaaiert" en waar ie eindigt.

Leuker zou zijn om een overzicht te hebben van de uiteindelijke dispersie van de verschillende curven (het afstraal gedrag) en de frequentie karakteristiek. En wat is dan optimaal in een kamer? Uniform over 90 gr. 120 gr of 180 gr.?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Ik heb effe die Tractrix calculator ingevuld.
Als ik de resultaten mag geloven dan is die Dayton waveguide (hoogstwaarschijnlijk) een Tractrix.
Bij een halsdiameter van 3,5cm(zoals die standaard bij de Dayton is) een mond oppervlak van ca. 260cm2 en een lengte van 12,5cm kom ik op een onderste grensfrequentie van 1300hz, wat best wel overeenkomt met mijn metingen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier alvast twee opties voor het ontwerp 8)
Ik ben er zelf nog niet uit, van de ene kant ziet het er compacter uit als de hoorn er apart boven op staat maar van de andere kant ziet de versie met ingebouwde hoorn er strakker uit. DIe twee kasten op elkaar wordt wel flink, de hoogte is dan meer dan 120cm. Ik zal later nog een versie tekenen waarbij de hoorn aan de zijkant zit precies op de overgang tussen de twee behuizingen. De hoorn moet dan wel roteerbaar zijn zodat deze iets omhoog kan worden gericht.

Aan de achterzijde van de mid/hoog behuizing zit een zwart vlak, dit is een afdekraam dat voor de opening zit, deze behuizing is namelijk helemaal open van achteren.
Bijlagen
Brutus versie 1.JPG
Brutus versie 2.JPG
Brutus versie 2 03.JPG
Brutus versie 2 03.JPG
Brutus versie 2 04.JPG
Brutus versie 2 05.JPG
Brutus versie 1 02.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Hier de optie met roteerbare hoorn aan de zijkant, ziet er eigenlijk niet verkeerd uit.
Bijlagen
Brutus versie 3 02.JPG
Brutus versie 3 03.JPG
Brutus versie 3 04.JPG
Brutus versie 3 05.JPG
Brutus versie 3 06.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door meiborg »

Dat ziet er allemaal erg strak uit, ik vind de versie met ingebouwde hoorn het mooist. Persoonlijk zou ik echter kiezen voor een meer klassieke uitstraling met deze prachtige drivers denk ik.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Sjaudio »

Hoorn er los bovenop, zonder twijfel.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Heatside »

Sjaudio schreef:
Hoorn er los bovenop, zonder twijfel.
Helemaal mee eens, dat vind ik ook de mooiste optie.

Zijn de renders overigens gemaakt met PhotoView360?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

De plaatjes zijn gemaakt in Inventor (3D modelling).
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Heatside »

arjank schreef:
De plaatjes zijn gemaakt in Inventor (3D modelling).
Oke, ziet er netjes uit! (PhotoView360 is van de tegenhanger van Inventor: Solidworks)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

Nu ik mij een beetje aan het verdiepen ben in simulatie programma's krijg ik toch de neiging een tweeweg systeem te bouwen op basis van de AD12100 M8 en de AD0160 + hoorn in een TL behuizing met IHA.
Waarom zijn er toch zoveel opties mogelijk!!!
Ik denk dat de AD12100 M8 met zijn parameters ideaal is voor een TL. Of zal ik toch gaan voor de oplossing met de twee 12" woofers eronder in een GHP kast?
Bijlagen
TL.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door k.p. »

Ik zeg cardioide met een dubbele 12" er onder :rock: . Volgens mij kun je met die cardioide een wat mooiere overgang krijgen. Dit kun je goed zien bij de luidspreker van Bertor. In jou geval ligt het wel iets anders uiteraard. De hoorn los op de kast lijkt me een slecht idee vanwege de te verwachten defractie.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

k.p. schreef:
Ik zeg cardioide met een dubbele 12" er onder :rock: . Volgens mij kun je met die cardioide een wat mooiere overgang krijgen. Dit kun je goed zien bij de luidspreker van Bertor. In jou geval ligt het wel iets anders uiteraard. De hoorn los op de kast lijkt me een slecht idee vanwege de te verwachten defractie.
Je bedoeld de AD12100/M8 in een soort dipool behuizing plaatsen? Dat was eerst ook de bedoeling, ik had al een keer een testopstelling gemaakt met een soort van U/Y-dipool (zie pagina twee van dit draadje). Klonk verbazingwekkend goed trouwens.
De hoorn los gaat prima, zo lang die maar niet de kast "ziet", hij moet er dus overheen steken.

Ik wil ze ook wel graag maken met die 2 12" woofers eronder :rock: Ik denk alleen dat ik er straks niet genoeg plaats voor heb. Misschien dat iemand ze wil kopen als ze klaar zijn.
Ik weet wel dat het verschrikkelijk goed gaat klinken. Die testopstelling die ik toen gemaakt had met alleen de Ad12100/M8 plus die tweeter met tractrixhoorn klonk zo levensecht, dat had ik van nog geen enkele door mij gebouwde speaker gehoord. Ik had die testopstelling aan een paar muzikanten laten horen, die gasten wisten niet wat ze hoorden (en eentje daarvan heeft dynaudio studio monitoren) :mrgreen: .
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door bas focal m180 »

Ik ben benieuwd of er nog vorderingen zijn gemaakt.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Ik ben benieuwd of er nog vorderingen zijn gemaakt.
Helaas niet, ik ben nog druk bezig met de "hobby/muziek kamer", plus, de WAF van het ontwerp is te laag :(
Ik weet dus niet waar ik ze neer zou moeten zetten.
Ik wil ze heel graag bouwen, maar dan zal ik ze vervolgens wel moeten verkopen.
Iemand interesse?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 2x12"woofer, 12" breedbander en poly-dome (Tract

Bericht door arjank »

Ben nu toch een ontwerp aan het bedenken dat enigszins WAF vriendelijker is :D
Gezien het feit dat ik de twee oude 30cm woofers (AD12100/W8) in een sub ga gebruiken voor mijn Philips Sat/Sub systeem http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14783 heb ik dus nog maar een paartje 30cm woofers over, het jaren 80 model. WAF vriendelijk (dus kleiner) kan alleen maar met een GHP systeem (of aktief cq LT). De jaren 80 woofer krijgt een gesloten kastje van 50 liter en wordt het een 12db/oct highpass gefilterd om zo een boost in het laag te geven. De AD12100/M8 krijgt een kastje van 10 liter, deze wordt iets gedempt en zal het gebied van pakweg 200 - 1300hz bestrijken. De AD0160+hoorn neemt het vanaf daar over.
Ik denk dat 60 liter nog wel in een fraai (platte) behuizing te steken is 8) .

Je ziet dat de response geleidelijk vanaf 100hz afloopt maar pas onder de 38hz bergafwaarts gaat. Ik vind dit persoonlijk geen probleem, ik hou ook niet zo van een nadrukkelijke bas als het maar gedetailleerd/strak klinkt en evengoed laag gaat. Het voordeel is dat het een platte kast wordt die je redelijk dicht bij de muur kan zetten en je dus met de basweergave kunt spelen.
Bijlagen
Philips concept.JPG
concept filter AD12200w8 en AD12100m8
concept filter AD12200w8 en AD12100m8
AD12200w8 50 liter GHP
AD12200w8 50 liter GHP
Filter opzet
Filter opzet
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”