Nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee. Diep respect voor de kennis die jullie hebben vergaard.
Mijn 15 jaar oude Onkyo surround receiver is overleden en ook de rubbers rond de woofers van mijn Magnat 4-weg zuilen zijn verpulverd. Tijd dus voor iets nieuws! Het surround verhaal wil ik vergeten. Ideale positionering van 5.1 of nu zelfs 7.1 is een drama, en ik heb liever een mooi stereo beeld. Ik overweeg de aanschaf van een Cambridge Azur 650A versterker. Tenzij iemand rond dit budget een betere suggestie heeft?
Voor de speakers wil ik zelf iets bouwen van een bestaand goed ontwerp. Ik ben een handige doe-het-zelver en voorzie geen problemen met houtbewerking. Het maken van een filter lijkt me wel lastig, maar dat vond ik ook van het plaatsen een nieuwe CV-ketel en dat is ook gelukt
Waarom zelfbouw? 1. lijkt me leuk; 2. heb een beperkt budget. Mijn vader zei altijd dat de speakers 2x zo duur moeten zijn dan de versterker. Uitgaande van de Cambridge (zo'n EUR 700,00) moet ik dan speakers kopen van rond de EUR 1400,00. Nu begrijp ik dat je met zelfbouw zo'n 50% bespaart, vandaar dus mijn budget van 6/700 euro
Mijn luister ruimte is een woonkamer van 5x6,5m. Die akoestisch niet ideaal is. Er ligt namelijk parket, geen kleed, wel gordijnen en een stoffen bank. De luister afstand ten opzichte van de speakers is zo'n 2,5 tot 4,5 m. Ik draai veel 80's/90's pop muziek en vind een beetje geluidsdruk (bas) wel fijn als deze maar strak is en niet zo'n brom toon geeft. Mooie heldere midden tonen voor realistische vocale weergave en hoge tonen die niet te schel zijn en tetteren, maar wel gedetailleerd. Mijn voorkeur gaat uit naar zuilen die rank en smal zijn van +/- 1 m. hoog. Ik denk zelf aan een mooie 2 of 2.5 weg.
Na veel zoeken op internet spreekt de CNO-T25 van Troel Gravesen mij wel aan. Heb natuurlijk geen flauw idee hoe het klinkt. Nadeel van dit ontwerp is dat ik zelf de crossover moet gaan solderen. Zal na enige oefening, en misschien wat hulp van hier, wel lukken denk ik. Is dit een ontwerp dat jullie kunnen aanbevelen? Hebben jullie misschien een ander soortgelijk maar beproefd ontwerp met een goede bouwbeschrijving?
Benieuwd naar jullie reacties en eventuele suggesties. Uiteraard zal ik hier tijdens de bouw een nauwgezet verslag uitbrengen!