Welke speaker? (beginner)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

iceskater77

Welke speaker? (beginner)

Bericht door iceskater77 »

Beste mensen,

Nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee. Diep respect voor de kennis die jullie hebben vergaard.

Mijn 15 jaar oude Onkyo surround receiver is overleden en ook de rubbers rond de woofers van mijn Magnat 4-weg zuilen zijn verpulverd. Tijd dus voor iets nieuws! Het surround verhaal wil ik vergeten. Ideale positionering van 5.1 of nu zelfs 7.1 is een drama, en ik heb liever een mooi stereo beeld. Ik overweeg de aanschaf van een Cambridge Azur 650A versterker. Tenzij iemand rond dit budget een betere suggestie heeft?

Voor de speakers wil ik zelf iets bouwen van een bestaand goed ontwerp. Ik ben een handige doe-het-zelver en voorzie geen problemen met houtbewerking. Het maken van een filter lijkt me wel lastig, maar dat vond ik ook van het plaatsen een nieuwe CV-ketel en dat is ook gelukt :-) Ik ben in eerste plaats op zoek naar een goed design, dat ik voor max 600/700 euro kan bouwen (beide kasten compleet).

Waarom zelfbouw? 1. lijkt me leuk; 2. heb een beperkt budget. Mijn vader zei altijd dat de speakers 2x zo duur moeten zijn dan de versterker. Uitgaande van de Cambridge (zo'n EUR 700,00) moet ik dan speakers kopen van rond de EUR 1400,00. Nu begrijp ik dat je met zelfbouw zo'n 50% bespaart, vandaar dus mijn budget van 6/700 euro :-)

Mijn luister ruimte is een woonkamer van 5x6,5m. Die akoestisch niet ideaal is. Er ligt namelijk parket, geen kleed, wel gordijnen en een stoffen bank. De luister afstand ten opzichte van de speakers is zo'n 2,5 tot 4,5 m. Ik draai veel 80's/90's pop muziek en vind een beetje geluidsdruk (bas) wel fijn als deze maar strak is en niet zo'n brom toon geeft. Mooie heldere midden tonen voor realistische vocale weergave en hoge tonen die niet te schel zijn en tetteren, maar wel gedetailleerd. Mijn voorkeur gaat uit naar zuilen die rank en smal zijn van +/- 1 m. hoog. Ik denk zelf aan een mooie 2 of 2.5 weg.

Na veel zoeken op internet spreekt de CNO-T25 van Troel Gravesen mij wel aan. Heb natuurlijk geen flauw idee hoe het klinkt. Nadeel van dit ontwerp is dat ik zelf de crossover moet gaan solderen. Zal na enige oefening, en misschien wat hulp van hier, wel lukken denk ik. Is dit een ontwerp dat jullie kunnen aanbevelen? Hebben jullie misschien een ander soortgelijk maar beproefd ontwerp met een goede bouwbeschrijving?

Benieuwd naar jullie reacties en eventuele suggesties. Uiteraard zal ik hier tijdens de bouw een nauwgezet verslag uitbrengen!
Laatst gewijzigd door iceskater77 op vr 17 sep 2010, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Re: Welke speaker? (beginner)

Bericht door RobertD »

Voor 700 euro moet je echt wel iets leuks kunnen bouwen.

Een strakke bas die niet boemerig is haal je naar mijn smaak alleen maar uit een transmissielijn.

Kijk ook eens op http://www.humblehomemadehifi.com van Tony Gee. Daar staan soortgelijke ontwerpen.
Tony is ook actief op dit forum en altijd erg hulpvaardig.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Kijk anders eens op de sites van:

- Humble homemade hifi
- Lautsprechershop.de
- Hobby Hifi
- Klang+Ton

Voor 700 kun je echt al iets moois maken.
heb een beperkt budget
Toch is hier een waarschuwing op zijn plaats: onderschat de extra kosten niet die er bij komen.

- eventuele aanschaf werkmateriaal (frees, boor, zaag, schaaf, ...)
- verbruiksmaterialen: lijm, nietjes, schuurpapier, ...
- kosten zoals dempingsmateriaal, boutjes, bekabeling, ...
- afwerking: fineer, verf, vernis, ...

Solderen van een filter valt echt goed mee! Het moeilijkste vind ik het 'interpreteren' van het schema. Hiermee wil ik zeggen: de componenten van de filter kan je meestal niet letterlijk zoals het op de schematische voorsteling staat neerleggen. Soms moet je elementen anders schikken en dan ben ik nogal snel in de war of nu een spoel/condensator nu parallel/serieel wel juist staat ten opzicht van de rest. Gewoon goed nadenken en kijken, 2X controlen en dan komt alles in orde...
iceskater77

Bedankt voor de reacties en de links naar de nuttige sites. Heb ze allemaal al eens afgestruind. Maar er is zoveel keuze, het ziet er allemaal prachtig uit, maar hoe het klinkt zie je niet he :wink:

Van Humble HH vind ik de Classic XL er ook waanzinnig uit zien. Vraag me alleen af waarom de tweeter niet boven zit. Meer op oor hoogte lijkt me. Verder staan de bouwkosten er vaak niet bij, dus geen idee wat het gaat kosten.

Ben me er zeker van bewust dat er nog wat kosten bijkomen voor verbruiksmaterialen. Het meeste gereedschap heb ik wel. Alleen geen bovenfrees, maar die komt ook wel voor andere dingen van pas.

Dat transmissielijn kasten een mooie bas geven ben ik nu al vaker tegengekomen. Hebben jullie daar een goed, liefst beproefd en goed beschreven, voorbeeld van?

Blij te horen dat het solderen mee valt. Idd zal het lezen van het schema mij ook moeite kosten. Het schema dat bij de ontwerpen staat begrijp ik meestal wel, maar als ik dan de foto van het werkelijke filter zie... :shock:
Mphus

Bericht door Mphus »

beste, iceskater77,

Als je wil weten hoe ze klinken of wat je misschien kan verwachten van een zelfbouwproject kan je natuurlijk altijd overwegen om te gaan luisteren bij speaker en co (http://www.speakerenco.nl/, zit op drie lokaties), speakerland (http://www.speakerland.nl) of bij Rumoh http://www.rumoh.nl/. En mogelijkerwijs een van die bouwpakketten na bouwen.

Je kunt dan in iedergeval een impressie opdoen van wat mogenlijk is.

Groeten Daan
sietse

Bericht door sietse »

quote (Dat transmissielijn kasten een mooie bas geven ben ik nu al vaker tegengekomen. Hebben jullie daar een goed, liefst beproefd en goed beschreven, voorbeeld van?)

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=4440
neem de tijd :!:
Laatst gewijzigd door sietse op za 18 sep 2010, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pcw

Bericht door pcw »

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5293

deze heb ik al eens gebouwd, en ga ze weer bouwen daar ik vorige verkocht heb (stom stom stom) heel mooi geluid, makkelijk te maken en niet duur.
iceskater77

Heeft iemand ervaring met de Purus uit Klang+Ton? De reviews die erbij staan zijn zeer positief en de kast is niet moeilijk te bouwen. Ben benieuwd of iemand deze kast zelf heeft gebouwd. Zou hem zelf dan uit 22 mm MDF maken i.p.v. de 19 mm die op tekening staat.

Ben bang dat de CNO-T25 een beetje te weinig power in het laag heeft. De 2x 180 mm Audaphon drivers lijken me wat meer rendement te geven. Klopt dat? Bovendien komt de CNO (Cost No Object) toch wel wat boven budget.
markbakk

Bericht door markbakk »

Troels heeft voor dezelfde kast ook twee prijsbewuste ontwerpen gemaakt, een met Peerless en een met Seas-spullen. Zie z'n website. Zeker binnen je budget en qua klank wss. beter dan je durft hopen. Hij maakt doorgaans prima en verantwoorde BR-afstemmingen voor z'n ontwerpen, voor het laag zou ik me geen zorgen maken, te meer daar hij toch wel een redelijke baffle step compensation in z'n ontwerpen inbouwt, die in de gemiddelde huiskamer leidt tot redelijk wat laag.

[Edit] Die Audaphon-drivers in de Purus hebben zo te zien een lagere Vd dan de Cost is an Object-ontwerpen van onze Deen. Ook de overige specs maken dat ze niet helemaal zullen excelleren in een basreflex. Kijk dan nog liever naar de 3,5-weg met Dayton-units van John 'Zaph' Krutke.
iceskater77

@markbakk; bedankt voor het meedenken en je suggestie. Doel je dan op de Nomex 164 van Troels? Het lukt me nog niet om de specificaties van verschillende speakers te interpreteren. Maar uit jouw bericht begrijp ik de Nomex betere specs heeft dan de Purus?
John P

Bericht door John P »

Ik heb zelf een box gemaakt met een zelfde opzet als de purus maar dan met visaton drivers van ongeveer dezelfde kwaliteithttp://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=7647. Met twee 17ers heb je genoeg druk voor een normale woonkamer.
firsttimer

Bericht door firsttimer »

Volgens mij is dit een ontzettend mooi 2,5 weg ontwerp met uitstekende SEAS-units van Troels:

http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm

Kwa drivers gaat dat je zo'n 360 - 400 Euro kosten, houd je dus nog genoeg geld over voor de kast en filters (filters kun je gerust uitrusten met goedkopere condensatoren van bijv. Claritycap / Caps & Coils)
markbakk

Bericht door markbakk »

Zowel de door jou genoemde Peerless- als de hiervoor genoemde Seas-combinaties van Gravesen passen in de kast voor de CNO25. Drie voor de kast van één. Qua afstemming en vermogen om laag weer te geven is het bijna lood om oud ijzer. De Peerless-chassis hebben hele vervelende afgeknotte chassis (lastig om te frezen). Mijn advies: bouw die kast in een uitvoering met 40 liter of wat meer, bouw ze netjes en zo stevig mogelijk (neem 22mm MDF en voldoende braces). Hou je aan de afmetingen van het frontpaneel en de locatie van elke unit.
iceskater77

firsttimer schreef:
Volgens mij is dit een ontzettend mooi 2,5 weg ontwerp met uitstekende SEAS-units van Troels:

http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm

Kwa drivers gaat dat je zo'n 360 - 400 Euro kosten, houd je dus nog genoeg geld over voor de kast en filters (filters kun je gerust uitrusten met goedkopere condensatoren van bijv. Claritycap / Caps & Coils)
Heb even zitten rekenen, de units voor de Troels kast:
- met Peerless HDS Nomex 830875 woofers en Scanspeak Disc. D2608/9130 tweeters komt op EUR 327,76
- met Seas CA18RNX woofers en Seas 27TDC tweeters komt op EUR 296,88

De Peerless woofers hebben een rechte zijkanten, is lastiger netjes in te frezen. De Seas is nog iets goedkoper en volledig rond.
Het filter van de Seas kast zit er ook een stuk simpeler uit. Lastig kiezen.... wat zou de beste keuze nu zijn?
markbakk

Bericht door markbakk »

iceskater77 schreef:
De Seas is nog iets goedkoper en volledig rond.
Het filter van de Seas kast zit er ook een stuk simpeler uit. Lastig kiezen.... wat zou de beste keuze nu zijn?
Volgens mij is het filter van de Peerless/Scanspeak-units eenvoudiger. Als je tegen het frezen opziet, kun je de basmiddentoners evt. niet verzonken monteren: de korf is daar redelijk geschikt voor.
Klanktechnisch zal het redelijk op hetzelfde uitdraaien. Ik vind de Peerless net wat mooier ogen. Het voordeel van de Seas-uitvoering is dat je tzt. nog eens een upgrade kunt uitvoeren naar de CNO25 (zo lang de chassis verkrijgbaar zijn...). Maar ik verwacht niet direct dat je dat nodig zult vinden.
Emile

Bericht door Emile »

Als het enigszins kan, ga ergens luisteren. Mooie plaatjes en mooie praatjes zeggen niet veel, laat je eigen oren een keuze maken.

Groet Emile.
iceskater77

Emile schreef:
Als het enigszins kan, ga ergens luisteren. Mooie plaatjes en mooie praatjes zeggen niet veel, laat je eigen oren een keuze maken.

Groet Emile.
Bedankt Emile, maar dat is best lastig met de meeste modellen. De speakers die ik bekijk zijn vrij neutraal geloof ik. Hoop dat dit goed zit!
Emile

Bericht door Emile »

Een goede keuze maken is ook lastig, maar een bezoek aan een goede zelfbouwzaak (zoals Speakerland of Speaker & Co, ze zijn al eerder genoemd) kan heel verhelderend zijn. Mijn advies, begin daar is mee. Ik denk dat je uiteindelijk een veel bewustere keuze zult maken. Je hebt een budget dat een uitgebreide luistersessie zeker rechtvaardigt.

Succes,
Emile.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je maar in je oren knoopt dat niet alle ontwerpen bij zelfbouwzaken op neutrale klank zijn ontworpen.
iceskater77

Denk dat ik voor de Seas versie ga van de Troelsgravesen site.

Een ding snap ik nog niet helemaal over de inhoud van de kast:

Troels schrijft:
"17 liter/driver makes F3 = 47 Hz and you may increase cabinet volume to e.g. 42 liters and have F3 = 43 Hz. No problem, the CA18RNX can easily handle 21 liter. F3 = 40 Hz will require 24 liter/driver, a total of 48 liters. To do so, increase cabinet depth and maintain height and width + placement of drivers on front panel. Also maintain a port tuning of 42 Hz."

Wat bedoelt hij met F3= 47 hz bij 34 l., F3= 43 hz bij 42 l. en F3= 40 Hz bij 48 l. Wat is F3 :?: :-$
Is het zo dat de speaker lager weer geeft bij meer inhoud? En kan ik de hoogte aanpassen zonder verdere consequenties voor het filter etc.
Ik overweeg dan om de kast 1.10 hoog te maken (2,31*1,10*1,62 = 41,16 l.

Ook twijfel ik of ik alles in verstek zal laten zagen of gewoon haaks. De hout leverancier kan allebei, maar vraag me af wat het beste resultaat geeft en wat het makkelijkst werkt.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

F3 is het punt waarop de lage tonen 3db zachter klinken dan de rest van het geluid. Het een beetje de standaard om te kunnen zeggen hoe diep een speaker gaat.

Hoogte zou je kunnen aanpassen, zolang je de extra hoogte maar aan de onderkant erbij plakt (dus de afstand van de tweeter en woofers tov de bovenkant hetzelfde houdt). Maar netter (of beter: puristischer) is het om de speaker gewoon ietsje dieper te maken. Het filter is gemaakt op afstraalgedrag van die baffle en een hogere baffle verandert theoretisch de weergave. Maar nogmaals, als je dat aan de onderkant doet, maakt het eigenlijk nietsof amper iets uit. Er zijn zelfs mensen die van een DD8 (een boekenplankspeaker) een staand model maken zonder filter aan te passen. Gaat ook prima :).

En als laatste. No brainer: Verstek! Dat ziet er VEEEEEEEEEEEL mooier uit, lijmt makkelijk (schilderstape, lijm en je vouwt je speaker zonder lijmklemmen in elkaar, echt EASY) en je hebt geen last van 'werken' van het MDF.
iceskater77

Bedankt JvS. Ik maak hem dan iets hoger en plak het er aan de onderkant bij. De F3 is nu ook wat duidelijker. Zoveel termen in speaker land :D

Ga het dan in verstek laten zagen. Het enige dat ik me afvraag; Als je de kast in verstek gaat verlijmen en vervolgens de baffle gaat afronden met de bovenfrees. Gaat dat dan goed? De naad verschuift dan toch naar binnen en gaat deze dan niet open staan?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Dat is een goeie en daar heb ik ook weleens over nagedacht. Mogelijke oplossing, is door op de baffle een extra plank te plakken en die af te ronden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

iceskater77 schreef:
Als je de kast in verstek gaat verlijmen en vervolgens de baffle gaat afronden met de bovenfrees. Gaat dat dan goed? De naad verschuift dan toch naar binnen en gaat deze dan niet open staan?
Als je het verstek iets te overdreven arm laat zagen, verschijnt dieper in de verbindingen hooguit een iets/nauwelijks dikkere lijmnaad aan de oppervlakte. Desondanks blijft het een gesloten naad. Bij normaal arm zagen (44,9 gr) zie je geen verschil.

En als je bedoelt of geen naad ontstaat wanneer het MDF gaat werken? Neen, want de vorm blijft symmetrisch. Aan beide zijden van de naad krimpt of zet het MDF dus in gelijke mate uit.
iceskater77

Allereerst fijn en hulpvaardig forum dit =D>

Ik ga eens een proefje laten zagen om de verstek-zaag-kwaliteit te beoordelen...

Verder heb ik Troels site verkeerd zitten lezen.... hij zegt ook diepte aanpassen en ik maar de hoogte willen veranderen. Ga hem dus wat dieper maken, maar hoeveel dieper moet je gaan?
Wil de speaker van 22 mm MDF maken (ipv 19 mm op tekening) en met iets meer diepte bijvoorbeeld te komen tot 206*956*325 mm. (b*h*d) = netto inhoud 162*912*281 = 41,5 l. (in plaats van 34 l. van het oorspronkelijke ontwerp).

Troels schrijft: "Also maintain a port tuning of 42 Hz." Bedoelt hij dat ik de bas poort moet aanpassen?

De speaker komt vrij dicht tegen een muur met de achterkant (+/- 5 a 10 cm afstand). Geeft dit geen probleem met de baspoort aan de achterkant. Kan deze zonder consequenties voor het ontwerp ook naar de voorkant?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”