Is een (surround) voorversterker wel nodig?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Is een (surround) voorversterker wel nodig?

Bericht door MichaelB »

Gents,

gisteravond had ik ineens een helder moment :roll: (of niet, maar dat zal blijken uit de reacties).

Wij hebben dus een mediacenter met een optische uitgang, die als enige bron op de receiver aangesloten is (deze staat te koop). Inmiddels zijn de speakers links, rechts en center aktief. De surrounds worden nog aktief. Waarom zou ik dan een (surround) voorversterker nodig hebben? Kan ik dan niet gewoon een kick-ass externe (surround) geluidskaart aan de mediacenter hangen en daar alle speakers (via line-out) op aansluiten en het geheel vanaf de mediacenter bedienen?

Het is mij ingefluisterd dat je niet het volume digitaal wil regelen (bitjes die verdwijnen), maar dat je dit analoog wil doen. Kan dit überhaupt met een geluidskaart? Indien dit kan, waarom zou ik dan nog een voorversterker willen/nemen? Er was en is altijd maar 1 bron aangesloten, namelijk de mediacenter. Een tuner missen we dan wel, maar dat kan tegenwoordig perfect via web radio. Klein schermpje er aan (of via een remote met een display) en klaar. Toch?

Ben heel benieuwd naar de voor en tegens!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Is een (surround) voorversterker wel nodig?

Bericht door b_force »

Natuurlijk kan dat!

Ik ben hetzelfde van plan en ik neem denk ik gewoon de onboard soundcard. (sssst! :-$ :lol:, - hoewel die tegenwoordig ook al vrij aardig zijn -).
Digitaal volume doen hoeft zeker niet altijd "slecht" te zijn.
Er zijn trucs om dat gewoon heel netjes te doen.

Voor niet al te veel geld heb je ook al een behoorlijk geluidskaart. (60-100 euro)

Dus,als iemand nog een surround receiver zoekt? :wink:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goed dat is dus al 1 medestander! :lol:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik digitaal regelen van het volume nooit als een beperking gezien of gehoord heb hoor, maar het schijnt...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Om heel eerlijk te zijn interesseert het me heel erg weinig voor films.
Veel te druk om me daar druk over te maken. :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh nee nee, ik heb het ook over stereo.

Films moeten leuk klinken, maar het gaat me in eerste instantie om stereo. Surround is echter wel een vereiste.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

MichaelB schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik digitaal regelen van het volume nooit als een beperking gezien of gehoord heb hoor, maar het schijnt...
En daar blijft het niet bij, wan het is... :)

Zelf heb ik 12 jaar naar volle tevredenheid gewerkt met de combinatie van een afstandsbediening voor de PC én een volumeregelaar op de versterker.

Gewoonlijk zette ik de versterker iets verder open dan nodig was, en verder regelde ik het volume digitaal met de AB. Stond het versterkervolume 1/3 open, dan nam ik te weinig resolutieverlies waar om me druk over te maken. Enkel als ik op een erg laag volume luisterde nam de resolutie nog lichtelijk merkbaar toe wanneer ik de versterker wat verder dichtdraaide. Alleen deed ik dat niet vaak, omdat je bij zo'n laag volume toch niet al te serieus luistert.

Had ik me echter eens uitgeleefd en liet ik daarna de versterker wat verder openstaan, dan was op lager digitaal volume toch wel duidelijk een vermindering van resolutie waarneembaar. Het klonk dan een stuk vlakker, en dat nam ik niet enkel waar als ik serieus luisterde. Was ik in huis bezig met muziek op de achtergrond, dan wist ik vaak niet eens in welke stand de volumepot op de versterker stond. Desondanks trok de muziek dan onwillekeurig mijn aandacht, omdat het geluid gewoon niet was wat het moest zijn. Het verschil was duidelijk genoeg om er met zekerheid uit af te leiden dat het versterkervolume nog ver openstond.

Dat was geen probleem, want na zoveel jaar liep ik dan automatisch naar de versterker om het volume iets terug te draaien. Op een gegeven moment wist dat ik dat ik de volumepot op 1/3 kon laten staan voor gemiddeld gebruik, dat 3 tandjes voorbij het midden de ideale stand was als ik in de tuin bezig was of mezelf wat wilde uitleven, en dat 3 tandjes open het beste resultaat gaf bij erg lage luistervolumes.

Dit was prima te doen, zonder dat de werkwijze irritaties opriep en zonder merkbare consessies te hoeven doen. Enkel op het begin begon het geluid me wel eens te storen, als ik tegen beter weten in de volumepot op 1 stand probeerde te laten staan, met als uitgangspunt dat het geluid ook prima is als ik er maar even aan wen. Dat was niet het geval... alhoewel ik hem slechts beperkt gebruikte (1 stand voor overdag, 1 voor 's avond en 1 voor als ik in gesprek ben met visite), bleek door de jaren heen dat de volumepot in mijn setup toch in onmisbaar was. Wel had hij desnoods vervangen kunnen worden door een 3-standen attenuator. O:)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er was ergens een filmpje/muziek bestandje waar ze het effect lieten horen. (kan het niet meer vinden)
Verschil was eigenlijk niet waarneembaar.

Maar goed, we belanden weer in de bekende, never ending stories. :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Je zou inmiddels kunnen weten dat ik iemand ben die zich verre van grensgebieden houdt waar de meeste zelfbouwers zich bevinden. Ik zoek mijn heil niet in vage gebieden. Desondanks: als gedurende 12 jaar luisteren kéér op kéér werd aangetoond dat ik uit de klank feilloos afleidde dat de volumepot nog ver openstond... kan geen story ter wereld dat feit weerleggen, Bartje. ;)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Maareh :lol:

Laten we het er op houden dat het mogelijk het geluid negatief kan beïnvloeden. Dat zou ik moeten testen (in hoe verre het me stoort).

Zitten we met de bediening. Liefst heb ik alleen een klein paneeltje in het zicht waarmee ik alles kan. Apple Remote op de iPod Touch/iPhone komt in de buurt, dat is voor de muziek, maar dan zit ik nog met de mediacenter bediening voor de radio.

Na een google marathon kom ik er achter dat deze paneeltjes/schermen:

- OF fugly zijn
- OF heel duur
- OF te groot
- OF juist weer te klein met te lage resolutie
- EN bijna allemaal resistief zijn, wat niet lekker werkt (te ongevoelig)
- OF alle hierboven genoemde...

Eigenlijk kom ik op maar 1 optie uit en dat is een 2e iPad aanschaffen voor alleen deze taken :roll:

Andere ideeën ?
Zijn er nog andere opties?
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Welke mediacenter-software gebruik je? Voor XBMC en dus waarschijnlijk ook voor Plex zijn er apps voor de iPhone/iPod touch om je mediacenter te bedienen. Hiermee zou je ook je radiostreams moeten kunnen kiezen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat op XBMC nog nooit geprobeerd heb.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ronald_1 schreef:
Welke mediacenter-software gebruik je? Voor XBMC en dus waarschijnlijk ook voor Plex zijn er apps voor de iPhone/iPod touch om je mediacenter te bedienen. Hiermee zou je ook je radiostreams moeten kunnen kiezen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat op XBMC nog nooit geprobeerd heb.
Ik gebruik idd. Plex (0.85, want 0.9 is nog veel te buggy). Helaas is er voor Plex 0.85 geen mooie remote software :(
MichaelB

Bericht door MichaelB »

http://www.short-circuit.com/product/VSC80.html
http://www.short-circuit.com/product/VSC104.html

Dat ziet er wel goed uit. Helemaal de 8", die is niet zo groot en kan wel behoorlijke resoluties scalen!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
Je zou inmiddels kunnen weten dat ik iemand ben die zich verre van grensgebieden houdt waar de meeste zelfbouwers zich bevinden. Ik zoek mijn heil niet in vage gebieden. Desondanks: als gedurende 12 jaar luisteren kéér op kéér werd aangetoond dat ik uit de klank feilloos afleidde dat de volumepot nog ver openstond... kan geen story ter wereld dat feit weerleggen, Bartje. ;)
Hoe je eigen brein je 12 jaar voor de gek kan houden is toch wonderlijk? :wink: :mrgreen: :lol:
Nee, grapje natuurlijk!

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het desondanks toch lastig is te bepalen wat nu waar is.
Met name als anderen weer het tegenovergestelde beweren.
Als ik voor mezelf mag spreken, vind ik een gecontroleerd (wetenschappelijk) en goed onderbouwd experiment toch altijd net wat geloofwaardiger. Dat hoeft trouwens echt niet perse iets te zijn van een universiteit ofzo. Het kan ook prima door een "particulier" gedaan zijn, maar je moet wel even goed duidelijk maken wat de omstandigheden en bevindingen waren.

Maar goed, zoals ik al zei, dit leidt weer tot de wel bekende discussies.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit!!! De spullen heb je toch staan.

Als je toch een mediacenter hebt, kun je gewoon een LCD paneeltje nemen.
Daar kun je zo alle info op laten zien.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Maar geluidskaarten kunnen toch niet de decoding doen van dts, dolby, dtd master etc etc?.. Voor stereo gaat het prima als je een externe Dac gebruikt na je digitale pc out of als je analoog uit kan naar je eindversterkers. Voor surround moet je een geluidskaart hebben die o.a. dts kan decoden en vervolgens voor elk surround kanaal een analoge uitgang heeft.. Misschien dat het al bestaat hoor en dan vergis ik me..
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
Als je toch een mediacenter hebt, kun je gewoon een LCD paneeltje nemen.
Daar kun je zo alle info op laten zien.
Ik wil het ook graag met de vingers kunnen bedienen. Dat je dus niet steeds naar de afstandsbediening hoeft te grijpen.
Montana schreef:
Maar geluidskaarten kunnen toch niet de decoding doen van dts, dolby, dtd master etc etc?.. ...... Misschien dat het al bestaat hoor en dan vergis ik me..
Jups, die bestaan al jaren. Ik kan me de Creative Extigy, ergens uit 2001-2002, nog wel herinneren. Extern ding.
Je hebt ze al vanaf enkele tientjes tot zo'n 200 euro. Ik ga daar vanavond eens voor rondkijken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Martijn,
Daar heb je gewoon software (codecs) voor die dat kan hoor.
Dus daar vergis je je in.

@ MichaelB
Zoiets is ook wel te vinden.
Sowieso kun je kleine toetsenbordjes kopen, maar er is ook wel iets anders te verzinnen.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Eigenlijk zou je een soort 16-24 kanaals geluidskaart moeten hebben, waarbij elk kanaal volledig flexibel aan een van de 8 (7.1) hoofdkanalen kan worden toegewezen en waarbij je op elk subkanaal en op elk hoofdkanaal alle DSP bewerkingen (HP/LP/PEQ/Shelving/alles) kunt loslaten.

Die zou ik kopen :P.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan kun je beter je pc als DSP laten fungeren.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

b_force schreef:
Eh, ja. Trap je nu de grootste openstaande deur mogelijk in? :P

Dat kan toch niet anders dan...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

JvS schreef:
b_force schreef:
Eh, ja. Trap je nu de grootste openstaande deur mogelijk in? :P

Dat kan toch niet anders dan...
Klopt, maar soms moeten die even ingetrapt worden :lol: :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

JvS schreef:
Eigenlijk zou je een soort 16-24 kanaals geluidskaart moeten hebben
Je zou eigenlijk eens moeten kijken of er geen opvolger is van Yamaha's DSP Factory (DS2416). Dit was een cascadeerbare digitale mixer op een geluidskaart, met het hart van de moeder der digitale studiomixers, met zowel digitale als analoge in/uitgangen, en toen al met eigen DSP-processors (dus niet afhankelijk van de gebruikte CPU).

Alleen hadden de standaard aanwezige analoge uitgangen wat teveel ruis voor studio-gebruik, maar dit was dan ook een van de eerste 24-bits kaarten. Aangezien Yamaha de wereld veranderde met digitale mixers, sluit ik niet uit dat ze ook op computergebied nog wat hebben ontwikkeld.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Veel goed spul is er helaas niet meer...
Van de geluidskaarten ben ik afgestapt, want de meesten werken met een USB aansluiting. Dit geeft bijna altijd een PLOP als de mediacenter uit gaat (de speakers staan altijd aan). Dat risico neem ik liever niet.

Er zijn een aantal losse decoders te koop, maar dit is chinese rommel. Zoals de HD Audio Rush, met een onvervalste CiRus Logic decoder chip (dus met spelvout, want het is CiRRus =; )
Hier vragen ze incl. verzending toch nog $75,- voor. Da's geld weggooien.

Toen kwam ik deze tegen: Teufel Decoder Station 5. Kost wel weer €179,- , maar ik lees er alleen prima kritieken van.
Vervelende is hier weer dat ik niet kan vinden wat voor chip er in zit of ook maar iets over de andere specs...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb hier twee usb geluidskaarten en die geven beiden geen plop.

Anders gewoon PCI(-e) geluidskaart.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en deze gekocht (hifi360 hf-d1b):
AC3-DAC-1.jpg
AC3-DAC-3.jpg
Ook naar aanleiding van de dit topic

Ben benieuwd!
Tok

Bericht door Tok »

MichaelB schreef:
Eigenlijk kom ik op maar 1 optie uit en dat is een 2e iPad aanschaffen voor alleen deze taken :roll:

Andere ideeën ?
Zijn er nog andere opties?
Misschien Tight VNC (gratis) op het mediacenter zetten, en via VNC lite (gratis) op de iPod of iPad het hele ding besturen?
Ik heb net even lopen kloten met deze opzet, en het werkt eigenlijk prima. Nu gebruik ik iPod touch, en geen iPad, dus de resolutie is nogal beperkt, maar met iPad moet dat beter gaan. Je pakt met de iPod op deze manier gewoon de muisbediening van windows of mac over.

Waarom trouwens een tweede iPad aanschaffen? Of wil je persé een dedicated ding als remote (als in, als je iPad op je werk ligt kan je thuis geen muziek meer spelen)?
Plaats reactie