MichaelB schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik digitaal regelen van het volume nooit als een beperking gezien of gehoord heb hoor, maar het schijnt...
En daar blijft het niet bij, wan het
is...
Zelf heb ik 12 jaar naar volle tevredenheid gewerkt met de combinatie van een afstandsbediening voor de PC én een volumeregelaar op de versterker.
Gewoonlijk zette ik de versterker iets verder open dan nodig was, en verder regelde ik het volume digitaal met de AB. Stond het versterkervolume 1/3 open, dan nam ik te weinig resolutieverlies waar om me druk over te maken. Enkel als ik op een erg laag volume luisterde nam de resolutie nog lichtelijk merkbaar toe wanneer ik de versterker wat verder dichtdraaide. Alleen deed ik dat niet vaak, omdat je bij zo'n laag volume toch niet al te serieus luistert.
Had ik me echter eens uitgeleefd en liet ik daarna de versterker wat verder openstaan, dan was op lager digitaal volume toch wel duidelijk een vermindering van resolutie waarneembaar. Het klonk dan een stuk vlakker, en dat nam ik niet enkel waar als ik serieus luisterde. Was ik in huis bezig met muziek op de achtergrond, dan wist ik vaak niet eens in welke stand de volumepot op de versterker stond. Desondanks trok de muziek dan onwillekeurig mijn aandacht, omdat het geluid gewoon niet was wat het moest zijn. Het verschil was duidelijk genoeg om er met zekerheid uit af te leiden dat het versterkervolume nog ver openstond.
Dat was geen probleem, want na zoveel jaar liep ik dan automatisch naar de versterker om het volume iets terug te draaien. Op een gegeven moment wist dat ik dat ik de volumepot op 1/3 kon laten staan voor gemiddeld gebruik, dat 3 tandjes voorbij het midden de ideale stand was als ik in de tuin bezig was of mezelf wat wilde uitleven, en dat 3 tandjes open het beste resultaat gaf bij erg lage luistervolumes.
Dit was prima te doen, zonder dat de werkwijze irritaties opriep en zonder merkbare consessies te hoeven doen. Enkel op het begin begon het geluid me wel eens te storen, als ik tegen beter weten in de volumepot op 1 stand probeerde te laten staan, met als uitgangspunt dat het geluid ook prima is als ik er maar even aan wen. Dat was niet het geval... alhoewel ik hem slechts beperkt gebruikte (
1 stand voor overdag, 1 voor 's avond en 1 voor als ik in gesprek ben met visite), bleek door de jaren heen dat de volumepot in mijn setup toch in onmisbaar was. Wel had hij desnoods vervangen kunnen worden door een 3-standen attenuator.