USB DAC voor PC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Ik heb die ook al wel gezien, maar ik weet niet hoe het dan gaat met de voeding en het scheiden van de signalen, die dan elkaar weer zouden kunnen beïnvloeden.

Het is naar mijn gevoel in ieder geval beter als die losse USB 1.1 dingetjes.

@ Pjotr, die Bravo heeft geen problemen met moeilijke drivers, werkt dus zonder,vind ik wel belangrijk als je toch dan weer de nieuwe Asio drivers moet installeren en updaten.
Maar ja, ik wil het ook aan een Linux bakkie kunnen knopen. :P

Wat meer info over de Bravo.
http://www.head-fi.org/forum/thread/496 ... -reclocker
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Zweitse schreef:
Als ik kijk naar de Musiland is dit ongeveer het zelfde als de USB DAC van Pro-ject, en denk ik ook aan deze http://www.analogmetric.com/goods.php?id=100.
Er is een groter verschil dan je vermoedt.

T.o.v. rechtstreekse aansluiting van een apparaat op de S/PDIF-ingang van een DAC komt er bij overdracht via USB een extra protocol bij. De gebruikelijke overdracht bij USB-audio voegt veel meer jitter toe dan het eigen jitterniveau bij de goedkoopste DAC's. De door Pjotr genoemde Musiland en M2Tech onderscheiden zich op dit punt van nagenoeg alle andere converters, en voorál van die PCM-2706 kit van analogmetric.com Nadeel is wel dat dit om specifieke drivers vraagt, wat gelijk dé reden is waarom je aan Windows gebonden bent.

Goede DAC's zijn er genoeg, dus daarmee kan je alle kanten op. Met USB->SPdif-converters is de keuze zeer beperkt, als minder jitter je aanspreekt. Maakt dat niet uit, dan wordt de keuze enorm, al vraag ik me af of je dan nog wel op zoek moet gaan naar de beste DAC voor USB-gebruik. Bij de betere DAC's speelt n.l. het terugdringen van jitter een behoorlijke rol.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Hans Linuz was niet de vraag hier :mrgreen: Afijn je hebt mijn Musiland 01-USD zelf bij jou gehoord met jouw HK-DAC... ;) En de drivers werken rock solid onder windhoos.

Ik heb er geen aandelen in maar ik heb zelf vorig jaar behoorlijk wat tijd gestoken in de beste optie voor een USB interface, ongeacht de prijs en toen bleef de Musiland en de M2Tech over. En als je op Headfi en ander fora gaat kijken denken ze er net zo over.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Goede DAC's zijn er genoeg, dus daarmee kan je alle kanten op. Met USB->SPdif-converters is de keuze zeer beperkt, als minder jitter je aanspreekt. Maakt dat niet uit, dan wordt de keuze enorm, al vraag ik me af of je dan nog wel op zoek moet gaan naar de beste DAC voor USB-gebruik. Bij de betere DAC's speelt n.l. het terugdringen van jitter een behoorlijke rol.
Al die s/pdif DAC's verzwakken de jitter of verruissen de jitter zo goed enzo kwaad als het kan. Het blijft zaak om er zo min mogelijk jitter in te stoppen.

Heb de jitterspurs gemeten van de PCM2702 met USB 1.1 en die van de Musiland met USB2 met mijn DAC. Van de PCM2702 lagen de spurs op ca. -90 dB met duidelijke 1 kHz USB sync intermodulatie spurs. Met de Musiland lagen alle jitterspurs onder de -130 dB.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Hans Linuz was niet de vraag hier :mrgreen: Afijn je hebt mijn Musiland 01-USD zelf bij jou gehoord met jouw HK-DAC... ;) En de drivers werken rock solid onder windhoos.

Ik heb er geen aandelen in maar ik heb zelf vorig jaar behoorlijk wat tijd gestoken in de beste optie voor een USB interface, ongeacht de prijs en toen bleef de Musiland en de M2Tech over. En als je op Headfi en ander fora gaat kijken denken ze er net zo over.
Ik kan mij dat nog wel herinneren :oops: :mrgreen:
Maar waar het mij om gaat is dat er nog steeds ontwikkelingen zijn voor wat betreft de methode om via USB muziek te te beluisteren.

Nu ook de nieuwe USB 3.0 er is, de eerste moederborden zijn al leverbaar, maar ik ken geen spec's die duiden op een betere toepassing voor geluid.
Het is in de meeste gevallen dat er meer snelheid word geïntroduceerd, of dat tevens een verbetering oplevert voor muziek weet ik niet.
De Dac van Ayre met die speciale software ( Streamlength Asynchronous USB Audio protocol )en Chip TAS1020a http://www.ti.com/lit/gpn/tas1020aeen prijs van ergens € 2700,- is een oudere chip met veel poeha gepresenteerd klinkt wel goed, maar er zijn duidelijk al betere? Oplossingen zonder die dure software

Ik heb wel eind augustus een DAC beluisterd bij Mathijs de Vries in Rhenen, die kon laten horen hoe het klinkt als je een galvanische scheiding hebt tussen het data-signaal en de de DAC, was zeker interessant en zeer goed hoorbaar.

Ook een Tenor chip voor de USB omzetting en dan wel naar 24/192.
Kortom, het blijft( gelukkig) in beweging :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Als ik het goed begrijp is de beste optie een USB-S/PDIF omzetter, lees Musiland Monitor 01 USD, met daarbij een goede DAC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Dat hoef ik niet meer te bevestigen denk ik :mrgreen:

Blijft over of je voor de Musiland gaat of de M2Tech. De M2Tech doet het ook goed op een Mac(book) en is kleiner. Speelt dat geen rol dan zou ik voor de goedkopere Musiland gaan. Beide zijn qua geluid even goed.

Het is allemaal ook nog volop in ontwikkeling op dit vlak zoals Hans aangaf maar dat is nog niet beschikbaar, laat staan betrouwbaar.

Zelf heb ik het USB-pad voor stationair gebruik verlaten en ben ik overgestapt naar de Squeezebox Touch met UTP verbinding. Wel met een zelfbouw DAC er achter ;)

[Edit]
@Hans

Wat Matthijs bedoelt met galvanische scheiding begrijp ik niet. S/PDIF is per definitie al galvanisch gescheiden door de trafo'tje.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 22 sep 2010, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Dat hoef ik niet meer te bevestigen denk ik :mrgreen:
Zelf heb ik het USB-pad voor stationair gebruik verlaten en ben ik overgestapt naar de Squeezebox Touch met UTP verbinding. Wel met een zelfbouw DAC er achter ;)
Kijk, en nu gaan we de goeie kant op :lol:
En ik durf te zeggen dat dat heel goed bevalt, ik heb nu zelfs een Ipod touch besteld (oude versie voor wat minder) om het wat intuïtiever te bedienen.
Hij komt vandaag of morgen binnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
ik heb nu zelfs een Ipod touch besteld (oude versie voor wat minder) om het wat intuïtiever te bedienen.
Hij komt vandaag of morgen binnen :mrgreen:
Toch wel minimaal de 3e generatie met 32 GB SSD er in hoop ik? In de 32 GB zit een veel snellere processor dan de 8 GB.

Heb je eenmaal dat speelgoedje in handen dan ontdek je eindeloos veel meer mogelijkheden dan een remote voor je SB :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

:oops: :oops: :oops: Ik kon nog een huidige met 8 Gb krijgen € 164,-, er komen nieuwe uit met een snellere processor.
Ik dacht voor het bedienen van de Squeezecenter voldoende.

Als het beter of anders moet bestel ik dan een Ipad, kan mijn vrouw het ook gebruiken als E-reader. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

[OT]

Ach, die zal het ook wel doen voor je SB :D De bottleneck is toch de Squeezeserver qua snelheid. Heb je overigens geen last van omdat de iPod de cover art zelf cached.

De 32 GB is bijna 100 eu duurder, dat scheelt idd nogal wat. Wij hebben daarvoor gekozen om hem ook als foto album te gebruiken en mijn vrouw gebruikt hem ook als digitale recorder om haar koor repetities op te nemen. Ben ik op woensdagavond mijn remote kwijt, juist op het moment wanneer ik rijk alleen heb :( :mrgreen:

Sinds 1 september is de 4e generatie beschikbaar, die is niet sneller hoor, heeft alleen als extra video camera's en microfoon ingebouwd en heeft een schermpje met hogere resolutie. Als remote voor je SB niet relevant (maar wel handig als je video's wilt opnemen).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
De bottleneck is toch de Squeezeserver qua snelheid.
Mijn servertje is een Atom 330 met 1 Gb en x64 Linux die ziet dus vier kernen met 1,66, even opnieuw indexeren is een fluitje van een cent :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ik begrijp dat een Squeezebox Touch samen met een DAC ook een goede keus is, of heeft dit ook deels te maken met het bedieningsgemak.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Yep, ik heb inmiddels al een aantal systemen vergeleken, deels gehoord, Sonos, Linn, Mediaplayers e.d. Apple e.d. ook via Linux en webbrowsers.

Maar naar mijn idee is het vooral de combnatie van hardware en de goede software met opensource die het tot een erg gebruiksvriendelijk en tevens betaalbaar systeem maakt zonder torenhoge prijzen.

En ik durf je te zeggen dat er al wat voorbij is gekomen bij mij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Qua geluidskwaliteit blijft het om het even bij mij, het is beide top.

Het is idd vooral het bedieningsgemak en de overzichtelijkheid: Je zet het aan en het doet het.

Nadeel van een laptop is dat ie eerst moet booten, al minder overzichtelijk voor de rest van de familie. Maar vervelender is dat windhoos en de virusprotectie en nog wat services er steeds tussendoor fietst met update gejammer. Vond ik op een gegeven moment knap irritant worden en voor mijn vrouw als computer noob helemaal tenenkrommend. Heb je met een SB Touch allemaal niet.

Op mijn laptop draait J.River Media Center. Echt een top programma met een onvoorstelbaar scala aan organisatie en zoek mogelijkheden. Dat mis ik dan wel af en toe maar ook weer niet echt vaak.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Maar vervelender is dat windhoos en de virusprotectie en nog wat services er steeds tussendoor fietst met update gejammer. Vond ik op een gegeven moment knap irritant worden en voor mijn vrouw als computer noob helemaal tenenkrommend.
Daar hoef je geen last van te hebben als je sound device voor muziek maar niet dezelfde is als je default sound device. Systeemgeluiden gaan dan gewoon naar een andere uitgang. Zo speelt het bij mij al 12 jaar zonder bijgeluiden, maar wellicht kan je in JRMC geen sound device selecteren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Ja, natuurlijk kan ik wel de sound devices selecteren zoals ik wil in JRMC, de Musiland loopt via ASIO. Blijf het desalniettemin hinderlijk vinden en het blijft pop-ups genereren op ongelegen momenten. Mijn vouw weet dan niet wat wel en niet te updaten en hoe.

De SB is gewoon veel makkelijker in gebruik als muziekspelert.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Leeuwarden »

Peter, die Musiland kan ik dus als volgt gebruiken: MacMini>Musiland>HK-DAC>voorversterker?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

NEEN! Die Musiland werkt niet met een Mac! Die heeft speciale drivers nodig en die zijn er alleen voor windhoos.

Daarvoor moet je de M2Tech hebben. Lees het draadje nog eens terug en kijk op de site van M2Tech: http://www.m2tech.biz/products.html ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Peter, die Musiland kan ik dus als volgt gebruiken: MacMini>Musiland>HK-DAC>voorversterker?
Daar moet je dus die Bravo voor gebruiken :? :mrgreen:
Die discrimineerd niet. :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 23 sep 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Leeuwarden »

Oeps... ik had even niet gezien dat er een pagina 2 was... Thanks Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Daar moet je dus die Bravo voor gebruiken :? :mrgreen:
Die discrimineerd niet. :lol:
Waarom kom je daar nu mee aan zeilen? Heb jij aandelen? :lol:

Dat is meer een ruis stofzuiger voor achter een CD loopwerk. Die is ook USB 1.1 en zal wel met een Mac werken in standaard mode. Overigens geen woord op die site over Macs.

Lijkt mij de M2Tech beter, simpeler en goedkoper.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB DAC voor PC

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Die discrimineerd niet. :lol:
Ik zat je te plagen :mrgreen: , ik vind het zo sneu dat je er drivers voor moet gebruiken om het aan de praat moet krijgen en dan is het alleen maar voor die Windhoos bakkies.
BTW, als er een driver is voor Apple, wil het meestal ook lukken voor Linux.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Punt is dat er voor USB2 a-synchrone overdracht geen standaarden zijn. Er bestaat alleen die beperkte synchrone standaard voor USB1.1 audio. Je ontkomt dan niet aan eigen drivers op welk OS dan ook voor USB2 audio overdracht. B.t.w. las op de site van M2Tech dat drivers voor Linux onderweg zijn.

Voor USB1.1 heb je overigens ook drivers nodig. Omdat dat standaard is zitten die al in je OS meegebakken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@Pjotr, Ik heb net de Musiland besteld via Ebay, en ga vandaar uit kijken welke DAC ik ga gebruiken. Wellicht dat er op het forum leden zijn die goede tips hebben. Ik wil jou in iedergeval bedanken voor je reacties.
Plaats reactie