Welke voorversterker?
Moderator: Beheerdersteam
Welke voorversterker?
Wat ik eigenlijk zoek is een simpel voorversterker-kitje. Het hoeft niet exotisch, maar gewoon goed.
Iemand die mij wat kan aanbevelen?
Iemand die mij wat kan aanbevelen?
Re: Welke voorversterker?
Nou, die heb ik toevallig. Maar dat noemen ze weliswaar een voorversterker, maar die versterkt niet. Het is eigenlijk alleen maar een volume/toonregeling.
Wat ik nodig heb, is iets wat alleen maar voorversterkt. Er hoeft eigenlijk niet eens een volumeregeling bij. De eindversterker (dat houten drama) die ik aan het bouwen ben heeft wat weinig gain, vandaar dat ik er nog iets voor wil zetten.
Wat ik nodig heb, is iets wat alleen maar voorversterkt. Er hoeft eigenlijk niet eens een volumeregeling bij. De eindversterker (dat houten drama) die ik aan het bouwen ben heeft wat weinig gain, vandaar dat ik er nog iets voor wil zetten.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Welke voorversterker?
Wat voor voedingspanningen heb je beschikbaar? anders zit ik te denken aan een leuk op-ampje (een 5532 bijv of iets exotisch) met 2-3 of misschien meer versterking (kwestie van weerstanden kiezen)
Kees
Kees
Re: Welke voorversterker?
In de kast van de eindversterker zit een trafo van 2x42V en het versterkerbordje heeft nog een 1x5V voorziening. Maar erg veel ruimte is er niet meer in de behuizing, dus ik denk dat ik maar een nieuwe behuizing maak. Misschien samen met een dac die ik nog moet behuizen. In dat geval kan het nog alle kanten op met de voeding.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Welke voorversterker?
Een dergelijke versterker prop je op ca 2 vierkante centimeter of nog veel minder als je SMD spul gebruikt..
Lijkt me dat je dat zelfs direct achter je plug kwijt kan...
Kees
Lijkt me dat je dat zelfs direct achter je plug kwijt kan...
Kees
Re: Welke voorversterker?
Ik zat eigenlijk meer te denken aan het ruimtegebrek voor nog een voeding.
Hoe dan ook, als het er nog bijpast, prima, als ie bij de dac in een andere behuizing moet, ook prima.
Maar heb je iets bestaands in gedachten?
Hoe dan ook, als het er nog bijpast, prima, als ie bij de dac in een andere behuizing moet, ook prima.
Maar heb je iets bestaands in gedachten?
Re: Welke voorversterker?
Door 2 weerstanden te vervangen op je velleman kitje kan je deze ook laten versterken, is waarschijnlijk de simpelste en goedkoopste oplossing.
mvg Rudy
mvg Rudy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke voorversterker?
in deze

staat een setje waar een VV in zo'n schakelkastje gepropt wordt

staat een setje waar een VV in zo'n schakelkastje gepropt wordt
Re: Welke voorversterker?
Zou je dat dan even willen lezen, ik heb hem hier leggen
Leuke mini buisjes, ik heb er toen ook over lopen denken.
Leuke mini buisjes, ik heb er toen ook over lopen denken.
Re: Welke voorversterker?
Het is jammer dat je een kitje zoekt, die printen hebben vaak een overdreven grote afmeting.
Met gewone componenten is een voorversterkertje te bouwen op een plaatje van ca. 4x4cm. Kwestie van een ic-tje nemen zoals de NE5532, een paar weerstanden er omheen en wat ingangs c's erbij doen (in totaal zo'n 9 a 11 componenten).
Voeding kan d.m.v. een spanningsdeler wel van de hoofdvoeding gehaald worden, de stroom is zo klein (ca. 10ma) dat het echt niet uitmaakt qua warmteverstoking.
Wanneer je de spanning van 60 Vdc terug brengt naar 15 Vdc, wordt de rimpel ook verzwakt met een faktor 4, het ic-tje zorgt dan wel voor de rest van de rimpelonderdrukking.
Mocht dat niet genoeg dan kan altijd nog eventueel een paar spanningsregelaars erachter gezet worden.
Met gewone componenten is een voorversterkertje te bouwen op een plaatje van ca. 4x4cm. Kwestie van een ic-tje nemen zoals de NE5532, een paar weerstanden er omheen en wat ingangs c's erbij doen (in totaal zo'n 9 a 11 componenten).
Voeding kan d.m.v. een spanningsdeler wel van de hoofdvoeding gehaald worden, de stroom is zo klein (ca. 10ma) dat het echt niet uitmaakt qua warmteverstoking.
Wanneer je de spanning van 60 Vdc terug brengt naar 15 Vdc, wordt de rimpel ook verzwakt met een faktor 4, het ic-tje zorgt dan wel voor de rest van de rimpelonderdrukking.
Mocht dat niet genoeg dan kan altijd nog eventueel een paar spanningsregelaars erachter gezet worden.
Re: Welke voorversterker?
Dat valt voor dat buizen ampje wel mee.
http://www.easy-amp.de/microtube.html
http://www.easy-amp.de/galerie/slides/CIMG1716.html
http://www.easy-amp.de/microtube.html
http://www.easy-amp.de/galerie/slides/CIMG1716.html
Re: Welke voorversterker?
Eigenlijk zeg ik het niet juist. Ik bedoel iets kant en klaars qua ontwerp, waar ik dus niet meer over hoef na te denken/iets aanpassen, en wat bij voorkeur in J&J-taal wordt uitgelegd op een website of in een bladChris_T schreef:Het is jammer dat je een kitje zoekt, die printen hebben vaak een overdreven grote afmeting.
Overigens is het formaat niet echt van belang. Het mag gewoon in een aparte behuizing, of bij de dac die ik nog ga bouwen.
Re: Welke voorversterker?
Ik heb wel iets voor je dat mogelijk interessant is.
een printje van 6 x 10 cm met een stereo lijntrapje, gain is instelbaar volgens opgave, gebalanceerde uitgang maar die hoef je niet te gebruiken en op de print ook een voeding met deugdelijke ontkoppeling.
Werkt met twee opamps OPA2604 of iets ander naar keuze.
Het geheel op een professionele dubbelzijdige print met groundplane
geschikt om achter een volumeregeling te plaatsen (bij voorkeur niet hoger dan 100K).
Ik heb deze zelf in mijn set opgenomen en de geluidskwaliteit is verrassend goed, dusdanig zelfs dat de buizen pre nog niet is teruggekeerd.
stuur maar even email of PM voor meer info
een printje van 6 x 10 cm met een stereo lijntrapje, gain is instelbaar volgens opgave, gebalanceerde uitgang maar die hoef je niet te gebruiken en op de print ook een voeding met deugdelijke ontkoppeling.
Werkt met twee opamps OPA2604 of iets ander naar keuze.
Het geheel op een professionele dubbelzijdige print met groundplane
geschikt om achter een volumeregeling te plaatsen (bij voorkeur niet hoger dan 100K).
Ik heb deze zelf in mijn set opgenomen en de geluidskwaliteit is verrassend goed, dusdanig zelfs dat de buizen pre nog niet is teruggekeerd.
stuur maar even email of PM voor meer info
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Welke voorversterker?
Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Re: Welke voorversterker?
ik hoor `m al juichen!SSassen schreef:Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Re: Welke voorversterker?
Tja. Graag!SSassen schreef:Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?
