Welke voorversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

Wat ik eigenlijk zoek is een simpel voorversterker-kitje. Het hoeft niet exotisch, maar gewoon goed.
Iemand die mij wat kan aanbevelen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke voorversterker?

Bericht door ray5150 »

Deze? of is dat te simpel /te uitgebreid / te goedkoop?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

Nou, die heb ik toevallig. Maar dat noemen ze weliswaar een voorversterker, maar die versterkt niet. Het is eigenlijk alleen maar een volume/toonregeling.
Wat ik nodig heb, is iets wat alleen maar voorversterkt. Er hoeft eigenlijk niet eens een volumeregeling bij. De eindversterker (dat houten drama) die ik aan het bouwen ben heeft wat weinig gain, vandaar dat ik er nog iets voor wil zetten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door audiomanics »

Wat voor voedingspanningen heb je beschikbaar? anders zit ik te denken aan een leuk op-ampje (een 5532 bijv of iets exotisch) met 2-3 of misschien meer versterking (kwestie van weerstanden kiezen)

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

In de kast van de eindversterker zit een trafo van 2x42V en het versterkerbordje heeft nog een 1x5V voorziening. Maar erg veel ruimte is er niet meer in de behuizing, dus ik denk dat ik maar een nieuwe behuizing maak. Misschien samen met een dac die ik nog moet behuizen. In dat geval kan het nog alle kanten op met de voeding.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door audiomanics »

Een dergelijke versterker prop je op ca 2 vierkante centimeter of nog veel minder als je SMD spul gebruikt..
Lijkt me dat je dat zelfs direct achter je plug kwijt kan...

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

Ik zat eigenlijk meer te denken aan het ruimtegebrek voor nog een voeding.

Hoe dan ook, als het er nog bijpast, prima, als ie bij de dac in een andere behuizing moet, ook prima.

Maar heb je iets bestaands in gedachten?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Rudy »

Door 2 weerstanden te vervangen op je velleman kitje kan je deze ook laten versterken, is waarschijnlijk de simpelste en goedkoopste oplossing.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Treb »

Geen kitje, wel erg eenvoudig: JFET-BoZ. Moet 'm zelf nog een keer gaan maken...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Henkjan »

in deze
Afbeelding
staat een setje waar een VV in zo'n schakelkastje gepropt wordt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door hannesie »

Zou je dat dan even willen lezen, ik heb hem hier leggen :D

Leuke mini buisjes, ik heb er toen ook over lopen denken.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Chris_T »

Het is jammer dat je een kitje zoekt, die printen hebben vaak een overdreven grote afmeting.

Met gewone componenten is een voorversterkertje te bouwen op een plaatje van ca. 4x4cm. Kwestie van een ic-tje nemen zoals de NE5532, een paar weerstanden er omheen en wat ingangs c's erbij doen (in totaal zo'n 9 a 11 componenten).
Voeding kan d.m.v. een spanningsdeler wel van de hoofdvoeding gehaald worden, de stroom is zo klein (ca. 10ma) dat het echt niet uitmaakt qua warmteverstoking.
Wanneer je de spanning van 60 Vdc terug brengt naar 15 Vdc, wordt de rimpel ook verzwakt met een faktor 4, het ic-tje zorgt dan wel voor de rest van de rimpelonderdrukking.
Mocht dat niet genoeg dan kan altijd nog eventueel een paar spanningsregelaars erachter gezet worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

Chris_T schreef:
Het is jammer dat je een kitje zoekt, die printen hebben vaak een overdreven grote afmeting.
Eigenlijk zeg ik het niet juist. Ik bedoel iets kant en klaars qua ontwerp, waar ik dus niet meer over hoef na te denken/iets aanpassen, en wat bij voorkeur in J&J-taal wordt uitgelegd op een website of in een blad :wink:

Overigens is het formaat niet echt van belang. Het mag gewoon in een aparte behuizing, of bij de dac die ik nog ga bouwen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Mr Tube »

Ik heb wel iets voor je dat mogelijk interessant is.

een printje van 6 x 10 cm met een stereo lijntrapje, gain is instelbaar volgens opgave, gebalanceerde uitgang maar die hoef je niet te gebruiken en op de print ook een voeding met deugdelijke ontkoppeling.
Werkt met twee opamps OPA2604 of iets ander naar keuze.
Het geheel op een professionele dubbelzijdige print met groundplane
geschikt om achter een volumeregeling te plaatsen (bij voorkeur niet hoger dan 100K).
Ik heb deze zelf in mijn set opgenomen en de geluidskwaliteit is verrassend goed, dusdanig zelfs dat de buizen pre nog niet is teruggekeerd.

stuur maar even email of PM voor meer info
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door SSassen »

Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Henkjan »

met of zonder poespasallure :?: ach, is allebei wel leuk toch :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Welke voorversterker?

Bericht door dre »

SSassen schreef:
Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
ik hoor `m al juichen! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Welke voorversterker?

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Moet ik anders even iets supersimpels maar niettemin audiofiels in elkaar zetten?
Tja. Graag!
Plaats reactie