Straalgrid in plaats van zand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TH0M
Contacteer:

Straalgrid in plaats van zand

Bericht door TH0M »

Ha,

Is het een goed idee om staalgrid te gebruiken in plaats van zand om speakers en dergelijke te verzwaren. Het staalgrid is veel zwaarder dan zand.

Dit materiaal wordt gebruikt om bijvoordbeeld staal te stralen en wordt gemaakt van ijzerslak.

Ben benieuwd wat jullie mening is.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me een strak plan. alleen de spoelen op afstand zetten voor de zekerheid....
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Heb je daar volume <> gewicht maten bij? Hoeveel zwaarder is het? En waar haal je het vandaan?

Groet Roland
fluppie

Bericht door fluppie »

Een kijkje in het Conacave Mk2 topic ? Hier is het gebruik van straalkorrels ook langsgekomen :) !
meanman64

Bericht door meanman64 »

Roland schreef:
Heb je daar volume <> gewicht maten bij? Hoeveel zwaarder is het? En waar haal je het vandaan?

Groet Roland
5kg/liter en rara wie heeft het :wink:
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Roland schreef:

Groet Roland
Zoals al gezegd is, weegt het ongeveer 5 kg / L. Ik heb zelf wat thuis liggen voor in mijn straalcabine. Maar dit is allemaal wat vervuild. Ik heb het bij ons in de buurt gehaald bij een metaalbedrijf. Koste iets van 10 euro voor 25 Kg.

online kun je het hier bestellen; maar je betaald vast en zeker de hoofdprijs voor verzenden:

http://www.powerplustools.nl/nieuwe_pagina_3.htm

Je zult het denk ik idd in een appart deel van de speaker moeten doen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

10 Euro valt enorm mee,HH vroeg in de tijd een dikke 100 Euro voor 20Kg denk ik.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Was de mix 50-50 staalkorrels en zand niet de winnende in de Hobby hifi toendertijd? Of verzin ik dat? Leverde HH niet lood korrels ipv staal?
bunky

Bericht door bunky »

Roland schreef:
Was de mix 50-50 staalkorrels en zand niet de winnende in de Hobby hifi toendertijd? Of verzin ik dat? Leverde HH niet lood korrels ipv staal?
Die lood korrels gelden vandaag de dag als chemisch afval. :wink:

Koop bij de bouwmaat of markt een paar zakjes leisteen grit. :wink:
richard

Bericht door richard »

bunky schreef:
Roland schreef:
Die lood korrels gelden vandaag de dag als chemisch afval. :wink:

Koop bij de bouwmaat of markt een paar zakjes leisteen grit. :wink:
Dat valt wel mee, loodkorrels kan je kopen als ballastmateriaal voor bijvoorbeeld scheepskielen. Het sg van leisteen is nauwelijks hoger dan dat van zand.

Let er wel op het staalgrit schoon is, je kan soms goedkoop gebruikt grit kopen, maar dat is meestal alleen geschikt als chemisch afval.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Roland schreef:
Zou best kunnen, die zandkorrels vullen dan de gaten tussen de staalkorrels op -> meer kg per liter.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Word ook zilverzand genoemd.Ga er zelf ook nog testen mee doen heb nu ongeveer een dikke 100kg korrel liggen :lol: :lol:
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Vuurkat schreef:
Roland schreef:
Zou best kunnen, die zandkorrels vullen dan de gaten tussen de staalkorrels op -> meer kg per liter.
Dat straalgrid wat ik heb zijn geen balleletjes maar kleine onregelmatige gevormde stukjes staalslak. Dit is redelijk masief en extra zand zal niet tot massa toename leiden bij gelijkblijvend volume.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Oeps, sorry, ik zat aan balletjes te denken :oops: .
Porcino

Re: Straalgrid in plaats van zand

Bericht door Porcino »

TH0M schreef:
Ha,

Is het een goed idee om staalgrid te gebruiken in plaats van zand om speakers en dergelijke te verzwaren. Het staalgrid is veel zwaarder dan zand.

Dit materiaal wordt gebruikt om bijvoordbeeld staal te stralen en wordt gemaakt van ijzerslak.

Ben benieuwd wat jullie mening is.
Wat heb je ondertussen gedaan Thom? Ikzelf sta nu voor dezelfde keuze en verrek het om 50 euro voor een 9 kilo's Atabite te betalen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Afgewerkt staalgrit kun je tegen schrootprijs (en soms voor niks) bij een staalstraal bedrijf halen. Dat het vervuild is maakt voor het gewicht niet veel uit. Meestal is dat alleen roest. Staalstralen wordt veel toegepast voor het ontroesten van nieuwe staalconstructies voor het primen. Je kunt het zelf goed reinigen met een flinke magneet, van een oude luidspreker b.v.

Wij hebben dat staalgrit destijds gebruikt als goedkope ballast onder in een Klipper.

En w.b.t. loodgrit, dacht dat S&C dat ook verkocht en anders een duiksportwinkel.
2.jpg
2.jpg (70.74 KiB) 966 keer bekeken
2-master Klipper
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Eens met Pjotr: je kan ook in een duikerswinkel lood kopen (in kleine kogeltjes) als duikersballast. Ik ben voor het vullen van luidsprekersteunen met zand/lood/andere zwaar maar goedkoop spul....
WMC

Bericht door WMC »

Wat ik me dan af vraag bij een lood/zand combinatie: Heeft er iemand wel eens zijn speakerwand weer open gehaald na een flinke tijd spelen? Hoe is de distributie na een lange tijd?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Als je korrels met zand wil mengen neem dan zilverzand daarvoor dit vult de laatste openingen en dient niet zozeer voor het verzwaren maar om er voor te zorgen dat de korrel niet weg kan zakken.Wat ook belangrijk is dat je alles goed drilt Asterduc heeft daar nog mooie basshakers voor tekoop :lol:
Als het dit is wat je bedoelt?
WMC

Bericht door WMC »

Als je het zo beschouwt zul je inderdaad geen inzakking krijgen. Dus dat de staal korrels eigenlijk al heel de wand vullen en het zand dan nog de ruimtes ertussen opvult. Bij een 50/50 combinatie kan ik me echter voorstellen dat de staal korrels elkaar niet per definitie elkaar zullen raken en onder invloed van trillingen nog best wel wat mobiliteit hebben in het zand. Na lange tijd spelen zou het dus zomaar kunnen zijn dat er onderin vooral staal zit en bovenin vooral zand.
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Porcino schreef:
TH0M schreef:

Wat heb je ondertussen gedaan Thom? Ikzelf sta nu voor dezelfde keuze en verrek het om 50 euro voor een 9 kilo's Atabite te betalen...
Nou, door gebrek aan tijd is het nog niet eens van een project gekomen. Ik ben overigens niet bang voor inzakken of iets dergelijks aangezien straalgrid bijna masief is.

Succes
Pjotr

Bericht door Pjotr »

TH0M schreef:
Nou, door gebrek aan tijd is het nog niet eens van een project gekomen. Ik ben overigens niet bang voor inzakken of iets dergelijks aangezien straalgrid bijna masief is.

Succes
En anders roest het wel vast aan elkaar :roll: :mrgreen:

B.t.w. dat afgewerkte grit wat wij toen hadden waren kogeltjes van ca. 1mm tot 2mm in doorsnede. Lijkt mij niet dat je dat nog met zand hoeft te mengen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

WMC schreef:
Als je het zo beschouwt zul je inderdaad geen inzakking krijgen. Dus dat de staal korrels eigenlijk al heel de wand vullen en het zand dan nog de ruimtes ertussen opvult. Bij een 50/50 combinatie kan ik me echter voorstellen dat de staal korrels elkaar niet per definitie elkaar zullen raken en onder invloed van trillingen nog best wel wat mobiliteit hebben in het zand. Na lange tijd spelen zou het dus zomaar kunnen zijn dat er onderin vooral staal zit en bovenin vooral zand.
Het is de bedoeling dat je eerst de korrel erin doet en dan het zand en drillen maar niet voledig in 1 keer maar in meerdere keren en dan speelt dat probleem niet want dan raakt elk gaatje gevuld.Mijn mening althans :wink:
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Afgewerkt staalgrit kun je tegen schrootprijs (en soms voor niks) bij een staalstraal bedrijf halen. Dat het vervuild is maakt voor het gewicht niet veel uit.
Maar voor de wetgever wel. Het straalbedrijf is in overtreding door zich op die manier van het vervuilde grit te ontdoen.

De hoeveelheid holle ruimte in het grit kun je bepalen door het gewicht van het staalgrit te delen door de soortelijke massa van het staal. Het percentage holle ruimte bepaald dan de hoeveelheid zand die je (vooraf) door het grit kan mengen om de holle ruimte optimaal te vullen. Je kan de holle ruimte in het zand ook weer vullen met vulstof. Het heeft een beetje weg van de manier waarop beton- en asfalttechnologen hun betonmengsels samenstellen.

Maar als je alle holle ruimte vult dan krijg je een vrij massieve vulling, dat lijkt me voor de demping niet optimaal, de korrels moeten enigszins kunnen bewegen om optimaal te dempen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Afgewerkt staalgrit kun je tegen schrootprijs (en soms voor niks) bij een staalstraal bedrijf halen. Dat het vervuild is maakt voor het gewicht niet veel uit.
Maar voor de wetgever wel. Het straalbedrijf is in overtreding door zich op die manier van het vervuilde grit te ontdoen.
Dat was eind jaren '70 Richard. Was de wetgeving toen al zo streng?

Maar als het zo is dan kun je het i.d.d. niet makkelijk meer zo bij een staalstraal bedrijf krijgen, tenzij ze aardig zijn en ze je wat nieuw grit willen leveren. Meestal zijn dat soort bedrijven wel behulpzaam heb ik gemerkt.

B.t.w. zo'n bedrijf gebruikt tonnen van dat spul. Denk niet dat die paar kilo's die een hobbyist van ze wil hebben gezien kan worden als het zich op onwettige manier willen ontdoen van afval.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”