Kan best dat de buren op hetzelfde kanaal zitten als jij. Dikke kans als je dat nooit veranderd hebt. Dan gaat de performance ook drastisch omlaag. Probeer eens een ander WiFi kanaal op je router/modem.markje schreef:Als ik draadloos stream heb ik haperingen, als ik dan het kabeltje gebruik is het probleem opgelost, ingewikkelder is het niet. Dus wat de theoretische snelheidsoverdracht is, is interessant, maar niet de praktijk...
Groeten Mark
High-end Media Audio server
Moderator: Beheerdersteam
Nee, dat doet alleen de n-standaard die nog niet officieel is. Bij de a,b, en g standaard ligt het kanaal vast. "Auto" betekent alleen dat het accespoint automatisch kiest tussen a,b en g en meestal tussen b en g. Wil je van deze standaarden de hoogste snelheid (54 Mb) dan kun je hem het beste vast zetten op g. Als de andere kanr dat tenminste ondersteunt, maar de meeste moderne laptops doen dat wel.
Het kanaal kies je met de hand dan voor deze standaard in de user-interface voor je modem/accespoint. Om te zien wat de kanalen zijn die in de buurt al in gebruik zijn heb je een apart progje nodig als Netstumbler. De Windows properties laat het helaas niet zien, wat ik nogal suf en raar vind. Of mis ik iets?
Het kanaal kies je met de hand dan voor deze standaard in de user-interface voor je modem/accespoint. Om te zien wat de kanalen zijn die in de buurt al in gebruik zijn heb je een apart progje nodig als Netstumbler. De Windows properties laat het helaas niet zien, wat ik nogal suf en raar vind. Of mis ik iets?
Goeie tip. Zal eens zoeken.
Op mijn HP/Compac stond XP-Pro voor geïnstalleerd en zit er geen losse CD bij. Je moet daarbij zelf een recover CD branden bij eerste initialisatie.
@markje
De meeste wlan staan default ingesteld op kanaal 6 of 11. En de meeste mensen veranderen dat nooit. Beste is om een niet gebruikt kanaal te kiezen en dan minstens 1 kanaal over te slaan als dat kan. Dus zit alles in de buurt op 11, probeer dan eens kanaal 9 of 13. Vaak wordt je verbinding daar een stuk sneller van.
<Edit>
Gevonden Henkjan, er blijkt Intel PROSet/Wireless op de laptop te staan. Was alleen niet geïnstalleerd. Daarmee zie je dus wel de kanalen. Ik vind 9 wlan lokaties waarvan de meeste dus op de default kanalen 6 en 11 staan, eentje op 1 en eentje op 7. Had het voor mij zelf al op 9 gezet. Dus dat was niet verkeerd gegokt
Overigens zijn 3 van de 9 niet eens beveiligd en van de rest de helft met slechts WEP.
Op mijn HP/Compac stond XP-Pro voor geïnstalleerd en zit er geen losse CD bij. Je moet daarbij zelf een recover CD branden bij eerste initialisatie.
@markje
De meeste wlan staan default ingesteld op kanaal 6 of 11. En de meeste mensen veranderen dat nooit. Beste is om een niet gebruikt kanaal te kiezen en dan minstens 1 kanaal over te slaan als dat kan. Dus zit alles in de buurt op 11, probeer dan eens kanaal 9 of 13. Vaak wordt je verbinding daar een stuk sneller van.
<Edit>
Gevonden Henkjan, er blijkt Intel PROSet/Wireless op de laptop te staan. Was alleen niet geïnstalleerd. Daarmee zie je dus wel de kanalen. Ik vind 9 wlan lokaties waarvan de meeste dus op de default kanalen 6 en 11 staan, eentje op 1 en eentje op 7. Had het voor mij zelf al op 9 gezet. Dus dat was niet verkeerd gegokt
Ga ik proberen, bedankt!Pjotr schreef:
@markje
De meeste wlan staan default ingesteld op kanaal 6 of 11. En de meeste mensen veranderen dat nooit. Beste is om een niet gebruikt kanaal te kiezen en dan minstens 1 kanaal over te slaan als dat kan. Dus zit alles in de buurt op 11, probeer dan eens kanaal 9 of 13. Vaak wordt je verbinding daar een stuk sneller van.
Groeten Mark
Eh Bart, is dat wat anders dan NetStumbler wat al genoemd is?
Overigens hier een aardige (zij het wat gedateerde) introductie pagina over wlan: http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php
Overigens hier een aardige (zij het wat gedateerde) introductie pagina over wlan: http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php
Pjotr schreef:Eh Bart, is dat wat anders dan NetStumbler wat al genoemd is?
Overigens hier een aardige (zij het wat gedateerde) introductie pagina over wlan: http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php
Het Asus WiFi-AP Solo progje laat iig wel de kanaalnummers zien.
In Vista kun je van Netsh gebruik maken met het volgende commando:
cmd.exe /k netsh wlan show networks mode=bssid
Andere tooltjes:
Vistumbler (GUI van Netsh)
Kismet
InSSIDer
KisMAC (MAC OS X)
iStumbler 98 (MAC OS X)
MACStumbler (MAC OS X)
In Vista kun je van Netsh gebruik maken met het volgende commando:
cmd.exe /k netsh wlan show networks mode=bssid
Andere tooltjes:
Vistumbler (GUI van Netsh)
Kismet
InSSIDer
KisMAC (MAC OS X)
iStumbler 98 (MAC OS X)
MACStumbler (MAC OS X)
Ah mooi maar de tip van Henkjan loste het probleem al op
Nog wat rond surfend op het net kwam ik deze nog tegen voor het genereren van volledig random sleutels: https://www.grc.com/passwords.htm
Eh, had hier in eerste instantie overheen gelezen maar dit is idd een punt van aandacht. Als je WPA beveliging hebt met wisselende sleutels (AES/TKIP) dan duurt het even voor de client (je player dus) zich instelt op de nieuwe sleutel. Dat kan soms wel een minuut duren. Dus iedere keer als de sleutel vernieuwd wordt heb je even geen verbinding. Staat die sleutelvernieuwing kort, zeg om de 5 minuten, dan heb je ook iedere keer om die tijd even geen verbinding.Dinobe schreef:De stabiliteit en beveiliging van een wireless netwerk is dan weer een paar andere mouwen.
Als je dus onderbrekingen hebt met regelmatige intervallen zet dan het interval van de sleutelvernieuwing langer in je acces point. Een paar uur of halve dag kan zonder bezwaar met WPA2 (mits je lange sleutels gebruikt). En wil je helemaal geen onderbreking, ja dan blijft in dit geval alleen UTP kabel over.

