High-end Media Audio server

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

markje schreef:
Als ik draadloos stream heb ik haperingen, als ik dan het kabeltje gebruik is het probleem opgelost, ingewikkelder is het niet. Dus wat de theoretische snelheidsoverdracht is, is interessant, maar niet de praktijk...



Groeten Mark
Kan best dat de buren op hetzelfde kanaal zitten als jij. Dikke kans als je dat nooit veranderd hebt. Dan gaat de performance ook drastisch omlaag. Probeer eens een ander WiFi kanaal op je router/modem.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Het kanaal staat nu op auto; moet ik hem dan ook aanpassen, of kiest hij zelf al het kanaal waar hij de snelste verbinding heeft?



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nee, dat doet alleen de n-standaard die nog niet officieel is. Bij de a,b, en g standaard ligt het kanaal vast. "Auto" betekent alleen dat het accespoint automatisch kiest tussen a,b en g en meestal tussen b en g. Wil je van deze standaarden de hoogste snelheid (54 Mb) dan kun je hem het beste vast zetten op g. Als de andere kanr dat tenminste ondersteunt, maar de meeste moderne laptops doen dat wel.

Het kanaal kies je met de hand dan voor deze standaard in de user-interface voor je modem/accespoint. Om te zien wat de kanalen zijn die in de buurt al in gebruik zijn heb je een apart progje nodig als Netstumbler. De Windows properties laat het helaas niet zien, wat ik nogal suf en raar vind. Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in elk wlan util progje dat ik gezien heb zit een tabblad met aanwezige zenders
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah, maar vermelden die ook de kanaalnummers ervan?

Je zou verwachten dat dat zichtbaar moet zijn in het overzichtje van Windows zelf?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier een voorbeeld van degene die Dell in z'n lapdozen stopt
Bijlagen
wlan.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ah, dat is netjes maar dat een Dell tooltje neem ik aan?

In het standaard XP overzichtje zie je alleen de beschikbare netwerken, de beveiliging en de sterkte daarvan.

Weet jij naast NetStumbler nog een ander eenvoudig vrij verkrijgbaar tooltje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een vergelijkbaar overzicht krijg ik van elk tool dat met de driver van een wlan adapter mee werd geïnstalleerd.... (3 verschillende gezien) dus niet echt verder gezocht... staat er dus niet zoiets op de CD die bij je adapter zit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Goeie tip. Zal eens zoeken.

Op mijn HP/Compac stond XP-Pro voor geïnstalleerd en zit er geen losse CD bij. Je moet daarbij zelf een recover CD branden bij eerste initialisatie.

@markje

De meeste wlan staan default ingesteld op kanaal 6 of 11. En de meeste mensen veranderen dat nooit. Beste is om een niet gebruikt kanaal te kiezen en dan minstens 1 kanaal over te slaan als dat kan. Dus zit alles in de buurt op 11, probeer dan eens kanaal 9 of 13. Vaak wordt je verbinding daar een stuk sneller van.

<Edit>

Gevonden Henkjan, er blijkt Intel PROSet/Wireless op de laptop te staan. Was alleen niet geïnstalleerd. Daarmee zie je dus wel de kanalen. Ik vind 9 wlan lokaties waarvan de meeste dus op de default kanalen 6 en 11 staan, eentje op 1 en eentje op 7. Had het voor mij zelf al op 9 gezet. Dus dat was niet verkeerd gegokt :) Overigens zijn 3 van de 9 niet eens beveiligd en van de rest de helft met slechts WEP.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Pjotr schreef:

@markje

De meeste wlan staan default ingesteld op kanaal 6 of 11. En de meeste mensen veranderen dat nooit. Beste is om een niet gebruikt kanaal te kiezen en dan minstens 1 kanaal over te slaan als dat kan. Dus zit alles in de buurt op 11, probeer dan eens kanaal 9 of 13. Vaak wordt je verbinding daar een stuk sneller van.
Ga ik proberen, bedankt!


Groeten Mark
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Met netwerk stumbler kan je ook makkelijk ontdekken welke kanalen in gebruik zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Eh Bart, is dat wat anders dan NetStumbler wat al genoemd is?

Overigens hier een aardige (zij het wat gedateerde) introductie pagina over wlan: http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Pjotr schreef:
Eh Bart, is dat wat anders dan NetStumbler wat al genoemd is?

Overigens hier een aardige (zij het wat gedateerde) introductie pagina over wlan: http://www.weethet.nl/dutch/network_wifi_intro.php
:roll: ](*,)
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Het Asus WiFi-AP Solo progje laat iig wel de kanaalnummers zien.

In Vista kun je van Netsh gebruik maken met het volgende commando:
cmd.exe /k netsh wlan show networks mode=bssid

Andere tooltjes:
Vistumbler (GUI van Netsh)
Kismet
InSSIDer
KisMAC (MAC OS X)
iStumbler 98 (MAC OS X)
MACStumbler (MAC OS X)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ah mooi maar de tip van Henkjan loste het probleem al op :) Nog wat rond surfend op het net kwam ik deze nog tegen voor het genereren van volledig random sleutels: https://www.grc.com/passwords.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dinobe schreef:
De stabiliteit en beveiliging van een wireless netwerk is dan weer een paar andere mouwen.
Eh, had hier in eerste instantie overheen gelezen maar dit is idd een punt van aandacht. Als je WPA beveliging hebt met wisselende sleutels (AES/TKIP) dan duurt het even voor de client (je player dus) zich instelt op de nieuwe sleutel. Dat kan soms wel een minuut duren. Dus iedere keer als de sleutel vernieuwd wordt heb je even geen verbinding. Staat die sleutelvernieuwing kort, zeg om de 5 minuten, dan heb je ook iedere keer om die tijd even geen verbinding.

Als je dus onderbrekingen hebt met regelmatige intervallen zet dan het interval van de sleutelvernieuwing langer in je acces point. Een paar uur of halve dag kan zonder bezwaar met WPA2 (mits je lange sleutels gebruikt). En wil je helemaal geen onderbreking, ja dan blijft in dit geval alleen UTP kabel over.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zenks voor de reminder... heb 'm maar ff op 86400s gezet
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”