HK-DAC met Sjöström voeding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

Hierbij mijn showcase van de DAC waarmee ik momenteel bezig ben. Deze is gebaseerd op de welbekende HK-DAC, maar om het allemaal wat leuker te maken komen er 3 Sjöström-regulators in voor de +/-12V en 5V voeding. Gelijkrichting en afvlakking print maak ik zelf en die staat nog in de planning.
Daarnaast komt er een 5V/2A voeding in voor de squeezebox classic, dmv een LM350.
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27

Kastje komt van Modu HiFi-2000.
Deze DAC komt achter mijn Squeezebox Classic en het geheel vervangt de Rotel cd speler. 8)

Afbeelding

[update 1]foto's van de vorderingen
Bijlagen
IMG_7075.JPG
IMG_7078.JPG
IMG_7103.jpg
IMG_7108.jpg
IMG_7109.jpg
Laatst gewijzigd door Bertje op di 07 sep 2010, 19:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door hannesie »

Dat ziet er serieus uit!!

Ben benieuwd naar je resultaat, heb zelf ook een betere voeding aan de dac hangen.
Ik zie dat je nog de originele Opamp er in hebt zitten, ga je daar ook nog wat mee doen??

Heb nu de uitgang bij mij gebalanceerd uit zonder opamps of buisjes, en hoef dus eigenlijk geen 12 -/+ voeding meer te hebben.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

De HK-DAC wordt inderdaad ook nog aangepakt, ik heb al diverse sites met mods gezien. 's Kijken wat nuttig is. En SMD solderen is niet zo'n probleem voor mij.
In dezelfde behuizing komt ook een nieuwe analoge voeding van de Squeezebox.
Rob.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Pjotr »

Zijn die 3 printen en dikke trafo's alleen om het HK-Dac'je te voeden? :shock:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

De bovenste 24VA trafo is voor de Squeezebox, de onderste twee zijn 5VA trafootjes voor de 2x SSR01 en SSR02. Misschien wat overkill en dat het iets duurder wordt op deze manier maakt me niet zoveel uit.
Rob.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Pjotr »

Ach, met een 20 tonner kun je ook prima een kist met appels vervoeren :mrgreen:

En idd voor de SB heb je wat meer power nodig.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

Even wat foto's van de voortgang toegevoegd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

Eindelijk weer eens tijd en zin gevonden om dit projectje af te ronden. De HK-DAC zelf laat ik eerst in orginele staat, kan ik die beoordelen op z'n geluidskwaliteit. Daarna worden er wel wat mods doorgevoerd en het "verschil" gemeten (met RMAA) en beluisterd.
Wat me opviel is dat de HiFi2000 behuizing van geanodiseerd aluminium is en dat de panelen onderling daarom geisoleerd zijn. Daarom met de dremel hier en daar de laag verwijderd en alle paneeltjes weer galvanisch aan elkaar zitten, zodat de afscherming optimaal is.
Dan de foto's:
Bijlagen
IMG_7442.JPG
IMG_7441.JPG
IMG_7443.JPG
IMG_7440.JPG
IMG_7448.JPG
IMG_7444.JPG
IMG_7439.JPG
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

De HK-DAC is inmiddels ook gemodificeerd. Origineel was ie al een flinke stap beter dan de DAC uit de Squeezebox waarvoor ik 'm gebruik.
Klank is nu veel ruimtelijker geworden en laag definitie is beter, veel strakker. Tevens is de dynamiek er op vooruit gegaan.
M'n RMAA meting zal ik nog wel even posten.
Rob.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door hannesie »

En wat heb je nu gemodificeerd?

Opamp?
Condensatoren?
Of ? :o
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

De modificaties van de HK Dac zijn de volgende:
opamp: LME49720 op +/- 15V

Diverse elco's en condensators:
C27/C28/C30/C31 bypassed
C6/ C54 bypassed, zonder deze uitgangselco's meet ik ca. 10mV dc offset.
C21 100uF/35V Panasonic FC
C19 680uF/35V Panasonic FC
C18 220uF Panasonic FC
C11 Wima 0,47u mkp
C17 100uF Panasonic FC

R en C (lowpass filter) rond de opamp:
R8/R9/R14/R17 27k
C32/C33/C34/C35 220pF Wima (met 150pF of 180pF loopt freq. respons nog wat verder door)

Onderzijde print:
CD4053 tbv muting gebypassed.

Verder heb ik gemerkt dat de printbaantjes behoorlijk gevoelig zijn, dus mods zijn eigenlijk eenmalig te doen.
Bijlagen
loopback =groen<br />HK-DAC gemodificeerd = wit<br />HK DAC origineel = blauw
loopback =groen
HK-DAC gemodificeerd = wit
HK DAC origineel = blauw
IMG_7666.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door hannesie »

Ik keek even wat beter naar je aansluitingen voor de uitgang, weet je zeker dat de aansluiting goed is ?

Ik zat namelijk een keer te luisteren naar een klassieke opname en constateerde dat de violen aan de verkeerde kant op het podium zaten :D
Het staat dus verkeerd op de print (Silkscreen) en geeft je dus de verkeerde info. :oops:

Bleek dat de aansluiting op het boardje niet goed was, Ik heb toen maar de aansluitingen omgedraaid en nu zitten de violen op de goede plek :mrgreen:
Verder ziet het er serieus goed uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Pjotr »

Weet je zeker dat de violen op de goede plaats op de CD stonden Hans? Het komt een hoogst enkele keer voor dat daar L en R verwisseld is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door hannesie »

Het werd ook bevestigd door Marp, er is ook op een ander draadje melding van gemaakt :|
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK-DAC met Sjöström voeding

Bericht door Bertje »

Klopt, l en r zaten verwisseld, later aangepast.
Verder heb ik de keuze van de elco's en condensators bepaald door de voorraad die ik heb, Oscon's en styroflexen had ik niet liggen in de goede waardes. En eigenlijk geloof ik niet zo in die "enorme verschillen" die hier en daar genoemd worden tgv van die merken/types componenten.
Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat, squeezebox + hkdac zit op/boven niveau van m'n Rotel RCD 971 cd speler.
Rob.
Plaats reactie