Op dit moment bezit ik een paar Final Sound 300i electrostaten. En hoewel ik daar niet ontevreden over ben, wil ik graag verder. Wellicht niet zozeer in kwaliteit, aangezien de final sounds van een aardige klasse zijn, maar wel in type speaker. Soms wil je gewoon weer eens wat anders proberen? Denk dat iedereen dat wel kent? Daarnaast zijn electrostaten op verschillende punten 'lastig'. De final sounds gaan deze week nog in de verkoop! Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten!
Goed, ik heb in het verleden al vaker naar speakers geluisterd en ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van Focal speakers zoals de Chorus 800 lijn. Speakers met een fijne en aanwezige hoge als lage toon, terwijl de midden toon niet weg word geduwd. Neutraal maar muziekaal?
Maar ik kan andere type speakers zoals mijn electrostaten ook heel erg waarderen. In mijn auto zaten weer echt Amerikaanse speakers van Phoenix Gold, de Titanium Elite series, waar ik ook heel blij mee was. Dus ik kan niet zomaar 1 type geluid of speaker/driver aanwijzen wat ik fijn/leuk vind klinken.
Ook ben ik al enige tijd geïnteresseerd in DIY speakers, aangezien je daar over het algemeen toch een hoge kwaliteit mee in huis kan halen voor minder geld dan dat het kost om de duren modellen van de merken te kopen. Voor de Focal Chorus 826w's betaal je zo 1100 per stuk! Dat zou nog te doen zijn, maar beter voor minder is altijd goed.
Zoals gezegd, al veel zitten lezen. En ik wil bijvoorbeeld iig een 3 weg systeem dit keer. Heel anders dan de electrostaten, maar toch. Ik wil graag een goede lage tonen extensie, wat ik nu bijvoorbeeld helemaal niet heb. Niet erg, heb een perfecte subwoofer, maar ach, nu heb ik weer de keus zeg maar.
Anyway, na veel rondkijken ben ik op de DTQWT-mkII speakers ge-designed door Troels Gravesen uitgekomen. Ik ben erg gecharmeerd van het design en naar verwachting ook het geluid. Aangezien ik er niet eerst naar kan luisteren blijft het altijd een beetje een gok, maar toch! Dat is het met speakers bouwen denk ik altijd een beetje (behalve als je er ergens naar kan gaan luisteren).
Wel heb ik er al veel positieve geluiden over gelezen. Ook moet mijn huidige receiver (Onkyo TSR-605) zonder problemen de speakers aan kunnen sturen. Iig gekeken naar power handeling. Uiteraard zijn er betere versterkers voorstelbaar. Dit heb ik via de email ook aan Troels gevraagd en binnen enkele uren al het antwoord gekregen dat het gekeken naar power handeling absoluut geen probleem moet zijn.
Wel zijn ze echt heel groot! 50 cm diep! :O Daar moet wel een beetje aan gewerkt worden gekeken naar de WAF factor... maar toch. Ze houd gelukkig ook van goed geluid en wil een inbreng in de kleurtjes.
Verder vind ik het erg fijn dat er meerdere mensen zijn die ze al gebouwd hebben en hiervan ook gedetailleerde fotos hebben gemaakt! Ook is het handig dat alle componenten welke je nodig hebt binnen een kit te krijgen zijn van ongeveer 1000 euro. Gaat altijd goed zijn dus!
Mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie van het design, heeft er iemand al ervaring met zijn speakers? Eventueel andere modellen? Heb er al wel wat topics over kunnen vinden, maar niet omtrent dit of een gelijkwaardig ontwerp. En gewoon algehele gedachtes van de mensen die dit vaker doen over bijvoorbeeld de complexiteit van de bouw, ga ik hiermee behalen wat ik beoog, etc.
Zelf heb ik het idee dat het design niet veel bass kan produceren, terwijl er wel gebruikt word gemaakt van 2x10" bass drivers..... Maar deze drivers kunnen volgens de specs maar tot ongeveer 60Hz, vrij hoog nog naar mijn mening. Hoewel de hoorn dat wellicht lager kan maken? Hier hoor ik ook graag jullie gedachtes over. Ik ben normaliter gewend dat er een subwoofer mee speelt maar zou liever zonder spelen!
Ik moet bekennen dat dit het eerste DIY project voor me gaat worden..... maar goed, we moeten ergens beginnen.