DTQWT-mkII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Quindor

DTQWT-mkII

Bericht door Quindor »

Zo, mijn eerste reactie hier, maar al wel veel gelezen! (Dit ook op tweakers.net gepost maar krijg daar helaas weinig reactie.... dit forum lijkt me ook beter geschikt!)

Op dit moment bezit ik een paar Final Sound 300i electrostaten. En hoewel ik daar niet ontevreden over ben, wil ik graag verder. Wellicht niet zozeer in kwaliteit, aangezien de final sounds van een aardige klasse zijn, maar wel in type speaker. Soms wil je gewoon weer eens wat anders proberen? Denk dat iedereen dat wel kent? Daarnaast zijn electrostaten op verschillende punten 'lastig'. De final sounds gaan deze week nog in de verkoop! Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten!

Goed, ik heb in het verleden al vaker naar speakers geluisterd en ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van Focal speakers zoals de Chorus 800 lijn. Speakers met een fijne en aanwezige hoge als lage toon, terwijl de midden toon niet weg word geduwd. Neutraal maar muziekaal?

Maar ik kan andere type speakers zoals mijn electrostaten ook heel erg waarderen. In mijn auto zaten weer echt Amerikaanse speakers van Phoenix Gold, de Titanium Elite series, waar ik ook heel blij mee was. Dus ik kan niet zomaar 1 type geluid of speaker/driver aanwijzen wat ik fijn/leuk vind klinken.

Ook ben ik al enige tijd geïnteresseerd in DIY speakers, aangezien je daar over het algemeen toch een hoge kwaliteit mee in huis kan halen voor minder geld dan dat het kost om de duren modellen van de merken te kopen. Voor de Focal Chorus 826w's betaal je zo 1100 per stuk! Dat zou nog te doen zijn, maar beter voor minder is altijd goed.

Zoals gezegd, al veel zitten lezen. En ik wil bijvoorbeeld iig een 3 weg systeem dit keer. Heel anders dan de electrostaten, maar toch. Ik wil graag een goede lage tonen extensie, wat ik nu bijvoorbeeld helemaal niet heb. Niet erg, heb een perfecte subwoofer, maar ach, nu heb ik weer de keus zeg maar. ;)

Anyway, na veel rondkijken ben ik op de DTQWT-mkII speakers ge-designed door Troels Gravesen uitgekomen. Ik ben erg gecharmeerd van het design en naar verwachting ook het geluid. Aangezien ik er niet eerst naar kan luisteren blijft het altijd een beetje een gok, maar toch! Dat is het met speakers bouwen denk ik altijd een beetje (behalve als je er ergens naar kan gaan luisteren).

Wel heb ik er al veel positieve geluiden over gelezen. Ook moet mijn huidige receiver (Onkyo TSR-605) zonder problemen de speakers aan kunnen sturen. Iig gekeken naar power handeling. Uiteraard zijn er betere versterkers voorstelbaar. Dit heb ik via de email ook aan Troels gevraagd en binnen enkele uren al het antwoord gekregen dat het gekeken naar power handeling absoluut geen probleem moet zijn.

Wel zijn ze echt heel groot! 50 cm diep! :O Daar moet wel een beetje aan gewerkt worden gekeken naar de WAF factor... maar toch. Ze houd gelukkig ook van goed geluid en wil een inbreng in de kleurtjes. :P Euhm, prima. ;)

Verder vind ik het erg fijn dat er meerdere mensen zijn die ze al gebouwd hebben en hiervan ook gedetailleerde fotos hebben gemaakt! Ook is het handig dat alle componenten welke je nodig hebt binnen een kit te krijgen zijn van ongeveer 1000 euro. Gaat altijd goed zijn dus!

Mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie van het design, heeft er iemand al ervaring met zijn speakers? Eventueel andere modellen? Heb er al wel wat topics over kunnen vinden, maar niet omtrent dit of een gelijkwaardig ontwerp. En gewoon algehele gedachtes van de mensen die dit vaker doen over bijvoorbeeld de complexiteit van de bouw, ga ik hiermee behalen wat ik beoog, etc.

Zelf heb ik het idee dat het design niet veel bass kan produceren, terwijl er wel gebruikt word gemaakt van 2x10" bass drivers..... Maar deze drivers kunnen volgens de specs maar tot ongeveer 60Hz, vrij hoog nog naar mijn mening. Hoewel de hoorn dat wellicht lager kan maken? Hier hoor ik ook graag jullie gedachtes over. Ik ben normaliter gewend dat er een subwoofer mee speelt maar zou liever zonder spelen!

Ik moet bekennen dat dit het eerste DIY project voor me gaat worden..... maar goed, we moeten ergens beginnen. ;) En nu eens verder de topics over hout bewerking, spuiters, etc. lezen!
Laatst gewijzigd door Quindor op ma 30 aug 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: DTQWT-mkII

Bericht door Henkjan »

welkom!

dat is nog eens een leuk "beginnersproject" :mrgreen: geinig concept. Over het algemeen worden de ontwerpen van Troels goed beoordeeld, dus als hij zelf zegt dat dit zijn beste tot nu toe zijn, dan belooft dat wat...
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik had er ook al naar gekeken maar voor mij is hij te diep. Wel erg mooi concept! Succes!
squall

Bericht door squall »

wat betreft het laag, een quote van de website van Troels,
Feeding the speaker 31 Hz warble tones leaves no doubt this speaker has potentials in lower octaves,
Quindor

DTQWT-mkII

Bericht door Quindor »

Bedankt voor alle antwoorden! Ja, dat van de bass moet wel goed komen dan. Gelukkig, voor mij is muziek zonder goede strakke bass erin (wat voor soort muziek dan ook) altijd wat leeg. Ik denk dat iedereen zijn eigen voorkeur hierin heeft. Ik ben gewoon wat verwend door de laatste 6 jaar altijd een subwoofer mee te laten spelen, iets wat met deze speakers uiteraard nog steeds gaat, maar ben benieuwd naar zonder!

Ja, de WAF vind ze ook erg diep. Maar dan mag ze er wel bloemetjes op plakken of zo. :P Nee, ze vind het nog wel gaan, maar het is wel "lastig" te verkopen gezien de huidige Final Sound 300i's mooi modern zijn en flinter dun! Gaat eventjes wennen worden.

En eerste project. Tjah... ik wil altijd alles in 1x goed doen. Dus 2 maanden research en dan voorzichtig bouwen, op andere stukjes hout testen, etc. en dan een perfect uiteindelijk product proberen te maken. Soms lukt dat, soms ook niet.

Bepaalde zaken welke snel mis gaan wil ik uit besteden. Zoals hout bewerking. Daar ben ik nu mee bezig in mijn zoektocht. De bouwmarkt zegt dat ze 1mm precies zijn... ik geloof er weinig van als ik eerlijk ben... Maar heb al een online houthandel gevonden welke me wel bekwaam lijkt, en ik ga binnenkort ook eens bellen met de lokale houthandel!

Frezen zou ik eventueel nog zelf kunnen met een dremel accessoire las ik! Als de houthandel daar teveel voor vraagt, zou ik dat zelf kunnen doen. Zou het het liefste allemaal zelf doen, maar soms moet je erkennen dat zij het veel beter kunnen met ook betere apparatuur....

Ik moet het allemaal gewoon eens zien. Mijn intentie is uiteraard hier een uitgebreid verslag met foto's over te schrijven!
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Bijzonder ontwerp en creatief toegepast door Troelgravesen.

Maar het interessante van het ontwerp is het hoge rendement bij een lage cut off frequentie.

Kast van 45 diep had ik bij de fatboy MKI dat viel niet extreem op omdat ik 45graden hoeken had toegepast de wanden werden er erg stijf door. En akoestisch is het ook mooi ivm reflectie.

Maar ik paste het toe om de kast optisch compacter te laten lijken.
dj-Mike

Bericht door dj-Mike »

zit er goed uit ff kijken of ik deze kwijt kan in mijn huiskamer
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

dj-Mike schreef:
zit er goed uit ff kijken of ik deze kwijt kan in mijn huiskamer
Welke luidsprekers bedoel je met 'deze'?
dj-Mike

Bericht door dj-Mike »

deze DTQWT mkII
Quindor

Bericht door Quindor »

Ja, ik heb ook eventjes moeten bekijken hoe dat ging passen. Maar, ik denk dat het gaat lukken. Ze komen dan wel maar zo'n 15cm a 20cm van de muur af te staan, dus hopelijk komt dat goed. Er zit iig geen bass poort, dus dat maakt het (voor zover ik weet) minder erg.

Grappig detail, mijn HT meubel is maar 36CM diep. Die speakers straks 50! :O

Ik heb besloten om nog 2 weken te wachten, dan is als het goed is ook het vrijgegeven spaarloon beschikbaar en daar mee wil ik uiteindelijk alles gaan bouwen! Tegen die tijd moet ik ook wel bij elkaar hebben wat ik allemaal precies nodig ga hebben. Waar ik het hout vandaan ga halen (en wat ik hun laat doen, iig zagen, hopelijk met 45" graden en misschien ook het frees werk) en het werk laat doen (iemand tips?), welke materialen heb ik zelf allemaal nodig. etc. etc. Zal proberen daar elke keer een update van te plaatsen zodat het "te volgen" is. :)

Oh ja, en mijn huidige electrostaten mogen tussentijds ook wel verkocht worden, dat zou ook fijn zijn! :)

Verder ben ik uiteraard heel erg benieuwd naar het geluid! :D
dj-Mike

Bericht door dj-Mike »

kunnen hier ook andere speakers in plaats van JA8008 + TW034 en ook de filter dan.
en deze is wel oke Eminence DeltaLite II 2510

ik wel deze wel bouwen maar dan met andere speakers en filter

ik heb geen iedee hoe ik een filter moet bouwe.
Quindor

Bericht door Quindor »

dj-Mike schreef:
kunnen hier ook andere speakers in plaats van JA8008 + TW034 en ook de filter dan.
en deze is wel oke Eminence DeltaLite II 2510

ik wel deze wel bouwen maar dan met andere speakers en filter

ik heb geen iedee hoe ik een filter moet bouwe.
Euhm, hoewel het uiteraard mogelijk is, is dat niet helemaal de bedoeling van een 'design'. Hierbij is de kast, de drivers en de filters allemaal op elkaar afgesteld om een mooi geluid te krijgen.

Om dan vervolgens alleen de drivers + het filter te vervangen, kan heel erg onverwachte resultaten hebben. Je moet dan drivers hebben welke allemaal precies hetzelfde met elkaar samen werken, juiste volumes, etc. etc. Vaker word een kast juist om de drivers heen gebouwd dan andersom.

Zelf ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen of ik wel met zo'n grote en dure speakers moet beginnen. Het is nogal een onderneming. Ook kan ik ze nergens horen, wat ook jammer is. Dus ik twijfel nog eventjes verder. ;)
gervenja

Bericht door gervenja »

Een beetje laat misschien maar je zegt dat 50cm toch wel diep is en je kast maar 36cm!
Moet ik je er wel even op wijze dat je met die woofers aan de achterkant de kasten ook nog eens een heel stuk van de muur moet plaatsen.
Ik vermoed dat dit niet de bedoeling is :)
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Zover ik heb gezien is de kitprijs zonder de twee 10" woofers. Dus komt er nog zo'n 170 Euro boven op die 1000 Euro van de kit.

http://www.thomann.de/gb/eminence_deltalite_ii_2510.htm
markbakk

Bericht door markbakk »

Misschien is de Jensen 1071 van Troels meer iets om mee te beginnen. Flexibel qua basafstemming. simpeler te bouwen en te plaatsen (want wat kleiner).
mordante

Bericht door mordante »

Ik heb ook naar de ontwerpen van Troels zitten kijken. De DTQWT is inderdaad een leuk model, maar ook vrij groot. Voor mij zijn de Jenzen-1071 en de Cyclops. Deze twee speaker zijn een beetje seas vs scan speak. De Jenzen-1071 zijn beste scan speak ontwerp volgens hem.

Ik vind het moeilijk te beoordelen wat klankmatig de verschillen zouden zijn tussen deze 2 speakers. Misschien dat iemand hier daar een licht op kan schijnen? Voor de Jenzen kan je kiezen tussen een 60 en 80 liter bas kast welke de beste resultaten geven weet ik ook niet. Ik weet wel dat de 60 liter een hogere WAF heeft :D
teacher

Bericht door teacher »

Quindor schreef:

Zelf ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen of ik wel met zo'n grote en dure speakers moet beginnen. Het is nogal een onderneming. Ook kan ik ze nergens horen, wat ook jammer is. Dus ik twijfel nog eventjes verder. ;)
Het maakt voor het werk niet heel veel uit of je een grote of kleine speaker bouwt. Maar ik snap wel dat je eerst wat ervaring op wil doen. Als je iets met hoorns of TL's wil doen, kijk dan eens hiernaar:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=12075 gratis kasten! Alleen de driver erin zetten en afwerken naar je smaak.

Andere betaalbare optie: bouw pico lino's:
Afbeelding
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=714
Enorm leuk speakertje voor het geld, én luisteraars zoeken altijd naar de subwoofer (die er dus niet is).

Of, je kan voor de morion TL gaan, ook een hobby hifi projekt:
Afbeelding
http://www.lautsprechershop.de/hifi/morion.htm

De keuze is reuze :)
Tymen

Bericht door Tymen »

En, ben je al aan het bouwen?
Zelf heb ik dit ontwerp ook op mijn lijstje staan, dus ik ben zeer benieuwd hoe het klinkt.
Troels is een zeer gerespecteerd ontwerper die weloverwogen zijn keuze maakt voor deze drivers.
Een ander project van hem staat ook bovenaan; de Prelude, weliswaar 2x zo duur maar zeer high end.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”