Daline + B110
Moderator: Beheerdersteam
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Daline + B110
Ik ben in handen gekomen van een aantal oude Remo boekjes met luidsprekerontwerpen (leuk!) En trof aan dit Daline ontwerp uit 1975 die gebruik maakt van B110 van KEF. Ik voelde me wel nostalgisch dus besloot ze te bouwen, in de oude stijl welteverstaan 'gewoon omdat het kan'. De verhoudingen van de kasten zijn ook heerlijk ouderwets 890x315x150mm (HxBxD).
De units die ik gebruik zijn B110 SP1057 (in tegenstelling tot de SP1003) puur omdat ik deze heb liggen en als Tweeter T27 SP1032. Het filter zal ik baseren op die van de KEF 101 omdat deze exact dezelfde units gebruikt. De baffle is uitneembaar waardoor ik nog kan rommelen met de configuratie want wat ik ook wil proberen zijn Procus midlaag units waarvan het chassis identiek is aan de B110 in combinatie met een nieuwe Seas tweeter.
Ik zal de vorderingen hier verder plaatsen, lijkt me leuk er is maar weinig bekend over dit model. Feedback en tips zijn altijd welkom!
De units die ik gebruik zijn B110 SP1057 (in tegenstelling tot de SP1003) puur omdat ik deze heb liggen en als Tweeter T27 SP1032. Het filter zal ik baseren op die van de KEF 101 omdat deze exact dezelfde units gebruikt. De baffle is uitneembaar waardoor ik nog kan rommelen met de configuratie want wat ik ook wil proberen zijn Procus midlaag units waarvan het chassis identiek is aan de B110 in combinatie met een nieuwe Seas tweeter.
Ik zal de vorderingen hier verder plaatsen, lijkt me leuk er is maar weinig bekend over dit model. Feedback en tips zijn altijd welkom!
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Lostinmusic op zo 05 sep 2010, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Daline + B110
Ja, die tekeningen heb ik ook nog liggen. Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Er is op internet idd heel weinig van te vinden, eigenlijk alleen dit PDF'je: http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... cation.pdf
Er is op internet idd heel weinig van te vinden, eigenlijk alleen dit PDF'je: http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... cation.pdf
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Daline + B110
leuk model.
btw: zou je svp de foto's willen uploaden op t forum, en niet op image-hekje plaatsen?
btw: zou je svp de foto's willen uploaden op t forum, en niet op image-hekje plaatsen?
Re: Daline + B110
Ik heb 30 jaar geleden ook overwogen om hem te bouwen maar dan met de speakers aan de smalle zijkant van het compartiment. Wat dan dus de voorkant zou worden. En mijn DK30's als tweeter, die pasten n.l. niet dwars in de kast zoals in het originele ontwerp. Maar het is er nooit van gekomen.
Re: Daline + B110
Erg leuk! Typisch zo'n speaker die ik graag op de volgende Breda luisterdag zou horen.
Re: Daline + B110
Leuk, ik heb ook nog een heleboel van die boekjes en ontwerpen.
Wie wat bewaard heeft wat.
Nu leuk het ook eens gerealiseerd te zien, heb toen ook eens een transmissielijntje toen gebouwd.
Audax was toen ook heel leuk, met de HIF13H.
Goeie ouwe tijd
Wie wat bewaard heeft wat.
Nu leuk het ook eens gerealiseerd te zien, heb toen ook eens een transmissielijntje toen gebouwd.
Audax was toen ook heel leuk, met de HIF13H.
Goeie ouwe tijd
Re: Daline + B110
Cool dat vintage spul
ik zelf ben helemaal into the ol' Philips stuff, maar die Kefjes (B110, B200 etc hebben natuurlijk ook wel wat)
Re: Daline + B110
Die Daline is dan wel oud maar qua ontwerp is het erg in de mode en zeker niet verouderd. Ik denk eigenlijk dat een moderne Audax HM130Zxx met een vergelijkbare Fs het zeer goed zou doen in dit ontwerp. Is qua parameters redelijk vergelijkbaar met de B110, heeft een veel grotere lineaire X_max en een hoger rendement maar daarentegen weer een kleiner X_mech.hannesie schreef:Audax was toen ook heel leuk, met de HIF13H.
En zoals Jeroen al aangaf: Dit wil ik wel eens horen in Breda de volgende keer
Re: Daline + B110
Hartstikke leuk dat dit ontwerp nu (nog) gebouwd wordt!
Zelf ook ooit gebouwd met een Focal 5N401 en T120K en speelde de bekende, vergelijkbare A&T pijp volledig weg... Ik had in de line iets minder langhaarschaap gestopt op aanraden van de dhr. van Oosten van Remo en het beviel prima.
Tip: extra versteviging tussen baffle en achterzijde voorkomt veel ongewenste trillingen.
Veel plezier met het afbouwen en vooral luisteren!
Groet, Frank
Zelf ook ooit gebouwd met een Focal 5N401 en T120K en speelde de bekende, vergelijkbare A&T pijp volledig weg... Ik had in de line iets minder langhaarschaap gestopt op aanraden van de dhr. van Oosten van Remo en het beviel prima.
Tip: extra versteviging tussen baffle en achterzijde voorkomt veel ongewenste trillingen.
Veel plezier met het afbouwen en vooral luisteren!
Groet, Frank
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Daline + B110
Bedankt voor de reacties allemaal, leuk dat het wat herinneringen naar boven brengt!
Focal 5N401 (chassis ook identiek aan B110) en T120 heb ik ook nog liggen met filter dus dit zou ik ook kunnen proberen (het kost enkel een frontje! Ideaal!). Het is natuurlijk allemaal leuk dat oude spul maar het heeft helaas niet het eeuwige leven zo heeft de 5N401 uitdrogingsverschijnselen aan de rubberen rolrand en de T120 ophanging is van foam dus ja je raadt het al daar moet je niet aankomen.
Daarom lijkt het mij leuk wat te rommelen met bijv. de Procus die ik hier heb liggen en die Audax die Pjotr voorstelt lijkt me ook wel wat.. hmm
Focal 5N401 (chassis ook identiek aan B110) en T120 heb ik ook nog liggen met filter dus dit zou ik ook kunnen proberen (het kost enkel een frontje! Ideaal!). Het is natuurlijk allemaal leuk dat oude spul maar het heeft helaas niet het eeuwige leven zo heeft de 5N401 uitdrogingsverschijnselen aan de rubberen rolrand en de T120 ophanging is van foam dus ja je raadt het al daar moet je niet aankomen.
Daarom lijkt het mij leuk wat te rommelen met bijv. de Procus die ik hier heb liggen en die Audax die Pjotr voorstelt lijkt me ook wel wat.. hmm
Re: Daline + B110
Is dat nog een oude met van die witte draden van het chassis naar de spreekspoel? Rampendingen waren dat. Die draden braken steeds af bij normaal spelen. v.Oosten werd daar bijkans gek van.Lostinmusic schreef:Focal 5N401 (chassis ook identiek aan B110) ............
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Daline + B110
@ B_force; De B110's die ik gebruik zijn ook nog puntgaaf en is een van de latere versies die neopreen surround gebruiken.
@ Pjotr; Even gekeken dit zijn inderdaad de 5N401's met de witte litzedraden
Joh dan merken we het gauw genoeg 
@ Pjotr; Even gekeken dit zijn inderdaad de 5N401's met de witte litzedraden
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Re: Daline + B110
Zo.. het werd weer eens tijd het project weer op te pakken.
Afgelopen week de kasten afgewerkt, misschien niet de meest logische werkwijze gezien ik nog geen enkel benul heb hoe deze luidspreker gaat presteren, aan de andere kant.. anders komt het er wellicht nooit van
Voor de afwerking is gekozen voor wit colorcore HPL, colorcore wil zeggen door-en-door wit dus dan krijg je niet de nare zwarte randen op de hoeken. Het heeft wel een hoog ''sjiek-de-friemel'' gehalte gekregen al zeg ik het zelf
Over de luidsprekerbezetting loop ik nog steeds te dubben, ik heb nu 2 setjes fronten gemaakt één set voor de KEF B110 SP1057 + T27 SP1032 óf idem mid/laag maar dan met KEF T52 SP1049.. de T52 heb ik uit het midden gehouden om eventueel ruimte te houden voor een mooie ribbon..
Voor de laatste combinatie heb ik er gelijk een proefje van gemaakt met zelfklevend skai met een soort bitumen tussenlaag die ik nog had liggen in de schuur.
Tips, meningen, adviezen, commentaar.. make my day
Afgelopen week de kasten afgewerkt, misschien niet de meest logische werkwijze gezien ik nog geen enkel benul heb hoe deze luidspreker gaat presteren, aan de andere kant.. anders komt het er wellicht nooit van
Voor de afwerking is gekozen voor wit colorcore HPL, colorcore wil zeggen door-en-door wit dus dan krijg je niet de nare zwarte randen op de hoeken. Het heeft wel een hoog ''sjiek-de-friemel'' gehalte gekregen al zeg ik het zelf
Over de luidsprekerbezetting loop ik nog steeds te dubben, ik heb nu 2 setjes fronten gemaakt één set voor de KEF B110 SP1057 + T27 SP1032 óf idem mid/laag maar dan met KEF T52 SP1049.. de T52 heb ik uit het midden gehouden om eventueel ruimte te houden voor een mooie ribbon..
Voor de laatste combinatie heb ik er gelijk een proefje van gemaakt met zelfklevend skai met een soort bitumen tussenlaag die ik nog had liggen in de schuur.
Tips, meningen, adviezen, commentaar.. make my day
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Daline + B110
fantastich mooi effect!
Héél erg slim om een variabel front te maken. Denk dat ik daar ook eens aan ga beginnen
Héél erg slim om een variabel front te maken. Denk dat ik daar ook eens aan ga beginnen
Re: Daline + B110
Zo dat wordt mooi zeg
Wil deze ook al een tijdje maken alleen met de speakers van de SOTA (zonder B139 uiteraard).
Lijkt me ook wel OK.
Heb alleen nog geen bouwtekening heb jij die misschien voor me ? Kan op het net niet veel vinden eigenlijk.
Wel afmaken hoor ben reuze benieuwd wat je er van vind.
Wil deze ook al een tijdje maken alleen met de speakers van de SOTA (zonder B139 uiteraard).
Lijkt me ook wel OK.
Heb alleen nog geen bouwtekening heb jij die misschien voor me ? Kan op het net niet veel vinden eigenlijk.
Wel afmaken hoor ben reuze benieuwd wat je er van vind.
Re: Daline + B110
Wordt mooi
Toch zou ik voor die KEF tweeters wat anders nemen. Die kunnen vandaag de dag toch niet meer vind ikzelf. Een mooie Vifa ofzo, er is vandaag de dag voor weinig veel mooier te krijgen. De B110 kan nog wel!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Daline + B110
Leuk project! En inderdaad een Vifa of Seas tweeter van pakweg een euro of 30 presteert significant beter dan de T27. Neemt niet weg dat 't leuk is om eerst eens in originele configuratie te beluisteren en goed te filteren, om daarna de tweeter eens te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - MDF virtuoos
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - MDF virtuoos
