Daline + B110

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Daline + B110

Bericht door Lostinmusic »

Ik ben in handen gekomen van een aantal oude Remo boekjes met luidsprekerontwerpen (leuk!) En trof aan dit Daline ontwerp uit 1975 die gebruik maakt van B110 van KEF. Ik voelde me wel nostalgisch dus besloot ze te bouwen, in de oude stijl welteverstaan 'gewoon omdat het kan'. De verhoudingen van de kasten zijn ook heerlijk ouderwets 890x315x150mm (HxBxD).

De units die ik gebruik zijn B110 SP1057 (in tegenstelling tot de SP1003) puur omdat ik deze heb liggen en als Tweeter T27 SP1032. Het filter zal ik baseren op die van de KEF 101 omdat deze exact dezelfde units gebruikt. De baffle is uitneembaar waardoor ik nog kan rommelen met de configuratie want wat ik ook wil proberen zijn Procus midlaag units waarvan het chassis identiek is aan de B110 in combinatie met een nieuwe Seas tweeter.

Ik zal de vorderingen hier verder plaatsen, lijkt me leuk er is maar weinig bekend over dit model. Feedback en tips zijn altijd welkom!
Bijlagen
De kast..
De kast..
Mal gemaakt voor het infrezen.
Mal gemaakt voor het infrezen.
Cirkels uitfrezen.
Cirkels uitfrezen.
Even passen.. perfect!
Even passen.. perfect!
Zo komt het er ongeveer uit te zien..
Zo komt het er ongeveer uit te zien..
Na een paar uurtjes uitpluizen voor de televisie zijn ze goed gevuld!
Na een paar uurtjes uitpluizen voor de televisie zijn ze goed gevuld!
Laatst gewijzigd door Lostinmusic op zo 05 sep 2010, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline + B110

Bericht door Pjotr »

Ja, die tekeningen heb ik ook nog liggen. Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Er is op internet idd heel weinig van te vinden, eigenlijk alleen dit PDF'je: http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... cation.pdf
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door Henkjan »

leuk model.

btw: zou je svp de foto's willen uploaden op t forum, en niet op image-hekje plaatsen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline + B110

Bericht door Pjotr »

Ik heb 30 jaar geleden ook overwogen om hem te bouwen maar dan met de speakers aan de smalle zijkant van het compartiment. Wat dan dus de voorkant zou worden. En mijn DK30's als tweeter, die pasten n.l. niet dwars in de kast zoals in het originele ontwerp. Maar het is er nooit van gekomen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door jeroen_d »

Erg leuk! Typisch zo'n speaker die ik graag op de volgende Breda luisterdag zou horen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door Henkjan »

bedankt voor t uploaden :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door hannesie »

Leuk, ik heb ook nog een heleboel van die boekjes en ontwerpen.

Wie wat bewaard heeft wat.

Nu leuk het ook eens gerealiseerd te zien, heb toen ook eens een transmissielijntje toen gebouwd.

Audax was toen ook heel leuk, met de HIF13H.

Goeie ouwe tijd :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Daline + B110

Bericht door arjank »

Cool dat vintage spul :D ik zelf ben helemaal into the ol' Philips stuff, maar die Kefjes (B110, B200 etc hebben natuurlijk ook wel wat)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline + B110

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Audax was toen ook heel leuk, met de HIF13H.
Die Daline is dan wel oud maar qua ontwerp is het erg in de mode en zeker niet verouderd. Ik denk eigenlijk dat een moderne Audax HM130Zxx met een vergelijkbare Fs het zeer goed zou doen in dit ontwerp. Is qua parameters redelijk vergelijkbaar met de B110, heeft een veel grotere lineaire X_max en een hoger rendement maar daarentegen weer een kleiner X_mech.

En zoals Jeroen al aangaf: Dit wil ik wel eens horen in Breda de volgende keer :D
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Daline + B110

Bericht door Teigetje »

Hartstikke leuk dat dit ontwerp nu (nog) gebouwd wordt! :D
Zelf ook ooit gebouwd met een Focal 5N401 en T120K en speelde de bekende, vergelijkbare A&T pijp volledig weg... Ik had in de line iets minder langhaarschaap gestopt op aanraden van de dhr. van Oosten van Remo en het beviel prima.

Tip: extra versteviging tussen baffle en achterzijde voorkomt veel ongewenste trillingen.

Veel plezier met het afbouwen en vooral luisteren!

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Daline + B110

Bericht door Lostinmusic »

Bedankt voor de reacties allemaal, leuk dat het wat herinneringen naar boven brengt! :)

Focal 5N401 (chassis ook identiek aan B110) en T120 heb ik ook nog liggen met filter dus dit zou ik ook kunnen proberen (het kost enkel een frontje! Ideaal!). Het is natuurlijk allemaal leuk dat oude spul maar het heeft helaas niet het eeuwige leven zo heeft de 5N401 uitdrogingsverschijnselen aan de rubberen rolrand en de T120 ophanging is van foam dus ja je raadt het al daar moet je niet aankomen.

Daarom lijkt het mij leuk wat te rommelen met bijv. de Procus die ik hier heb liggen en die Audax die Pjotr voorstelt lijkt me ook wel wat.. hmm :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door b_force »

Mijn B110 is nog puntgaaf, heeft ook geen last van uitdrogen oid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline + B110

Bericht door Pjotr »

Lostinmusic schreef:
Focal 5N401 (chassis ook identiek aan B110) ............
Is dat nog een oude met van die witte draden van het chassis naar de spreekspoel? Rampendingen waren dat. Die draden braken steeds af bij normaal spelen. v.Oosten werd daar bijkans gek van.
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Daline + B110

Bericht door Lostinmusic »

@ B_force; De B110's die ik gebruik zijn ook nog puntgaaf en is een van de latere versies die neopreen surround gebruiken.


@ Pjotr; Even gekeken dit zijn inderdaad de 5N401's met de witte litzedraden :roll: Joh dan merken we het gauw genoeg :wink:
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Daline + B110

Bericht door Lostinmusic »

Zo.. het werd weer eens tijd het project weer op te pakken.

Afgelopen week de kasten afgewerkt, misschien niet de meest logische werkwijze gezien ik nog geen enkel benul heb hoe deze luidspreker gaat presteren, aan de andere kant.. anders komt het er wellicht nooit van ;)

Voor de afwerking is gekozen voor wit colorcore HPL, colorcore wil zeggen door-en-door wit dus dan krijg je niet de nare zwarte randen op de hoeken. Het heeft wel een hoog ''sjiek-de-friemel'' gehalte gekregen al zeg ik het zelf :-$

Over de luidsprekerbezetting loop ik nog steeds te dubben, ik heb nu 2 setjes fronten gemaakt één set voor de KEF B110 SP1057 + T27 SP1032 óf idem mid/laag maar dan met KEF T52 SP1049.. de T52 heb ik uit het midden gehouden om eventueel ruimte te houden voor een mooie ribbon..

Voor de laatste combinatie heb ik er gelijk een proefje van gemaakt met zelfklevend skai met een soort bitumen tussenlaag die ik nog had liggen in de schuur.


Tips, meningen, adviezen, commentaar.. make my day :rock:
Bijlagen
daline1.JPG
daline2.JPG
detail colorcore.JPG
Het skai front is kleiner gehouden omdat er 2mm aluminium strip omheen gezet wordt (á la IMF van vroegah).
Het skai front is kleiner gehouden omdat er 2mm aluminium strip omheen gezet wordt (á la IMF van vroegah).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Daline + B110

Bericht door bartsegers »

fantastich mooi effect!

Héél erg slim om een variabel front te maken. Denk dat ik daar ook eens aan ga beginnen :lol:
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Daline + B110

Bericht door prepre »

Zo dat wordt mooi zeg :shock:

Wil deze ook al een tijdje maken alleen met de speakers van de SOTA (zonder B139 uiteraard).
Lijkt me ook wel OK. O:)
Heb alleen nog geen bouwtekening heb jij die misschien voor me ? Kan op het net niet veel vinden eigenlijk.

Wel afmaken hoor ben reuze benieuwd wat je er van vind. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daline + B110

Bericht door Pjotr »

Wordt mooi =D> Toch zou ik voor die KEF tweeters wat anders nemen. Die kunnen vandaag de dag toch niet meer vind ikzelf. Een mooie Vifa ofzo, er is vandaag de dag voor weinig veel mooier te krijgen. De B110 kan nog wel!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Daline + B110

Bericht door SSassen »

Leuk project! En inderdaad een Vifa of Seas tweeter van pakweg een euro of 30 presteert significant beter dan de T27. Neemt niet weg dat 't leuk is om eerst eens in originele configuratie te beluisteren en goed te filteren, om daarna de tweeter eens te vervangen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - MDF virtuoos
Gesloten