MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Het doel is om 2 stuks MiniDSP's aan te sluiten via de 4 I2S ingangen van de Sabre.
Je krijgt op deze manier dus 8 gebalanceerde uitgangen, die je dan als een stereo 4 weg crossover kunt benutten , 8)
waarbij dus 1 DAC print volstaat. :!:

Ik heb de MiniDSP print nu via I2S op de muxprint aangesloten. Doordat ik de masterclock van de muxprint gebruik staat de DSP print in slave modus.
Dit gaat allemaal goed en wel zolang ik signalen met 48kHz samplefrequentie naar binnen stuur. (de plugin van de DSP draait nmlk op 48K)

Doordat de muxprint (gebaseerd op CS 8416) geen src heeft ben ik dus gebonden aan deze 48K.
Als je de Minidigi opsteekprint gebruikt, ben je deels van deze problemen verlost omdat deze een src onboard heeft.
Helaas is het zo dat je voor een stereo 4-weg oplossing 2 stuks Minidigi inputboards en 2 stuks MiniDSP's nodig hebt, zodat je dan onnodig duur uit bent.

Het mooiste zou zijn als ik de muxprint kan voorzien van een src, op deze manier kunnen de 2 inputboards komen te vervallen. :idea:

Nu nog een goede src vinden ?? , er schijnt hier veel kaf onder het koren te zijn.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

Je kunt een SRC4192/SRC4193 gebruiken. Ik heb hier goede ervaringen mee. Je kunt ook net als bij de MiniDIGI een gecombineerde receiver/ASRC nemen als de SRC4382 of SRC4392, dan heb je geen aparte CS8416 meer nodig.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Hoi,
Bedankt voor de snelle reactie met dit warme weer. :lol:

Die SRC4192, is inderdaad een goede kandidaad, als je op de specs afgaat . Een DNR van 140 dB is natuurlijk een prachtige score.
Ik zal eens kijken naar die gecombineerde versie, zijn hier toevallig ook DIY printjes van in omloop dat je weet scheelt weer een hoop tijd.
Punt is wel, dat ik mijn inputselectie wil kunnen blijven gebruiken . (zoals nu met de 8416)

Ik ga even verder studeren op de mogelijkheden.

Groetjes,

Paul.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

Je kan het printje van Twisted Pear nemen (linkje). Ik heb nog wel een paar sampletjes liggen van de SRC4192, als je wilt stuur ik er eentje naar je toe.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Die CS4392 , gaat me net iets te ver, ik zal hiervoor ook config. software moeten gaan ontwikkelen.
Die combinatie van de CS8416 en de SRC4192 is denk ik voor nu precies wat ik zoek.
Ik ga het losse printje bij TP bestellen en ik maak dan ook graag gebruik van je aanbod v.w.b. de SRC4192 :D

Alvast hartelijk dank. :!:
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Dit is waar ik aan zit te denken:

Inputs van de DSP's zijn altijd slave, outputs kunnen master of slave zijn
Als ik dus zorg dat 1 dsp master is en de andere slave, dan zou het moeten gaan werken . (Sabre is altijd slave)

De master clock komt van de SRC4192 en gaat naar de de beide MiniDSP printjes.
MinDSP_Sabre.jpg
Ik zit nu te wachten op de nieuwe config file van MiniDSP, om de 2de dsp in de slave mode te zetten.
Helaas laten ze bij DSP4U de laatste tijd niet veel meer van zich horen. (vorige week maandag was de nieuwe file al beloofd ?) :(

Dit moet toch eindelijk een keer gaan lukken. :evil:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

De I2S connectivity manual v2.0 waarin dit wordt beschreven is nu beschikbaar.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Ha, ha en ik heb het zaakje al aan de praat ook. :D




In het midden zie je een MiniDIGI module, in de sandwich met twee MiniDSP modules. (beetje brakke opname dat wel, excuse :oops: )
Een MiniDSP is master , de andere slave. (volgens het door mij getekende schema)
Je ziet ,aan het synchroon knipperen van de leds, dat het zaakje werkt.

Volgende stap is, om het geheel te laten werken met jouw SRC 4192 chipje, dan kan die MiniDIGI er tussenuit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

Hé, goed man. :D
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Ik heb de puzzle opgelost, alles draait nu naar behoren. De MiniDigi print is niet meer nodig i.c.m het 'Metronome' printje met de SRC 4192. :wink:

Ben nu bezig aan de 8_kanaals opsteekprint. Ik heb hier de mogelijkheid ingebouwd dat hij kan werken in 8 uit modus , 4 uit modus ,of 2 uit modus.
In de laatste 2 modi worden de 8 kanalen op de juiste wijze parallel gezet, zodat de optimale DNR gewaarborcht is.
Op deze printplaat kan de MiniDSP in een zogenaamde piggy back constructie geplaatst worden, 1 DSP print voor 2 x 2 weg stereo uit , 2 DSP printen voor de volledige 2 x 4 weg stereo uitvoering.
Bij deze een opzetje hoe e.e.a. er uit kan komen te zien.
8_chan.PNG
Voor de inschakel vertraging, zijn bistabiele relais gebruikt, deze gebruiken dus alleen vermogen bij in of uit schakelen. Weer gunstig voor het totale verbruik!

Helaas moeten, vanwege de beschikbare hoogte, wel alle connectoren + in/uitgangs condensatoren van het MiniDSP printje verwijderd worden. (maar die heb je toch niet meer nodig :mrgreen: )

Ik hoop in KW 37 te kunnen gaan testen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door hannesie »

Dit groeit uit naar een concurrent van Lyndorf, verschrikkelijk mooi zoals je de problemen tackled.

Dadelijk er een mooi kastje er bij?

Of komt het in een of dezelfde kast van de DAC??
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Het is de bedoeling dat deze print op het mainboard van de Dac gestoken kan worden.
Hierop komt dan weer 1 of 2 stuks MiniDSP bordje voor de actieve filtering.

Het wordt inderdaad tijd dat Lyngdorf eens wat concurentie krijgt. 8)

Grootste probleem in deze, was de koppeling naar het I2S gebeuren. Is gelukkig uiteindelijk goed opgelost door de engineers bij DSP4U. :!:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Prachtig Paul !
Het is hier al tijden stil wegens belachelijk druk op het werk (van 5 naar 3 man & raad eens wie het werk van die 2 op zich heeft gekregen...), maar kwam af en toe snel even spieken :-).
Ik ben benieuwd naar de eerste "echte" printjes :-) !
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Layouts zijn weg naar EC, nog een paar kleine maatwijzigingen aangebracht en de silkscreen wat opgeleukt. Volgens de site zitten ze al in de productie, dus over 5 dagen in huis.
Ik ga er, samen met mijn ega, lekker een weekje tussenuit richting Sauerland. (Rothaarsteig, ja ,ja weer wandelen onze gezamenlijke favoriete hobby) Weer ziet er goed uit, dus genieten maar. :)

En Philippe, laat het niet aan je hart komen. Je hebt gelukkig een prachtige audio hobby waarin je je , na het werk, lekker kunt uitleven . :wink:

gr.

Paul.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

Ik ben benieuwd naar je printen Paul. Integreer je dan de SRC4192 op je eigen print?

Ik ben daar een maand geleden geweest (Winterberg). Ik vond het een machtig mooi wandelgebied.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Op de opsteekprint komt alleen het analoge gedeelte en de opstart beveiliging . Vooralsnog maak in gebruik van de MUX inputprint en de Metronome van TP.
In de toekomst wil ik hiervoor ook nog wel een combinatieprint van gaan maken op basis van de SRC4392, maar dit is voor nu geen prioriteit.

Is inderdaad mooi dat Sauerland, zeker aanrader voor een korte vakantie. Vorige keer zijn we naar de Eiffel geweest. Beetje jammer van al dat prikkeldraad langs de route.We nemen altijd de rugzakken en de twee persoons tent mee, als je dan eerst over al die versperringen moet klauteren heb je het weer helemaal gehad.
Nee, dan Zweden dat is dus echt top. Hier mag je bijna overal wildkamperen en tevens vuur maken . Dat is dus het echte werk (hebben we 2 maanden geleden gedaan). In Juni staat het water in de rivieren echt hoog en op sommige plaatsen kom je ook nog sneeuw tegen, maakt het echt een uitdagende vakantie.
Hier ga ik zeker volgend jaar weer heen, zal dan w.s Lapland worden (Kungsleden) :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door asterduc »

hannesie schreef:
Dit groeit uit naar een concurrent van Lyndorf, verschrikkelijk mooi zoals je de problemen tackled.
en dan zelfs meerkanaals, dat doet Lyngdorf alleen in het Steinway & Son systeem!
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

En hier is ie dan, opgebouwd en wel.
Multi channel out voor de Sabre DAC 8) . Aan de foto's kun je zien hoe e.e.a opgebouwd gaat worden.
Het is een 3/4 -laags concept geworden, onder de Sabre hoofdprint, hierop komt de Multi-channel print en vervolgens rijden er 1 of 2 MiniDSP printen vrolijk op deze constructie mee.
Alles wordt d.m.v. de bandkabel connectoren met elkaar verbonden.

Als ik de volledige setup aan elkaar geknoopt heb, zal ik nog wat picjes plaatsen zodat de opzet duidelijk wordt.
Voorlopig ben ik erg content met het resultaat het past mechanisch allemaal en de in/uitschakel vertraging en de versterkertrappen werken :D
Top_1L.jpg
Bot_1L.jpg
Side_2L.jpg
Top_2L.jpg
Con_Neutr.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door hannesie »

Ik ben echt wel onder de indruk van dit soort DIY, Whooow

En dat dan dadelijk op dat setje speakers dat er aan komt. :mrgreen:

Dat zijn dus dadelijk ook 6 versterker module's, Class D?
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Nou Hans is wel grappig dat je dat vraagt.

Ik had dus het snode plan om eens zo'n Tripath uit te proberen. Sommigen zeggen dat het geluid van deze laatste iets warmer is en minder analytisch dan van de Hypex modules.
Nou ik heb het geweten, een dikke D.O.A was mijn lot. Spanning erop en nada dus. Na de tweede keer inschakelen was een vette steekvlam alles wat er aan leven uit dit brok schrot is gekomen.

Dit ding komt dus bij Connexelectronic (ja , ja Hong Kong ) vandaan. Ik meteen de eigenaar/leverancier gemaild om te vragen wat er in's hemelsnaam aan de hand zou kunnen zijn, komt hij met het verhaal dat het hier gaat om zeer gevoelige electronica en dat hij dit fenomeen al vaker meegemaakt had. De zobel zou er wel uitgebrand zijn doordat de amp in oscillatie was gekomen en Tripath hier geen beveiliging voor ingebouwd heeft in de chip??

Hier een stukje van zijn relaas:

"Hi


one of the main problems with this chips which i discovered since i work with them, as i said few times before on some forums is they are crazy sensitive and unforgivable at any mistakes.
i had the same problem, if i touch the input accidentally, there are 80% to damage the amp. the ic has no protection at all for this case. one of my friends has a bel canto amp with TA3020 and he damaged the ic in the same way, trying to change the input capacitors.
to give you an example. if you make the amp 100% as in the datasheet or reference design, you have even more chances to blew-it up that on my boards. just look at the values of Rvnn and Rvpp, sense resistors for under-voltage and overvoltage protection. they speak about this on a whole page but eventually they set wrong. with their values, the ovvp will be set above 70V, arround 75-76V. the ic will be dead already by the time the supply reach this value so the protection is useless. then the overcurrent protection, same story, they add the cap after the sense resistors. i had to make some modifications to prevent failures, but even so, the amp is still sensitive and can easy start oscillating if unwanted feedback is created."


Ik wil bij deze iedereen waarschuwen voor het Tripath design, het is volgens deze leverancier een onbetrouwbaar concept en verre van foutloos!!

Komt nog bij dat ik de unit netjes aangesloten had 2x 8 Ohm op de uitgangen en een klein audiosignaal op de inputs, ik heb de ingangen dus helemaal niet met mijn handen aangeraakt !

Ik heb hem overigens er ook bij verteld dat, als ie weet dat het spul zo gevoelig is , dat hij er minstens een waarschuwing bijstopt. (er zat totaal geen docu bij de levering)

Afblijven dus van dat Tripath spul!
TA3020_blown1.jpg
TA3020_blown2.jpg
Hier kun je dus zien dat de heatsink helemaal geen contact maakt met de chip , vanwege hoogte verschil !
TA3020_blown3.jpg
Deze soldeerverbindingen zijn helemaal niet doorgevloeid . (het zijn gewoon bolletjes die op het koper liggen ?)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door hannesie »

Ik begrijp het, ze maken in China dus ook slecht spul :oops:

Die jongens moeten toch minstens na een maand niet meer te eten hebben, als ze zo een slechte kwaliteit leveren.

Was het dan een speciale aanbieding of gewoon van de plank?
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Nee, niet eens een speciale aanbieding, zo uit zijn voorraad. Als je het net afgaat vindt je diverse mensen die problemen met de Tripath chipjes vermelden. Ik heb misschien gewoon pech gehad met deze, kan natuurlijk ook zijn dat er fake componenten gebruikt zijn. Dit is voor mij niet te achterhalen. Aan deze onbetrouwbare bagger ga ik mijn kostbare speakertles niet blootstellen. Het worden nu dan dus toch maar UCD 180HG modulen, hier heb ik goede ervaring mee en dit is ruim voldoende vermogen om de SATelites mee aan te sturen.
Het is dus gewoon een simpel next! :mrgreen:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Zo weer bijna een maand weggeweest... Mooie vorderingen !!
Ik ben heel benieuwd als alles af-af is !
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Hoi Philippe,

Hoe staan de vorderingen met jouw versterkerproject.
Zoals je ziet kom ik een versterker met balanced inputs tekort.

Ik ben zover dat ik kan gaan testen met 1 MiniDSP print, dus 4 outputs van de multi-out opsteekprint.
Eerste geluiden zijn veelbelovend, maar zoals gezegd zou een extra setje echt goede Amps welkom zijn . :wink:
Laat maar even weten , of geef me een pm-etje.

Groetjes,

Paul.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: MiniDSP Integreren in Ultimate Sabre DAC

Bericht door Fokko »

Wat misschien ook nog een leuke optie is:
http://www.twistedpearaudio.com/amplifi ... atico.aspx
Ook gebalanceerd mooi aan te sluiten :)

Kun je zelf een print ontwerpen en alles integreren ;)
Plaats reactie