Showcase Nissan Almera [Alpair 5's inbouwen]
Moderator: Beheerdersteam
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Kijk, daar hou ik wel van.
Je hebt enkele driver die je goed vind klinken n je wil ze proberen. Draait dit verkeerd uit wil je naar oplossingen zoeken om dit te verbeteren
Je kan altijd voor andere drivers gaan, maar wie zegt dat je die dan goed vind klinken? Je kan wel aan de hand van metingen (frequentie-respons, waterval-curves en dergelijke) de klankkarakteristiek interpreteren.... Maar niets zegt dat jouw oren dezelfde uitkomst geven.
Doe zo voort!!
Groetjes,
Xenia
Je hebt enkele driver die je goed vind klinken n je wil ze proberen. Draait dit verkeerd uit wil je naar oplossingen zoeken om dit te verbeteren
Je kan altijd voor andere drivers gaan, maar wie zegt dat je die dan goed vind klinken? Je kan wel aan de hand van metingen (frequentie-respons, waterval-curves en dergelijke) de klankkarakteristiek interpreteren.... Maar niets zegt dat jouw oren dezelfde uitkomst geven.
Doe zo voort!!
Groetjes,
Xenia
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Bedankt voor de leuke reacties, ik blijf de voortgang posten!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
een octaaf (of 2) lager zou imho nog beter zijn...MrCaBLeGuY schreef:.......(laagste optie in me DSP is 1500hz, en dat is al perfect)
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
2 octaven? Kunnen die 2" dingetjes dat aan met een beetje vermogen op ja?Henkjan schreef:een octaaf (of 2) lager zou imho nog beter zijn...MrCaBLeGuY schreef:.......(laagste optie in me DSP is 1500hz, en dat is al perfect)jammer dat dat met je DSP niet kan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
daar (BB2.01 gecrosst op 400Hz) is een Duitser wel Europees EMMA kampioen mee geworden...
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Klopt. en 2 octaven in werkelijkheid ligt verwaarloosbaar lager (375) dus inderdaad.
Achja, ik zie dit helemaal goedkomen!
Achja, ik zie dit helemaal goedkomen!
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Ik heb het inderdaad wel al vaker gezien dat men in de SQ scene de hoogdoorlaatfilters aan de lage kant legt, wat zeker niet slecht is naar de klank toe, maar SQ wordt dan ook wel gejureerd in een stilstaande, niet-draaiende wagen op spreekvolume.
Velen hebben tegenwoordig een headunit of losse dsp met mogelijkheid tot meerdere settings en véél wagens die aan SQ doen gebruiken een andere setting bij dagelijks gebruik, dan voor sq wedstrijden.
400Hz vind ik dan toch ook wel wat nipt, zeker als je een beetje volume wilt halen terwijl de motor van de wagen in toeren hangt als je 's nachts tegen 140 over de snelweg rijdt.
750Hz (de 'gulden middenweg' dus) lijkt me idealer voor dagelijks gebruik...
Nu heeft het niet veel nut om hierover te speculeren, aangezien de topicstarter's headunit blijkbaar toch niet beneden de 1500Hz gaat op de hoog-doorlaat kanalen
Velen hebben tegenwoordig een headunit of losse dsp met mogelijkheid tot meerdere settings en véél wagens die aan SQ doen gebruiken een andere setting bij dagelijks gebruik, dan voor sq wedstrijden.
400Hz vind ik dan toch ook wel wat nipt, zeker als je een beetje volume wilt halen terwijl de motor van de wagen in toeren hangt als je 's nachts tegen 140 over de snelweg rijdt.
750Hz (de 'gulden middenweg' dus) lijkt me idealer voor dagelijks gebruik...
Nu heeft het niet veel nut om hierover te speculeren, aangezien de topicstarter's headunit blijkbaar toch niet beneden de 1500Hz gaat op de hoog-doorlaat kanalen
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Hmmz het is 1,25kHz, het rijtje:
Low LPF : 25—31,5—40—50—63—80—100—125—160—200—250 (Hz)
Mid HPF : 25—31,5—40—50—63—80—100—125—160—200—250 (Hz)
Mid LPF : 1,25k—1,6k—2k—2.5k—3,15k—4k—5k—6,3k—8k—10k—12,5k (Hz)
HighHPF : 1,25k—1,6k—2k—2.5k—3,15k—4k—5k—6,3k—8k—10k—12,5k (Hz)
Low LPF : 25—31,5—40—50—63—80—100—125—160—200—250 (Hz)
Mid HPF : 25—31,5—40—50—63—80—100—125—160—200—250 (Hz)
Mid LPF : 1,25k—1,6k—2k—2.5k—3,15k—4k—5k—6,3k—8k—10k—12,5k (Hz)
HighHPF : 1,25k—1,6k—2k—2.5k—3,15k—4k—5k—6,3k—8k—10k—12,5k (Hz)
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Zo morgen weer verder (heb niet de gewenste bouten & ringen) om MDF mal vast te zetten. Meeste zit in de bitumen:
En ja me slot doet het nog, het nodige wat moet bewegen is netjes stevig afgedekt voor de bitumen. Morgen malletje & verdere foto's!
En ja me slot doet het nog, het nodige wat moet bewegen is netjes stevig afgedekt voor de bitumen. Morgen malletje & verdere foto's!
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Dan kan je het nog anders oplossen, mits je versterker een LPF heeft, namelijk:
De omnes op mid HPF
De monacor op low LPF (moet je nog wel ff de HPF passief doen met een condensatortje)
En de sub dus via de actieve filtering van de versterker, als die da heeft.
edit: laat ook maar, ik zie net dat dit geen nut heeft aangezien de mid HPF maar tot 250Hz gaat. En dan heb je uiteraard geen TA op je sub.
De omnes op mid HPF
De monacor op low LPF (moet je nog wel ff de HPF passief doen met een condensatortje)
En de sub dus via de actieve filtering van de versterker, als die da heeft.
edit: laat ook maar, ik zie net dat dit geen nut heeft aangezien de mid HPF maar tot 250Hz gaat. En dan heb je uiteraard geen TA op je sub.
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Gewoon op 1.25kHz crossen die handel, is laag zat in combinatie met een 6.5" deurwoofer en dan krijgen die kleine dingetjes tenminste ook niet te hard op hun doos, waardoor ze alleen maar rustiger kunnen gaan klinken 
Op die manier krijgen zowel de breedbandertjes als de midwoofers elk netjes 4 octaven te verwerken, mooi toch?
Op die manier krijgen zowel de breedbandertjes als de midwoofers elk netjes 4 octaven te verwerken, mooi toch?
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Hoi Candisa, die woofertjes zijn 5" die ik wil proberen (indien niet oke gaan de 6.5" infinity kappa's terug).
Wou toch nog even wat doen vandaag, in me afgelopen auto's waren de kabels altijd wel netjes gewoon in de dorpels en een beetje proppen (3 x rca 2 x speaker 1x huge plus). Maar het kan eigenlijk maar op 1 manier echt netjes en dat is gewoon stoelen en achterbank eruit en dashboard tot middenconsole in ieder geval open. Daar ben ik dus nog maar aan begonnen, en er staan 2 voorstoelen in me huiskamer nu
+ achterbank zitting.
Morgen maar even netjes de kabels gaan doen en het baffle + 1 deur afmaken. Morgen af hebben:
- 1 x deur
- kabels
Heb alleen parkeersensoren nog niet binnen dus kabel naar console daarvan gaat maar in de dorpel t.z.t.
Wou toch nog even wat doen vandaag, in me afgelopen auto's waren de kabels altijd wel netjes gewoon in de dorpels en een beetje proppen (3 x rca 2 x speaker 1x huge plus). Maar het kan eigenlijk maar op 1 manier echt netjes en dat is gewoon stoelen en achterbank eruit en dashboard tot middenconsole in ieder geval open. Daar ben ik dus nog maar aan begonnen, en er staan 2 voorstoelen in me huiskamer nu
Morgen maar even netjes de kabels gaan doen en het baffle + 1 deur afmaken. Morgen af hebben:
- 1 x deur
- kabels
Heb alleen parkeersensoren nog niet binnen dus kabel naar console daarvan gaat maar in de dorpel t.z.t.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
PS. Die BB's op 1.25 hz, tot hoever laat ik de deurspeakers dan doorlopen? Ik vind (speaker bouw achtig) 1.25 vrij laag (toch?)
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Vergeet niet dat je in een auto te maken hebt met speakers op je dashboard (of toch in ieder geval ergens hoog) die moeten aansluiten bij speakers die onderin de deuren zitten. Hoe lager het crossoverpunt, hoe lager de kans op faseproblemen door deze afstand en hoe lager de kans dat uw staging naar beneden getrokken wordt (aangezien er meer klank van boven komt).
Als die breedbandertjes het aankunnen (en blijkbaar kunnen ze zelfs 400Hz hebben op wedstrijd-(=spreek)-volume, dus dat zou geen probleem mogen zijn), zou ik die dus gewoon lekker tot 1.25kHz doortrekken.
Het laagdoorlaat filter van de midwoofer is dan een kwestie van experimenteren wat het beste aansluit, soms moet je gaan overlappen, soms leg je de punten best op elkaar, soms is het juist beter om te underlappen... das echt wel een kwestie van proberen.
Isabelle
Als die breedbandertjes het aankunnen (en blijkbaar kunnen ze zelfs 400Hz hebben op wedstrijd-(=spreek)-volume, dus dat zou geen probleem mogen zijn), zou ik die dus gewoon lekker tot 1.25kHz doortrekken.
Het laagdoorlaat filter van de midwoofer is dan een kwestie van experimenteren wat het beste aansluit, soms moet je gaan overlappen, soms leg je de punten best op elkaar, soms is het juist beter om te underlappen... das echt wel een kwestie van proberen.
Isabelle
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Dank Isabelle, voor dat fase probleem is het mogelijk de timing te veranderen. Dat is ook de voornaamste reden dat zowel het hoog als mid laag apart wordt aangestuurd. Het mid laag door de ground zero en het hoog (de bb's) door een kleine eenvoudige maar prima klinkende MTX. De headunit heeft een microfoon die je plaatst rechts op je hoofdsteun, auto uit en dan doet hij in 3 minuutjes wat ruis metingen (en korte tikjes voor de timing). Daarna kun je eventueel nog finetunen.
Veranderd dit iets aan waar je wat wil inzetten? Ik de vorige auto had ik het crossover namelijk rond de 2800hz.
Veranderd dit iets aan waar je wat wil inzetten? Ik de vorige auto had ik het crossover namelijk rond de 2800hz.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
ik vind t vrij hoogMrCaBLeGuY schreef:PS. Die BB's op 1.25 hz, tot hoever laat ik de deurspeakers dan doorlopen? Ik vind (speaker bouw achtig) 1.25 vrij laag (toch?)
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Ik eigenlijk ook, maar om nu 400Hz uit zo een klein breedbandertje te pompen, dat is ook weer wat van het goede te veel.
Zoals ik eerder zei, een 750-tal Hz lijkt me een ideaal beginpunt om rond te experimenteren, maar dit kan niet met de headunit van de topicstarter.
Isabelle
Zoals ik eerder zei, een 750-tal Hz lijkt me een ideaal beginpunt om rond te experimenteren, maar dit kan niet met de headunit van de topicstarter.
Isabelle
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Wel jammer dat je de BB201 niet lager kan filteren, want de Fs van dat ding is 190Hz en kan in een gesloten 100ml al vanaf 400Hz ingezet worden (volgens Omnes zelf). Mijn ervaringen met dat speakertje waren niet heel positief, al zijn ze gezien de prijs wel goed te noemen. Zet je ze wel redelijk on-axis, anders verlies je teveel in het tophoog.MrCaBLeGuY schreef:Ik heb van Henk Jan een setje Omnes Audio BB 2.01 geleend om te testen maar ik denk dat het lenen wat permanenter wordt, die dingen zijn werkelijk waar fantastisch.
Rob.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Ja ze gaan beide zo goed mogelijk on-axis voor bestuurders stoel, merkte inderdaad dat dat wel prettig was. Zou je je niet goede ervaringen eens toe kunnen lichten? Ik vind dat ze redelijk wat tweeters overtreffen namelijk.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Ervaring is alweer 2-3 jaar oud, dus tja:...niet zo ruimtelijk stereobeeld en matige detailweergave. Maar als jij er tevreden mee bent, dan is het toch goed?
nb Had je ook op sys gepost over jouw Pioneer?
Rob.
nb Had je ook op sys gepost over jouw Pioneer?
Rob.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
offtopic: Ja & maar die was van mijn zusje (massaspoortje stuk) is inmiddels gemaakt en opgelost.
edit: typo
edit: typo
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Oke daar komen de foto's van het kabels leggen:
Beginnen, kat kijkt mee: De 35mm2 plus kabel (ja hij is zwart vond ik mooier) en links een 5mm2 voedingskabel die naar de kleine amp gaat onder de passagiersstoel voor de BB's: Kabel gaat mooi naar de wielkast en dan naar interieur: En komt zo binnen: Loopt onder de dorpel en dan voorbij de voordeur langs het zijpaneel achter zit vast me lapjes bitumen tevens wielkast voorzien van bitumen onder de rca kabels: En in kofferbak komen ze door een bestaand gat mooi binnen (ja rca & voeding komen daar bij elkaar, maar nooit last van storing gehad daarmee): Kapje weer netjes terug, je ziet niks van kabels en komt een keer niet verfrommeld onder de achterbank naar voren: En even een overzichtje zie ook massieve stang (achterbankbrug
) tussen het chassis voor de stijfheid van het chassis, gezien de rijeigenschappen heeft het blijkbaar een prettige invloed:
De RCA kabels lopen vanuit midden console naar beneden langs versnelling/handrem en onder tapijt voorstoel aar dorpel:
En met het laatste schemer licht nog even de MDF mal en speaker in gezet (mal zit vast met RVS m5 bouten en moeren en achterzijde grote ringen zodat hij goed tegen het frame komt):
Speakerkabel loopt aan de andere zijde, zijn doorgevoerd morgen afwerken en verder! En uiteraard alles netjes met Tie wrap-jes.
Edit: Tegenvaller > Zie laatste foto, heb speaker kabel doorgevoerd maar kom niet de deur in. Het rubberen doorvoer stuk komt uit op een massieve stekker die het hele gat bedekt (waar de speaker kabel dus niet doorheen kan). Kan hem niet eens door het rubber voeren. dus even kijken hoe we dat op gaan lossen en hem alsnog in de deur krijg.
Beginnen, kat kijkt mee: De 35mm2 plus kabel (ja hij is zwart vond ik mooier) en links een 5mm2 voedingskabel die naar de kleine amp gaat onder de passagiersstoel voor de BB's: Kabel gaat mooi naar de wielkast en dan naar interieur: En komt zo binnen: Loopt onder de dorpel en dan voorbij de voordeur langs het zijpaneel achter zit vast me lapjes bitumen tevens wielkast voorzien van bitumen onder de rca kabels: En in kofferbak komen ze door een bestaand gat mooi binnen (ja rca & voeding komen daar bij elkaar, maar nooit last van storing gehad daarmee): Kapje weer netjes terug, je ziet niks van kabels en komt een keer niet verfrommeld onder de achterbank naar voren: En even een overzichtje zie ook massieve stang (achterbankbrug
Edit: Tegenvaller > Zie laatste foto, heb speaker kabel doorgevoerd maar kom niet de deur in. Het rubberen doorvoer stuk komt uit op een massieve stekker die het hele gat bedekt (waar de speaker kabel dus niet doorheen kan). Kan hem niet eens door het rubber voeren. dus even kijken hoe we dat op gaan lossen en hem alsnog in de deur krijg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
zo, leuk aan de klus.... krijg kriebels om m'n auto ook aan te gaan pakken.
btw: ik zie zo 123 geen zekering op die foto's... komt er neem ik aan wel...
btw: ik zie zo 123 geen zekering op die foto's... komt er neem ik aan wel...
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio
Ja uiteraard! De kleine AMP wordt afgezekerd op 30a en de grote op 100a met een ANL zekering.
