Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Laatst gewijzigd door stanman23 op zo 27 jun 2010, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Het is niet een aan te bevelen methodestanman23 schreef:Het is wel precies, het is alleen wel moeilijk uit te meten. Het touwtje rekt namelijk wat uit. Je moet dus even wat kleiner uitmeten en dan gaan frezen. Ik had geen idee hoe anders. Als ik het met een plank zou doen zou ik te diep moeten frezen. die 22mm mdf en de mal van de plank.
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
zelf heb ik een plaatje plexi/lexaan gebruikt wat ik nog had liggen van 4mm dik.
hierop heb ik de zijde-geleiding bevestigd die bij mijn frees hoort. dit werkt ook erg goed.
hierop heb ik de zijde-geleiding bevestigd die bij mijn frees hoort. dit werkt ook erg goed.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
@touwtje-cirkelgeleider
buiten de discussie om of het veilig al dan niet secuur genoeg is....wat een briljant idee!

HEb jij hier een plaatje van Vinnie? Voor in het frezen-en-cirkelgeleider-topic?
Dan kunnen anderen daar inspiratie uitputten
buiten de discussie om of het veilig al dan niet secuur genoeg is....wat een briljant idee!
vinnie411 schreef:zelf heb ik een plaatje plexi/lexaan gebruikt wat ik nog had liggen van 4mm dik.
hierop heb ik de zijde-geleiding bevestigd die bij mijn frees hoort. dit werkt ook erg goed.
HEb jij hier een plaatje van Vinnie? Voor in het frezen-en-cirkelgeleider-topic?
Dan kunnen anderen daar inspiratie uitputten
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Er is bij mij nog een vraag opgeborreld. Ik heb een dubbele voorplaat/paneel van 22mm en van 18 mm MDF. Nu heb ik in die van 22mm een gat gemaakt zodat de driver er precies invalt. De driver zit dus alleen aan de 18mm plaat vast. Is dit een probleem?? De driver weegt 18.6 Kg.
Dus iemand enig idee of ik dit moet verstevigen of dat het wel goed gaat zo? Ik het de platen wel aan elkaar gelijmd en geschroefd. Hoop dat iemand dit weet.
Groeten
Dus iemand enig idee of ik dit moet verstevigen of dat het wel goed gaat zo? Ik het de platen wel aan elkaar gelijmd en geschroefd. Hoop dat iemand dit weet.
Groeten
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Zelf heb ik 2 platen van 22mm gebruikt, en hangt de driver dus vast aan 1 plaat van 22mm.
Als bevestiging heb ik m4 slagmoeren gebruikt en dat gaat bij mij goed.
Moet er wel bij zeggen dat de passing van de driver met de buitenste plaat zeer nauw is waardoor de driver zonder schroeven al bleef hangen.
Moest met een balk tegen de magneet aan tikken om hem er uit te krijgen
Als je zeker wil zijn kan je ook 8 stripjes metaal met m4 draad erin aan de binnenkant lijmen, dan heb je een groot draagvlak.
Als bevestiging heb ik m4 slagmoeren gebruikt en dat gaat bij mij goed.
Moet er wel bij zeggen dat de passing van de driver met de buitenste plaat zeer nauw is waardoor de driver zonder schroeven al bleef hangen.
Moest met een balk tegen de magneet aan tikken om hem er uit te krijgen
Als je zeker wil zijn kan je ook 8 stripjes metaal met m4 draad erin aan de binnenkant lijmen, dan heb je een groot draagvlak.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
bedankt kerel!vinnie411 schreef:zal straks even wat foto's plaatsen op die link van je.
welke maat draadeind heb jij gebruikt trouwens voor die geleider? M6-M8?
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Het houtwerk is zo goed als af!! 
Bij deze de subwoofer!
Ik moet zeggen hij klinkt toch nog heel bescheiden. Ik moet het volume echt hard zetten en een bastest om hem volledig te laten uitslaan. Hierbij hoor ik wel wat lucht ontsnappen omdat ik hem nog niet helemaal luchtdicht heb gemaakt bij de driver. Dit ga ik doen na het schilderen. Toch vind ik het wel raar dat hij niet overdreven hard klinkt als ik mijn versterker op de subwoofer helemaal opendraai. Iemand enig idee? Heb van de + van de amp naar de +1 van de driver van de -1 van de driver naar de +2 van de driver en van de -2 terug naar de amp. Dit omdat hij 2 ohm is en 2 ingangen. De versterker is 4 ohm. Verder heb ik de subwoofer aangesloten met tulp 1x. van de LFE uitgang naar de rode stekker van de sub amp. Moet ik anders het signaal splitten en ook de zwarte stekker zo aansturen?
Kan dit het probleem zijn?
Ik heb ook 2x kef q7 als frontspeaker. Nu wil ik deze meer ontlasten met het laag en dit meer aan mijn sub overlaten. Kan dit? Aan de achterkant zitten wel 2x een aansluiting met een ijzer plaatje ertussen.
Groeten Stan
Aanvulling: Ik heb net gelezen dat ik een y splitter moet kopen om zo de stereo ingang van de amp aan te sturen omdat deze geen speciale HT RCA...?? ingang zou hebben. We gaan het proberen!
Bij deze de subwoofer!
Ik moet zeggen hij klinkt toch nog heel bescheiden. Ik moet het volume echt hard zetten en een bastest om hem volledig te laten uitslaan. Hierbij hoor ik wel wat lucht ontsnappen omdat ik hem nog niet helemaal luchtdicht heb gemaakt bij de driver. Dit ga ik doen na het schilderen. Toch vind ik het wel raar dat hij niet overdreven hard klinkt als ik mijn versterker op de subwoofer helemaal opendraai. Iemand enig idee? Heb van de + van de amp naar de +1 van de driver van de -1 van de driver naar de +2 van de driver en van de -2 terug naar de amp. Dit omdat hij 2 ohm is en 2 ingangen. De versterker is 4 ohm. Verder heb ik de subwoofer aangesloten met tulp 1x. van de LFE uitgang naar de rode stekker van de sub amp. Moet ik anders het signaal splitten en ook de zwarte stekker zo aansturen?
Kan dit het probleem zijn?
Ik heb ook 2x kef q7 als frontspeaker. Nu wil ik deze meer ontlasten met het laag en dit meer aan mijn sub overlaten. Kan dit? Aan de achterkant zitten wel 2x een aansluiting met een ijzer plaatje ertussen.
Groeten Stan
Aanvulling: Ik heb net gelezen dat ik een y splitter moet kopen om zo de stereo ingang van de amp aan te sturen omdat deze geen speciale HT RCA...?? ingang zou hebben. We gaan het proberen!
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
En....., speelt je sub al "harder"?
Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen? Heb soortgelijke problemen en ben zeer benieuwd of jij inmiddels een oplossing hebt...
Gr StevieB
Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen? Heb soortgelijke problemen en ben zeer benieuwd of jij inmiddels een oplossing hebt...
Gr StevieB
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
zou het plaatsing kunnen zijn? Had zelf met een 180 liter sub nul komma nul sublaag als ik op de bank zat halverwege de kamer en de sub centraal tussen de frontspeakers lag...
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Ja probeer eens wat rond te lopen door je kamer om te kijken of je ergens wel dat sublaag te horen krijgt. In mijn eerdere opstelling had ik en een breedbandige dip op 30Hz. Op andere plekken in de kamer was dit niet het geval.
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Ja ik heb nu heeeel veel laag. Het was niet de plaatsing, dat zou niet uit moeten maken met een 800 Watt versterker en 1000Watt sub. Ik heb een y-splitter gekocht om zo de amp stereo aan te spelen. Het schijnt dat de Amp die ik heb stereo aangestuurd moet worden. Nu heb ik als ik hem helemaal dichtdraai meer uitslag dan bij mono helemaal open 
. En als ik hem dan opendraai
Ik wist niet dat een driver zoooo ver kon uitslaan moehahaha. Heb de buurtjes al gesproken over de test.... die zagen de kopjes dansen in de keuken. Ach jha wanneer ga je nou constant de volle belasting geven? Ik heb ze wel verteld dat ik af en toe een film ga kijken met wat sub laag. (dit doe ik niet te laat in de avond, voor de goede band
)
Ik ben de sub nu een aantal maal in de grondlak aan het zetten dus dat gaat nog wel even duren, maar ik heb de tijd.
Dus conclusie: Een Y-splitter bij de Amp die ik heb is de oplossing omdat deze stereo aangestuurd moet worden!!
Foto's komen als hij klaar is!
. En als ik hem dan opendraai
Ik ben de sub nu een aantal maal in de grondlak aan het zetten dus dat gaat nog wel even duren, maar ik heb de tijd.
Dus conclusie: Een Y-splitter bij de Amp die ik heb is de oplossing omdat deze stereo aangestuurd moet worden!!
Foto's komen als hij klaar is!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
O jawel hoor, heb vorige maand nog geschoven met 2 kolommen met elk 4 12" subs op 3200 Watt die onder 35 Hz geen noemenswaardige geluidsdruk gaven als gevolg van de opstelling. Ze kunnen 16 Hz op 120dB weergeven, toch was het laag weg. De energie was voelbaar maar een dip is een dip.stanman23 schreef:Ja ik heb nu heeeel veel laag. Het was niet de plaatsing, dat zou niet uit moeten maken met een 800 Watt versterker en 1000Watt sub.
Jouw probleem kwam weg uit een te zwak signaal. Gelukkig dat het allemaal goed gekomen is!
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Hoi Wouter,
Je had eerst je zuilen met je subs centraal gezet en zo weinig laag gekregen. Waar heb je ze heen verplaatst en hoe ziet je kamer er ongeveer uit?
Je had eerst je zuilen met je subs centraal gezet en zo weinig laag gekregen. Waar heb je ze heen verplaatst en hoe ziet je kamer er ongeveer uit?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Dat was een opstelling bij een vriend van me. Heb al vaker een dag lang gemeten en weer geschoven, er komt geen einde aan
Is een audiokamer van ca 8,5 x 6,5. Subs stonden op ca 1/5 van de achterwand, en 1/4 van de zijwanden. Nu staan de subs bijna tegen de achterwand en breder opgesteld. Meer als cornerwoofers dus.
Met een meetsysteem kun je perfect in kaart brengen welk resultaat schuiven heeft. Zo heeft de afstand van de subs tot de achterwand een verband met de dip rond 30 Hz op zijn luisterplek (op 1/3 als je de kamer binnenkomt). Het maakt dus niet uit of je de subs centraal plaatst of maximaal breed uit elkaar. Die dip komt doordat de woofers + een interferrentie op de luisterplek een uitdoving hebben op de luisterplek, door de opstelling in de kamer. Dit kun je dus ook niet (verstandig) 'recht' trekken. Vermogen zegt daarom niets over het probleem, daar doelde ik op.
In principe zijn er wel 'regels' maar dan nog zou ik op gehoor gaan schuiven en veel luisteren. Meestal is de conclusie dat 30 cm naar voren of naar achteren op de luisterplek de balans moet opleveren tussen sublaag en een beetje body en 'slam'. De sub kun je om te proberen op 1/4 van de zijwanden op te stellen. Om te beginnen schuif ik ze dan 40 cm naar binnen om te luisteren welk gebied dit beinvloed, daarna weer terug en 40 cm naar voren. Dan kom je er een beetje achter waar de 'druk' zit, waar de diepgang en wellicht al meteen waar de dip zit. Dan per 10 cm naar binnen/buiten + voren/achteren. Met een meetsysteem gaat dit wel veel makkelijker
Wat nog altijd prettig werkt is de subs op de luisterplaats en rondlopen om te kijken waar je heel mooie baslijnen hoort. Subs op bank of op de grond maakt wel uit, dus ik zou beide proberen. Een sub op hoogte heeft weer een andere koppeling met de kamer dan een sub op de grond = minder interferrentie, meer efficiente maar ook 1 staande golf wat luider.
Hopelijk kun je hier wat mee, veel succes!
Is een audiokamer van ca 8,5 x 6,5. Subs stonden op ca 1/5 van de achterwand, en 1/4 van de zijwanden. Nu staan de subs bijna tegen de achterwand en breder opgesteld. Meer als cornerwoofers dus.
Met een meetsysteem kun je perfect in kaart brengen welk resultaat schuiven heeft. Zo heeft de afstand van de subs tot de achterwand een verband met de dip rond 30 Hz op zijn luisterplek (op 1/3 als je de kamer binnenkomt). Het maakt dus niet uit of je de subs centraal plaatst of maximaal breed uit elkaar. Die dip komt doordat de woofers + een interferrentie op de luisterplek een uitdoving hebben op de luisterplek, door de opstelling in de kamer. Dit kun je dus ook niet (verstandig) 'recht' trekken. Vermogen zegt daarom niets over het probleem, daar doelde ik op.
In principe zijn er wel 'regels' maar dan nog zou ik op gehoor gaan schuiven en veel luisteren. Meestal is de conclusie dat 30 cm naar voren of naar achteren op de luisterplek de balans moet opleveren tussen sublaag en een beetje body en 'slam'. De sub kun je om te proberen op 1/4 van de zijwanden op te stellen. Om te beginnen schuif ik ze dan 40 cm naar binnen om te luisteren welk gebied dit beinvloed, daarna weer terug en 40 cm naar voren. Dan kom je er een beetje achter waar de 'druk' zit, waar de diepgang en wellicht al meteen waar de dip zit. Dan per 10 cm naar binnen/buiten + voren/achteren. Met een meetsysteem gaat dit wel veel makkelijker
Wat nog altijd prettig werkt is de subs op de luisterplaats en rondlopen om te kijken waar je heel mooie baslijnen hoort. Subs op bank of op de grond maakt wel uit, dus ik zou beide proberen. Een sub op hoogte heeft weer een andere koppeling met de kamer dan een sub op de grond = minder interferrentie, meer efficiente maar ook 1 staande golf wat luider.
Hopelijk kun je hier wat mee, veel succes!
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Heey Wouter,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb helaas niet zo veel plaatsen waar ik de sub kwijt kan. Hij komt of naast het tv meubel (waar hij te zien is op een van de foto's naast de tv) of achter de bank (in een erker). Meer ruimte heb ik niet. Wat betreft het meten, dit moet zeker met speciale app. Kan zeker niet met een gewone, bokkiewokkie microfoon of met een laptop mic?
Hier alvast een foto hoe hij is geworden, dit is hoogglans en hij word nog overgeschilderd met zijde glans.
Groeten!!
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb helaas niet zo veel plaatsen waar ik de sub kwijt kan. Hij komt of naast het tv meubel (waar hij te zien is op een van de foto's naast de tv) of achter de bank (in een erker). Meer ruimte heb ik niet. Wat betreft het meten, dit moet zeker met speciale app. Kan zeker niet met een gewone, bokkiewokkie microfoon of met een laptop mic?
Hier alvast een foto hoe hij is geworden, dit is hoogglans en hij word nog overgeschilderd met zijde glans.
Groeten!!
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Je kunt het altijd met een bokkiewokkie mic proberen
. Een Optimaal is het niet maar flinke pieken springen er misschien wel uit.
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Moet ik trouwens de binnenkant bedekken met isolatie?? Ik zie het veel mensen doen en ook veel mensen zeggen dat he onzin is bij een gesloten kast... ?
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Hier trouwens ook nog wat foto's terwijl hij helemaal af is
Bij het testen van de sub om te kijken wat hij aan kon stond ik verteld van de uitslag van de sub en van de lage luide tonen. De (nieuwe) bovenburen vertelde mij of ik dat ook had gehoord die bas. Ze wisten niet waar het vandaan kwam maar alles trilde in huis. De onderburen wisten dat ik met de sub bezig was en hun servies in de keuken (die niet onder mijn huiskamer maar onder mijn badkamer zit) vonden het een leuk deuntje en gingen mee dansen
Moehahahaha. Maar goed vol open is ook wel heel lomp.
Bij een film... Heeeeerlijk. Je voelt de scènes nu helemaal echt de bom. Hij staat normaal op ongeveer 1/4 of 1/3 van zijn vermogen. Metingen heb ik nog niet uitgevoerd. Moet nog ff een progje vinden. Of weet toevallig iemand een goed progje?
Laters
Bij het testen van de sub om te kijken wat hij aan kon stond ik verteld van de uitslag van de sub en van de lage luide tonen. De (nieuwe) bovenburen vertelde mij of ik dat ook had gehoord die bas. Ze wisten niet waar het vandaan kwam maar alles trilde in huis. De onderburen wisten dat ik met de sub bezig was en hun servies in de keuken (die niet onder mijn huiskamer maar onder mijn badkamer zit) vonden het een leuk deuntje en gingen mee dansen
Bij een film... Heeeeerlijk. Je voelt de scènes nu helemaal echt de bom. Hij staat normaal op ongeveer 1/4 of 1/3 van zijn vermogen. Metingen heb ik nog niet uitgevoerd. Moet nog ff een progje vinden. Of weet toevallig iemand een goed progje?
Laters
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
prachtig werk stanman!!!
welke verf heb je gebruikt? En is dat gewoon met het rolletje gedaan?
welke verf heb je gebruikt? En is dat gewoon met het rolletje gedaan?
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Heey Flor,
Het is met uhm ik geloof gewoon van gamma verf gedaan. Eerst 2 of 3 maal grondverf (grijs) dan 1 maal zwart glans en dan afwerken met 1x zwart zijdeglans. Mijn vriendin had dat ooit van een schilder gehoord dat je glans en zijdeglans na elkaar moest gebruiken voor het beste resultaat. Dus welke je wil eindig je mee.
Het is voor de rest allemaal gedaan met een rollertje. Zorg ervoor dat de ruimte zo stofvrij mogelijk is.
Succes!
Het is met uhm ik geloof gewoon van gamma verf gedaan. Eerst 2 of 3 maal grondverf (grijs) dan 1 maal zwart glans en dan afwerken met 1x zwart zijdeglans. Mijn vriendin had dat ooit van een schilder gehoord dat je glans en zijdeglans na elkaar moest gebruiken voor het beste resultaat. Dus welke je wil eindig je mee.
Het is voor de rest allemaal gedaan met een rollertje. Zorg ervoor dat de ruimte zo stofvrij mogelijk is.
Succes!
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Een hele goede morgen allemaal (mocht iemand dit nog lezen)
Ik zit met een probleem.
Afgelopen tijd doet mijn sub raar. Hij staat dan aan en krijgt ineens een brom/zoem toon. Dit komt uit de speaker zelf en blijft ook al haal je de signaalkabel los.
Na een (aantal) keer uit en aan zetten gaat de brom/zoem weg. Dit kan voor 3 uur zijn of voor 3 dagen maar helaas komt hij terug. Betekend dit dat mijn versterker nu
al naar de knoppen is??? Of heeft iemand hier een simpele oplossing voor??
Ik ga het horen!! TNX
Ik zit met een probleem.
Afgelopen tijd doet mijn sub raar. Hij staat dan aan en krijgt ineens een brom/zoem toon. Dit komt uit de speaker zelf en blijft ook al haal je de signaalkabel los.
Na een (aantal) keer uit en aan zetten gaat de brom/zoem weg. Dit kan voor 3 uur zijn of voor 3 dagen maar helaas komt hij terug. Betekend dit dat mijn versterker nu
al naar de knoppen is??? Of heeft iemand hier een simpele oplossing voor??
Ik ga het horen!! TNX
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
Lijkt mij meer iets voor de service-afdeling van Hypex... je hebt vast nog garantie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw
klinkt als een 50 Hz brom, heb je het aangesloten op een geaard stopcontact?
