Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Het is wel precies, Het is precies als je mazzel hebt, ;) het is alleen wel moeilijk uit te meten. Het touwtje rekt namelijk wat uit. Je moet dus even wat kleiner uitmeten en dan gaan frezen. Ik had geen idee hoe anders. Als ik het met een plank zou doen zou ik te diep moeten frezen. die 22mm mdf en de mal van de plank.
Laatst gewijzigd door stanman23 op zo 27 jun 2010, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door SARK »

stanman23 schreef:
Het is wel precies, het is alleen wel moeilijk uit te meten. Het touwtje rekt namelijk wat uit. Je moet dus even wat kleiner uitmeten en dan gaan frezen. Ik had geen idee hoe anders. Als ik het met een plank zou doen zou ik te diep moeten frezen. die 22mm mdf en de mal van de plank.
Het is niet een aan te bevelen methode :!: Je hebt mazzel als het goed gelukt is want ik gok (dat is ook niet precies :wink: ) dat de rek zeker een mm of 5 kan zijn afhankelijk van de zijwaartse kracht die je uitoefent :-s
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door vinnie411 »

zelf heb ik een plaatje plexi/lexaan gebruikt wat ik nog had liggen van 4mm dik.
hierop heb ik de zijde-geleiding bevestigd die bij mijn frees hoort. dit werkt ook erg goed.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door MechanicalAnimal »

@touwtje-cirkelgeleider

buiten de discussie om of het veilig al dan niet secuur genoeg is....wat een briljant idee!

:D
vinnie411 schreef:
zelf heb ik een plaatje plexi/lexaan gebruikt wat ik nog had liggen van 4mm dik.
hierop heb ik de zijde-geleiding bevestigd die bij mijn frees hoort. dit werkt ook erg goed.

HEb jij hier een plaatje van Vinnie? Voor in het frezen-en-cirkelgeleider-topic?

Dan kunnen anderen daar inspiratie uitputten :)
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door vinnie411 »

zal straks even wat foto's plaatsen op die link van je.
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Er is bij mij nog een vraag opgeborreld. Ik heb een dubbele voorplaat/paneel van 22mm en van 18 mm MDF. Nu heb ik in die van 22mm een gat gemaakt zodat de driver er precies invalt. De driver zit dus alleen aan de 18mm plaat vast. Is dit een probleem?? De driver weegt 18.6 Kg.

Dus iemand enig idee of ik dit moet verstevigen of dat het wel goed gaat zo? Ik het de platen wel aan elkaar gelijmd en geschroefd. Hoop dat iemand dit weet.

Groeten
Bijlagen
Op de foto zitten de twee delen nog in de lijmstand. De onderste hele plaat is tijdelijk. Dan de middelste, daar valt de driver in en de bovenste is de 18mm binnenplaat.
Op de foto zitten de twee delen nog in de lijmstand. De onderste hele plaat is tijdelijk. Dan de middelste, daar valt de driver in en de bovenste is de 18mm binnenplaat.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door vinnie411 »

Zelf heb ik 2 platen van 22mm gebruikt, en hangt de driver dus vast aan 1 plaat van 22mm.
Als bevestiging heb ik m4 slagmoeren gebruikt en dat gaat bij mij goed.
Moet er wel bij zeggen dat de passing van de driver met de buitenste plaat zeer nauw is waardoor de driver zonder schroeven al bleef hangen.
Moest met een balk tegen de magneet aan tikken om hem er uit te krijgen :twisted:
Als je zeker wil zijn kan je ook 8 stripjes metaal met m4 draad erin aan de binnenkant lijmen, dan heb je een groot draagvlak.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door MechanicalAnimal »

vinnie411 schreef:
zal straks even wat foto's plaatsen op die link van je.
bedankt kerel!

welke maat draadeind heb jij gebruikt trouwens voor die geleider? M6-M8?
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Het houtwerk is zo goed als af!! :D

Bij deze de subwoofer!

Ik moet zeggen hij klinkt toch nog heel bescheiden. Ik moet het volume echt hard zetten en een bastest om hem volledig te laten uitslaan. Hierbij hoor ik wel wat lucht ontsnappen omdat ik hem nog niet helemaal luchtdicht heb gemaakt bij de driver. Dit ga ik doen na het schilderen. Toch vind ik het wel raar dat hij niet overdreven hard klinkt als ik mijn versterker op de subwoofer helemaal opendraai. Iemand enig idee? Heb van de + van de amp naar de +1 van de driver van de -1 van de driver naar de +2 van de driver en van de -2 terug naar de amp. Dit omdat hij 2 ohm is en 2 ingangen. De versterker is 4 ohm. Verder heb ik de subwoofer aangesloten met tulp 1x. van de LFE uitgang naar de rode stekker van de sub amp. Moet ik anders het signaal splitten en ook de zwarte stekker zo aansturen?

Kan dit het probleem zijn?

Ik heb ook 2x kef q7 als frontspeaker. Nu wil ik deze meer ontlasten met het laag en dit meer aan mijn sub overlaten. Kan dit? Aan de achterkant zitten wel 2x een aansluiting met een ijzer plaatje ertussen.

Groeten Stan




Aanvulling: Ik heb net gelezen dat ik een y splitter moet kopen om zo de stereo ingang van de amp aan te sturen omdat deze geen speciale HT RCA...?? ingang zou hebben. We gaan het proberen!
Bijlagen
8.jpg
9.jpg
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stevieB »

En....., speelt je sub al "harder"?

Zo ja, wat heb je hiervoor moeten doen? Heb soortgelijke problemen en ben zeer benieuwd of jij inmiddels een oplossing hebt... :wink:

Gr StevieB
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door wouter »

zou het plaatsing kunnen zijn? Had zelf met een 180 liter sub nul komma nul sublaag als ik op de bank zat halverwege de kamer en de sub centraal tussen de frontspeakers lag...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door k.p. »

Ja probeer eens wat rond te lopen door je kamer om te kijken of je ergens wel dat sublaag te horen krijgt. In mijn eerdere opstelling had ik en een breedbandige dip op 30Hz. Op andere plekken in de kamer was dit niet het geval.
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Ja ik heb nu heeeel veel laag. Het was niet de plaatsing, dat zou niet uit moeten maken met een 800 Watt versterker en 1000Watt sub. Ik heb een y-splitter gekocht om zo de amp stereo aan te spelen. Het schijnt dat de Amp die ik heb stereo aangestuurd moet worden. Nu heb ik als ik hem helemaal dichtdraai meer uitslag dan bij mono helemaal open :D
. En als ik hem dan opendraai :D :D :D Ik wist niet dat een driver zoooo ver kon uitslaan moehahaha. Heb de buurtjes al gesproken over de test.... die zagen de kopjes dansen in de keuken. Ach jha wanneer ga je nou constant de volle belasting geven? Ik heb ze wel verteld dat ik af en toe een film ga kijken met wat sub laag. (dit doe ik niet te laat in de avond, voor de goede band ;) )

Ik ben de sub nu een aantal maal in de grondlak aan het zetten dus dat gaat nog wel even duren, maar ik heb de tijd.

Dus conclusie: Een Y-splitter bij de Amp die ik heb is de oplossing omdat deze stereo aangestuurd moet worden!!


Foto's komen als hij klaar is!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door wouter »

stanman23 schreef:
Ja ik heb nu heeeel veel laag. Het was niet de plaatsing, dat zou niet uit moeten maken met een 800 Watt versterker en 1000Watt sub.
O jawel hoor, heb vorige maand nog geschoven met 2 kolommen met elk 4 12" subs op 3200 Watt die onder 35 Hz geen noemenswaardige geluidsdruk gaven als gevolg van de opstelling. Ze kunnen 16 Hz op 120dB weergeven, toch was het laag weg. De energie was voelbaar maar een dip is een dip.
Jouw probleem kwam weg uit een te zwak signaal. Gelukkig dat het allemaal goed gekomen is!
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Hoi Wouter,

Je had eerst je zuilen met je subs centraal gezet en zo weinig laag gekregen. Waar heb je ze heen verplaatst en hoe ziet je kamer er ongeveer uit?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door wouter »

Dat was een opstelling bij een vriend van me. Heb al vaker een dag lang gemeten en weer geschoven, er komt geen einde aan :-&

Is een audiokamer van ca 8,5 x 6,5. Subs stonden op ca 1/5 van de achterwand, en 1/4 van de zijwanden. Nu staan de subs bijna tegen de achterwand en breder opgesteld. Meer als cornerwoofers dus.

Met een meetsysteem kun je perfect in kaart brengen welk resultaat schuiven heeft. Zo heeft de afstand van de subs tot de achterwand een verband met de dip rond 30 Hz op zijn luisterplek (op 1/3 als je de kamer binnenkomt). Het maakt dus niet uit of je de subs centraal plaatst of maximaal breed uit elkaar. Die dip komt doordat de woofers + een interferrentie op de luisterplek een uitdoving hebben op de luisterplek, door de opstelling in de kamer. Dit kun je dus ook niet (verstandig) 'recht' trekken. Vermogen zegt daarom niets over het probleem, daar doelde ik op.

In principe zijn er wel 'regels' maar dan nog zou ik op gehoor gaan schuiven en veel luisteren. Meestal is de conclusie dat 30 cm naar voren of naar achteren op de luisterplek de balans moet opleveren tussen sublaag en een beetje body en 'slam'. De sub kun je om te proberen op 1/4 van de zijwanden op te stellen. Om te beginnen schuif ik ze dan 40 cm naar binnen om te luisteren welk gebied dit beinvloed, daarna weer terug en 40 cm naar voren. Dan kom je er een beetje achter waar de 'druk' zit, waar de diepgang en wellicht al meteen waar de dip zit. Dan per 10 cm naar binnen/buiten + voren/achteren. Met een meetsysteem gaat dit wel veel makkelijker :|

Wat nog altijd prettig werkt is de subs op de luisterplaats en rondlopen om te kijken waar je heel mooie baslijnen hoort. Subs op bank of op de grond maakt wel uit, dus ik zou beide proberen. Een sub op hoogte heeft weer een andere koppeling met de kamer dan een sub op de grond = minder interferrentie, meer efficiente maar ook 1 staande golf wat luider.

Hopelijk kun je hier wat mee, veel succes!
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Heey Wouter,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb helaas niet zo veel plaatsen waar ik de sub kwijt kan. Hij komt of naast het tv meubel (waar hij te zien is op een van de foto's naast de tv) of achter de bank (in een erker). Meer ruimte heb ik niet. Wat betreft het meten, dit moet zeker met speciale app. Kan zeker niet met een gewone, bokkiewokkie microfoon of met een laptop mic?

Hier alvast een foto hoe hij is geworden, dit is hoogglans en hij word nog overgeschilderd met zijde glans.

Groeten!!
Bijlagen
10.jpg
11.jpg
12.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door k.p. »

Je kunt het altijd met een bokkiewokkie mic proberen :wink:. Een Optimaal is het niet maar flinke pieken springen er misschien wel uit.
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Moet ik trouwens de binnenkant bedekken met isolatie?? Ik zie het veel mensen doen en ook veel mensen zeggen dat he onzin is bij een gesloten kast... ?
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Hier trouwens ook nog wat foto's terwijl hij helemaal af is :D

Bij het testen van de sub om te kijken wat hij aan kon stond ik verteld van de uitslag van de sub en van de lage luide tonen. De (nieuwe) bovenburen vertelde mij of ik dat ook had gehoord die bas. Ze wisten niet waar het vandaan kwam maar alles trilde in huis. De onderburen wisten dat ik met de sub bezig was en hun servies in de keuken (die niet onder mijn huiskamer maar onder mijn badkamer zit) vonden het een leuk deuntje en gingen mee dansen :twisted: Moehahahaha. Maar goed vol open is ook wel heel lomp.

Bij een film... Heeeeerlijk. Je voelt de scènes nu helemaal echt de bom. Hij staat normaal op ongeveer 1/4 of 1/3 van zijn vermogen. Metingen heb ik nog niet uitgevoerd. Moet nog ff een progje vinden. Of weet toevallig iemand een goed progje?

Laters
Bijlagen
13.JPG
14.JPG
15.jpg
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door FloR »

prachtig werk stanman!!!

welke verf heb je gebruikt? En is dat gewoon met het rolletje gedaan?
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Heey Flor,

Het is met uhm ik geloof gewoon van gamma verf gedaan. Eerst 2 of 3 maal grondverf (grijs) dan 1 maal zwart glans en dan afwerken met 1x zwart zijdeglans. Mijn vriendin had dat ooit van een schilder gehoord dat je glans en zijdeglans na elkaar moest gebruiken voor het beste resultaat. Dus welke je wil eindig je mee.

Het is voor de rest allemaal gedaan met een rollertje. Zorg ervoor dat de ruimte zo stofvrij mogelijk is.

Succes!
Gebruikersavatar
stanman23
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 12:04

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door stanman23 »

Een hele goede morgen allemaal (mocht iemand dit nog lezen)

Ik zit met een probleem.

Afgelopen tijd doet mijn sub raar. Hij staat dan aan en krijgt ineens een brom/zoem toon. Dit komt uit de speaker zelf en blijft ook al haal je de signaalkabel los.
Na een (aantal) keer uit en aan zetten gaat de brom/zoem weg. Dit kan voor 3 uur zijn of voor 3 dagen maar helaas komt hij terug. Betekend dit dat mijn versterker nu
al naar de knoppen is??? Of heeft iemand hier een simpele oplossing voor??

Ik ga het horen!! TNX
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door markbakk »

Lijkt mij meer iets voor de service-afdeling van Hypex... je hebt vast nog garantie.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer 15" 1000 Watt bouw

Bericht door wouter »

klinkt als een 50 Hz brom, heb je het aangesloten op een geaard stopcontact?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”