Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ik denk dat het verschil vooral zit in het frequentiebereik. Deze zou wel voor hifi geschikt zijn maar ik vind ze veel te duur dus die worden het in ieder geval al niet.
Zoals gezegd kan ik het nu echt niet bestellen. Ik was origineel ook niet van om een buizenbak te bouwen, alleen maar om te kijken of het ooit iets voor mij zou zijn. Maar ik ben zo enthousiast geraakt dat het nu toch weer een nieuw project is. Sterker nog, hierdoor ben ik mijn "visie" over wat ik wil bereiken zelfs gaan aanpassen!
Anyhow, om financiele redenen zoals uitgelegd ga ik nu nog niet 250 euro aan trafo's uitgeven. Dat word denk ik na de verhuizing. Geeft niet. Kan ik me nu vast met het chassis gaan bezighouden en vast mijn MediaCenter omzetten naar deze look. Ondertussen ga ik gewoon lekker door met het verzamelen van onderdelen en informatie omtrent dit project. Het budgetdeel gaat er nu al snel vanaf omdat ik nu gewoon goed (en mooi) wil doen maar ach... ik zal vast niet de eerste zijn geweest. ;)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door AatV »

Is onderhand off topic, maar RobertD had een vraag gesteld en het is onbehoorlijk dan niet te antwoorden :
RobertD schreef:
Als je bijvoorbeeld zoals RobertD voorstelde de "automatische bias" uit het schema gaat wijzigen (wat op zich best wel een mogelijkheid is) in een in te stellen negatieve bias, moet ook R3 van 470 kOhm verlaagd worden naar 220 kOhm, anders heb je gerede kans dat de buis zichzelf "op gaat stoken" en daarna niet meer te gebruiken is. Bij een R3 van 220 kOhm moet trouwens ook C3 gewijzigd worden in bijv. 0,47 uF om de basweergave niet te verslechteren.
Hoi Aat, kun je dit eens wat nader uitleggen?
Ik dacht dat je bij een fixed negatief helemaal geen roosterweerstand meer nodig had. Je houdt het rooster immers vast op een bepaalde spanning.
Ik heb destijds "Bill" van Triode Dick gebouwd en daarin hebben de eindpitten ook geen roosterweerstand.
De Bill had een gridweerstand samengesteld uit diverse weerstanden, zie de volgende afbeeldingen :
Bill 1_edited.jpg
bill 2_edited.jpg
bill 2_edited.jpg (20 KiB) 512 keer bekeken
Voor DC is de gridweerstand maximaal :
{(39k + 33k + 47k)/2 // (39k + 33k + 47k)/2} + 39k = ca. 60k.

@Vinculum,
Wijs besluit om even te stoppen!


groeten,
Aat
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Het budgetdeel gaat er nu al snel vanaf omdat ik nu gewoon goed (en mooi) wil doen maar ach... ik zal vast niet de eerste zijn geweest.
Juist ja :D
Je begint met een klein project en gaandeweg wordt het steeds uitgebreider. Uiteindelijk wil je het zo goed mogelijk afmaken. Voor mijzelf geldt dat de versterker goed moet klinken, maar dat het uiterlijk minstens zo belangrijk is. Een project is soms ook nooit klaar, je luistert een poosje en verandert weer iets.
Nog steeds niks gehoord van onze Pool :roll:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Even een verre blik in de toekomst...
Niet alleen het nieuwe interieur maar ook de nieuwe apparatuur, mogelijk andere speakers en het nieuwe "meubel" voor de apparatuur gezien vanaf de luisterpositie. Het zijn maar gedachtenspinsels maar toch...
Bijlagen
Future sneak preview.jpg
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door EppeRRR »

Ik mis het biertje op tafel :D



Maar ik volg het topic vanaf pagina 1 met 0,0 kennis, de meeste dingen is me nog steeds abracadabra maar het is genoeg leerstof om nog eens goed door te lezen :D
Wil zelf ook eens zoiets bouwen, maar dan maar op schaal van een PCL86 (PiCcoLo) ;)


Geweldig topic dit :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Haardvuurtje, flesje wijn, mooie dame, etc. :P
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

pcdegoede schreef:
Vinculum schreef:
... Jammer dat er nergens een schema van is. MiniWatt, kunnen we die van jou niet reverse engineeren? ;)
Inderdaad he-le-maal nergens te vinden :lol:

Afbeelding

Hier vind het hele verhaal én een bouwpakketje: http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php Te koop bij Jan Wuesten (einde reclame)

Laat even weten hoe het afloopt. Ik heb hier ook wel interesse in.

mvg, Paul
Als ik al zou reverse engineeren ga ik dat zeker niet openbaar maken, ik ken Menno persoonlijk en we vertrouwen elkaar.
Het is best veel geld, maar zijn prijzen zijn verre van onredelijk, en anders maak je er toch lekker een zelf?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
pcdegoede schreef:
Vinculum schreef:
... Jammer dat er nergens een schema van is. MiniWatt, kunnen we die van jou niet reverse engineeren? ;)
Inderdaad he-le-maal nergens te vinden :lol:

Afbeelding

Hier vind het hele verhaal én een bouwpakketje: http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php Te koop bij Jan Wuesten (einde reclame)

Laat even weten hoe het afloopt. Ik heb hier ook wel interesse in.

mvg, Paul

Als ik al zou reverse engineeren ga ik dat zeker niet openbaar maken, ik ken Menno persoonlijk en we vertrouwen elkaar.
Het is best veel geld, maar zijn prijzen zijn verre van onredelijk, en anders maak je er toch lekker een zelf?
Snuf, snuf, ik ruik handel... :lol:
Zal ik een run draaien van zeg maar 10 stuks en die hier te koop zetten voor zeg maar rond de 15 euro?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Als je zo de plaatjes ziet, zie je dus een handje vol weerstandjes, een paar weerstanden met wat meer vermogen, een diode, iets van een FET.
Lijkt me toch redelijk zelfde?

Sja rechtvaardig?
Nouja het is subjectief, dus je kunt daar uren over twisten.
Puur qua component kosten, kom je niet boven de 15-20 euro uit (en dan heb je volgens mij al winst).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

Da's een HEXFET van IRF, om precies te zijn.
b_force schreef:
Puur qua component kosten, kom je niet boven de 15-20 euro uit (en dan heb je volgens mij al winst).
Je bedoelt voor 10 units zeker?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Welke type dan?

Nee ik bedoel per stuk.
De gebruikte elco is namelijk vrij duur. Daar heb je overigens goedkopere voor (werken net zo goed).
Koelblokjes zijn ook relatief "duur".

Maar goed als je alles per veel doet, valt het dan weer mee :wink:

Een gyrator circuitje is het sowieso.
Zoiets kun je ook gewoon op gaatjes print maken (handje vol componentjes)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Niet toevallig iemand anders in het bezig die een paar duidelijke en scherpe foto's kan maken?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Ho ho ho, wij zijn toch zeker buizenfanaten die geen smoorspoelen gaan zitten verruilen voor printjes met FET's en andere rare dingen? =; =; =; :-& :-#
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Daarnaast is een smoorspiel vaak goedkoper.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Welke type dan?
Dat staat er toch bij, de IRF840
ja, die elko, dat is een beetje onduidelijk. ik zie namelijk geen werkspanning vermeld staan.
Als ik naar die lay-out kijk kan het nooit meer zijn dan 63 Volt:
place.gif
place.gif (8.95 KiB) 460 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Ik had het over het circuitje van menno van der veen/tentlabs heh
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Is de waarde van een smoorspoel trouwens essentieel of is het meer 'natte-vinger-werk'?
Ik bezit bijvoorbeeld nog een hele mooie smoorspoel uit de voeding van een zware buizenzender, kan ik die zonder meer toepassen in de voeding van mijn SE vertserker?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door disco »

PA4URK schreef:
Is de waarde van een smoorspoel trouwens essentieel of is het meer 'natte-vinger-werk'?
Ik bezit bijvoorbeeld nog een hele mooie smoorspoel uit de voeding van een zware buizenzender, kan ik die zonder meer toepassen in de voeding van mijn SE versterker?
Een smoorspoel kent meerdere elektrische eigenschappen. De som van gelijk- en wisselstroom mag te allen tijde niet meer bedragen dan 80% van het verzadigingspunt van de spoelkern. Waar je op moet letten is dat zich in de voeding geen faseverschuiving voordoet die in de buurt komt van 180 graden, waardoor de voeding in onbegrensde resonantie komt ('motorboten').
Oorspronkelijk werd de hoge kostprijs van een spoel voor lief genomen omdat men slechts condensatoren wist te produceren van hoogstens 16uF capaciteit. In de naoorlogse jaren lagen de prijzen van radiotoestellen onder druk en werd de spoel langzamerhand vervangen door een weerstand met een grote elco.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Toch is een CLC nog steeds effectiever in het reduceren van de rimpel in vergelijking met een RCR filter.
De spanningsval over de smoorspoel is bovendien ook een stukje lager.
En nu we toch met nostalgie bezig zijn, doe je het beter ineens goed :D

Ik denk dat de tentlabs schakeling wel een stukje complexer is dan dat eerlijk gezegd...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Ik had het over het circuitje van menno van der veen/tentlabs heh
Excuus, dan praten we over twee verschillende dingen. :lol:
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door disco »

xbake schreef:
Toch is een CLC nog steeds effectiever in het reduceren van de rimpel in vergelijking met een CRC filter. De spanningsval over de smoorspoel is bovendien ook een stukje lager.
Hmm, dat is niet noodzakelijk waar. Met een grote capaciteit kun je namelijk op hetzelfde rimpelniveau komen. E.e.a. hangt af van grootte van de rimpelstroom. Neemt niet weg dat ik in mijn SE versterkertjes steevast enkele spoelen toepas, om redenen anders dan hier genoemd ;)
xbake schreef:
En nu we toch met nostalgie bezig zijn, doe je het beter ineens goed :D
Wat bedoel je precies?
xbake schreef:
Ik denk dat de tentlabs schakeling wel een stukje complexer is dan dat eerlijk gezegd...
Nee hoor, deze 'schakeling' kwam ik zeker vijf jaar geleden al tegen op het web en is geen intellectueel eigendom van iemand. Mijn eigen ervaring met deze schakeling is dat zich snel instabiliteit voordoet met oscillatie tot gevolg...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Maar ik volg het topic vanaf pagina 1 met 0,0 kennis, de meeste dingen is me nog steeds abracadabra maar het is genoeg leerstof om nog eens goed door te lezen
Wil zelf ook eens zoiets bouwen, maar dan maar op schaal van een PCL86 (PiCcoLo)
Geweldig topic dit
EppeRRR: af en toe moet je de discussie even sturen of aanzwengelen :lol:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

disco schreef:
Nee hoor, deze 'schakeling' kwam ik zeker vijf jaar geleden al tegen op het web en is geen intellectueel eigendom van iemand. Mijn eigen ervaring met deze schakeling is dat zich snel instabiliteit voordoet met oscillatie tot gevolg...
Dan ga ik toch denken dat de E-choke iets anders is dan een doodgewone gyrator. Ik heb de uitleg erover gekregen, al ging het meeste boven mijn pet. Het is wel gebaseerd op zo'n soort schakeling, maar het regelgebied is extreem klein ofzo, het is een verbetering ervan.
De waarde komt overeen met een smoorspoel van 70 Henry :shock: en er kan 600 mA doorheen geloof ik. Stel je dat eens voor als conventionele smoorspoel :o =P~
Kijk maar eens op Menno's site onder 'buizenversterkers', daar staat het hele verhaal met allerlei metingen enz enz.

Lijkt me anders wel geinig om dat schemaatje wat hier staat eens te bouwen en dan te vergelijken :twisted:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Dit weekend ben ik nog eens bezig geweest met het ontwerp aangezien ik toch niet helemaal tevreden was. Ook vanwege de complexiteit. Nu weer een nieuw ontwerp waar ik alles makkelijk in kwijt kan. Het ontwerp is geinspireerd op de amps van Unison Research.

Wat zie je? Van links naar rechts:
* De voeding van de KT88. Onder de trafokap zit de voedingstrafo en de smoorspoel. De buis is de 5U4G. De knop schakelt de voeding aan en daarmee dus de KT88. Daarnaast zal deze ook de DAC schakelen.
* Het versterkerdeel met 2 KT88's en 2 6N1P's. Onder de kap de 2 UGT's. Versterker is dual mono uitgevoerd met ook maar 1 ingang. De knop bedient het volume en is als enige in de set met afstandbediening te besturen.
* DAC & Ingangskeuze. Onder de kap zit de trafo/voeding die de DAC zal voeden. Waarschijnlijk de HongKong DAC of iets dergelijks. De schakelaar bedient de ingangskeuze. De buizen zijn niet bekend maar deze zullen aangeven welke ingang geselecteerd is. Hetzij door de buis te laten gloeien, hetzij door een LED in de voet. Ja ik weet het, dit is heiligschennis en ja alleen gloeien verziekt de buizen maar ze staan daar niet om te versterken maar als een indicatielampje. Ben dus op zoek naar een (goedkoop) buisje wat fel brandt.
* MediaCenter. De digitale uitgang gaat naar de DAC en het video deel via HDMI naar de TV. De knop is een aan/uit voor alleen het MediaCenter omdat deze nogal eens los van alles aan of uit kan staan. De buizen is een Nixieklokje. In de trafokap bevindt zich de harde schijf.

Van welke houtsoort ik het front en de trafoplaat ga maken weet ik nog niet. De aluminium plaatjes zijn 2mm dik en zullen door Schaeffer gefreesd worden.
Bijlagen
Alles samen.jpg
Alles samen (Achterkant).jpg
Chassis maten.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

=D> kwijl.... dat is wel heel fraai.

Vertel eens iets meer over dat mediacenter? Zelfbouw?
Plaats reactie