Bouw TA 2024

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Bouw TA 2024

Bericht door JvS »

Mphus schreef:
Rien Kleinjan, ik stel je hulp op prijs :!:

Maar het een koeling van de chip heeft niks te maken met de aansluitingen. Er zijn op verschillende sites zorgen geuit over de warmte, na een modificatie, die handig kan zijn (zie eerdere berichten). Ik heb ze besteld omdat ze niet kostbaar zijn en mogelijk een oplossingen zouden kunnen zijn en ik dan niet opnieuw moet bestellen (en anders komen ze misschien wel een keer van pas). Ik laat het kastje gewoon dicht in eerste instantie denk ik.
Ik ben het eigenlijk wel volledig met Rein Kleinjan eens. Ik weet dat er op verschillende sites zorgen geuit worden. Alleen worden die ook altijd door mensen die er verstand van hebben weggenomen.

Die zorgen die geuit worden, zijn op al die plekken (voornamelijk op tweakers) ontstaan vanuit een 'help ik ben aan het overklokken, nu moet ik ook koelen' reflex. Dat is een onterechte gedachte.

Die chip blijf je gewoon binnen specificatie gebruiken. Alleen omdat je er een apparaat met een lage uitgangsspanning op aansluit, maak je de ingangsgevoeligheid hoger, zodat je weer gewoon de volledige 10watt kan gebruiken (en niet de 1watt die je anders max hebt).

Om het anders te stellen: Als je er een voorversterker of CD-speler op aansluit met een hoge uitgangsspanning (wat heel normaal is), dan hoor je niemand die zorgen uiten, terwijl je dan ook gewoon gemakkelijk het volledige vermogen tot je beschikking hebt. En je hoort ook niemand over gesloopte TA2024's, (tenzij door een te hoge voedingsspanning).

Ergo: Die koelelementen zijn niet nodig :).
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt JvS voor de uitleg, kan het nu beter begrijpen en benmet Rien Kleinjan eens, het was meer van paar cent voor een mogelijke oplossing indien er een probleem is, ik heb totaal geen ervaring op dit gebied en moet dus afgaan op wat ik kees.

En nu met de aansluit manier van Rien Kleinjan :!: , heb net het geheel provisorisch in elkaar zitten klinkt het erg goed! Geen brom meer, etc. :mrgreen: alleen het linker kanaal speelt heel zacht als het volume op nul staat. Denkt dat dat ligt aan de provisorische manier van aansluiten nu.

Morgen alles afmaken!! :D

Rien Kleinjan nogmaals bedankt voor de uitleg van aansluiten!

De rest ook bedankt!

Zal morgen de foto's van het resultaat laten zien!

Groeten Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op ma 30 aug 2010, 1:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mphus

Bericht door Mphus »

Zo, vanochtend alles goed aan elkaar gesoldeerd, het klinkt nu goed!

hierbij wat foto's; zal nog wat posten als hij helemaal klaar is!

Groeten Daan
Bijlagen
boven
boven
zijkant
zijkant
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Ziet er interessant uit. Wat zijn de kosten tot nu toe?
Ik heb zelf ook wel geïnteresseerd om zoiets te bouwen. Alleen vind ik 10 watt wel weinig maar dat zal wel meevallen in de praktijk neem ik aan.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

10 watt is niet zo heel veel, maar is wel voldoende om in een huiskamer lekker te kunnen spelen. Je kunt zo'n versterker ook maken met een Sure 2x100w eindversterkerbordje. Die kosten iets van 50 euro. Hier heb je nog een voeding bij nodig. Als je dan een schakelende neemt, ben je daar ook iets van 50 voor kwijt. Dan nog wat aansluitterminals en een behuizing.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

JvS schreef:
10 watt is niet zo heel veel, maar is wel voldoende om in een huiskamer lekker te kunnen spelen. Je kunt zo'n versterker ook maken met een Sure 2x100w eindversterkerbordje. Die kosten iets van 50 euro. Hier heb je nog een voeding bij nodig. Als je dan een schakelende neemt, ben je daar ook iets van 50 voor kwijt. Dan nog wat aansluitterminals en een behuizing.
Die terminals kunnen meer kosten als de versterker zelf als je een beetje mooie neemt :-#
Mphus

Bericht door Mphus »

Beste DragoSz,
Wat zijn de kosten tot nu toe?
- TA 2024 heb ik voor 10 euro gekocht van iemand van het forum (voor 14 dollar kun je hem hier nieuw bestellen http://cgi.ebay.com/MKll-Tripath-TA2024 ... 3a5e1f6543
- voeding was ik iets van 30 euro voor kwijt
- overige elektronica iets van 40 euro (zit ook wat spul bij dat ik nog niet had, krimpkous, extra soldeer, gasbrandertje, etc.), maar dat kan ook goedkoper mede afhankelijk van de keuze voor terminals etc. zoals je zelf aangeeft.
- hout voor behuizing en andere kleine meuk: 10 euro

Dus totaal iets van 90 euro

Groeten Daan
Mphus

Bericht door Mphus »

Zo hier dan wat foto's, (ben weer even bij mijn ouder) hij is nog niet helemaal klaar (moet de hoeken nog even schuren, is niet overal even goed gegaan het verstek lijmen)
De deksel gaat nu nog niet dicht vanwege kabels, daar ga ik nog even iets op verzinnen...

de afmetingen zijn nu ongeveer 17 x 9,2 x 9,2 cm. Mooi compact dus.

Alleen vind ik 10 watt wel weinig maar dat zal wel meevallen in de praktijk neem ik aan.
10 watt is naar mijn beleving meer dan voldoende voor "huis, tuin en keuken" gebruik! Moet eerlijk zeggen dat er best een bak lawaai uit kan komen.

Groeten Daan
Bijlagen
zijkant
zijkant
Voorkant
Voorkant
achterkant
achterkant
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Hij ziet er prachtig uit. Ik neem aan dat je hem gaat lakken?

Ik ga misschien ook wel zoiets maken ooit. :-k
Mphus

Bericht door Mphus »

Bedankt DragoSz,

Ik weet nog niet of ik hem ga lakken, ik moet hem eerst nog even helemaal strak afwerken (voor zo ver dat gaat lukken: randjes schuren, lijm resten er afhalen etc.). Ik ga er eerst een tijdje mee spelen en dan kijk ik wel verder!

Groeten Daan

PS het maken van zo'n versterkertje is best leuk en kost niet heel veel dus wel een aanrader en er komt ook nog'ens behoorlijk geluid uit!
Mphus

Bericht door Mphus »

Ik dacht ik zal nog even een fotootje posten!

moet nog iets aan de kabels doen zodat de deksel er niet omhoog komt!
Bijlagen
100_1394.JPG
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Als je hem nou donker lakt zou je der een witte of zwarte strip tussen kunnen doen.
Mphus

Bericht door Mphus »

Ik had nou net hardhout gekocht zodat ik hem niet hoefde te kleuren! en toch een redelijk uiterlijk te kijken!

Maar wie weet in de toekomst dat ik er nog wat mee doen! nu vind ik het prima zo!

Groeten Daan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als ik naar je foto's kijk dan kun je een aardig aantal kabels verkorten.

De luidspreker aansluitingen op het bordje zijn geschroefd en kunnen makkelijk wat korter.

Ik zie nog een aantal die vrij makkelijk korter kunnen, dat maakt dat je dit kastje niet als een volle koffer moet dicht drukken, maar kunt lijmen of klemmen met een aluminium bandje. Of iets dergelijks wat Wouter heeft gedaan bij zijn boxje.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Mphus

Bericht door Mphus »

Dag Hannesie,
De luidspreker aansluitingen op het bordje zijn geschroefd en kunnen makkelijk wat korter.
Daar zit nou net ook het probleem, maar de kabel die ik gebruikt heb is erg stug, het gaat meer om de bocht die hij moet maken (je kan het kastje prima dicht drukken zonder probleem maar door de stugheid duwt de kabel vervolgens het deksel een paar mm omhoog) dan om de lengte. Ik wil het kastje niet permanent dicht maken. Want dan kan ik er niet meer bij dus lijmen is niet echt een optie! Het draaien van de luidspreker aansluitingen is ook niet echt een optie omdat er gewoon geen ruimte voor is.

Het kastje is zo compact dat binnen in "rommelen" per definitie erg lastig is!

Maar bedankt voor het mee denken!

Groeten Daan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Andere luidspreker kabel gebruiken dus :mrgreen:

Voor deze afstand van print naar connector hoeft het volgens mij niet zo dik (lage weerstand over lengte speelt denk niet zo).
Mphus

Bericht door Mphus »

ndere luidspreker kabel gebruiken dus :mrgreen:
Ja had ik ook aan zitten denken maar ik denk dat ik eerst ga proberen of ik de kabels binnen in ergens aan vast kan maken!

Groeten Daan
Plaats reactie