2A3 SE, koppeling tussen versterker deel en psu deel?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: 2A3 SE, koppeling tussen versterker deel en psu deel?

Bericht door richard »

595ss schreef:
Het beste is om het gewoon in 1 kast te bouwen, dat scheelt een boel tijd en geld.
Of als dat echt niet kan twee mono versterkers (zoals eerder aangegeven).
Een extra voedingstrafo zal waarschijnlijk maar weinig duurder uitvallen dan de investering die je moet doen om de juiste connectoren en chassisdelen te verkrijgen om voeding en versterkerdeel met elkaar te verbinden. Bovendien levert een extra trafo wellicht nog wat extra geluidskwaliteit op. Een handvol kabels, chassisdelen en connectoren zal weinig aan de kwaliteit bijdragen, het zijn immers allemaal extra materiaalovergangen met de bijbehorende kans op storingen.

Als dochterlief wat ouder is kan je de monoblokken naast de luidsprekers zetten. Met korte speakerkabels en lange interlinks klinkt het wellicht nog net wat beter dan korte interlinks en lange speakerkabels. En als dat niet zo is ben je in ieder geval flexibeler met de opstelling van je apparatuur.

Xander, wat voor een luidsprekers heb je eigenlijk dat je met de 2A3 uit de voeten kan? Meestal zijn dat de wat meer rendabele luidsprekers. Of moet je de bijpassende luidspreker nog bouwen en zien we hier binnenkort naast een bouwverslag van een mooie versterker, ook een bouwverslag van een exotische hoornluidspreker?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het kan toch wel heel mooi zijn ....

http://diyaudioprojects.com/Forum/viewt ... f=9&t=1255
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:

Voorbeeldig opgebouwd. En héél veel ruimte in die voedingskast :mrgreen:
xander79

Bericht door xander79 »

richard schreef:
595ss schreef:
Xander, wat voor een luidsprekers heb je eigenlijk dat je met de 2A3 uit de voeten kan? Meestal zijn dat de wat meer rendabele luidsprekers. Of moet je de bijpassende luidspreker nog bouwen en zien we hier binnenkort naast een bouwverslag van een mooie versterker, ook een bouwverslag van een exotische hoornluidspreker?
Ik heb nu de Q acoustics 2020, 2000c en 2070s gekoppeld aan een onkyo TX-SR608. Ik gebruik dit vooral voor films.
Niet ideaal voor muziek! Daarom wou ik eerst een mooie versterker maken(die niet al te moeilijk is om te bouw en die ik kan gebruiken in combinatie met ipod).
Als het gelukt is en hij doet het(let op! Dit is mijn eerste project)! Wil ik gaan kijken hoeveel power de versterker heeft. Ik heb geen flauw idee! Ik ben op dit gebied een echte NOOB.

Is er misschien een manier om dit te kunnen berekenen?

Als ik weet wat de mogelijkheden van deze versterker zijn. Kan ik gaan kijken naar luidsprekers en deze wil ik het liefste dan ook zelf maken.

Als jullie leuke luidsperkers weten in combinatie met deze versterker, let me know!!

Zodra ik alle onderdelen heb voor mijn versterker, komt er zeker een verslag! Ik heb de meeste weerstanden binnen wacht nog op de 3k92. De condensatoren wacht ik nog op Audyn mkp-qs. De UGT amorfe kernen(4 en 8ohm se) plus de voedingen verwacht ik over 10 weken. Zodra deze klaar zijn en binnen zijn kan ik beginnen! Dus moet nog lang wachten :(.

Iedereen bedankt voor alle info en advies!!! En ga vooral door :)!
xander79

Bericht door xander79 »

Miniwatt schreef:
RobertD schreef:

Voorbeeldig opgebouwd. En héél veel ruimte in die voedingskast :mrgreen:
Hier zat ik aan te denken, ziet er toch gaaf uit :mrgreen:!!!
richard

Bericht door richard »

xander79 schreef:
Ik heb nu de Q acoustics 2020, 2000c en 2070s gekoppeld aan een onkyo TX-SR608. Ik gebruik dit vooral voor films.
Niet ideaal voor muziek!
Maar de luidsprekers zijn ook niet echt ideaal voor de versterker die jij wil gaan bouwen. Een 2A3 SE geeft maar een paar Watt vermogen, ik meen iets van 4,5 Watt. De 2020 heeft volgens de folder 88 dB rendement, dat betekend dat je met de combinatie maximaal 95 dB kan halen. Voor een fatsoenlijke weergave van dynamische muziek is dat vast wat aan de lage kant.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

xander79 schreef:
Daarom wou ik eerst een mooie versterker maken(die niet al te moeilijk is om te bouw en die ik kan gebruiken in combinatie met ipod).
Als het gelukt is en hij doet het(let op! Dit is mijn eerste project)! Wil ik gaan kijken hoeveel power de versterker heeft. Ik heb geen flauw idee! Ik ben op dit gebied een echte NOOB.
:? Beetje riskante werkwijze.. Wat ga je doen als je erachter komt dat je versterker te weinig vermogen heeft?
Je huidige speakers zijn gemiddeld van gevoeligheid, je zult iig geen last met de buren krijgen.. Verder hoop ik dat hum impedantieverloop gelijkmatig is. De laagweergave zou bv wel eens zwakjes kunnen zijn..
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ken die speakers niet, maar vrees inderdaad dat je power tekort zult komen. De 2A3 levert hooguit 3,5 Watt. Het zijn hele mooie eindbuizen, maar je moet wel gevoelige speakers hebben.
xander79

Bericht door xander79 »

richard schreef:
xander79 schreef:
Niet ideaal voor muziek!
Maar de luidsprekers zijn ook niet echt ideaal voor de versterker die jij wil gaan bouwen. Een 2A3 SE geeft maar een paar Watt vermogen, ik meen iets van 4,5 Watt. De 2020 heeft volgens de folder 88 dB rendement, dat betekend dat je met de combinatie maximaal 95 dB kan halen. Voor een fatsoenlijke weergave van dynamische muziek is dat vast wat aan de lage kant.
De luidsprekers die ik nu heb zijn totaal niet ideaal, dat weet ik en daarom wil ik uitzoeken welke luidsprekers bij deze versterker passen!
Miniwatt schreef:
xander79 schreef:
Daarom wou ik eerst een mooie versterker maken(die niet al te moeilijk is om te bouw en die ik kan gebruiken in combinatie met ipod).
:? Beetje riskante werkwijze.. Wat ga je doen als je erachter komt dat je versterker te weinig vermogen heeft?
Je huidige speakers zijn gemiddeld van gevoeligheid, je zult iig geen last met de buren krijgen.. Verder hoop ik dat hum impedantieverloop gelijkmatig is. De laagweergave zou bv wel eens zwakjes kunnen zijn..
Dat deze werkwijze riskant is weet ik, maar dit doe ik omdat ik totaal geen ervaring heb met buizenversterkers! Ik maak deze versterker omdat het een niet al te moeilijke schema heeft. Hierdoor kan ik ervaring op doen.

Als ik erachter kom dat dit niet de juiste versterker is voor mij, kan ik de ugt's en wat andere onderdelen her gebruiken voor een ander project. Wat er zeker aan zit te komen!
RobertD schreef:
Ik ken die speakers niet, maar vrees inderdaad dat je power tekort zult komen. De 2A3 levert hooguit 3,5 Watt. Het zijn hele mooie eindbuizen, maar je moet wel gevoelige speakers hebben.
Zijn er misschien luidsprekers die jullie me kunnen adviseren die mooi bij deze versterker passen?
xander79

Bericht door xander79 »

Stel ik wil 2 monoblokken maken!

Ik snap dat ik dus in de linker chassis krijg ik een UGT plus 2A3 en 6SL7 en in de rechter chassis ook.
Die extra trafo is prima!

Maar dan……..,hoe zit het dan met het voedingsgedeelte?
Moet ik die opsplitsen :? ?

Als iemand mij een beetje kan helpen HEEL graag!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je hebt in dat geval een extra voedingstrafo, een extra gelijkrichter (buis), en voedingscondensatoren nodig.

Per mono blok heb je dan een voedingstrafo, een gelijkrichterbuis, voedingselco's, alle gloeistromen, een stuurbuis, een eindbuis en een uitgangstransformator nodig.

Je ziet in het schema van DHTRob dat jij uitgekozen hebt in het voedingsgedeelte pijltjes staan naar "to other channel".
Die pijltjes staan bij de smoorspoelen en twee weerstanden van 4K7.
Denk in het voedingsschema één smoorspoel en één zo'n weerstand van 4k7 weg, en je hebt de monoblok voeding. Die heb je dan twee keer nodig.

In het schema staat rechts van de smoorspoelen overigens maar één 47mF MKP condensator getekend, maar dat moet er één per kanaal zijn.
xander79

Bericht door xander79 »

RobertD schreef:
Je hebt in dat geval een extra voedingstrafo, een extra gelijkrichter (buis), en voedingscondensatoren nodig.

Per mono blok heb je dan een voedingstrafo, een gelijkrichterbuis, voedingselco's, alle gloeistromen, een stuurbuis, een eindbuis en een uitgangstransformator nodig.

Je ziet in het schema van DHTRob dat jij uitgekozen hebt in het voedingsgedeelte pijltjes staan naar "to other channel".
Die pijltjes staan bij de smoorspoelen en twee weerstanden van 4K7.
Denk in het voedingsschema één smoorspoel en één zo'n weerstand van 4k7 weg, en je hebt de monoblok voeding. Die heb je dan twee keer nodig.

In het schema staat rechts van de smoorspoelen overigens maar één 47mF MKP condensator getekend, maar dat moet er één per kanaal zijn.
Dus eigenlijk krijg ik dan 2x de voedingsschema min een smoorspoel en een 4k7 weerstand!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

xander79 schreef:
Dus eigenlijk krijg ik dan 2x de voedingsschema min een smoorspoel en een 4k7 weerstand!
Yep !
xander79

Bericht door xander79 »

begin ik eindlijk te snappen!

Is er nog iemand die mij kan adviseren welke speakers bij deze versterker passen!
richard

Bericht door richard »

Een mooie breedbander in een hoornontwerp. Bijvoorbeeld iets met Fostex zoals de Solo 206.
Afbeelding

Of een klankscherm zoals Rob hem op zijn website heeft staan.
Afbeelding

Deze laatste zijn vast niet in iedere woonkamer welkom, er zijn ook conventionele meerwegsystemen met hogere gevoeligheid. Focal was er bekend om, maar er zijn vast andere.
xander79 schreef:
Ik maak deze versterker omdat het een niet al te moeilijke schema heeft. Hierdoor kan ik ervaring op doen.
Het schema is misschien eenvoudig maar dat wil nog niet zeggen sat het makkelijk is een goed klinkende versterker te bouwen. Doordat je met een dergelijke versterker min of meer verplicht bent gevoelige luidsprekers te gebruiken zullen brommetjes en ritseltjes in het geluid ook beter worden versterkt. Je moet dan voldoende aandacht geven aan de lay-out om brom te voorkomen.
xander79

Bericht door xander79 »

Dank je wel voor de voorbeelden Richard!

Dat het makkelijk is om te bouwen wil ik niet zeggen,
ik hoop dat als hij klaar is en voor het eerst aan gaat, dat ie het gewoon doet!

Dan maar even kijken wat beter kan. Ik heb Rob gevraagd als de versterker
klaar is, als hij er dan even naar wil kijken voordat ie voor het eerst aan gaat!
En dat wou hij :D .
En mocht er een brom in zitten of wat dan ook (ik weet het eigenlijk wel zeker :-s ),
wat ik er aan kan doen! Ben voorlopig wel bezig voordat deze versterker helemaal klaar is!
disco

Bericht door disco »

Mocht je er belangstelling voor hebben, ik heb een paar Fostex 208 (8 inch) 95dB speakers ter overname.
In een passende hoornbehuizing toeter je hiermee de boer in een aanpalende boederij uit zijn klompen.
Zelfs met de lullige drie wattjes die je ter beschikking staan ;)

Lemo vind je heel af en toe op MP bij iemand die elektronica sloopt (veelal afkomstig van ziekenhuizen en laboratoria).
Op dit kleintje (rechts van de RCA's) heb ik zonder blikken of blozen 300Vdc staan. Afbeelding
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Welk kleintje, Jaap?
Is er een foto weggevallen?
xander79

Bericht door xander79 »

disco schreef:
Mocht je er belangstelling voor hebben, ik heb een paar Fostex 208 (8 inch) 95dB speakers ter overname.
In een passende hoornbehuizing toeter je hiermee de boer in een aanpalende boederij uit zijn klompen.
Zelfs met de lullige drie wattjes die je ter beschikking staan ;)
Disco heb je een pm gestuurd!
disco

Bericht door disco »

RobertD schreef:
Welk kleintje, Jaap?
Is er een foto weggevallen?
Sorry Robert, het blijkt niet mogelijk om te verwijzen naar foto's op een ander forum zonder te zijn ingelogd.
595ss

Bericht door 595ss »

Leuke foto met die poes :D

Trouwens, pb gesturd.

Groet Rob
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=12001

Lijken mij mooie speakers voor dit soort versterkers.
xander79

Bericht door xander79 »

Zijn idd leuke speakertjes!

Dan komt de beslissende factor om de hoek kijken........
Laat ik het zo zeggen.....dit gaat in mijn leven niet in ons huis komen.

Ik probeer al een tijdje om de Solo206 in de huiskamer te krijgen.
Dit omdat het DIY is en dat ik voor een mooie prijs aan mdf kan komen,
Ik werk bij een aannemer die heel veel zaken doet met stiho :D .

Zodra het gelukt is ga ik timmeren :D.
xander79

Bericht door xander79 »

Hier alvast een kleine update, de meeste onderdelen in bestelling en binnen :D .
28 september heb ik 2x 5R4Gy's binnen gekregen(hier een leuk plaatje).
Bijlagen
5R4GY van RDS
5R4GY van RDS
Plaats reactie