2A3 SE, koppeling tussen versterker deel en psu deel?
Moderator: Beheerdersteam
2A3 SE, koppeling tussen versterker deel en psu deel?
Hallo Buizenkenners,
Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie gelijk lastig vallen met een vraag!
Ik ben een Noob op dit gebied, solderen komt goed, schema's lezen lukt(met af en toe hulp van DHTRob)
Ik ben begonnen met het vergaren van onderdelen voor een 2A3 SE (van DHTRob).
Ik heb besloten om de PSUdeel en de Versterkerdeel van elkaar te scheiden. Zodat ik 2 chassis krijg.
Nu zit ik met het volgende probleem ik moet de psudeel en de versterdeel aan elkaar koppelen doormiddel van kabels.
Zodat ik de versterkerdeel kan voorzien van spanning.
Wat voor aansluiting en kabel kan ik het beste gebruiken.
Hier heb ik even een linkje geplaatst van de schema.
http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldingen/2a3se.gif
Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie gelijk lastig vallen met een vraag!
Ik ben een Noob op dit gebied, solderen komt goed, schema's lezen lukt(met af en toe hulp van DHTRob)
Ik ben begonnen met het vergaren van onderdelen voor een 2A3 SE (van DHTRob).
Ik heb besloten om de PSUdeel en de Versterkerdeel van elkaar te scheiden. Zodat ik 2 chassis krijg.
Nu zit ik met het volgende probleem ik moet de psudeel en de versterdeel aan elkaar koppelen doormiddel van kabels.
Zodat ik de versterkerdeel kan voorzien van spanning.
Wat voor aansluiting en kabel kan ik het beste gebruiken.
Hier heb ik even een linkje geplaatst van de schema.
http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldingen/2a3se.gif
Re: 2A3 SE, koppeling tussen versterker deel en psu deel?
Ik gebruik daarvoor een XLR-plug en dat bevalt me prima. Neem voor de veiligheid een vrouwtje voor de plug die van de voeding komt, als er spanning op staat moet je behoorlijk je best doen om ermee in aanraking te komen..

(ze zijn er ook met 6 polen zoals jij nodig hebt.)
(ze zijn er ook met 6 polen zoals jij nodig hebt.)
Ik zou eerder voor een Neutrik powercon kiezen voor de hoogspanning. die zijn speciaal ontwikkeld om netspanning en dergelijke door te geven.
Niet dat het niet mogelijk zou zijn met een XLR, maar gezien het feit dat de isolatie bij een powercon veel beter geregeld is en een XLR uit veel meer metaal bestaat, is de powercon gewoon veel veiliger.
(grijpgrage kinderhandjes...)
De gloeispanning kan in principe probleemloos door een XLR, ik zou wel een 4 of 5 polige nemen en de pennen 2 aan 2 paralel zetten.
(grijpgrage kinderhandjes...)
De gloeispanning kan in principe probleemloos door een XLR, ik zou wel een 4 of 5 polige nemen en de pennen 2 aan 2 paralel zetten.
Ziet er mooi uit, zo'n powercon, maar da's zeker maar met twee polen?
Zijn dat die dingen waar speakerkasten mee worden aangesloten?
Hartelijk bedankt voor de snelle reacties!
Ga er naar kijken en laat wel even weten als ik een keuze gemaakt heb
Ga er naar kijken en laat wel even weten als ik een keuze gemaakt heb
Powercon is voor de 230 Volt netvoeding deze zijn driepolig (fase, nul en aarde). Voor de luidsprekers heten ze Speakon, die zijn leverbaar in tweepolige, vierpolige en achtpolige uitvoering.Miniwatt schreef:Ziet er mooi uit, zo'n powercon, maar da's zeker maar met twee polen?
De XLR-pluggen hebben doorgaans een beperkte werkspanning (bij Neutrik 50 Volt), de spanningen in een buizenversterker zijn doorgaans veel hoger (in jouw voorbeeld 340 Volt). Houdt er rekening mee dat je strafbaar bent als er door het gebruik van ondeugdelijke of ongeschikte materialen slachtoffers vallen.
Voor mn Buizen Phono pre-ampje heb ik gewoon de 27mc Mic plug gebruikt.

Daar lopen mn 2 gloei spanningen door heen en de B+.
Maar daar loop niet zoveel vermogen doorheen dan bijvoorbeeld een Eind Versterker.

Maar daar loop niet zoveel vermogen doorheen dan bijvoorbeeld een Eind Versterker.
Deze ziet er wel heel erg gaaf uit!!!!TubeHead schreef:Voor mn Buizen Phono pre-ampje heb ik gewoon de 27mc Mic plug gebruikt.
Waar heb jij die gehaald? En hier kan ik dus met gemak en zonder problemen in mijn versterker verwerken?
Bij de locale electro boer ( mijn geval Eijlander in Ede ).
Zonder problemen... tjah dat durf ik niet te zeggen. Einversterker slurp toch meer vermogen.
En het is toch 350volt gelijkspanning.
Zonder problemen... tjah dat durf ik niet te zeggen. Einversterker slurp toch meer vermogen.
En het is toch 350volt gelijkspanning.
Dus jij vind uiterlijk belangrijker dan veiligheid?xander79 schreef:Deze ziet er wel heel erg gaaf uit!!!!
Waar heb jij die gehaald? En hier kan ik dus met gemak en zonder problemen in mijn versterker verwerken?
Heb dan ballen en jaag je hoogspanning door een set WBT tulp stekkers, die zijn net zo geschikt als een CB stekker.
er is je een veilig en betaalbaar alternatief geboden, als je dat niet wenst te gebruiken is dat jouw verantwoording.
Amen.richard schreef:Houdt er rekening mee dat je strafbaar bent als er door het gebruik van ondeugdelijke of ongeschikte materialen slachtoffers vallen.
Idd.. als ik jou was een goede stekker zien te vinden zoals die Neutrik Powercon.
Uiterlijk is voor mij belangrijk in het geheel, dat wil niet zeggen dat ik iets uiteindelijk kies wat mooi is en mij 6m diep kan brengen!
Voor het totale plaatje moet het er goed uitzien en NATUURLIJK veilig zijn.
@ray5150.
Ik ben een Zware NOOB in de buizenwereld!!
Daarom vroeg ik erbij als ik deze in mijn buisversterker kon gebruiken.
Als deze koppeling niet geschikt is dan neem ik hem natuurlijk NIET.
Heb een dochtertje van 1,5 lopen, dus veiligheid boven alles.
Als het 100% veilig is en het ziet er nog is mooi uit is het al helemaal goed!
Ik heb lopen zoeken op het net en ben idd er achter gekomen dat de XLR van powercon een hele goede oplossing en veilige manier is om de koppeling te maken! Daarom heb ik die al op de lijst gezet en ga ik die bestellen.
Het spijt me als ik overkom dat uiterlijk belangrijker is dan veiligheid(was niet de bedoeling!!).
Voor het totale plaatje moet het er goed uitzien en NATUURLIJK veilig zijn.
@ray5150.
Ik ben een Zware NOOB in de buizenwereld!!
Daarom vroeg ik erbij als ik deze in mijn buisversterker kon gebruiken.
Als deze koppeling niet geschikt is dan neem ik hem natuurlijk NIET.
Heb een dochtertje van 1,5 lopen, dus veiligheid boven alles.
Als het 100% veilig is en het ziet er nog is mooi uit is het al helemaal goed!
Ik heb lopen zoeken op het net en ben idd er achter gekomen dat de XLR van powercon een hele goede oplossing en veilige manier is om de koppeling te maken! Daarom heb ik die al op de lijst gezet en ga ik die bestellen.
Het spijt me als ik overkom dat uiterlijk belangrijker is dan veiligheid(was niet de bedoeling!!).
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb ook eens zo'n plugje gebruikt voor een Phono dude. Na een week in bedrijf begon het ding door te slaan. Gelukkig heeft het alleen een zekering gekost en geen gelijkrichtbuis.xander79 schreef:Deze ziet er wel heel erg gaaf uit!!!!TubeHead schreef:Voor mn Buizen Phono pre-ampje heb ik gewoon de 27mc Mic plug gebruikt.
Let er in het schema van de 2A3 SE op dat er ook nog twee trafootjes zitten die de gloei van de eindbuizen verzorgen. Je kunt de gloei van deze eindbuizen niet combineren op één trafo, dus dat zijn nog eens vier draden die over moeten steken van voedingsunit naar versterker.
Het probleem is daarbij echter weer dat je gelijkstroom en wisselstroom door de kabelbundel gaat voeren, met alle risico's op overspraak van dien.
Het is trouwens een schema dat ik van de week ook heb zitten bekijken om een versterker met de 45 triode te maken.
Heb jij al aan Rob gevraagd of je deze versterker zonder voorversterker kunt gebruiken?
Ik zit te denken aan dit schema: Volgens de site waar ik het schema vandaan heb, is het een geïntegreerde versterker.
Deze versterkers zijn echter zo minimalistisch van opzet, dat het bijna de moeite niet is om de voeding en de versterker op een separaat chassis te bouwen.
Ik wou eerst een ander versterker maken dan deze, de 2A3/45 SE. En omdat het mijn eerste project is wou ik niet te moeilijk beginnen.
Hij rade me aan om de 2A3 SE te maken en niet de 2a3. Dit omdat de 2A3/45 SE een voorversterker nodig heeft en de 2A3 SE niet.
Mijn geluidsbron word voor deze versterker een Ipod.
Omdat alles nieuw voor mij is,zat ik aan het ontwerp te denken. Heb toen een paar schetsen gemaakt en lopen zoeken op het net.
De principe van 2 chassis sprak mij wel aan, dit omdat mijn tv-meubel niet veel ruimte bied om hem te kunnen plaatsen.
En ik had gelezen dat de voedingsdeel de versterkerdeel kan gaan storen. Ik heb tot nu toe alleen de weerstanden en de condensatoren binnen. Ik weet de maatvoering van de UGT's maar de rest is voor mij nog giswerk. Zodra ik alle maten heb weet ik hoe groot de totaal plaatje word. Mocht het zo zijn dat het inderdaad niet de moeite is om 2 chassis te maken, dan word de ontwerp verandert.
Als alles gelukt is (en natuurlijk ervaring heb opgedaan) en heb weer een budget. Dan wil ik uiteindelijk gaan voor het totaal plaatje en mijn huidige geluidsinstallatie vervangen door een buizenversterker.
Hij rade me aan om de 2A3 SE te maken en niet de 2a3. Dit omdat de 2A3/45 SE een voorversterker nodig heeft en de 2A3 SE niet.
Mijn geluidsbron word voor deze versterker een Ipod.
Omdat alles nieuw voor mij is,zat ik aan het ontwerp te denken. Heb toen een paar schetsen gemaakt en lopen zoeken op het net.
De principe van 2 chassis sprak mij wel aan, dit omdat mijn tv-meubel niet veel ruimte bied om hem te kunnen plaatsen.
En ik had gelezen dat de voedingsdeel de versterkerdeel kan gaan storen. Ik heb tot nu toe alleen de weerstanden en de condensatoren binnen. Ik weet de maatvoering van de UGT's maar de rest is voor mij nog giswerk. Zodra ik alle maten heb weet ik hoe groot de totaal plaatje word. Mocht het zo zijn dat het inderdaad niet de moeite is om 2 chassis te maken, dan word de ontwerp verandert.
Als alles gelukt is (en natuurlijk ervaring heb opgedaan) en heb weer een budget. Dan wil ik uiteindelijk gaan voor het totaal plaatje en mijn huidige geluidsinstallatie vervangen door een buizenversterker.
Als je alle voedingstrafo's en smoorspoelen in een aparte behuizing wil hebben kom je op een groot aantal vernindingen tussen PSU en versterkerdeel. Als ik het goed tel zo'n acht per versterkerhelft.
Wil je dat met powercon oplossen zijn het nogal wat kabels en stekkers die ook nog niet per ongeluk verwisselbaar moeten zijn. Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn een passende achtpolige stekker te vinden die voldoende werkspanning heeft.
Waarschijnlijk is het voor dit ontwerp toch handiger om het op één chassis te bouwen. Of twee monoblokken, dat kost je wel een extra voedingstrafo.
Wil je dat met powercon oplossen zijn het nogal wat kabels en stekkers die ook nog niet per ongeluk verwisselbaar moeten zijn. Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn een passende achtpolige stekker te vinden die voldoende werkspanning heeft.
Waarschijnlijk is het voor dit ontwerp toch handiger om het op één chassis te bouwen. Of twee monoblokken, dat kost je wel een extra voedingstrafo.
Het worden dan inderdaad 8 per kanaal. IK ben nu op zoek naar eventueel 2,3 of 4 polig met voldoende werkspanning!
Kom ik er achter dat het niet met een meerdere polig kabel gaat lukken moet ik sowieso de 2 chassis idee vergeten en alles in 1 chassis proppen(dat is ook geen probleem)!
Kom ik er achter dat het niet met een meerdere polig kabel gaat lukken moet ik sowieso de 2 chassis idee vergeten en alles in 1 chassis proppen(dat is ook geen probleem)!
Xander,
Aangezien je met laagspanning werkt, raad ik je LEMO connectors aan http://intra.lemo.ch/WD150AWP/WD150Awp. ... PartSearch
Daar even invullen dat je 4 laagspanningscontacten nodig hebt en de hele lijst ploept eruit.
Ze zijn niet goedkoop, maar wel ongelovelijk goed, en ja, ik gebruik ze zelf ook. (zowel thuis als op het werk...)
schrik niet van .ch, ze hebben ook een dealer in Heemskerk.nl
groet Rob
Aangezien je met laagspanning werkt, raad ik je LEMO connectors aan http://intra.lemo.ch/WD150AWP/WD150Awp. ... PartSearch
Daar even invullen dat je 4 laagspanningscontacten nodig hebt en de hele lijst ploept eruit.
Ze zijn niet goedkoop, maar wel ongelovelijk goed, en ja, ik gebruik ze zelf ook. (zowel thuis als op het werk...)
groet Rob
- RobertD
- Contacteer:
Lemo connectoren zijn inderdaad zo'n beetje de beste die er zijn. Reken echter op een totaal bedrag van pakweg 200 euro voor twee stekkers en twee chassisdelen.... voor de hobbyist lijkt me dat wat overdreven.
Wanneer je daar dan nog eens de prijs van een extra behuizing bij optelt..... ik zou deze versterker gewoon lekker op één chassis bouwen. Dat lukt echt wel bromvrij.
Wanneer je daar dan nog eens de prijs van een extra behuizing bij optelt..... ik zou deze versterker gewoon lekker op één chassis bouwen. Dat lukt echt wel bromvrij.
@595ss,595ss schreef:Xander,
groet Rob
Heb ze net even opgezocht, dat zijn inderdaad goede connectors! Maar als ik RobertD moet geloven zijn ze een beetje te duur voor mijn eerste projectje. En ik ben inderdaad maar hobbyist! Maar bedankt voor de info!
Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen of ik 1 of 2 chassis maak.
Als ik alles binnen heb, hak ik de knop door!
Ik heb gekeken naar de powercon van Neutrik, deze hebben ze in 3-polig en 5-polig en zijn goed betaalbaar en veilig.
Naar wat uitzoek werk kunnen deze connectors in mijn ontwerp om een mooi en Veilig geheel te krijgen. Als ik dus voor 2 chassis ga en anders komen ze te vervallen!
Xander,
Volgens mij gaan ze maar tot 250V
Wat ook niet al te duur is, is Amphenol 97 serie (500V)
18,77 per 10 polige connector en 11,69 per 10 polig chassisdeel (bij RS online nummers 475-858 en 475-735)
Rob
Volgens mij gaan ze maar tot 250V
18,77 per 10 polige connector en 11,69 per 10 polig chassisdeel (bij RS online nummers 475-858 en 475-735)
Rob
Wat een moeilijk gedoe, gewoon in één chassis zou ik zeggen.
Aparte voeding zou ik alleen doen bij gevoelige voorversterkers of als het geheel zò groot wordt dat alles in een niet meer te tillen is..
€0,02
Aparte voeding zou ik alleen doen bij gevoelige voorversterkers of als het geheel zò groot wordt dat alles in een niet meer te tillen is..
€0,02
Klopt, ze kunnen 32A tot 250volt. Maar ik ga nooit in de buurt komen van de 32A dus dan moet 340 volt wel lukken.595ss schreef:Xander,
Volgens mij gaan ze maar tot 250V![]()
Rob
Zeg en zie ik dat goed???
Mijn dochtertje is in de fase dat ze alles vast pakt. Als hij dan aanstaat en ze ziet de buizen branden..............!Miniwatt schreef:Wat een moeilijk gedoe, gewoon in één chassis zou ik zeggen.
€0,02
Ik heb niet veel ruimte in mij meubel. Daarom zit ik te opperen om hem in 2 delen te maken. Dan kan ik hem gewoon op de 2 planken doen die ik nog over heb.
Een 2a3 moet toch wel in één kast te krijgen zijn? Of heb je zo weinig hoogte vrij?
En met het oog op je dochtertje raad ik je aan om een kooi om de buizen heen te bouwen, kan ze er lekker niet bij
En met het oog op je dochtertje raad ik je aan om een kooi om de buizen heen te bouwen, kan ze er lekker niet bij
Xander,
Dat zie je niet goed, de aanbevolen spanning en stroom staan los van elkaar.
Het beste is om het gewoon in 1 kast te bouwen, dat scheelt een boel tijd en geld.
Het gaat makkelijk passen als je bv een A3 formaat bovenplaat neemt.
(en je kan het makkelijk even "voorpassen" en aftekenen op een A3tje
)
Rob
Dat zie je niet goed, de aanbevolen spanning en stroom staan los van elkaar.
Het beste is om het gewoon in 1 kast te bouwen, dat scheelt een boel tijd en geld.
Het gaat makkelijk passen als je bv een A3 formaat bovenplaat neemt.
(en je kan het makkelijk even "voorpassen" en aftekenen op een A3tje
Rob
Of je kan eens naar een radiomarkt/hambeurs gaan.
Daar kan je wel eens een stevige (militaire) meerpolige connector op de kop tikken.
J.
Daar kan je wel eens een stevige (militaire) meerpolige connector op de kop tikken.
J.