kapotte kast Kef Reference Model 104

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

Hallo,

Ik heb een setje Kef Reference Model 104 op de kop getikt (niet letterlijk natuurlijk :lol: ).
Van één van de twee is de kast volledig kapot, heeft bij de vorige eigenaar een flinke val gemaakt, zelfs het frontpaneel is volledig gebarsten :?
Ik vraag mij nu af wat ik het beste kan doen:

1: de set voor onderdelen op marktplaats zetten;
2: zelf 2 nieuwe kasten maken.

Voel zelf eigenlijk wel wat voor optie 2 maar is dat goed te doen?

Graag jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Farmall.
thijs5653
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 21:22
Locatie: Deventer

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door thijs5653 »

ik zou lekker de tijd nemen om twee mooie nieuwe kasten te maken
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door SARK »

Da's deze toch :?:
BIGKEF104AB.jpg
Nieuwe kasten maken :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door b_force »

Idd niet kastjes maken.
Ik zou dan voor hedendaags elegant gaan, ipv ouderwets lomp :mrgreen:
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

SARK schreef:
Da's deze toch :?:
BIGKEF104AB.jpg
Nieuwe kasten maken :!:
Ja, dat klopt, zijn inderdaad deze speakers.
Die van mij zien er alleen niet meer uit met de schade en de wit geschilderde kasten.
Ik heb ze net nog wel even getest, ondanks de schade spelen ze zeer goed, lijkt mij dus inderdaad wel de moeite om nieuwe kasten te maken.
Zodra ik tijd heb zal ik de boel eerst maar eens slopen en opmeten hoe groot de nieuwe kast moet worden.

Kan iemand mij vertellen waar de regelknop aan de voorkant voor is?

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

Ik zag net dat van de ene middentoner de rubberrand een beetje plat en gegolfd is.
Deze rand hoort natuurlijk mooi bol naar buiten te staan, kan dit verder nog nadelige gevolgen hebben voor de klank of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

b_force schreef:
Idd niet kastjes maken.
Ik zou dan voor hedendaags elegant gaan, ipv ouderwets lomp :mrgreen:
Bedoel je dit vanwege de omvang van de speakers of vind je de geluidskwaliteit onder de maat?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door b_force »

farmall schreef:
b_force schreef:
Idd niet kastjes maken.
Ik zou dan voor hedendaags elegant gaan, ipv ouderwets lomp :mrgreen:
Bedoel je dit vanwege de omvang van de speakers of vind je de geluidskwaliteit onder de maat?
De omvang.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

b_force schreef:
farmall schreef:
b_force schreef:
Idd niet kastjes maken.
Ik zou dan voor hedendaags elegant gaan, ipv ouderwets lomp :mrgreen:
Bedoel je dit vanwege de omvang van de speakers of vind je de geluidskwaliteit onder de maat?
De omvang.
Tja, hij is inderdaad best lomp :( maar hij klinkt wel lekker :D
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door Heatside »

Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken, klankmatig zijn ze echt niet verkeerd.

Je avatar is overigens wel een prachtig mooie Farmall, wat denk je van een slanke zuil in RAL 3002 (IH rood)?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door richard »

Heatside schreef:
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken,
Als je het binnenvolume van de kast gelijk houdt aan de originele kan er niet zo veel mis gaan.

De schakelaar zou je aan de achterzijde kunnen zetten. Waarschijnlijk is dit een zogenaamde L-pad om het niveau van het hoog naar je smaak aan te passen. Je zou deze ook kunnen vervangen door een tweetal weerstanden. Om de juiste waarde van die weerstanden te bepalen kun je met een multimeter de serieweerstand en parallelweerstand (van de L-pad) met de tweeter meten. De vervangende weerstanden moeten minimaal 4 Watt zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door arjank »

Ik zag net dat van de ene middentoner de rubberrand een beetje plat en gegolfd is.
Deze rand hoort natuurlijk mooi bol naar buiten te staan, kan dit verder nog nadelige gevolgen hebben voor de klank of iets dergelijks?
Volgens mij is die mid/woofer een Kef B200, het is inderdaad beter dat de rand bol staat. Zolang het membraan echter gecentreerd blijft (effe met de hand voorzichtig indrukken en voelen/horen of hij niet "schuurt") voorzie ik geen grote klank problemen. Wat je zou kunnen doen is de rand inwrijven met siliconen, beetje spray op een doekje en inwrijven. De rand wordt dan weer soepel en zal met een beetje geluk wat boller gaan staan (misschien met de hand een beetje meehelpen). Wel eerst het rubber inspecteren en kijken of er haarscheurtjes in zitten, als dat het geval is zou ik er niet te veel met de vingers aan zitten.
Succes.
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken, klankmatig zijn ze echt niet verkeerd.
Het filter is wel gebaseerd op de iet wat brede baffle. Met een smallere kast zal je wel een beetje klankverschil krijgen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door b_force »

Ik heb het nooit begrepen, de B139(B) is juist zo mooi smal, wordt er een heel breed ontwerp gemaakt :-s
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

richard schreef:
Heatside schreef:
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken,
Als je het binnenvolume van de kast gelijk houdt aan de originele kan er niet zo veel mis gaan.

De schakelaar zou je aan de achterzijde kunnen zetten. Waarschijnlijk is dit een zogenaamde L-pad om het niveau van het hoog naar je smaak aan te passen. Je zou deze ook kunnen vervangen door een tweetal weerstanden. Om de juiste waarde van die weerstanden te bepalen kun je met een multimeter de serieweerstand en parallelweerstand (van de L-pad) met de tweeter meten. De vervangende weerstanden moeten minimaal 4 Watt zijn.
Bedankt voor de tip, ik wist niet of je zomaar het ontwerp van de kast kon aanpassen.
Ik denk dat ik in de nieuwe kast de woofer rechtop zet, scheelt al circa 30% in de breedte, automatisch wordt de kast dan ook hoger waardoor hij ook slanker (minder lomp :roll: ) zal ogen.
En de schakelaar naar de achterwand is ook een goed idee, scheelt weer in de ruimte die je nodig hebt op het frontpaneel :D .
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

arjank schreef:
Ik zag net dat van de ene middentoner de rubberrand een beetje plat en gegolfd is.
Deze rand hoort natuurlijk mooi bol naar buiten te staan, kan dit verder nog nadelige gevolgen hebben voor de klank of iets dergelijks?
Volgens mij is die mid/woofer een Kef B200, het is inderdaad beter dat de rand bol staat. Zolang het membraan echter gecentreerd blijft (effe met de hand voorzichtig indrukken en voelen/horen of hij niet "schuurt") voorzie ik geen grote klank problemen. Wat je zou kunnen doen is de rand inwrijven met siliconen, beetje spray op een doekje en inwrijven. De rand wordt dan weer soepel en zal met een beetje geluk wat boller gaan staan (misschien met de hand een beetje meehelpen). Wel eerst het rubber inspecteren en kijken of er haarscheurtjes in zitten, als dat het geval is zou ik er niet te veel met de vingers aan zitten.
Succes.
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken, klankmatig zijn ze echt niet verkeerd.
Het filter is wel gebaseerd op de iet wat brede baffle. Met een smallere kast zal je wel een beetje klankverschil krijgen.
Ik zal van het weekend eens naar de rand kijken, hij voelt nogal slapjes aan.
Kan het geen kwaad als er ook iets siliconen op de conus komt?
Tijdens het testen klonk hij goed, het zelfde als de andere speaker.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door arjank »

Kan het geen kwaad als er ook iets siliconen op de conus komt?
In feite kan het membraan, wat in dit geval bextreen is, er wel tegen. Maar de lijm waarme de ophanging aan het membraan vast zit is denk ik een ander verhaal. Ik zou de siliconenspray op een doek doen en dan op de rolrand wrijven en proberen zo min mogelijk de naad te raken.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door Olaf Analogue »

Overigens is hier de BD139 geen woofer maar een passieve resonator, hij heeft dus geen spoel en magneet.
De B200 Sp1039 is hier de basluidspreker., het is een tweeweg systeem.

Schema scheidingsfilter :
KEF104aBcrossover.gif
je ziet in het schema dat de schakelaar de spoelimpedantie in het lage tonen circuit schakelt.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door arjank »

De B200 Sp1039 is hier de basluidspreker., het is een tweeweg systeem.
Misschien niet zo duidelijk, maar ik gaf al aan dat de B200 een mid/woofer was en dus geen middentoner.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door k.p. »

arjank schreef:
...
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken, klankmatig zijn ze echt niet verkeerd.
Het filter is wel gebaseerd op de iet wat brede baffle. Met een smallere kast zal je wel een beetje klankverschil krijgen.
Heb je hier niet overheen gelezen? Dit lijkt namelijk zo na je volgende post.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door farmall »

Kijk, dit zijn nou adviezen waar ik wat mee kan :) , bedankt voor jullie reacties :D .
Ik heb de kasten gesloopt na eerst de componenten netjes te hebben verwijderd.
Had het systeem van een passieve luidspreker nog nooit gezien :roll: , wist dan ook niet dat dit werd toegepast :oops: .
Binnenkort maar eens een nieuwe kast ontwerpen en een nieuwe terminal kopen, dat oude ding heb ik weggegooid.
Ik twijfel alleen nog hoe ik de opstelling zal maken, de passieve speaker komt uiteraard onderin maar dan recht opstaand, weet alleen nog niet of ik daarboven de woofer of de tweeter plaats, of andersom, iemand nog een goed advies?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door k.p. »

Waarschijnlijk maakt het niet veel uit of je de basmid onder of boven de tweeter plaatst. Zorg er wel voor dat de tweeter ongeveer op oorhoogte komt dat deze niet te ver van de basmid is verwijdert. Ik weet niet hoe goed het oorspronkelijke ontwerp is, maar je gaat op deze manier wel wat aan de klank veranderen en er kan eventueel ook een filter verandering noodzakelijk zijn. Als je de kast veranderd moet je wel weten dat je een risco neemt. Hoe groot dat risico is kan ik niet inschatten. Met het programma EDGE kun je wat simulaties doen mbt defractie effecten en baffle step. Hiermee kun je dus mooi vergelijken wat de verschillen zijn tussen beide ontwerpen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door richard »

k.p. schreef:
Waarschijnlijk maakt het niet veel uit of je de basmid onder of boven de tweeter plaatst.
Dat maakt meestal wel uit. Het heeft te maken met de richting van de lob bij de overgangsfrequentie in samenhang met het type filter. Het luidsprekerkookboek besteedt er een paar paragrafen aan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door Olaf Analogue »

Je luidsprekers komen er dan ongeveer zo uit te zien, zoals de Kef Calinda, een bestaande luidspreker van de fabrikant zelf, met het zelfde filter en units, alleen is het filter dan uitgevoerd zonder de schakelaar, dus een vaste spoel in het laag circuit.
IMG_0569.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door arjank »

arjank schreef:
Citaat:
...

Citaat:
Inderdaad een mooi slank ontwerp voor maken, klankmatig zijn ze echt niet verkeerd.



Het filter is wel gebaseerd op de iet wat brede baffle. Met een smallere kast zal je wel een beetje klankverschil krijgen.


Heb je hier niet overheen gelezen? Dit lijkt namelijk zo na je volgende post.
Heu, hoe bedoel je? :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: kapotte kast Kef Reference Model 104

Bericht door arjank »

Je luidsprekers komen er dan ongeveer zo uit te zien, zoals de Kef Calinda, een bestaande luidspreker van de fabrikant zelf, met het zelfde filter en units, alleen is het filter dan uitgevoerd zonder de schakelaar, dus een vaste spoel in het laag circuit.
Het zelfde filter, valt me tegen van Kef :D
Gezien de smallere kast veranderd je bafflestep frequentie waardoor dus een aanpassing van het filter noodzakelijk is. Misschien zijn we aan het mieren...ken omdat bij het oude ontwerp de mid/woofer en tweeter niet in het midden van de baffle zijn gemonteerd :lol: Dus, als je de luidsprekers altijd met de korte zijde naar binnen hebt gedraaid dan zal het klankverschil inderdaad minimaal zijn. Maar, de bafflestep veranderd eigenlijk niet als je de mid/woofer iets uit het midden op de baffle plaatst, deze is grotendeels afhankelijk van de kastbreedte :-s .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”